|
2009-05-10 14:02:24
Egyház
None
A tenger lecsendesítése
Lekció: 1Móz 7-8,1-11 Alapige: Lk 8,22-25
Történt egy napon, hogy Jézus tanítványaival együtt hajóra szállt és így szólt hozzájuk: Menjünk át a tó túlsó partjára! El is indultak. Miközben hajóztak, ő elaludt. Ekkor szélvihar csapott le a tóra és a hajó kezdett vízzel megtelni, úgy hogy veszélyben forogtak. Akkor odamentek hozzá, felébresztették és így szóltak: Mester, Mester, elveszünk! Ő pedig felkelt, ráparancsolt a hullámokra, mire azok lecsillapodtak és csendesség lett. Majd ezt kérdezte tőlük: Hol van a ti hitetek? Ők pedig megrettenve és csodálkozva így szóltak egymáshoz: Hát ki ez, hogy a szeleknek és a víznek is parancsol és azok engedelmeskednek neki?
Kedves Testvérek!
Ebben az evangéliumi történetben Jézus és tanítványai egy hajóban vannak. Jézus és tanítványai - s ez itt azt jelenti: a teljes, az egész egyház. Az Isten egész népe, annak csírája: Jézus és a tanítványok. Ennek a történetnek azonban mintegy előképe a Noé története, amelyet olvastunk, amely az előbbit még tovább fokozva szinte az egész mindenségről beszél. A teljes, egész élővilág az, amely ott van egy bárkán, egy hajón, egy gályán. Nem véletlen, hogy a keresztény egyház történetében a hajó, a vízen hánykódó hajó az egyik, talán a legfontosabb képévé, szimbólumává vált magának az egyháznak. Sőt, az új korban, amikor az ökumenikus mozgalom, az a mozgalom, amely a különböző felekezetekhez tartozó keresztényeknek az együvé tartozását és testvéri közösségét munkálja, elindult, akkor ennek az ökumenikus mozgalomnak a szimbóluma szintén egy hajó lett. Nem véletlenül, hiszen ott van ez a történet az evangéliumban és ott az előbbi történet, a Noé története. Nem véletlen az sem, hogy a keresztény élet lényegét is ebben a képben tudta a legjobban megragadni a kereszténység. Ezért érdemes egy kicsit elmélkedni erről a képről és erről az evangéliumi történetről. Az első, ami nyilvánvalóan adódik, az, hogy a vízen úszó hajó mindenkor kiszolgáltatott. Mindenkor veszélyben van. Ez a megállapítás az egész embervilágra, a mindenkori emberi létezésre igaz. Nem egyik vagy másik emberre igaz, nem az ember valamilyen élethelyzetében, életszakaszában igaz, nem valamilyen alkatú vagy fajta emberre nézve igaz, hanem mindenkor és minden ember ennyiben valóban vízen úszó hajóra hasonlít: veszélyben van, bármikor lecsaphat a tóra a vihar, ahogyan ezt olvastuk. Miféle veszélyek, milyen kiszolgáltatottság az, amely valóban minden ember életére igaz? Az első, amit mondhatunk: egy természetes veszélyről van szó. Természetes állapot az, újra és újra előfordulható állapot az, hogy lecsap a tóra a vihar. Azért fontos ez, mert az ember különböző módon értelmezheti azt, ha nyomorúság éri, ha betegség, ha veszteség éri, ha szenvednie kell, ha viharos helyzetbe kerül az élete. Ez a kép azt érzékelteti, hogy mindez természetes állapot. Ebben a földi létben ez bármikor, bárkivel megtörténhet. Nem szükséges valamilyen szerencsétlen, peches embernek lennie valakinek ahhoz, hogy ilyen helyzetbe kerüljön. Ez azt jelenti, hogy nincs értelme felvetni azt a kérdést, ami oly sokszor fogalmazódik meg a szenvedő emberben: miért pont én? Miért pont nekem kell szenvednem?! Igen, a vihar teljességgel természetes módon hozzátartozik ennek a földi életnek a valóságához. Ez azonban azt is jelenti, hogy a szenvedés, a viharok nem tekinthetők feltétlenül valamilyen büntetésnek. Mert van, amikor így próbálja az ember értelmezni azt, ha valami rossz éri. Az evangéliumi történetekben is van olyan, amikor ezzel az érzéssel keresik meg Jézust. Nos, ez a kép arra tanít bennünket, hogy egyáltalán nem feltétlenül valamilyen rossz, valamilyen bűn, vagy hiányosság az, ami miatt az ember életének a hajója viharba kerül. Természetes módon történik, hogy újra és újra vihar csap le a tóra. Nem igaz az, hogy akinek szenvednie kell, az magára vessen, az magának köszönheti! Nem! Bizony bármikor és bárki élete viharba kerülhet! Ez a kép egyúttal azt is jelenti, hogy a viharba került élet nem szégyellni és titkolni való állapot, amire egyébként a mai ember különösképpen hajlik. A mai világ azt sugározza, hogy nem normális, eltitkolandó, ha az ember bármilyen szempontból rászorulóvá válik, ha szegény, ha veszít, ha elbukik, ha szenvednie kell. Nem! Éppen annyira nem kell szégyellni és titkolni ezt, mint ahogy nincs mit szégyellni és titkolni azon, ha lecsap a tóra a vihar. A vihar – s ez a másik fontos jellemzője a mindenkori emberi élethelyzetnek –, hogy teljességgel kiszámíthatatlan. Hiába próbálja az ember biztosítani magát a viharral szemben. Pedig az ember mindig próbálja. Nem véletlen, hogy ma már az egyik legjövedelmezőbb gazdasági tevékenységi forma a biztosítás. Egyre többet költenek az emberek arra, hogy biztosítsák magukat, az övéiket, vagyonukat, hogy próbáljanak védettek lenni a holnappal szemben, a kiszámíthatatlannal szemben. De az ember nem tudja semmilyen erőfeszítéssel, semmilyen vagyonnal, semmilyen technikával kivonni magát a tóra újra és újra lecsapó viharból. Ezt azért is fontos tudnunk, hogy meg ne tévesszen bennünket az, amit a természetről tanulunk a természettudomány alapján. Való igaz, a természetnek törvényei vannak, s tudományos képletekkel kifejezhető, milyen szabályok szerint működnek erői, de azt, ami egyedileg történik, akár a szó szoros értelmében véve a természet világában, akár az életünkben, azt nem lehet kiszámítani. Semmilyen képlettel, semmilyen tudással, a legnagyobb számítógépbe táplált adatoknak az egybevetésével sem. Nem lehet, nem tudjuk kiszámítani azt a jégtócsát, amelyen elcsúszunk, sem azt az autót, amely elüt bennünket, sem azokat a különböző pillanatokat az életünkben, amelyekben hirtelen megváltozik minden körülöttünk, amikor lecsap a vihar a tóra. Nem tudjuk, nem tudhatjuk, mikor tör ki a vihar. Mindez az emberi életnek, a mindenkori emberi életnek a része lesz. Azonban továbblépve, ez a történet arról is szól, ami már nem általában vonatkozik az emberre, hanem a keresztény emberre, a Krisztus-követő emberre vonatkozik, és ami kifejezetten a keresztény ember élettapasztalata, újra és újra ismétlődő, sokszor nagyon nehezen elviselhető élettapasztalata. Arról van szó, hogy miközben hánykódik a hajó, miközben már-már süllyedni kezd, aközben Jézus alszik! Jézus ott van a hajón, ott van a tanítványok közelében, akik szeretik Jézust, akik azért vannak vele együtt, mert követték, mert vele együtt szálltak hajóra, de Jézus alszik. Jézus alszik, és úgy tűnik, hogy nem védi meg őket. Úgy tűnik, hogy erősebb a vihar, mint Jézus. Ennél mélyebben fájdalmas tapasztalata nem lehet az embernek! Ebben az értelemben a keresztény embernek még mélyebb lehet a fájdalma, a keserűsége, mint bárki másnak. Azzal kell szembesülnie, hogy jön a vihar, és erősebbnek tűnik, mint akiben bízik. Nemcsak a konkrét helyzet miatt van benne félelem, nemcsak szenvednie kell, nemcsak hordoznia kell a legnagyobb szörnyűség járul: úgy tűnik, hogy a gonosz, a rossz erők a legnagyobbak a világban. Sőt, talán még valami ennél is rosszabb: mert a vihar igazából nem is gonosz, egyszerűen csak közömbös. Tökéletesen közömbös a mi életünkkel szemben. És elsöpri, tönkreteszi azt vagy lesöpör a hajóról. Mikor úgy tűnik, hogy erősebb a betegség vagy az emberi gonoszság, az emberi gyengeség, talán a saját gyengeségünk – viharban a hajó és Jézus alszik –, ez a leggyötrőbb, legkínzóbb élmény, ami az embert érheti. A történetnek az a csúcspontja, mikor Jézus fölébred és parancsol. Parancsol a viharnak, elül a szél, lecsendesednek a hullámok és ismét kisüt a nap. A történetnek ez a csúcspontja, de ez távolról sem csak a vihar utáni tanítványoknak szól. Hanem éppen hogy a viharban élő, a viharos tengeren hajózó tanítványoknak! Jézus csodái soha nem pusztán azt az egy konkrét csodát jelentik, hanem mindig többek: jelek. Jézus minden csodája jel. Valamit megmutat, valami mindenek fölötti igazságra mutat. Ebben az esetben nem véletlen, hogy Jézus rá is kérdez a tanítványokra: hol van a ti hitetek? Nyilván nem az a kérdés, hogy éppen a csodában is döbbenten örvendező tanítványoknak hol van a hitük – az nem nagy ügy, hogy akkor higgyen valaki, amikor látja Jézus hatalmát! –, a kérdés arra vonatkozik, hogy hol volt a ti hitetek, amikor viharba került a hajó?! A jel, a fölébredő Jézusnak a csodatétele arra figyelmeztet, ami a vihar közben történik: arra, hogy az alvó Jézus, még az alvó Jézus is hatalmasabb, mint bármilyen vihar, ami lecsaphat a tóra! A keresztény hit itt kezdődik, amikor tépi a szél a fákat, amikor minden emberileg kiszámítható erő a pusztulásra tör, rossz irányba sodor, s akkor hinni azt, hogy Jézus itt van a hajón! Hogy a szótlan Jézus, az éppen nem cselekvő Jézus is hatalmasabb, mint minden más erő, mint az irdatlan mennyiségű víz, amelynek kiszolgáltatottja az a kicsiny bárka, amin utazunk, és amin ott van az életünk, amin ott van a keresztény egyház egészének a sorsa. Ezt jelenti tudni, hogy kié igazából minden hatalom mennyen és földön! Tudni akkor is, amikor Jézus még alszik, amikor még nem ébredt föl! Tudni, amikor nem tudjuk, hogy mennyi ideig tart a vihar, amikor nem tudjuk, hogy mennyire tépi meg a hajót, mégis tudni, hogy kié a végső, egyedül megtörhetetlen hatalom! A magyar irodalomnak az egyik legnevezetesebb, legtöbbet idézett képe Petőfi verséből: Habár fölül a gálya, s alul a víznek árja , azért a víz az úr! Való igaz, ha éppen simogató napsütésben hajózunk, ha éppen csendesen ringat a víz, akkor is igaz, hogy a víz az úr. Igaz ez nemcsak abban a közvetlen társadalmi értelemben, ahogy a társadalom különböző osztályainak viszonyára vonatkozóan figyelmeztet Petőfi arra, hogy a népé az igazi hatalom, hanem igaz ez az emberi életre egyedileg vonatkoztatva is. Ha nincs hullámverés, akkor is erősebb a víz, mint a gálya. Az evangéliumi történet pedig arra tanít bennünket, hogy van a víznél is, van a tengernél is, van a viharnál is nagyobb hatalom. Hogy habár vihar csaphat le a tóra, habár lehet, hogy kiszolgáltatottan vergődik a csónakunk, habár kiszolgáltatott a testünk és azon keresztül sokszor betegséget vagy valamilyen nyomorúságot, hanem mindehhez a a lelkünk is a rossznak, a szenvedésnek, a bűnnek, az igazi úr nem a rossz vagy közömbös nyers erő, az igazi Úr az, akinek a tiszteletére most összegyűltünk, akit mi, emberek újra és újra megszólíthatunk, kérhetünk! Ámen.
Erdélyi Gyülekezet Zalatnay István Reménység Szigete 2004. január 24.
|