Kedves TCsaba, amiről beszélsz, a majomszeretetről, meg az újhullámról, meg a liberális humanista eszményekről, az az általam ismert reformátusság számára valami egzotikum, nem él vele. Ez valami Amerikából hozott szlogen lehet, amelyet rá akarnak varrni a honi magyarságra, miközben a másik oldalról a nemzeti jellegünk miatt rugdosnak bennünket.
Ez az un. majomszeretet kifejezés a gyereknevelésen túl valahonnan az ezoterika környékéről származik valójában. A vízöntő és a vele együtt járó újhullámos eszmeiség arról beszél, hogy egyfajta szeretet özönben élünk, Isten szeretete záporozik ránk egyfolytában. E szerint az eszmeiség szerint a szeretet mindenkit elér, mert Istenhez számtalan úton lehet eljutni. Az igazság relatív, mindenkinek igaza van a maga módján. Igaza van Teréz anyának és igaza van Sztálinnak is.
Mi reformátusok nem erről a szeretetről beszélünk, vagyis nem az igazság relativizálásról. Jézus szerint fel kell ismerni a bűnt, no és a bűnöst (ami nagyon könnyű, hiszen mindnyájan eredendően bűnösök vagyunk), és közösséget kell vállalni a bűnössel, le kell ülni hozzá, beszélni kell vele, meg kell értetni vele, hogy csak egy igazság van. Le kell ülni a szemlátomást bűnös emberhez, mert az orvosra a betegnek van szüksége és nem az egészségesnek. Máté 9.9-13.
Krisztus, közülünk a bűnösök közül különösen a farizeusokat ítélte el, hiszen a farizeusok, az írástudók komoly tudással rendelkező emberek voltak, akik ennek ellenére gyalázatos módon, piócaként éltek a népen. Miközben a írástudásuk miatt megkövetelték a tiszteletet. Az ő bűnük az volt, hogy tudták mi a bűn, hogy ők mennyire bűnösek és mégis azt cselekedték, amit nem kellett volna.
Jézus kimondottan haragudott a kiszolgáltatottak, a gyengék kihasználóira, kimondottan szerette azokat, akik a gyengéknek, a kicsinyek között a leggyengébbeknek ételt, italt adott, gondoskodott róluk. Viszont a kicsinyeket megbotránkoztatókat a farizeusokkal egy szinten kezelte.
Lényeg a lényeg, Jézus mindnyájónkért adta az életét. Mindnyájónknak megadta a szeretetével a lehetőséget az üdvözülésünk felé. De ez nem majomszeretet, nem humanista- szeretet mámor, ezt a két teljesen más dolgot nem szabad összekeverni! Nem szabad összekeverni Krisztus megváltó szeretetét az ezoterikusok mindent és mindenkit áztató nagy feltétel nélküli szeretetözönével. Mert mi reformátusok valljuk, hogy csak Jézus Krisztuson keresztül üdvözülünk! :
10,1 "Bizony, bizony, mondom néktek: aki nem az ajtón megy be a juhok aklába, hanem másfelől hatol be, az tolvaj és rabló; 10,2 de aki az ajtón megy be, az a juhok pásztora. 10,3 Ennek ajtót nyit az ajtóőr, és a juhok hallgatnak a hangjára, a maga juhait pedig nevükön szólítja és kivezeti. 10,4 Amikor a maga juhait mind kivezeti, előttük jár, és a juhok követik, mert ismerik a hangját. 10,5 Idegent pedig nem követnek, hanem elfutnak tőle, mert az idegenek hangját nem ismerik."
Még a samaritánus irgalmasságának példázatával mossák egyesek össze a szeretet zuhatagos ezoterikát. Pedig Jézus itt is egyértelmű, általánosságban az elesett ember iránti irgalomról beszél. És nem valami szeretet záporról, majomszeretetről.
|