Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 346 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Következő
 

teológiai kérdések
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2006. okt. 19., csütörtök 20:27 
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 14:02
Hozzászólások: 174
Tartózkodási hely: Budapest, Rákosborzasztó (É.sz. 47°29'42.86'', K.h. 19°15'51.77'')
Ezt a topikot azért alapítottam, hogy mindenféle hittel, Bibliával stb. kapcsolatos kérdést fel lehessen tenni, ami a többi témába nem fér bele. Én azthiszem inkább a kérdezők táborát fogom. (persze, ha tudok, válszolok) Remélem majd csatlakoznak okos emberkék, akik válaszolgatnak a kérdéseinkre...

_________________
"Bizony boldog ember, akit Isten megfedd! A mindenható fenyítését ne vesd meg! Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de keze meg is gyógyít." Jób 5, 17-18


Vissza a tetejére
 Profil  
 

dogma
HozzászólásElküldve: 2006. okt. 19., csütörtök 20:36 
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 14:02
Hozzászólások: 174
Tartózkodási hely: Budapest, Rákosborzasztó (É.sz. 47°29'42.86'', K.h. 19°15'51.77'')
Konkrétan mit jelent az, hogy dogma? Csak, mert vannak egyházak, melyeknek vannak dogmái és vannak, melyek büszkék arra, hogy nincs dogmájuk.
Nos, ahhoz, hogy egy vallást meghatározzunk, ahhoz el kell mondanunk, hogy mik azok a dolgok, amik arra a bizonyos vallásra jellemzők. Ezek alapján minden egyháznak, vallásnak vannak dogmái, hiszen valami alapján azt mondjuk, hogy ha valaki hisz ebben meg abban, akkor ez meg az a vallása. Ha pedig egy egyháznak, vallásnak nincs dogmája, akkor tagjai bármiről bárhogyan vélekedhetnek, ami viszont azt jelenti, hogy olyan dolog, ami meghatározhatná egyértelműen a vallást.
Tehát akkor felteszem a kérdést: Mit jelent az, hogy dogma?

_________________
"Bizony boldog ember, akit Isten megfedd! A mindenható fenyítését ne vesd meg! Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de keze meg is gyógyít." Jób 5, 17-18


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 21., szombat 14:02 
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 18., szerda 18:32
Hozzászólások: 4
Sziasztok!

Először is köszönöm, hogy ilyen sokan válaszoltatok az előző kérdésemre.
Nem tudom, hogy ki mennyire járatos a zsidó vallásban, és, hogy ez a kérdés egyáltalán teologiai kérdés-e, de azért belevágok.

Ha Jézus zsidónak született, a zsidó vallás miért nem ismeri el Krisztust isten fiának, megváltónak, messiásnak?


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 22., vasárnap 13:29 
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 14:02
Hozzászólások: 174
Tartózkodási hely: Budapest, Rákosborzasztó (É.sz. 47°29'42.86'', K.h. 19°15'51.77'')
Én egy kicsit konyítok a zsidó valláshoz. Nos:
Az Ószövetségben (ami a zsidók számára a Biblia, ugyanis az Újszövetséget nem fogadják el) van szó a messiásról, akit majd Isten el fog küldeni a népének, a zsidóknak. Több, mint 300 prófécia található az Ószövetségben, amelyek mind illenek Jézusra (Betlehemben születik, Dávid utódja, harmadnapon feltámad, köntösére sorsot vetnek stb., szóval nagyon pontosak). Tehát Jézus az Ószövetségben megígért messiás volt. Annak viszont, hogy Jézust a zsidók nagy része nem fogadta el, több oka volt. Pl. az, hogy az idők során ez a messiáskép átalakult a zsidókban; tehát ők igazából egy embert vártak, aki karddal és egyéb földi eszközökkel ki fogja harcolni nekik a Rómától való függetlenséget. És nem egy olyan embert vártak, aki azt mondja, hogy ha megütnek jobbról, tartsd oda a bal arcodat is. Tehát valójában egy forradalmárt, egy hadvezért, egy földi értelemben vett királyt vártak. Éppen ezért a zsidók közül csak nagyon kevesen ismertek rá Jézusban a megígért messiásra. Viszont azt meg kell mondani, hogy a legelső kereszyének zsidók voltak. (pl. a háromezer ember pünkösdkor is zsidó volt) Csak később kezdték el a görögök között hírdetni az igét, majd minden nép között. Eleinte a keresztyénség egy zsidóságon belüli irányzatként működött, csak később vált ketté a két vallás. Később kezdték el használni Krisztus követőire a Chrüsztiannosz (keresztyén) szót. Akik ma zsidók, azoknak az embereknek a leszármazottjai, akik nem fogadták el Jézust a messiásnak, tehát továbbra is várták (és várják ma is) a messiást. Akik ma keresztyének, azok pedig minden olyan európai nép leszármazottjai, akikhez eljutott az evangélium (többek között zsidók). Ettől függetlenül ma is van sok zsidó, aki egyszerüen meglátja Jézusban a megígért messiást és keresztyénné lesz. Ettől függeltenül ő még lehet büszke zsidóságára. Pl. egy híres református lelkész, Éliás József is a zsidó vallásról tért át reformátusra.
Remélem sikerült válaszolnom kérdésedre, ha valamit nem értesz, kérdezz újból.

Amúgy a messiás felkentet jelent. A zsidók régen a királyokat és prófétákat kenték fel. Ennek a görög fordítása a Chrüsztosz (Krisztus) szó. Ettől függetlenül a mai zsidók tiszteletben tartják Jézust, mint embert és tanításait is helyesnek tartják. Csak éppen nem fogadják el, mint a Bibliában megjövendölt messiás. Érdemes tudni még, hogy a zsidó vallás történetében nem egyszer voltak messiásjelöltek, akiket tanításaikért tisztelnek, csaképpen messiásnak nem fogadják el őket. Pl. a mai Izraelben is vannak jelöltek, akiktől várják a messiási korszak eljövetelét. Mindezek mellett ma már Izraelben is vannak (zsidó nemzetiségű) keresztyének.

Ezekkel kapcsolatban még elég nehéz kérdés, hogy a zsidóság most vallás vagy nép. Nos igazából mindkettő. Ezért is vetődik fel az a kérdés, hogy az a zsidó, aki keresztyén lesz, érezheti-e magát zsidónak. Szerintem igen. Sőt... Ma Magyarországon a zsidóság vallásnak számít (igaz vannak olyan aláírásgyűjtések, hogy kisebbség legyen). Lengyelországban pedig ha jól tudom, kisebbségnek számít.

_________________
"Bizony boldog ember, akit Isten megfedd! A mindenható fenyítését ne vesd meg! Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de keze meg is gyógyít." Jób 5, 17-18


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára Teomo 2006. okt. 22., vasárnap 18:47-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: dogma
HozzászólásElküldve: 2006. okt. 22., vasárnap 15:59 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 01., vasárnap 15:43
Hozzászólások: 1127
Tartózkodási hely: otthon
Teomo írta:
Tehát akkor felteszem a kérdést: Mit jelent az, hogy dogma?


A válasz:kötelező hittétel. A klérus és tudós teológusok megfogalmazása a hit területén (az ember, a világ, Isten létezéséről és egymáshoz való viszonyáról), amit az adott egyházhoz, felkezethez tartozónak ugyancsak vallania, vállalnia kell.
Mindez leginkább a katolikus egyházra jellemző, hiszen ott ismeretlen, sőt tiltott fogalom volt az egyháztagok bibliaolvasása és Ige-értelmezése. A szellemi kiskorúság konzerválásához vezet, leszoktat a goondolkodás és döntés felelősségéről, betölthetetlenné teszi a"Mindent megvizsgálva, a jót megtartsátok!" Ige előírását.
Minél inkább épít egy gyülekezet/felekezet a Krisztusban férfiúvá érés feladatára - annál kevésbé készít egy általános hitvallás helyett/mellett dogmát.

_________________
"Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 22., vasárnap 17:28 
Köszönöm Figyelő, IGEN!


Vissza a tetejére
  
 

Re: dogma
HozzászólásElküldve: 2006. okt. 22., vasárnap 18:25 
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 14:02
Hozzászólások: 174
Tartózkodási hely: Budapest, Rákosborzasztó (É.sz. 47°29'42.86'', K.h. 19°15'51.77'')
Köszi a választ. Még egy kérdés ugyanezzel kapcsolatban: A református egyháznak vannak dogmái?
Pl. én úgy gondolom, hogy a felnőttkori bemerítkezés helyesebb, mint a gyermekkeresztség. Ettől maradhatok református?

_________________
"Bizony boldog ember, akit Isten megfedd! A mindenható fenyítését ne vesd meg! Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de keze meg is gyógyít." Jób 5, 17-18


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: dogma
HozzászólásElküldve: 2006. okt. 22., vasárnap 18:57 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Teomo írta:
Konkrétan mit jelent az, hogy dogma? Csak, mert vannak egyházak, melyeknek vannak dogmái és vannak, melyek büszkék arra, hogy nincs dogmájuk.
Nos, ahhoz, hogy egy vallást meghatározzunk, ahhoz el kell mondanunk, hogy mik azok a dolgok, amik arra a bizonyos vallásra jellemzők. Ezek alapján minden egyháznak, vallásnak vannak dogmái, hiszen valami alapján azt mondjuk, hogy ha valaki hisz ebben meg abban, akkor ez meg az a vallása. Ha pedig egy egyháznak, vallásnak nincs dogmája, akkor tagjai bármiről bárhogyan vélekedhetnek, ami viszont azt jelenti, hogy olyan dolog, ami meghatározhatná egyértelműen a vallást.
Tehát akkor felteszem a kérdést: Mit jelent az, hogy dogma?


Nem vitairatnak szánom ezt a bekopizott idézetet, csupán annak illusztrálására, hogy milyen sokféleképpen vélekednek az emberek a dogmáról. Ettől függetlenül bizonyosan vitákat fog gerjeszteni.:

"Dogmakereszténység és értékkereszténység.
A kereszténység a történelem folyamán két egymástól lényegében eltérő formát mutat. Az egyik a dogmákon alapuló, a másik az értékkereszténység. Ez a kétféle felfogás egymást végigkíséri, párhuzamosan halad egymás mellett mindvégig. Maga Jézus nem volt dogmatikus. Ő a lélek mindenekfölött való értékét hirdette, magát Istent úgy tekintette, mint a legfőbb értékek mindenekfölött álló hordozóját. Ezt fejezi ki, amikor azt mondja, hogy Isten lélek (János4.24) A lélekhez csak lélekkel lehet közeledni. Ezért hozzáteszi, akik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják. Az emberi léleknek megvan az a lehetősége, hogy az isteni lélek tökéletessége felé törekedhessék. Ezért mondja: "Legyetek tökéletesek, mint a ti mennyei Atyátok tökéletes". (Máté5.48 ). A lélek kizárólagos értékét minden eszközi értékkel szemben élesen kiemeli ez a mondás: "Mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri, de az ő lelkében kárt szenved".(Máté16.26 s egyebütt is)
Tanításának célja Isten országának megvalósítása, amely nem e világból való, vagyis nem a valóság, hanem az értékek világához tartozik, tehát megvalósítandó. Erre kell törekednie minden embernek, azért mondja tovább: "Keressétek először Isten országát és az ő igazságát" Ha elsősorban erre törekszik mindenki, akkor megtalál minden egyebet, ami az élethez szükséges, a mindennapi kenyeret, a ruházatot stb.
Isten országa lelki természetű: " Tibennetek van" (Lukács 17.21) nem jelenik meg azonnal amint némelyek hitték, hanem a lélek fejlődésének, Istenhez való közeledésének eredménye lesz.
Végtelen feladat, amelynek megoldására állandóan törekedni kell minden időben.
Jézusnak a fentiekben is mutatkozó, de egész életén és minden tanításán áthatoló tiszta és érintetlen lelki kereszténysége már az első századokban átalakul dogmai, vagyis ontológiai kereszténységgé s ez a két irányzat állandóan nyomon követi egymást. Ennek folytán a lelki kereszténység, amelynek kiindulása és végcélja Isten, mint a lélek egyedül tökéletes hordozója, és így mindig értékek őrzője, hátérbe szorul, és így olyan dogmai konstrukcióval bővül, amely a kereszténységnek éppen ezt a szellemi tartalmát érinti legközelebbről.
Miben áll ez?
A dogma kereszténysége a bűn fogalmán és Jézus megváltó művén alapul, s amint Pál apostolnál felfejlődik, a következő részekből áll:
1. Isten szigorú bíró és atya
2. Jézus az ő fia ontológiai értelemben
3. az ember bűnössége Ádám bűnesete miatt (eredendő bűn)
4. az ember tehetetlensége az elégtételre, amellyel tartozik Istennek azért, hogy Ádám bűne következtében őt megbántotta
5. Jézus engesztelő áldozata, amellyel feláldozza magát azért, hogy az emberiséget ettől az eredendő bűntől megszabadítsa és Istennel kibékítse
6. azért szükséges a részesülés a keresztségben és
7. hit mindezekben
Íme ezek a kérdések sorakoznak fel a keresztény dogmában. Arra a kérdésre, hogyan igazolunk meg Jézus azt feleli: "Ha szeretjük Istent, s a felebarátunkat, mint önmagunkat." Pál apostol azonban ugyancsak erre a kérdésre már ezt a feleletet adja: ha hiszünk Jézus vérének váltságában.
A megváltás dogmája abból indul ki, hogy az emberiség teljesen megromlott Ádám bűne következtében, s így a jóra való képességét elveszítette. Isten ezért az emberiségre megharagudott.
Szükség volt valakire, aki az emberiséget megváltsa bűnösségéből, s Istenhez visszavezesse. Ez a megváltó azonban nem lehetett tisztán ember, a dogmai felfogás szerint, hanem valaki olyan, aki ember is és isten is. Ez a megváltó Jézus, illetve Krisztus Istennek csodálatos módon újszülött fia, akit Isten éppen azért küldött, hogy a világot megváltsa. Krisztus a megváltásban újjászületett emberiség első képviselője, akinek az a feladata, hogy megjavítsa azt, amit előtte Ádám elrontott. Amint az első Ádám a maga bűnének súlyát az egész emberiségre átörökítette, éppen úgy veszi le ezt a terhet az emberiség válláról Krisztus, a második Ádám. Hogyan végzi el ezt a művet Jézus, illetve Krisztus?
Úgy, hogy feláldozza magát az emberiség bűnösségéért, meghal mindnyájunkért, hogy Istent kibékítse az emberiséggel. Krisztusnak ez a tette az un. helyettes elégtétel, ami azt jelenti, hogy mindnyájunk helyett feláldozta magát azért, hogy bűneinktől megszabadítson, és hogy az Istent kiengesztelje. Ebben a cselekedetében gyökeredzik a megváltás ténye. Krisztusnak a kereszten lehulló vére lemosta az emberiség bűnét, s ezáltal az emberiséget megváltotta.
Így hangzik a dogma. Ezzel szemben áll a kereszténység tisztán lelki felfogása, amely a dogmával szemben Jézus életét és egész életmunkáját a benne felhalmozódott értékfejlődés alapján kívánja megérteni, és méltányolni. Ha ezt a felfogást a keresztény teológia minden egyes pontjára alkalmazzuk, akkor a következő eredményre jutunk. A megváltás maga nem lehet ontológiai folyamat, hanem annyit teszen, mint elesettet a mélységből felemelni, a beteg lelket meggyógyítani s abban a gondolkodásnak, a lelkiismeretnek és szeretetnek teljes munkálását és szabadságát visszaállítani (Channing). Ezt a megváltást eszközölte Jézus, ezért adatott a Szentlélek és erre céloz a keresztény vallásnak minden igazsága. Krisztus jelleme, példája, élete, halála és minden, amit tett tökéletesen alkalmas arra, hogy a lelket az erkölcsi rossztól megtisztítsa, ihlesse, felemelje, és az Isten tökéletességéhez közelebb vigye.
Ezek azok a hatások, amelyeket az igaz hit tőle nyerhet, s ami által ő a mi megváltásunkat eszközli. Krisztus a megváltó, mivel a lelket váltja meg és teszi szabaddá az által, hogy megtisztítja a gonosztól, beléleheli az erény szeretetét, feléleszti annak nemes tulajdonságait, indulatait, felfegyverzi erkölcsi erővel, és visszahelyezi a rend, épség és szabadság állapotába. Ez volt az ő nagy célja.
A megváltás egy folyamat, Isten és az emberi lélek között; az Istenhez való közeledésre irányuló törekvésnek lelkünket állandó feszültségben tartó megélése.
Ennek a folyamatnak az előmozdításához a keresztény felfogás szerint Jézus tanításának átélése és követése Istennek lelkünkre való közvetlen hatása szükséges. A keresztény hitfelfogás arra a két lelki hatásra építi fel a megváltottság keletkezését, amely egyfelől közvetve Jézus útján válik lelkivilágunk alapelemévé, másfelől Isten közvetlen lelki hatása útján lesz sajátunkká. Ez utóbbit a Szentlélek munkájának vagy hatásának nevezzük a Biblia nyelvén. Mindkét hatás lelki életünk minőségi megváltoztatására, emelésére irányul, mindkettőnek eredménye értékbeli gyarapodás.
A megváltás eszerint az értékelés megváltozása gyökeres lelki átalakulás útján, amelynek föltétele Jézus életének és cselekedeteinek az evangélium alapján sajátunkká tétele.
A megtérés és az újjászületés előzménye, illetve eredménye a megváltottságnak s együttvéve részei annak a lelki folyamatnak, amely új értékeléshez vezet el. Miért volt szüksége a kereszténységnek arra, hogy a szellemi fejlődésnek, az értékek kialakulásának folyamatát, amelyet Jézus akart eszközölni és megvalósítani, lehetőleg mindenütt dogmai alaphoz kösse vagy ontológiai folyamattá tegye.
A dogma is lelki szükséget van hivatva pótolni. A dogmát hinni kell, s e hittől várja a hívő kívánságainak és óhajtásainak értéke belső átalakulásának megvalósulását illetve beteljesülését. Dogmára szükség van mindenütt, ahol a léleknek külső támaszra van szüksége. Ha valaki hisz bizonyos dogmai tételekben, akkor a dogmában biztos támaszt lát céljainak elérésében. Ahol azonban nincsenek dogmák, ott a lélek magára van utalva, támasz nélkül csupán Istenbe vetett hitének erejéből kell megvalósítania lelkének épülését és gyarapodását, amely lassanként Istenhez emeli, és teljesíti azokat a vágyait, amelyeket a lélek az Isteni kegyelemre támaszkodva önmagából tud megvalósítani.
Az értékkereszténység magasabb fokon áll, mint a dogmai, mert tisztán a lélek önerején épül fel s ennek alapján építi fel azt az épületet, amelynek tartalma a kereszténységben érvényesülő értékes lelki összefüggések kifejtése és megvalósítása. Ez a felfogás a közvetlen lelki tartalmat akarja kiemelni. A dogmai felfogás a kereszténységnek könnyebb és sok tekintetben primitívebb formáját próbálta meg kezdettől fogva kialakítani minden valószínűség szerint azért, mert az emberi lélek erőtlenségét tekintve ez több eredménnyel kecsegtetett már a kezdeti korszakokban, mint a fejlődés nehéz és küzdelmes folyamán a Jézusi értékvilág hosszú és fáradságos felépítése. Minden valószínűség szerint gyakorlati szempontoknak is hozzá kellett járulnia ahhoz, hogy a kereszténység dogmai megalapozáson épüljön fel és ezzel letért arról a tisztán lelki útról, amelyen megalapítója elindította. Ez az álláspont nagyon sokat feladott a lényegből s ezért az elmúlt kétezer év után is a kereszténység felépítése Jézus értékvilágának alapján még mindig megvalósítandó feladat."


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: dogma
HozzászólásElküldve: 2006. okt. 22., vasárnap 20:56 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 17., kedd 20:55
Hozzászólások: 1721
Ez nagyon jó írás volt.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 22., vasárnap 21:33 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 30., szombat 08:33
Hozzászólások: 1884
Tartózkodási hely: Bács-Kiskun megye
A nyáron kezembe akadt, és elolvastam egy zsidó férfi megtéréséről szóló könyvet (Jakov Damkani: Miért pont én?).

Az „Ajánló” topicban majd idézek a könyvből. Itt csak annyit írnék, hogy ez a zsidó férfi miután felismerte Jézusban a Messiást, küldetést kapott Istentől, hogy menjen vissza Izráelbe (USA-ban élt) bizonyságot tenni Róla.
Visszament, és a legnagyobb meglepetésére felfedezte, hogy Izraelben is van messiási hit, olyan gyülekezetek, ahol a zsidó identitásuk megőrzése mellett hisznek Jézusban, a zsidó Messiásban.

A könyv szerzője leírja, hogy ortodox zsidók támadtak rájuk (ablak betörések, épület felgyújtása stb.), és ilyeneket kiabáltak: „Keresztyének! Misszionáriusok! Árulók! Áttértek!”

Ez lehet az oka, hogy nem keresztyéneknek nevezik magukat, hanem Messiás-hívő gyülekezetnek. Így akarják megértetni honfitársaikkal, hogy nem tértek át más hitre.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 23., hétfő 10:48 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 06., péntek 15:14
Hozzászólások: 1052
Teomo írta:
Én egy kicsit konyítok a zsidó valláshoz. Nos:
Az Ószövetségben (ami a zsidók számára a Biblia, ugyanis az Újszövetséget nem fogadják el) van szó a messiásról, akit majd Isten el fog küldeni a népének, a zsidóknak. Több, mint 300 prófécia található az Ószövetségben, amelyek mind illenek Jézusra (Betlehemben születik, Dávid utódja, harmadnapon feltámad, köntösére sorsot vetnek stb., szóval nagyon pontosak). Tehát Jézus az Ószövetségben megígért messiás volt. Annak viszont, hogy Jézust a zsidók nagy része nem fogadta el, több oka volt.

Csak hogy bonyolítsam a képet, vannak ám messiáshívő zsidók is, akik tiltakoznak az ellen, hogy keresztyénnek bélyegezzék őket... Csak nem tudom, hogy akkor most ők kicsodák...
Ja, látom, Boglárka, te is ezt írtad...

Rosta: ("Dogmakereszténység és értékkereszténység. ")
egyre szimpatikusabb vagy nekem :) Köszi, ez tényleg hasznos volt. Ha egy évvel korábban olvashattam volna ezt, akkor nem egyedül kellett volna rájönni, hogy még itt a fórumban is meg lehet eszerint különböztetni az embereket...

_________________
http://hollocsillag.blog.hu
νιψονανωμηματαμημωνανοψιν


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára 32ezüst 2006. okt. 23., hétfő 11:03-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 23., hétfő 10:55 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
32ezüst írta:
Csak hogy bonyolítsam a képet, vannak ám messiáshívő zsidók is, akik tiltakoznak az ellen, hogy keresztyénnek bélyegezzék őket... Csak nem tudom, hogy akkor most ők kicsodák...


Nem bonyolítod túl, mert gyakorlatilag a zsidók máig várják a messiást. Számukra Jézus nem messiás. Ők a többségi zsidók...


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 23., hétfő 11:39 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 06., péntek 15:14
Hozzászólások: 1052
Az a kérdésem, hogy levezethetők-e a dogmák tisztán lelki alapon? Ha eléggé megismered Jézus tanításait ill. életét, akkor ezek mind magától értetődőek lesznek?

_________________
http://hollocsillag.blog.hu
νιψονανωμηματαμημωνανοψιν


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 23., hétfő 11:57 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
32ezüst írta:
Az a kérdésem, hogy levezethetők-e a dogmák tisztán lelki alapon? Ha eléggé megismered Jézus tanításait ill. életét, akkor ezek mind magától értetődőek lesznek?


Kedves Ezüst!

Én tényleg nem vagyok teológia szakértő, de azt tudom, hogy az idézetben jelzett, keresztyénségen végigvonuló kettősség, egyrészt a dogmakeresztyénség, másrészt az értékkeresztyénség az nem választható így szét akár egy emberen belül sem. Például én, mint református vallom, hogy Jézus értem halt meg a kereszten, azzel hiszem a megváltás eszerinti dogmáját, ugyanakkor a legtermészetesebb alapigazságnak veszem az értékkeresztyénség szerinti megváltás gondolatát.

Elcsépelt dolog, de ugyanazt a dolgot nagyon sokféleképpen is lehet magyarázni.

Vannak keményen dogmakeresztyének, akik rendkívül szögletesen állnak hozzá a világ dolgaihoz. Vannak értékkeresztyének, akiket én olyan nagyon nem ismerek, nem közöttük nőttem fel. Én inkább a mindkét gondolkozást magukban valló embereket, keresztyéneket ismerem, akik hisznek a fenti dogmában, ugyanakkor Jézus parancsolatai, megváltása szerint élnek.

Ami a kérdésedet illeti, hát a fenti dogmát Pál apostol vezette le az ő korabeli nagy tudása szerint, mint szubjektumtól független, létről szóló tanítást, ha jól fordítom az ontológia szót. Ilyen értelemben a lélektől, szubjektuntól független, létezésbeli, ontológiai dogmáról van szó, ha jól kapisgálom a dolgot. De hát vannak itt nálam okosabb emberek, akik majd pontosítanak...


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2006. okt. 23., hétfő 14:03 
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 14:02
Hozzászólások: 174
Tartózkodási hely: Budapest, Rákosborzasztó (É.sz. 47°29'42.86'', K.h. 19°15'51.77'')
32ezüst írta:
Csak hogy bonyolítsam a képet, vannak ám messiáshívő zsidók is, akik tiltakoznak az ellen, hogy keresztyénnek bélyegezzék őket... Csak nem tudom, hogy akkor most ők kicsodák...
Ja, látom, Boglárka, te is ezt írtad...

Így igaz, ők elfogadják az Újszövetséget és azt, hogy Jézus Krisztus (Jessua mosijah) a Tanachban (Ószövetségben) megjövendölt messiás. Ezek alapján én úgy gondolom, hogy nyugodtan nevezhetjük őket testvérnek. Azt, hogy nem használják magukra a keresztyén szót, mellékesnek tartom. Amúgy a keresztyén szó a Chrüsztiannosz görög szóból származik, ami "a messiás követője"-t jelenti, tehát gyakorlatilag ők keresztyének. Szerintem nem a szavak szintjén kell megítélni, hogy ki a keresztyén. Szerintem is az lehet ennek az oka (mármint annak, hogy nem használják magukra a "keresztyén" szót), mert a zsidó honfitársaikban tudatosítani akarják azt, hogy ők nem tértek el a zsidóságtól.
Pl. vannak olyan vallások, amelyek keresztyénnek tartják magukat, mégsem azok (Jehova tanúi, Mormon, stb.) Tehát nem attól függ, hogy ki Keresztyén (vagyis a messiás követője), hogy minek nevezni magát, hanem attól, hogy miben hisz és hogyan cselekszik.

_________________
"Bizony boldog ember, akit Isten megfedd! A mindenható fenyítését ne vesd meg! Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de keze meg is gyógyít." Jób 5, 17-18


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 346 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség