belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Mélység

Miklya Luzsányi Mónika

Lázadás szüzességgel

Tisztasági gyűrű és ami mögötte van

A szüzességi gyűrű több amerikai tinisztár kezén ott villog, s nemcsak az amerikai fanok körében, hanem hazánkban is kezd egyre jobban elterjedni. De mi is valójában ez a szüzességi vagy tisztasággyűrű? Vallásos túlbuzgóság, szülői kényszerintézkedés vagy éppen polgárpukkasztó botrány? 

A szokás eredetét nyilván nem Hollywoodban kell keresni, hiszen a sztárgépezet csak jól meglovagolja ezt az új keletű szokást. A hollywoodi filmvilágot gyakorlatilag a kezdet kezdetétől, a múlt század elejétől gyakran érték azok a vádak, hogy a siker és a profit érdekében eltűri, sok esetben támogatja a pedofília, a gyermekprostitúció látens vagy éppen nagyon is konkrét formáját. A konzervatív Amerikában sokan nem nézték jó szemmel azt a tendenciát sem, hogy egyre fiatalabbakat, sokszor gyerekeket állítanak rivaldafénybe, teszik őket sztárokká. Éppen ezért jött jól a sztárgépezetnek a szüzességi gyűrű mozgalom, hiszen azt a sztárt már nem érheti a ledérség vádja, amelyik kezén ott villog a vékony ezüstgyűrű, rajta Pál szavai – Az az Isten akarata, hogy megszentelődjetek: hogy tartózkodjatok a paráznaságtól, hogy mindenki szentségben és tisztaságban tudjon élni feleségével (1Thessz 4,3-4) vagy egyszerűen csak a Purity, tisztaság szó.

A gyűrű viselése egy evangelikál családi szokásból alakult ki, amikor is a tinédzserkorú fiatalok a szülők, de elsősorban az apa színe előtt fogadalmat tesznek, hogy a szüzességüket a házasságkötésük napjáig megtartják. Ezt a szokást karolta fel 1995-ben Denny Pattyn, Arizona állam ifjúsági minisztere, aki maga is evangelikál családból szárazott, és házasságkötéséig hordta tisztasági gyűrűjét. A kezdeményezést nemcsak (vallás)erkölcsi érvekkel támasztotta alá, hanem azzal is, hogy a gyűrű viselése hatékony szerepet játszhat a fiatalok nem kívánt terhessége és abortusza, a nemi betegségek, de még a szexuális erőszak elleni küzdelemben is. Pattyn kezdeményezését olyan siker koronázta, hogy az amerikai parlament felkarolta és több millió dollárral támogatta a programot. Ma már, lassan két évtizeddel az első tisztasággyűrű mozgalom indulása után mérhetőek az eredmények, amelyek részben Pattyn feltevését igazolták, annak ellenére, hogy a tisztasági gyűrű viselése nem feltétlenül tartja vissza a fiatalokat a petting különböző formáitól.

A szüzességi gyűrű minden problémája mellett működik, még akkor is, ha igen sokan csak részlegesen (csak néhány évre) tudják fogadalmukat megtartani. Az elemzők szerint a gyűrű hordása valóban segített a fiataloknak, hogy később, ha nem is a házasságkötéskor, de mindenképpen érettebb fejjel kezdjenek bele a szexualitás ízlelgetésébe, és így az ifjúsági miniszter előfeltevései is bejöttek: a gyűrű viselői között jóval kisebb volt a nem kívánt terhességek, korai abortuszok, nemi betegségek aránya, mint hasonló korú társaik esetében. Az eredményt egyrészt az a vágy motiválta, hogy a fiatalok megfeleljenek szüleik elvárásainak. A szülők azonban nem elsősorban rigid, törvénykező magatartásukkal váltották ki ezt a megfelelési kényszert a gyerekekben, hanem a pozitív szülőmodell, a biztonságos családi háttér vagy éppen a támogató szülői magatartás hatására vállalták a szüzességet.

A fiatalok zöme nem fanatikus vagy túlbuzgó hívő, nem akarnak életük végéig cölibátust fogadni, jobbára egyházi pályára sem készülnek, hanem sokkal inkább az a belső vágy él bennük, hogy a biblikus normáknak, Isten parancsainak eleget tegyenek. A gyűrű a maga konkrét, fizikai jenlétével mintegy figyelmeztető jelként működött számukra azokban a helyzetekben is, amikor egyébként a szülői hatás és értékrend alól szerették volna magukat kivonni. Megerősítést, egyfajta „felsőbbrendűségi” tudatot adott viselőjének.

Ez az a pont, ahol a pszichológusok szerint belép a botrányelem. A huszadik század végén, a huszonegyedik század elején, a teljes szexuális szabadosság idején ugyanis botrányszámba megy, ha egy gimnazista lány az érettségiig vagy még tovább megőrzi szüzességét. A kamaszok csoportfüggőek, a kortárscsoport nagymértékben meghatározza értékrendjüket, cselekedeteiket. De mindemellett igen erős a vágy bennük a különállásra, arra, hogy kitűnjenek, hogy kiváljanak a csoportból, hogy tegyenek valami különlegeset és felnézzenek rájuk a többiek. Ezek a lelki mechanizmusok teszik sikeressé keresztyén körökben a tisztasági gyűrű viselését, mivel egy pozitív érték vállalásával és deklarálásával válhatnak botrányhősökké, érdemelhetik ki a kortárscsoport figyelmét. Mert az óhatatlan, hogy a tisztasággyűrűt viselő fiút vagy lányt árgus szemekkel figyelik a többiek. És nemcsak a saját nemükhöz tartozó riválisok, hanem az ellenkező neműek is, hiszen ami elérhetetlen, az mindig vonzó. Ebből természetesen konfliktusok, csábítások is származhatnak, ám ha a problémahelyzeteket ki tudja tartani a kamasz, akkor nő az önértékelése, és a csoportban elfoglalt státusza is jó eséllyel emelkedik.

A hollywoodi tinisztárok többsége valószínűleg nem vallási meggyőződésből hordja a tisztasággyűrűjét, hanem a botrány miatt. Akár felveszi, akár leveszi, az botrányt jelent, a botránynak pedig hírértéke van. Persze kérdéses, hány olyan tinisztár akad, aki a tisztasági fogadalmát be tudná tartani. Vannak azonban pozitív példák, mint a Jonas Brothers tagjai, ahol a három fiú közül az egyik már meg is házasodott, s fiatalabb testvérei is jó eséllyel csak a nászéjszakán válnak majd meg gyűrűjüktől és vele a szüzességüktől.

Hozzászólások

1. Pém Mihályné - 2013-01-16 11:54:29

Kis időutazásra hívlak titeket..Glikl Hameln egy 17.században élő nő volt..emlékiratait mindenkinek ajánlom...keményen imádkozott,keményen dolgozott,kereskedett,és sok gyermeket szült. 14 évesen Istenben ment férjhez.Azt kérdezem,ezt meg lehet e tenni,és kicsit rá akarok mutatni világunk sátáni megkötözöttségére,és bibliától való elszakadására.Láncok vannak rajtunk és nem is látjuk...Igen ,a biblia szerint férjhez lehet menni 14 évesen.De ki tudja ma mia szövetségkötés?Glikl Hameln mért tudta és Szent Erzsébet mért tudta?Mert az egyház jobb állapotban volt,mi meg teljesen bent vagyunk a világban,és nem is látjuk!!!!Igen:Glikl Hameln nem csak otthon imádkozott,hanem reggel és este volt lehetősége imaházba menni,kiönteni szívét közös hangos imában,MINDEN NAP REGGEL ÉS ESTE nem volt elhagyatva..Hol és kitudja ezt megtenni melyik nő,kérdezem én,a mai Magyarországon?és talán ezzel összefügg  hogy rendben volt az élete..


2. Pém Mihályné - 2013-01-16 13:39:10

Nem egy elidegenedett katolikus misére ment reggel és este,ahol senkit nem ismer, hanem volt lehetősége minden nap közösségben és hangosan és egyedül  és másokkal Isten elé menni..Hol van ilyen hely Magyarországon,aki tud ilyet szóljon,és elmegyek.Ma kaptam egy levelet ,Igy szól:.""Szia.megprobálunk bemenni szombaton.kályhát nem tudol valakinek? Katiék jancsival költöznének a hátcsó szobába de nincs fütés. Lehet katinka megint terhes.nálatok miujság?"""Katika 16 éves most várja 2.gyerekét,és csak egy kályha hiányzik..."Ismerem őket,és tudom a fiú rendes,elfogadta katinkát egy gyerekkel együtt,szeretik és szépen nevelik a gyereket,boldogok,egyébként magyarok,a faluban van egy református misszió(hernádszentandrás) tudnak Istenről,és a misszió egy áldás....


3. Pém Mihályné - 2013-01-16 13:58:08

Miért is kell egy fiatalnak annyit tanulni?Miért is nem alapíthat családot amikor a Jóisten erre termtette,?miért is kell 30 40 éves koráig várnia?Miért is nincsenek egyetemi bölcsődék?azért hogy az ördög a paráznasággal megkötözzön minden fiatalt!!!!A biblia szerint fiatalon kell házasodni és gyerekeket szülni!mert ajándék a gyermek,nem átok... a 30-as években természetes volt 16 évesen férjhez menni...azok a csoportok,akiknek a kultúrája elég erős hogy ledobják életellenes civilizációnk béklyóit,azok le is dobják!!Az ember istennek hiszi magát,ő akarja megtervezni életét,és a Jóisten áldásait eldobja magától!!! Magáról úgy akar gondoskodni,hogy a születendő gyerekeit kiirtja,és ez felelősségteljes szép dolgnak állítja be!Tönkreteszi magát kicsapongó élettel fiatalon...Menj férjhez fiatalon Istenben,Imádkozzál,és a holnapon ne aggódj,nem te vagy az ISten..ez begészségesebb százsor mint egyetemistaként parázna életet élni,magadat tönkretenni a fogamzásgátlókkal,természetellenes az egész amit csinálunk nem vesszük észre?


4. Pém Mihályné - 2013-01-16 14:06:39

a valóság sokkal rosszabb,mint ahogy azt elgondolhatnánk.Nem tudom van e ma nagyobb hatású bűn vagy átok egész Európa tekintetében? mint az abortusz Mondhatni ez a tömeggyilkosság és nemzeti bálványimádás,a halál szellemének dicsőítése és istenítése csak 6 millió Mon elkövetett abortusz következménye...A témával kapcsolatban csak egy szegmens érintése is feldolgozhatatlan,felfoghatatlan terhet ró mindazok számára,akik még nem köveket hordanak a szivük helyén.Nem vagyok arról meggyőzödve,csak remélem,hogy vannak még olyanok,akik közvetve sem érintettek ebben.Mit tesz például ma egy ugynevezett református vagy  pünkösdi keresztény,ha tudomására jut,hogy valaki a környezetében érintett ebben a dologban."Ne adj Isten valaki éppen magzatelhajtás előtt áll../nem kívánom jobban részletezni/..Minden bizonnyal igen-igen közel van az Úr Jézus eljövetele...."Ímé az ajtó előtt állok és zörgetek..."Felmentünk dec.29 én éjjel az abasári hegytetőre,ahol a megnemszületett 5 millió magzat emlékmőve van..Imádkoztunk és sófárt fújtunk..


5. Pém Mihályné - 2013-01-16 14:13:01

Mi kell a boldogsághoz? egy kis hátsó szoba meg egy kályha,Egy szerető férj,aki közmunkán van,,egészséges drága gyerekek..ház köröli kert ,,háziállatok...vízért menni a kúthoz,ahogy Ráhel is ment...És Isten..és egy közösség ahol Istennel lehet lenni..nem vasárnap egy órácskát,hanem többet...MEnjetek el Hernádszentandrásra Katinkához és meg tudjátok mia boldogság...


6. Pém Mihályné - 2013-01-16 14:18:22

Dehát Katinka nem tanul,nincs munkahelye....mondaná valaki ..na ezért kell elolvasni Glikl Hameln emlékiratait...ő a hármat egyszerre csinálta,és imádkozott keményen mellette ..a 17.században meg lehetett csinálni..de most az ördög olyan akadályokat állított ez elé,hogy borzasztó! de jJézus nem azért jött hogy a sötétség munkáit lerontsa?és nekünk keresztényeknek nem kellene vele esetleg  ezen munkálkodnunk?


7. Jack Ward - 2013-02-02 09:02:09

És mi tartjuk el Katinkát meg a kedves férjét mert dolgozni mindekettő rest. Könnyebb tíz gyereket csinálni és megélni az ilyen-olyan juttatásokból mint felelősségteljesen élni. Pém Mihályné vajon megelégedne egy kis viskóval és benne egy ócska kályhával vagy a jólétből osztja itt az észt?


8. Pete Violetta - 2013-02-05 14:19:45

Kedves Kommentelők! Kérem, hogy tartózkodjunk a személyeskedéstől. Kedves Jack Ward, az utolsó mondat számomra már bántó volt. Minden vélemény szabad és megítélhető, de egymás minősítésétől tartózkodjunk kérem.


9. Pém Mihályné - 2013-04-22 08:23:49

Katinka férje közmunkán van,amint fentebb írtam.Cigány családokhoz járok, ahol az emberek jelentős része meg van fosztva a munkától. Minden alkalommal elmondják, hogy mennyire szeretnének dolgozni. Így azzal szembesülök, hogy ezek az emberek meg vannak fosztva azoktól a pozitív dolgoktól, amit a munka nyújt az embereknek, és itt nem elsősorban a pénzre gondolok, hanem az önbecsülésre, emberi kapcsolatok fejlődésére, biztonságra,  Korunk embere mindig „csinálni” akar valamit, és elfelejtette, hogy mit jelent csak lenni. Vannak pszichikai kórképek is, ahol az emberek a szüntelen „csinálásba” menekülnek. De a cigányság, miután megfosztották őket a munkától, az anyagi javak nagy részétől, felfedezi, hogy mit jelent létezni. Illetve saját kultúrájából is ezt hozza. Ezzel magyarázhatóak a rendkívül jó szülő-gyermek kapcsolatok, a jó serdülő-szülő kapcsolat, az anya-magzat kapcsolat (korunk embere annyira elidegenedett, hogy anya-magzat kapcsolat-építő tréningek vannak, hogy kapcsolatba tudjon lépni az anya a magzatával, míg a cigány terhes nők szüntelen kapcsolatban vannak magzatukkal, tudják, hogy mikor érzi magát jól vagy rosszul. A biztos kötődés és a jó kapcsolat miatt, rendkívül intelligens gyermekeket láttam, és szomorú arra gondolni, hogy csak kevesen jutnak el a felsőoktatásba. Egyáltalán, nagyon sok a parlagon heverő tehetség a cigány közösségekben, akik a világ más táján ragyogóan boldogulnának, karriert futnának be, de itt a nyomor tönkreteszi őket. A kirekesztett rétegek nemcsak megélhetésüktől vannak megfosztva, hanem a kulturális intézményekkel való kapcsolattól is. Sokat gondolkoztam azon, hogy a '45 előtti falusi életben több közösség volt (színjátszókör, olvasóegylet stb.), pedig lehet, hogy az emberek szegényebbek voltak. A rendszerváltás után a bérmunkás-társadalom felbomlott, azonban a társadalom jelentős részében még mindig a bérmunkás-társadalom illúziója él,miközben több százezer munkahely megszűnt.EZÉRT szemléletváltásra lenne szükség abban az értelemben, hogy mi a munka. Elidegenített, marxi értelemben jogilag szabályozott munkavégzés, vagy ide sorolhatjuk a házimunkát, önkéntességet. A kommunikációt kapcsolatépítést, stb., -miután egyre kevesebb a termelő munka.TEHÁT az hogy én dolgozom a református misszióban önkéntesen,az munkának számít?Van egy tanári,egy zongoraoktatói,egy teológusi diplomám ,és még két papírom tanfolyamokról,tehát van egy főiskolai és egy egyetemi diplomám is,de állást nem találok egyenlőre sajnos Borsod megye egyik városában,jövedelmem nincs.Akkor én nem dolgozom?Ha Pest agglomerációjában járok, és látom a sok munkába siető embert, akkor arra gondolok, hogy ez egy teljesen más világ, mint a borsodi falvak világa, ahol semmilyen munkalehetőség nincs. Olyan mintha egy demarkációs vonal lenne a dolgozók (30-40%) és az összes többi ember között.Kegyetlen harc folyik a munkahelyekért,"ne engedjünk be senki idegent " jelszóval,és emellett lőnek  a szegényekre,hogy mért nem dolgoznak.Ez nem fer.nekem 7 gyerekem van,panelben lakunk,és a férjem 38 év után elvesztette a munkáját,tehát nem élünk túlzott jólétben A szüzességre visszatérve .megfigyelésem szerint ,hogy amíg a cigány nők a tanulásból,az egyetemista lányok a gyerekszülésből vannak kizárva. MIND A KETTŐ SÚLYOS KIREKESZTÉS.A cigány nők monogám kapcsolatban többnyire hűségesen élnek,sokat éheznek,nélkülöznek,de a gyerek örömétől nincsenek megfosztva,és ezáltal attól a terápiás lehetőségtől sem,amit a gyermek jelent-,mert a gyermek örömforrás,óriási örömforrás.!Mig az egyetemista lányok valamiért azt hiszik,hogy nem vállalhatnak gyermeket,(miközben anyagi körülményeik még így is sokkal jobbak),igaz az infrastruktúra leépült....nincsenek családos kollégiumok, egyetemi bölcsődék,) sokan elkezdenek inni és zülleni,nem egy kapcsolatuk van,tehát egy erkölcsi romlás veszélyének vannak kitéve,(és pont a jövendő értelmiségünk!!)míg sok roma nő kiegyensúlyozott monogám kapcsolatban él. Történelmi példámmal (Glikl Hameln emlékiratai) arra hívtam fel a figyelmet,hogy lehetséges volt valamikor egy nőnek egyszerre szülni,intenzív vallási életet élni,és kereső tevékenységet folytatni.HA CSAK az intenzív vallási életnél maradunk,tegyük fel,hogy lenne egy imaház,ahová naponta 2- szer elmehetnénk imádkozni,és nem csak hetente egyszer?Ez hatással lenne az élet többi területére.A közösség megtartó erejét látjuk.azokon a helyeken,ahol virágzó vallási közösség él,rányomja a bélyeget a falura is.(Szendrőlád:Cursillo kat.közösség,Uszka szabadkeresztény gyülekezet stb.)Szendrőládon pl elkezdtek gombát termelni,Uszkán pedig Puskás Lajos vezetésével folyt egy mezőgazdasági kísérlet..Milyen értékeket látok náluk?-Önzetlenség-(nem eszik,csak ha mindenki evett,a gyerek az első,ha neki nem jut a másiknak ad,és ő éhezik.( A Miskolci Megyei Kórházban a perinatális mortalitás 23 ! !!!szorosa a 10 év előttinek !!!! Lévai Katalin és mások kutatása szerint,sok csecsemő éhen hal az anya éhezése (teljes vitamin és fehérjehiányos táplálkozás,vannak akik csak bodeken élnek ) miatt.Beszéltem egy orvossal,aki azt mondta,hogy ha egy napi ! költségét odaadnák az anyának,amibe egy koraszülött csecsemő inkubátoros  egy napi ellátása kerül,egy hónapra !! elosztva élelmiszerre,már úgy sok élet menekülne meg.-Megjelent a lázas tekintet,és gépies mozgás, az éhezés miatt,amit csak olvasmányélményeimből ismertem eddig.__Másik érték a házimunka:Főzés,mosás, takarítás-elvégezni-ez a jó háziasszony dolga-Ha nincs nyersanyag a főzéshez ,nincs mosópor,nincs víz,akkor életbe lép a „létezés művészete” Hogy lehet embernek maradni ott,ahol minden hasznos tevékenység lehetősége megszűnik_A gyerekeket szeretni akkor is lehet...Tehát ebből a beszűkített éklethelyzetből kellene valahogyan kitörni,ha nem lehet bérmunkával,akkor másképp.



Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2024. április 19., péntek,
Emma napja van.
Tartalom
Vezércikk

Pete Violetta
Skandallum
Néhány faktor, amin a megütközésünk múlik

Gondolkorzó

Tóth Sára
Egyház – a hivatalos botránkozó
A jóérzésű polgár és az ő igényei

Fekete Ágnes
Virtuális válasz
Én egy egyszerű kispolgár vagyok.

Felszín

Miklya Luzsányi Mónika
A nagycsalád botránya
A harmadik, a negyedik, az ötödik… és a jóléti társadalom trendjei

Gueth Péter
Röviden
.

Magasság

Bölcsföldi András
A vágy kígyója
Úgy nézett magába, mintha mélységes kútba pillantana. Amit látott, rémülettel töltötte el. Mint összecsavarodott kígyó rejtőzött odalenn a szenvedély.

Miklya Zsolt
Mint az izé
Költői íz- és színgyakorlatok – elmélet helyett

Mélység

Miklya Luzsányi Mónika
Lázadás szüzességgel
Tisztasági gyűrű és ami mögötte van

Bagdán Zsuzsanna
N. A. átváltozása
Majd várt. Várta, hogy kitörjön a botrány...

Teljesség

Lovas Anett Csilla
Oroszlánok elé vetett hit
Gondolatok az első századok keresztyén vértanúiról

Üzenet

Réz-Nagy Zoltán
A blaszfémia után
Frida Madonnája: Dajkám és én

Áthallások

Tóth Sára
A tragikum botránya
Lear király

Pete Violetta
Amiért nem fogják szeretni Pi-t
És amiért mégis hasznos

B. Tóth Klára
Vércseppek gravírozva
Könnyező szobrok és a csodavárás

Kitekintés

Köntös László
A lelkipásztori fizetésekről
Kihívások, ellentmondások és elvek

Látogatóink száma a mai napon: 1486
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 57788227

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat