rosta írta:
Kedves VaD, először is üdvözlet a fedélzeten! Jó volt olvasni határozott írásodat. Minél többet írsz belőle, annál jobb. Szóval üdv!
Ami az Ószövetség és Újszövetség viszonyát illeti az Újszövetség nem csak a kultuszi törvényeket írta át, hanem az erkölcsieket is. Ha csak a kultuszt írta volna át, akkor voltaképpen ott tartanánk, ahol a mai zsidóság. A Templom lerombolása után a zsidóság számára volt rendkívül fontos egy teljesen új kultuszrendszer kialakítása, hiszen a régi kultusz központja, a Templom nélkül nem végezhették el az alap szertartásaikat. A régi kultuszt egy új rendbe kellett átkonvertálniuk, így alakult ki a Talmud és társai által meghatározott új kultuszrendszer.
Jézus új bora új tömlőbe lett öntve. Amint ura Jézus a szombatnak, hát hasonlóképpen ura Jézus a törvényeknek is. Az Ószövetséget Jézus, az Újszövetség fényében kell mérni, olvasni és nem fordítva, az Ószövetség alapján mérni, vizsgálni az Újszövetséget, Jézust. Ez egy picikét farizeusi dolgokat szülhet.
Kedves Rosta (és a többiek)!
Először is köszönöm az üdvözlést. A biztatáson felbuzdulva hadd folytassam hasonlóan határozott stílusban...
Szóval. Ha már itt megakadtunk, akkor tisztázzuk ezt gyorsan. Azt, hogy az Újszövetség átírta és érvénytelenítette volna az összes ószövetségi törvényt, pl. a Tízparancsolatot, azt szerintem te sem gondoltad komolyan. A zsidóság és a keresztyénség között pedig nem az ószövetségi erkölcsi törvények, hanem éppen az egész Újszövetség elfogadása vagy elutasítása a különbség. Egyébként az ószövetségi törvények nem vonatkoztak a Templomra, max. a szent sátorra, úgyhogy a Templom pusztulása ebből a szempontból nem jelentett (volna) tragédiát. Jézus új borát és új tömlőjét ebben a kontextusban nem tudom értelmezni. Számomra ezek elég egyértelműen ez az evangéliumot, illetve az új emberünket jelentik. Szerinted...?
De mennyire, hogy az Ószövetséget az Újszövetség fényében kell értelmezni. Úgymint:
Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétának eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem.
Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, a míg minden be nem teljesedik. (Mt 5,17-18)
A törvényt tehát hiábavalóvá tesszük-é a hit által? Távol legyen! Sőt inkább a törvényt megerősítjük. (Róm 3,31)
Ugyanakkor a már korábban idézett igehelyek szerint Jézus is, az apostolok is óvnak a törvényeskedéstől (Mt 16,6; ApCsel 10,15; Róm 14,2.6.14 stb.). Egyet ide is másolok, annyira szemléletes:
Senki azért titeket meg ne ítéljen evésért, vagy ivásért, avagy ünnep, vagy újhold, vagy szombat dolgában:
Melyek csak árnyékai a következendő dolgoknak, de a valóság a Krisztusé. (Kol 2,16-17)
Amelyeket Pál apostol itt felsorol, azok a kultikus tisztasági, avagy kultusszal kapcsolatos, röviden kultuszi törvények körébe tartoznak. Amelyeket viszont Jézus sorol a Hegyi beszédben, azok erkölcsi törvények. Pl.:
Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne ölj (Mt 5,21)
Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne paráználkodjál! (Mt 5,27)
Ismét hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Hamisan ne esküdjél (Mt 5,33)
Tehát a dolog - legalábbis szerintem, mint jóreformátusember szerint elég egyértelműen - így áll: az Újszövetség a kultuszi törvényeket eltörölte, az erkölcsieket nem.
Most jön a dolog izgalmasabb része: De mi van azokkal a törvényekkel, amelyeket az Újszövetség kimondottan nem tilt, de nem is ír elő? Ilyen, mint már láttuk, pl. a tized. Ugyebár meg kell vizsgálni, hogy ez vajon kultikus, vaqy erkölcsi törvény-e. Tényleg: szerintetek...?
Krisztusban: VaD