Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 614 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 41  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2007. márc. 18., vasárnap 15:08 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 04., szerda 16:49
Hozzászólások: 1317
Tamás12 írta:
Dr Kiss

Tévutak az imádságban?

„Ekkor azt kérdezte Kaintól az Úr: Miért gerjedtél haragra, és miért horgasztod le a fejed? Hiszen ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz. Ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és rád vágyódik, de te uralkodjál rajta.”
( 1Mózes 4:7 )

Imádkozó hívő életünk, miután a Sátán számára a legveszélyesebb terület, a legnagyobb támadásoknak van kitéve. Legtöbben úgy véljük, talán az imádság a legkönnyebb módja, ahogyan Istenhez lehet és szabad, sőt, kell járulnunk.

Úgy rögzítjük életünk oldalára imaalkalmainkat, mintha csupán saját védekezéseink vagy támadásaink eszközeként kívánnánk - adott körülmények között - használni. Nehezebb élethelyzetek és hitpróbák esetén egyszerűen kibiztosítjuk azt, saját emberi elképzelésünk szerint alkalmazott technikáinkra építve. És ezek az elképzelések nem is rosszak! Jó célokat szeretnénk megvalósítani, s ezért megpróbáljuk az imát olyan fegyverként forgatni, mint ami Istentől jövő ajándék – egy messzi idegenbe keveredett lélek megsegítésére. Csupán valós szükségletekre építünk; hogyan is lehetnének ezek elutasított kérések Isten szemében?!

Imaláncokat szervezünk, melyeket egyetlen – általunk tisztán felismert - cél érdekében teszünk: megpróbáljuk Istent rávenni a könyörületre, az irgalomra, az azonnali segítségnyújtásra. Úgy teszünk, mintha Isten eredetileg nem is a szeretet és a könyörületesség Istene lenne! Úgy viselkedünk, mintha nem az Ő ajkáról hangzott volna el: „Nektek minden szál hajatok számon tartják.” (Mt.10:30). Bizalmatlanság a hívő testvérek részéről, amikor emberi elképzelések szerinti hadjáratot kezdenek valami jó érdekében; olyan cselekedet ez, mintha egy fiú áthívná a szomszéd gyerekeket is, hogy velük együtt álljon apja színe elé valamely kérésével. A gyerekek kitartóan a fiú mellett voksolva, nagyon szívesen támogatnák őt elképzelésében, miközben mindannyian egy szívvel hadakoznak azért, hogy ezzel a viselkedésükkel, „remélhetőleg megkönnyítik a döntést az apai szív mélyén, és talán végül megteszi azt a jót a fiával”.

Ne értsetek félre! Nem a közös imaalkalmak ellen szólok, hiszen az Ige is arra buzdít minket, hogy egy akarattal jöjjünk össze többen is, mint gyermekei az Úrnak! Ezért, távol álljon tőlem ez! A valódi veszély abban rejlik, hogy az ilyen közös alkalmak kizárólag egyetlen kijelölt cél elérésére koncentrálva, végül is távol maradnak a lényegtől: az egyén, Isten előtti, személyes megjelenésétől. Mint amikor az apa előtt megjelent szomszéd fiúk hírtelen arra éreznek belső késztetést, hogy elnézést kérjenek tőle az átrúgott labda, a letaposott kert vagy megkarcolt autó miatt…

Nekünk, földi apáknak is mennyire rosszul esne, ha azt vennénk észre a fiunk viselkedésében, hogy számára a „csupán fiúság” állapota alig jelent valamit. A szívünk szakadna meg, ha azzal kéne szembesülnünk, hogy éppen az a kötelék nem jelent neki semmit, amiért mi – az ő számára – egyáltalán létezünk.

Sajnos sokan egyedül arra az Igére alapozzák imaéletüket, hogy „Mert ahol az én nevemben ketten vagy hárman összegyűlnek, közöttük vagyok.” ( Mt.18:20 )

Jó dolog összegyűlni és közösségben lenni egyetlen cél érdekében. Főleg, ha az a cél egyértelműen Isten dicsőségére szolgál! Nem is ezzel van hát a probléma, hanem az alappal, amire építkezünk. Ha csupán az elérni kívánt cél az egyetlen dolog, ami indít minket egy ima-közösségre, az imádkozó szívnek az alapozása nem elég biztos. Ebben az esetben minél súlyosabb lesz az épület, annál biztosabb, hogy előbb utóbb össze fog dőlni…

*****

Gyermekeit egyedül nevelő asszony súlyosan megbetegszik és kórházba kerül. A testvérek azonnal imaláncot szerveznek a gyógyulása érdekében. „Mi lesz majd azzal az öt árván maradt gyermekkel? Nem érdemlik az árva-sorsot…”- hangzik a buzdítás. Még a világhálóra is felkerül a kérés. Megmozdulnak a hívek. Százak és százak kulcsolják össze kezüket, s kérik a Mindenható Istent a könyörületre. A végeredmény csodálatos megtapasztalás: az asszony meggyógyul, hazakerül a gyermekeihez. A testvérek fellélegeznek – sikerült!

Másnap hallják, a ház véletlenül kigyulladt, az asszony bennégett egyik gyermekével együtt… Mi történt? Ki az, aki magyarázatot tud adni egy ilyen helyzetben? Ki az, aki elmegy és elmondja az egyedül maradt gyermekeknek, hogy ami történt, az valójában Isten jóváhagyásával esett meg?

Talán az volt mindennek a szerencsétlenségnek az oka, hogy az imalánc esetleg megszakadhatott valahol? Vajon találunk-e olyan embert - akár egyetlen lelket is -, aki bizonyosan tudja, milyen folyamatok játszódtak az asszony szívében, Istennel való kapcsolatában, miközben utolsó napjait élte meg? Ki az, aki bármit is képes lenne megítélni ember és Isten kapcsolatáról, a személyes viszonyukról? Milyen sokszor próbálunk úgy beleavatkozni imádságaink által mások életébe, hogy közben halovány elképzelésünk sincs arról, Isten mit is akarhat a másik életében elérni! Ez esetben kénytelenek lennénk elismerni, hogy vagy tudjuk, mi Isten akarata a személlyel kapcsolatban, vagy feleslegesen akarunk elérni olyat, amihez semmi közünk sincs! Kevés olyan imádság hangzik el, ami Jézus lelkületét árasztja: „Mindazáltal ne úgy legyen amint én akarom, hanem a mint te.” (Mát.26:39)

Nincs csodálatosabb dolog, mint Isten akaratának engedelmeskedni. Hogyan tudod meg mi Isten akarata, ha nem azzal az imádságos lelkülettel térdelsz elé, mely hajlandó figyelni az Úrra miközben kér valamit, és hajlandó elfogadni azt is, ha nem egyezik Isten akarata azzal, amit kért.

Tudjátok, mi keltheti fel Isten atyai érdeklődését egy ilyen borzasztó eset láttán, miközben a hívek részéről ezt a hatalmas megmozdulást szemmel kíséri? A kezüket imára kulcsoló hívők százainak szíve. Egyénileg. „Vagy az a tizennyolc ember, akire rádőlt Siloámban a torony, és agyonzúzta őket, azt hiszitek, hogy bűnösebbek voltak, mint Jeruzsálem lakói közül bárki? Mondom nektek: nem! De ha nem tartotok bűnbánatot, éppúgy elvesztek ti is mindnyájan.” (Lk.13:4-5)

Már pedig az imádság erről szól! Személyes, egyedülálló, természetfeletti egységben lenni Istennel, mint Atyával. A világ elől elzárt terület ez!

*****

Egy gyülekezetben egy misszionárius család élete – szolgálatának csúcspontja közelében - kettészakad. A feleség válni akar. Katasztrófa lenne ez, mind a család, mind a gyülekezet életében! Elkezdődik az ima harc. Elképzelhetetlen a hívek számára, hogy ez megtörténhet! Isten nevének meg kell dicsőülnie! Ha harc, hát legyen harc! Összejönnek a testvérek, őszinte szívből szólnak a szavak…

A válóper megindul, a Sátán tombol, az eredmény elmarad…

Vagy még sem? Hát nem azon múlik az említett házaspár életének a sorsa, hogy ők – személyesen – milyen döntéseket hajlandók meghozni Krisztus keresztje alatt? De bizony, azon! Az egyetlen dolog, ami érték, ami segítség egy ilyen helyzetben, ha az imádkozó testvérek ugyanúgy megállnak Krisztus előtt, és megengedik, hogy Ő világítsa át – nem csak imádkozó, de szuverén – életüket. Egy ilyen – Krisztus előtti – elcsendesedést követően Isten Szent Szelleme olyan minőségben változtatja meg az imádkozó hívő gondolatait, érzéseit, cselekedeteit, melyek által maga Krisztus áradhat keresztül rajta, s válik valódi segítséggé egy bármilyen nehéz helyzetbe keveredett ember számára.

Isten elé juttatott őszinte imádságaink két féle válasszal érkeznek: 1. Légy nyugodt, békülj meg azzal a gondolattal a szívedben, hogy ez vagy az a testvér az Én kezemben van. Azt teszek velük, amit akarok, ami nekik a legjobb. Ezt te csak elfogadhatod! 2. Veled mi a helyzet? Erre inkább kíváncsi vagyok, gyermekem!

Félelmetes, milyen üzenet rejlik Jézus válaszában, amint Péter – testvéréért aggódó – kérdésére felelt: „Ha azt akarom, hogy maradjon, míg el nem jövök, mi gondod vele? Te kövess engem!” (Jn.21:22)

Felmerülhet tehát a kérdés: hogyan működik akkor valójában a közbenjáró imádság? Biztos, hogy jól gondoljuk ezt? Vajon melyikünk imája elég erős ahhoz, hogy Isten figyelme a másik emberre fókuszáljon? Arra az emberre, aki nagy bajba jutott, aki esetleg már nagyon messzire távolodott Isten atyai házából, és aki – ha a Biblia igaz – minden pillanatban Isten megbocsátó, kegyelmes és szerető pillantását élvezi, még a vályú mellett is! Őszinte, szívből jövő aggódó imádságaink nyomán dönthet-e bárki is úgy, hogy Istent befogadja a szívébe?

Bizony fontos dolog imádkozni másokért - két esetben: 1. Amikor végső kétségbeesésünkben semmi mást nem teszünk, mint megemlékezünk a másikról, és kérjük Isten vezetését, szeretetét és türelmét az életére, de szívünk hajlandó elfogadni az Úr akaratát vele kapcsolatban, akármi is legyen az, Rá bízzuk; ilyenkor, miközben másokért szenvedünk, Isten akaratának engedelmeskedve megnyugszunk. 2. Amikor elcsendesedünk az Úr előtt, megengedjük Neki, hogy átvilágítsa egész életünket, és arra használjon minket, amire Isteni terve szerint akar; ilyenkor, miközben Isten üzenetét hallgatjuk, másokért-fájó Szívébe láthatunk, ezáltal részt vehetünk szenvedéseiben. Ha indít minket, engedelmességünk által bármire készek leszünk.

Amikor egy hívő keresztyén olyan szoros kapcsolatba kerül Jézus Krisztus Urával, hogy kimondhatja: „Nem én élek többé, hanem Jézus él bennem”, az imaélete 180 fokos fordulatot vesz. Többé nem az lesz a lényege, hogy Isten elé vigyen – megítélése szerint – rossz úton lévő, elfáradt, beteg vagy meggyengült testvéreket, kéréseket, hálaadásokat, hanem elcsendesedik, hogy az élő Isten előtt állva meghallja, mit akar kijelenteni neki az Úr – ilyen helyzetbe került embertársairól, testvéreiről. Nem információt közöl, hanem információt kap Istentől. Nem más ez – kedves testvérek -, mint belelátni Isten gondolataiba, belepillantani értünk munkálkodó szívébe. A Szent Szellem munkája ez. Egy akarattal összegyűlni testvéreinkkel, s Isten elé állni imádságainkban pontosan azt jelenti, mint megengedni a Szent Szellemnek, hogy egyénenként az Úr elé állítson minket, s szóljon hozzánk. Mindenkihez lesz szava, mindenki felé lesz üzenete. Ez az, ami biztos. A többi csak engedelmességünkön múlik!

Ha kizárólag egy kívánságunkra szeretnénk az „ÁMEN”- t elkérni Istentől, erre vonatkozó reménységünk – bármilyen tömeggel érkeztünk is – bizonytalan marad.

*****

Sátánista misszionárius érkezése közeleg. A hívők egy akarattal veszik fel a küzdelmet ez ellen. „Nem jöhet ide ez az ember! Istennek meg kell akadályoznia ezt! Meg fogja tenni, csak kérjük együtt!” Ezrek és ezrek borulnak le Isten előtt, felekezeti hovatartozás nélkül.

A sátánista megérkezik, megtartja az alkalmat, majd távozik…

Nem lehet megakadályozni azt, hogy a madár elszálljon a fejünk felett! Ha erre kérjük az Urat, nem biztos, hogy Ő eltéríti a madarat – bár megtehetné. Isten azt várja tőlünk, hogy személyesen, egyenként – csupán a Vele való kapcsolat alapján – ne engedjük meg a madárnak, hogy fészket rakjon a fejünkön!

Ezt megsegíti az Úr. Olyan korszakban élünk, amikor képtelenség a számunkra azzal a fegyverrel harcolni, amivel a világ. Nem vehetjük fel azt a kesztyűt, amit a világ felhúzott a kezére! Nekünk más módszereink vannak. „Mert a mi küzdelmünk nem hús és vér ellen folyik, hanem a mostani sötétségnek fejedelemségei, fennhatóságai és világuralkodói ellen, a rosszaság szellemi lényei ellen, kik a mennyeiekben vannak. Ezért vegyétek fel az Isten teljes fegyverzetét, hogy ama rossz napon képesek legyetek ellenállni, és miután minden munkátokat elvégeztétek, megállni.” ( Ef.6:11-12)

Hívő emberként, mint Krisztus általi új teremtések, módszereink lényege, hogy nincs többet módszer, amire támaszkodunk; Istenre bíztuk dolgainkat! Aki megtapasztalta, mit jelent Istenben bízni, mit jelent csak és kizárólag Rá hagyatkozni, annak nem az lesz a fontos, hogy mit kérjen, hanem az, hogy mivé legyen!

Nekünk, hívő embereknek – kivétel nélkül mindannyiunknak – végig kell mennünk azon az úton, aminek az első állomása: a „mit kérjek”, míg az utolsó: a „mivé legyek”. Miközben elkezdjük ezt az utat járni, azon vívódunk magunkban, mit kérjünk Istentől. Azután szépen lassan rájövünk, bármit is kérünk, nem biztos, hogy megkapjuk azt, mert nem tudjuk, hogy hogyan kell kérnünk, tudniillik Jézus Krisztus nevében. A második állomáshoz jutunk: „hogyan kérjem”. „…mert még azt sem tudjuk, hogyan kell helyesen imádkoznunk.” (Róm.8:26) Megkérjük az Urat, tanítson meg bennünket arra, hogyan kell kérnünk Tőle úgy, hogy azok meghallgatott imádsággá legyenek. Talán egyszer kimondjuk őszintén: - Tanítson meg minket az Úr, meglátni az Ő mennyei akaratát valamely dologban!

Egy ilyen kérés azonban mindig meghallgatásra talál! Sokszor túl könnyelműen ejtjük ki a szánkon, ám ezzel együtt is biztosak lehetünk: Isten komolyan veszi ezt a kérést! Lassan olyan körülmények közé kényszerülünk, melyek mélyén eljutunk odáig, ahol végre megláthatjuk, mit is akar Isten elérni velünk. Szenvedünk, gyötrődünk, de megkapjuk a választ. Elérkezhetünk az utolsó állomáshoz, ahol a lényeg: „Kicsoda Isten”. Rájövünk, hogy nem a kérés tárgya a fontos; rájövünk, hogy nem az számít, hogyan kérjük azt; rájövünk, hogy –ebben a megvilágításban - az imádkozás egyetlen értelme: kicsoda Isten és ki vagyok én. Isten gyermekeként, amikor Atyánk elé állunk, lehet, hogy nem tudunk, mit mondani; lehet, hogy dadogva kezdjük el; lehet, hogy minden addigi ötletünk, tanulmányunk egy pillanat alatt apró darabokra hullik szét, de mindez idő elég arra, hogy megértsük, mi Isten valódi célja ezen az úton: - Tanuld meg fiam, ki vagyok Én, és tanuld meg, ki vagy te!

„Előbb belül tisztítsd ki a poharat és a tálat, akkor majd kívül is tiszta lesz.” (Mt.23:26)

Az imalánc nem rossz. A testvérek egysége nem bűn, sőt, még emberileg is csodálatos megtapasztalás. Bátorító és tetsző cselekedet ez! De vajon milyen alapon állunk – személyenként – a Szent Istenünk elé, kéréseinkkel?

Megértettük, mit jelent a személyes kapcsolat az Úrral?

Több ezer keresztyén ember térdel le egy zsúfolásig megtelt épületben, Isten előtt, s kéri ugyanazt a dolgot, egy akarattal, őszinte szívvel, egységben, Jézus Krisztus nevében. Az Úr mégis másképp cselekszik. Míg egy otthon maradt nyugdíjas nénike – lám, már a térdepelés sem megy neki – halkan felsóhajt Istenhez: „Atyám, te tudod, hogy mennyire szeretlek. Olyan jó lenne… De ezt csak én mondom. Kérlek, legyen meg a Te akaratod ebben a dologban! Mindannyiunk számára az lesz a legjobb!”

Nincs nagyobb öröm Isten számára, mint egy ilyen kérés teljesítése! Miért? Mert egy elcsendesedett lélek, aki kész meghallani Isten akaratát, engedelmes és megtisztított szívvel áll az Úr elé, eszköz lehet Isten kezében – bármire!

„Illés ember volt, hozzánk hasonló szenvedélyekkel, erős imádsággal imádkozott, hogy ne essék és nem is esett eső a földre három esztendeig és hat hónapig. Majd újra imádkozott, az ég esőt adott, és a föld megtermette gyümölcsét.” (Jak.5:17-18)

Megértettük? Nem azzal van a probléma, mit kérünk. Nem azzal van, hogy hogyan kérjük. A szívünk állapotával van a probléma! Nem ismerjük az Urat, mint Atyánkat, és nem ismerjük magunkat sem. Ha ismernénk, tudnánk azt, hogy mit kell kérnünk, és azt is, hogy hogyan tegyük! Ja, és még egyet tudnánk: Isten meghallgatott minket. Az imádságok, ha nem Jézus Urunk személyes jelenlétében hangzanak el, felesleges szavak maradnak csupán…

Azt gondoljuk, csak a mi atyai szívünk számára a legfelejthetetlenebb pillanat, amikor fiúnk egyszerűen elénk áll, s közli: „tudom, hogy te vagy az apám, és elfogadom azt, hogy fiad lehetek. A többi nem fontos.”? Isten számára ugyanez a lényeg: Jézus Krisztus váltsághalála, azaz Isten, irányunkba nyíltan kifejezett atyai szeretetének a talapzatán megállva, egyszerűen elfogadni, hogy fiak lettünk!

*****

„Így van a hittel is, ha tettei nincsenek, magára marad holtan.” (Jak.2:17)

Mennyire hajlamosak vagyunk félreérteni ennek az Igének a csodálatos mondanivalóját! Sokunk számára egy híres mondás fénye tűnik fel ennek az alagútnak a végén: „Segíts magadon, az Isten is megsegít!” Csak azért, mert ebben a mondatban Isten neve szerepel, még hitetlen és pogány mondat maradt. Éppen azt a gondolatot fejezi ki, ami egyenesen szembe fordít minket Istennel: a saját akaratunkat. Kimunkálunk meglátásunk szerinti jó cselekedeteket, majd Isten elé terjesztjük azokat, aláírásra. Elindulunk, munkálkodunk, majd imádkozunk… Nagyon sok „misszió” munkásai – egyébként Krisztus katonái - ilyen irányú munkálkodással töltik idejüket. A ’jó és gonosz tudásának’ fájáról szakított ember megvizsgálja, mi a jó és mi a gonosz, majd elindul azon az úton, amit jónak ítélt meg. Természetesen áldást kérő imádságok közepette… Jelszavuk – Urunk legnagyobb sajnálatára – a „semmi rossz nincs benne” lett. A misszionárius alapítványok legtöbbje okiratban fogalmazza meg, milyen jó elképzelése van a szolgálatról, amit természetes Isten nevében végez. Megfogalmazza, hogyan kívánja ezeket végrehajtani, kinek a segítségével, miből, mikor. Persze a leírt és vállalt dolgokért, a munkájukért, az áldásokért elhangzó imádságokról se feledkezzen meg az ember, hiszen meg van írva: „Ha az Úr nem építi a házat, az építők hiába fáradnak. Hogyha az Úr nem őrzi a várost, az őr hiába őrködik fölötte.” (Zsolt.127:1)

Emlékeim szerint az egyik legőszintébb, legmélyebbről jövő imádságot akkor hallottam, amikor éppen tönkremenetel előtt állt egy ilyen alapítvány…

Mennyire mások Isten útjai! Azok találják meg ezt az utat, akik számára minden emberi erőfeszítés a kereszten függ - saját természeti emberükkel együtt!

Milyen sok esetben csak akkor hajlandó a hívő megállni és Istenre várni, amikor erre kényszerül! Miután átéli, amint az összes addigi emberi próbálkozása kicsúszik a kezéből… Ebben a helyzetben válhat termővé az őszinte imádságok táptalaja a szívben. Isten szuverén joga, hogy hol, mit akar elérni, és kit, hogyan használ ebben. Misszionáriusaink közül kevesen értették ezt meg. Felesleges időtöltés az imádkozás annak az embernek, aki Isten vezetése nélkül indult el szolgálni, és áldást szeretne kérni munkájára. A jó cselekvése önmagában nem rossz dolog, de ha nem Isten indítására történik, bűnné lesz az!

A bűnnek – ilyen értelemben – két arca van. Nem csak az a bűn, amikor azt tesszük, amit az Úr megtiltott, hanem az is, amikor nem azt tesszük, amit Ő akar. Hogyan legyünk a helyünkön – Isten szerint – ha éppen azon munkálkodunk, hogy jót tegyünk, csak éppen máshol? Imádkozunk, böjtölünk, kérjük az Úr mennyei áldásait az elvégzendő munkákra – miközben teljesen máshol állunk, mint ahol kellene állnunk – az Úr szerint.

Sokszor még ebben a téves helyzetben is meghallgat az Úr: olyan körülmények közé kényszerít, ahol Isten szemével megláthatjuk sanyarú állapotunkat. Csak az út végén döbbenünk rá, hogy az egész, Isten válasza volt imáinkra. Ha az Úrnak valóban feladata van a számunkra, lehet, hogy végig fogjuk botorkálni Jákób - szenvedésekkel és pofonokkal teli - útját, de elvégződik bennünk az a változás, ami addig – engedetlenségünk miatt - kimaradt az életünkből. Feltéve, hogy ezúttal engedelmesek leszünk… „Annak ellenére, hogy ő volt a Fiú, a szenvedésből engedelmességet tanult.” (Zsid.5:8) Istenhez közeledni sokféleképpen lehet, de engedelmes szívvel érdemes!

*****

„A ki pert kezd a Mindenhatóval, cáfolja meg, és a ki az Istennel feddődik, feleljen néki!

És szóla Jób az Úrnak, és monda: Íme, én parányi vagyok, mit feleljek néked? Kezemet a szájamra teszem.

Egyszer szóltam, de már nem szólok, avagy kétszer, de nem teszem többé!” (Jób. 39:35-38)

Sok megtért gyermeke az Úrnak veszi a bátorságot és elmerészkedik egy olyan területre, mely Istent, mint a hívőket kiszolgáló hatalmasságot szeretné indítani az imameghallgatásra. Az ilyen emberek parancsoló hangon – szinte kijelentésszerűen – közlik Istennel igényeiket.

Milyen veszélyes lépések ezek! A Sátán megtévesztésének áldozatai lesznek ezek a lelkek. Minél inkább kivonja magát a hívő Isten állandó jelenlétének világossága alól, annál biztosabb, hogy a Sátán – aki ott ólálkodik az ajtó előtt – lecsap rá.

„Ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és rád vágyódik.” Elvisz minket egy magas helyre, felállít minket a leghatalmasabb épület tetejére, és megkísérti Istentől eltávolodott szívünket. „Vesd le magad! Hiszen Isten gyermeke vagy, nem lehet bajod! Maga az ég és föld Ura vigyáz rád, aki azt mondta: Kérj, amit akarsz! Jogod van kérni! Ember! Te csak azt teszed, amihez jogod lett. Tedd hát meg! Hidd el nekem, így működik ez!” Milyen szomorú, hogy olyan sok hívő testvér leáll a Sátánnal beszélgetni, ahogy Éva is tette egykor. A vége egy ilyen kapcsolatnak csak rossz lehet!

Ha valaki, hát az Úr Jézus méltó volt arra, hogy bármit kérjen Istentől, mint Atyától, mert annyira Egy volt Vele! Hűséges és szerető Fiaként Istennek mégis távozásra kényszerítette a Sátánt, azáltal, hogy meglátta a lényeget: Isten gyermekének lenni nem jelent felhatalmazást arra, hogy bármit kérjünk Tőle! Hogyan – ismétlem - hogyan veheti a bátorságot egy ember, hogy Istentől követeljen bármit is?

„Tudom, hogy te mindent megtehetsz, és senki téged el nem fordíthat attól, a mit elgondoltál. Ki az - mondod - a ki gáncsolja az örök rendet tudatlanul? Megvallom azért, hogy nem értettem; csodadolgok ezek nékem, és fel nem foghatom.” (Jób. 42:2-3)

Egyetlen egy dolog van, amit elvárhatunk Tőle: amit Ő megígért nekünk, amit leírt a Bibliában, s üzenetként nekünk hagyta, amit közölt velünk Szent Szelleme által kijelentve, azt Ő komolyan gondolta, és meg is cselekszi - amennyiben hűséges és engedelmes gyermekei leszünk, akik Őt szeretik. Nem is elvárás ez a részünkről, hanem hit. Tiszta, őszinte szívből jövő hit.

Még fiatal - kissé langymeleg hívő - éveimet tapostam, amikor elhangzott gyülekezetünkben az a kijelentés – egy komoly felnőtt részéről –, hogy a vezető testvér megkapta az „imameghallgatás ajándékát”. Ahogy emlékszem, meg is sokasodtak annak a testvérnek a feladatai… „Ki az-az ember, akinek Isten meghallgatja minden imádságát? Van-e tényleg ilyen? Mit és hogyan kér az ilyen testvér az imádságaiban?” Ehhez hasonló kérdések kavarogtak a fejemben. És féltem egy kicsit. Vajon – ha tényleg működik ez az ajándék – mit imádkozhatott ez a testvér, amikor édesanyám, egyik alkalommal eléje tárta velem kapcsolatos problémáit és félelmeit?

A hit Isten ajándéka. Az imádkozó szív, mely összekapcsolódik, s eggyé válik Krisztuson keresztül az Atyával, szintén Isten ajándéka. Hogyan lehetne szert tenni egy ilyen szívre? Mi kell ahhoz, hogy az Úr megajándékozhasson azzal, hogy minden imádságunkat meghallgatja? Csupán egyetlen dolog: engedelmesség. Engedelmes szívvel kell Isten elé állnunk. Engedelmesen meghallani és meghallgatni, amikor szól. Engedelmességre hajlandóan elétárni szívünk bánatát, kérését – másokért is. Tudva azt, hogy nem az engedelmességünk lesz az ok, amiért Isten meghallgatja az ima-kéréseket, hanem az engedelmességünk által leszünk mi képesek meghallani az Ő válaszait a kéréseinkre! Sokszor ezen a ponton siklanak vakvágányra elképzeléseink az imádság lényegéről.

Hiszen mit szeretnénk mi? Információt közvetíteni, azzal a vággyal a szívünkben, hogy Isten megcselekszi azt.

Van elképzelésünk arról, hogy Isten mit szeretne? Információt közvetíteni a számunkra, azzal a vággyal a szívében, hogy mi megtesszük azt! Nehogy azt gondoljuk, talán mindkét lehetőség működik! Előbbi mindössze olyan emberi elképzelés Istenről, mely az imameghallgatást tekinti ajándéknak, míg az utóbbi az Isten szerint való ima, mely magát Istent és az Ő Atyai akaratát tekinti ajándéknak és fogadja örömmel. Előbbi a kudarcok és csalódások, míg utóbbi az állandó meglepetések és természetfeletti csodák birodalmába vezeti a hívőt.

*****

„Szakadatlanul imádkozzatok!” (I.Tessz.5:17)

Minden helyzetben, szüntelenül imádkoznunk kell. Mit jelent ez? Hagyjuk ott a munkahelyünket, esetleg a munkánk közepette tartsunk könyörgéseket? Sokan ezt meg is teszik. De vajon erre gondolt Pál?

Abban a helyzetben kérni bármit is az Úrtól, amikor nagy szükségbe kerültünk, bizony nem nagy dicsőség! Még az ateista is térdre esik, ha élete végveszélybe kerül. Akkor hálát adni, amikor nagy adomány érkezett Fentről, ugyanígy nem nagy dicsőség! Még az istentagadó milliárdos is tudja hálával emlegetni Isten nevét, ha éppenséggel azt feszegetik nála, milyen érzés gazdagnak lenni. A szüntelenül imádkozó szív akkor is képes hálaadásra vagy kérésre, amikor nincs különösebb oka. A szüntelenül imádkozó keresztyén számára Isten megszűnt eszköznek lenni. Állandóan jelen lesz az ilyen szívben valami megmagyarázhatatlan békesség és nyugalom. Sóhajok és szárnyra kelt gondolatok által is folyamatos a kapcsolat az ilyen hívő gyermek és Isten, mint Atya között. Tudja, hogy nem kell semmit sem kérnie, akkor is fog kapni. Amikor kér, azt nem azért teszi, hogy kapjon, mindössze a személyes kapcsolat megnyilvánulása ez. Mint egy egészséges apa-fiú viszony. Nem fog a fiam éhen halni, csak azért mert nem jön elém naponta háromszor, hogy éhes és enni szeretne. Teljesen természetes a számára, hogy amikor mi leülünk enni, eléje is kerül étellel teli tányér. Mégis, ha nap közben megéhezik – talán mert sokat szaladgált a kertben előtte – nem sértődöm meg, ha elém áll: „apa, éhes vagyok”. Van, hogy adok neki, hiszen az a feladatom. Van, hogy megkérem, bírja ki még egy órát, és fejedelmi lakomát kap, mert én már tudom - vendégségbe megyünk. Vajon mit tennék, ha ennek ellenére tovább könyörögne ételért? Természetesen adnék neki.

„Ki az közületek, aki, ha barátja van, és az éj közepén hozzámegy ilyen kéréssel: Barátom, három kenyérre van szükségem, mivel a barátom útról érkezett meg, és nincs mit elébe tegyek! Ő belülről így felelne neki: Ne zaklass engem, már zárva az ajtó, gyermekeim velem vannak az ágyban, nem kelhetek fel, nem adhatok neked. Azt mondom nektek, hogy ha nem kel is föl, hogy adjon neki, azért, mert barátja, de annak szemérmetlensége miatt mégis felkél, és ad neki mindent, amire szüksége van.” ( Luk.11:5-8)

Talán csak az bántana egy kicsit, hogy nem tudja kiélvezni azt a sok finomságot, ami nem sokkal később elé kerül, hiszen akkor már nem lesz éhes…

Isten, mint Atya, és mi hívő emberek, mint gyermekei: a legtermészetesebb és a legközvetlenebb viszony az, amit az imádkozó szív tapasztal, amennyiben hajlandó elfordulni azoktól a nézetektől, melyek betegesen korlátozzák és tévútra terelik ezt a kapcsolatot. Ne feledjük! A Sátánt nem érdekli, ha órákig csak beszélgetünk róla, és nem zavarja, ha imádkozásról szóló könyvek tucatjait tanulmányozzuk át, de azonnal megretten, amint elcsendesedünk és gyakorolni is akarjuk azt.

Jézus Krisztus állandó jelenléte bennünk elég biztosíték arra nézve, hogy lehetséges szüntelenül imádkozva élni. Hogyan? Hittel.

De térjünk vissza egy kicsit az engedelmességre! Úgy fogalmazta egyszer valaki, hogy a keskeny út nem a széles út mellett fut, hanem a kellős közepén. A hívő élet – bár észrevehető módon – teljesen elkülönül a világi életformától, nem vetetett ki a világból. A világ kellős közepén kell élnünk! Az istentelen világból, mely a Sátán hatalmának fogságában vesztegel, nem tudunk kilépni, csak felülemelkedni rajta. Frappánsan fogalmazta meg egyszer egy testvér: a világ folyama, miközben gyorsuló sebességgel zúdul az egyre szélesebb medrében, kizárólag azokra az emberekre nincs hatással, akik halottak. Meghaltak a világ számára. Egy halottal nem lehet semmit kezdeni! Azok tapasztalják meg a feltámadás erejét, akik hajlandóak voltak – haláluk által – kiválni e folyam sodrásából. Abban a pillanatban, hogy meghalunk a világ számára, ráléptünk a keskeny útra. A világ kellős közepén – mégis Isten – emberi szemmel láthatatlan – útján járunk. Az imádságok meghallgatásával kapcsolatban is így áll a dolog.

A széles úton kizárólag egyetlen egy imádság hallgattatik meg: a bűnbánó. Amíg a keskeny út, mely az Istennek való feltétlen engedelmesség ösvénye, teljes szabadságot ad a szívnek, hogy összeforrjon Atyánk szívével, addig a széles út egyre jobban elszakít ettől a Szívtől és a világ szerinti életbe vezet. Ebben az életben megvakul az ember, nem látja többé az Atyát. Nem képes hallani, mit akar mondani, mert megsüketült a zűrzavartól, melybe került. Vannak olyan események az életben, melyek ugyanígy félrevezetnek minket. Imádkozunk, kérünk, könyörgünk, de nem kapjuk meg, mert rossz úton vagyunk.

Szívem szakad meg, például, amikor azt kell látnom, ami a fiatalok között mostanában felütötte fejét: nem hívő társakat választanak maguknak, miközben ők maguk hívő gyermekei az Úrnak. Ha megkérdezzük őket, nagy a valószínűsége, hogy meg tudják indokolni lépésüket, talán Bibliai verssel együtt. Folyamatosan megjelennek – sajnos egyre gyakrabban - olyan imakérések, amelyekben felemás igába keveredett hívő fiatalok könyörögnek világi társuk megtéréséért. Őszinte imádságok ezek? Aki egyszer benne volt a szerelem hálójában, tudja, hogy a szív számára mit is jelent a „másik”. A legtöbbet. Már hogyne kérne megtérést egy szerelmes diák, hőn szeretett párja részére?! Olyan áldozatokat is képesek ezért meghozni a szerencsétlen helyzetbe került fiatalok, mely talán meghatja Atyánk szívét, és könyörül a másik életén. Gondoljuk mi, sokszor. Kár, hogy a fehér holló gyakrabban repül el házunk felett, mint ahány esetben megtérést láthatunk a felemás iga ellenére. És ezen ritka esetben is kiderül a végén, hogy a hívő fél olyan határozott döntéseket hozott szíve mélyén párjával kapcsolatban, melyek a mi szemünk elöl rejtve maradtak, míg Isten – aki a szívek vizsgálója – úgy látta, ott a mélyben már elszakadt az illető a felemás igától. Isten SZENT. Bűngyűlölő. Nem lehet kedves előtte az olyan áldozat, mely keveredik a bűnnel! Nem lehet kedves előtte az olyan imádság – még olyha őszinte szívből is fakad – mely rossz úton járó ember imája. Káin a föld gyümölcséből áldozott az Úrnak, mely áldozatot nem fogadta el Isten. Miért is nem? Mert egyszerűen emberi rész keveredett a szentségbe. Ézsau egy tál lencséért veszni hagyta az örökségét. Egy olyan ember áldozata volt ez, aki lazán eladta elsőszülöttségi jogát, csak mert ő „úgyis folyton halni jár”. Bármilyen helyzetbe kerülünk, jogunk van imádkozni és meghallgatásért könyörögni. Micsoda igazság ez! Mégis, tévedésbe esünk, ha azt gondoljuk, hogy tévúton járó életünkben bármit is kérünk, megkapjuk azt.

Aki ilyen állapotban kitárja szívét Isten előtt, az megtapasztalja, mit jelent a megtérők imádsága - a gyakorlatban. Lehet, hogy más okból indította el a beszélgetést, de nyitott szíve meghallotta Isten szavát: térj meg, fiam! Az imádság beszélgetés az Úrral, aki szeretné közölni mondanivalóját gyermekével. Ha bűn van az életében, akkor azt. Bűnös szívvel, megterhelt lelkiismerettel képtelenség meglátni az Úr akaratát. Előbb tisztító vérre, megtérésre van szükség!

Csodálatos kegyelem és Isten egyedülálló szeretete nyilvánul meg abban, amikor a pásztor elindul, hogy megkeresse az elveszett báránykát, miközben a 99-t ott hagyja. Ilyen a mi Istenünk! Nem kell lemondanunk egyetlen eltévelyedett testvérünkről sem, nyugodtan az Úr kezébe – a legjobb helyre – tehetjük a sorsát.

*****

Az utolsó idők egyik legfélelmetesebb jellemzője, ahogyan a legelszántabb hívő testvérek is földi eszközök, földi értékek felé tekintgetve jelzik igényüket Isten felé. Valódi boldogságuk alapja remeg meg ilyenkor. Földrengés ez a javából! Megnyílnak a szív legalsóbb rétegei, és az ott megbújó emberi törekvések, álmok és elképzelések törnek a felszínre, majd Isten lába elé: „Adj, Uram egészséget, boldogságomhoz – Te is tudod – mennyire elengedhetetlen! Adj, Uram, gazdagságot, hiszen Te megígérted…”

A jólét evangéliuma egyre terjed. Tetszik ez a népnek! Íme - Az imádkozás eszköz lett az ember kezében…

Tipikusan a Sátán módszere. Egy fegyvert, mely azért adatott, hogy az ellenséges világ közepén is kapcsolatban maradhassunk Urunkkal, ezúttal Isten felé fordítjuk. „- Csakugyan azt mondta az Isten, hogy a kertnek egy fájáról se egyetek?” (1 Móz.3:1) „Hát már egy kis boldogságot is sajnál tőletek az Úr? Mire való a sok jó dolog a földön, ha nem részesülhet a hívő ezekből? Örökké szegénynek kell lennetek talán?” – hallatszik…

Újra hazudik a Sátán! Mintha valaki besurranna a kertünkbe, mialatt a gyermekünk a homokozóban játszik, s azt akarná bemagyarázni neki, hogy valójában semmit nem adunk meg nekik, mint szülők, ezért váltsanak szülőt…

Hírtelen a tudás fája alatt találjuk magunkat. Ha eszünk a gyümölcsből, megmérgezzük a szívünket vele.

A Sátán evangéliuma ez! Mondta-e az Úr valóban, hogy szegénynek kell lennünk? Ugye, hogy nem! Mondta-e az Úr Jézus, hogy boldogtalanoknak kell lennünk itt a földön, ahol másoknak mindenük, nekünk pedig semmi? Persze, hogy nem ezt mondta! Éppen az ellenkezőjét! Az igazi boldogság titka rejlik Isten kegyelmében. Még itt a földön is. Az egyetlen feltétele: a bizalom. Lehet kérni Istentől bármit, ha a Benne való hit és bizalom talapzatán állunk. Nem megfosztani akar a jótól az Úr, hanem megőrizni a rossztól. Még a látszatától is!

„Nem azt kérem, hogy vedd ki őket e világból, hanem hogy őrizd meg őket a gonosztól.” (Ján.17:15)

Tévedés azt gondolni, hogy az imádkozás a keresztyén élet legkönnyebb cselekménye. Valójában messze a legnehezebb. És a leghatásosabb is! A legtöbb támadást, ezért, itt intézi a Sátán ellenünk. A legtöbben - keresztyén hívőkként is – az imádkozás gyakorlatát értjük és magyarázzuk félre a leggyakrabban. A legtöbb élet valójában azért kap léket, és süllyed el, mert nem tud ellenállni a Sátán oly irányú támadásának, mely egyedül ennek a közösségi formának a megszakítását tűzte ki célul. Az egyetlen fegyver, amit használhatunk e támadások megfékezésére: a

„… mindazáltal ne úgy legyen amint én akarom, hanem a mint Te.” (Mát.26:39)


:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Öröm olvasni ilyen csodálatos idézetet,
teljes mértékben egyet értek a fenti idézettel.


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára GABRIEL777 2007. márc. 18., vasárnap 17:39-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 18., vasárnap 15:16 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 29., péntek 15:30
Hozzászólások: 2408
GABRIEL777 írta:
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

:?:

21


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 18., vasárnap 15:25 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 29., péntek 15:30
Hozzászólások: 2408
Valamiért fontosnak tartod a 21-es számot, és azt hozzá akartad fűzni Tamás idézéséhez.
Döntsék el mások, hogy miért?


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 18., vasárnap 15:26 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 01., vasárnap 15:43
Hozzászólások: 1128
Tartózkodási hely: otthon
Csak tudnám, kedves G3x7, hogy "bő lére eresztett, magvas, tartalmas hozzászólásodhoz" miért kellett Tamás12 egész anyagát bemásolni? Azért, mert nem te fizeted a révészt..? :o

_________________
"Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 18., vasárnap 17:26 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 30., szombat 09:04
Hozzászólások: 967
Tartózkodási hely: Arany Baranya
FM írta:
Tamás12 írta:

Szia Tamás, tegnap meg tudtam nyitni, 1x , akkor beleolvastam, azóta pedig nem tudom megnyitni :oops:


Kedves FM!
Én is így jártam pedíg én a böngészőmben kijelöltem az oldalt állandóan nyitott oldalnak!
Még nem volt időm megnézni ma mit tehetekvele de most...... :-D
Szeretettel Tamás

Gabriel !!!!
Az idézett cikk az ŐRÁLLÓ című honlapon olvasható és komoly hívőkenek van módjuk ott megnyílvánulni!
Lehet hogy te még náluk is jobban tudod ezeket a dolgokat de azt a te gazdád sugallja! Ne mászkáljál utánnam és kommentáld amit írok , mert ha idézek nem teszek hozzá , hanem mástól hozom az anyagot!
Így olyant vádolsz aki képtelen a védekezésre![

_________________
Mert Istennek kell inkább engedni, hogysem az embernek!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 18., vasárnap 17:55 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 04., szerda 16:49
Hozzászólások: 1317
Tamás12 írta:
FM írta:
Tamás12 írta:

Szia Tamás, tegnap meg tudtam nyitni, 1x , akkor beleolvastam, azóta pedig nem tudom megnyitni :oops:


Kedves FM!
Én is így jártam pedíg én a böngészőmben kijelöltem az oldalt állandóan nyitott oldalnak!
Még nem volt időm megnézni ma mit tehetekvele de most...... :-D
Szeretettel Tamás

Gabriel !!!!
Az idézett cikk az ŐRÁLLÓ című honlapon olvasható és komoly hívőkenek van módjuk ott megnyílvánulni!
Lehet hogy te még náluk is jobban tudod ezeket a dolgokat de azt a te gazdád sugallja! Ne mászkáljál utánnam és kommentáld amit írok , mert ha idézek nem teszek hozzá , hanem mástól hozom az anyagot!
Így olyant vádolsz aki képtelen a védekezésre![


Nem vádoltam senkit .
Leírtam,hogy az idézettel teljes mértékben egyetértek.
Nem mászkálok utánad,ha zavar,hogy reagálnak az írásodra,akkor ne forumozz .


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 18., vasárnap 18:00 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 04., szerda 16:49
Hozzászólások: 1317
-


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára GABRIEL777 2007. márc. 22., csütörtök 21:05-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 20., kedd 00:10 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 01., vasárnap 15:43
Hozzászólások: 1128
Tartózkodási hely: otthon
Gulyás József: "Akiket én szeretek " - részlet

Az utolsó lökés ideje

A nyár végén Pista barátom közölte velem, hogy ősszel tartja esküvőjét és nagyon szeretné, ha én is ott lennék. Mivel ő tel­jesen árva és közvetlen testi rokona bátyján kívül - aki vala­hol hadifogoly - nincs, én képviselném a rokonságát.

Azt mondtam, örömmel és szívesen megyek, ha Jézus Krisz­tus fog az asztalfőn ülni. Ő azt válaszolta, hogy az természe­tes, hiszen Turóczy püspök úr is ott lesz, az esküvői szertar­tást is ő fogja végezni a nyíregyházi nagytemplomban. Az es­küvői ebédnél is csak a legszűkebb rokonság lesz, kb. 15 fő.

Úgy is történt. Déli 12 órakor volt az esküvő, utána átmen­tünk a templommal szemben lévő menyasszonyi házhoz, ahol az ünnepi ebédet rendezték. Az ebéd kb. fél 4-ig tartott, csendes társalgás között. A püspök úr és felesége ekkor engedelmet kérve, elmentek. Én pedig asztalbontás után a belső szobába mentem két hívőnek látszó nénivel, hogy egy megkezdett lelki beszélgetést foly­tassunk addig, amíg a vonathoz nem kell menni.

A beszélgetést egyszer csak egy zavaró körülmény állította meg. A szomszéd szobákban egy ismert dalt kezdtek zongo­rázni (Sárga a csikóm...). Előbb kettő, majd négy kézre, ami­hez hamarosan két hegedű is társult. Pár perc múlva tekerték is fel a szőnyegeket, és hamarosan több táncpárt láttam forog­ni. Kis idő múlva látom, hogy a fehér fátyol is libben és az ifjú pár is táncol.

Később megtudtam, hogy a menyasszony két húga előre meghívták barátnőiket és barátaikat az ebéd utáni lakodalomba. Hogy a vőlegény tudott-e erről az előre kitervelt rendez­vényről, nem tudom, de én igen-igen nehéz helyzetbe kerültem. Azon drukkoltam a két néni között, hogy csak észre ne vegye­nek, majd csak valahogy sikerül csendben, észrevétel nélkül el­távoznom. Sajnos, ez nem sokáig volt lehetséges, mert egyszer­re csak berobban néhány lány és fiú. Nagy szemrehányással vettek körül, hogy micsoda dolog ez, itt a nagymamák között egy fiatalember ül, kint pedig három lánynak nincs táncpartne­re. Hiába szabadkoztam én, hogy már egy éve nem táncolok, nem is tudok már stb. Nem volt menekvés, húztak, toltak. Még a két néni is biztatott: - csak menjen Jóska, menjen, nincs abban semmi, jobban tudnak inni, ha mozognak - mondták.

Nem tudtam mit tenni, elindultam. Két óra múlva megy a vonatom, addig csak kibírom valahogy, gondoltam. Ne le­gyek már annyira ünneprontó.

Eleinte mintha parázson jártam volna, de azután mind job­ban én is belemelegedtem. Megfeledkezve az óráról, vonatról teljesen. Csak amikor már az utolsó vonat is elment, akkor hívták fel a figyelmemet nagy hahotázás közben, hogy nem akarok esetleg hazamenni. Gyalog is el lehet indulni, el is kí­sérnek, ha félek - csipkelődtek, csúfolódtak. Már nem volt más választásom, maradtam és is tovább velük. - Ezen az éj­szakán minden olyasféle „szórakozásra" sor került, ami mai nyelven mondva „házibuli"-ban szokásos. A vőlegény bará­tomra nem tudtam ráismerni. Teljesen kivetkőzött hívő lelkészi mivoltából. Újból megtalálta a régi „én"-jét. Így volt aki vezesse és szórakoztassa a társaságot a legszélsőségesebb vic­cektől a „Sneider Fáni de azt mondta..." című pikáns kupiéig.

Én is olyan voltam, mintha nem is én lettem volna ott, ha­nem valaki más. Olyan dolgokon, amelyeken tegnap még csak szomorkodni tudtam volna, most velük együtt ugyan­azon és is nevettem.

Hajnal felé, amikor már ki erre, ki arra támolygott fárad­tan, kimentem szellőztetni a fejem. Mikor kitisztultam, akkor döbbentem rá, hogy hova is kerültem én, és mi történt velem.

Az ifjú pár már csomagolt, hogy a nászútra induljanak. Akkor félrehívtam a barátomat és elég élesen nekitámadtam: „Pista, mi történt itt velünk az éjszaka? Az Ördög nagyon-na­gyon megcsúfolt bennünket. Te azt mondtad, hogy az Úr Jé­zussal akarod kezdeni az életed, és hogy Krisztus fog ülni itt az asztalfőn. Gondolod, hogy Ő egy ilyen helyen itt volt?" - Erre ő visszavágott, hogy nem tehet semmiről, mert ő is csak vendég ebben a házban és neki is alkalmazkodnia kellett. - Azt válaszoltam neki, hogy ez nem így van, mert ő volt itt a vőlegény és a pap, akihez itt mindenki kénytelen lett volna igazodni, ha ő erősen áll a hit lábain. Te inkább engedtél a menyasszonyod kívánságának, mint az Úr akaratának. Ne­kem sem volt annyi erőm, hogy amikor meghallottam az első nótát, felugorjak és itt hagyjak csapot-papot. Tudod-e, hogy miért nem tudnak megmaradni az egyházunkban a felébredt és megtért híveink? Ezért, amiért mi sem tudtunk megállni. Visszaránt mindenkit a világias, hitetlen környezet. Itt mi vol­tunk a legerősebbek ugye, és mivé lettünk. Csúfolódásuknak és gúnyolódásuknak a tárgyai mindketten, a hívő pap és a hívő tanító. Akár Sámson? Csak a kegyelem Ura menthet ki innen minket, hogy örökre el ne temessen ez a roskadozó egyházi építmény mindkettőnket. - Utolsó alkalommal vol­tam köztetek. Ne keress és ne is hívj többet. Tudod hova me­gyek. Oda, ahol lesznek akik hónom alá nyúlnak, ha süllye­dek, segítenek, ha csüggedek, hogy egyenesen járjak és ne botladozzam. Te is, ha élni akarsz, választanod kell, vagy a környezeted vagy Jézus Krisztus.
Ez a lelkész lelkiekben mind lejjebb csúszott; később politi­kával kezdett foglalkozni, hogy érvényesüljön, majd végleg hátat fordított a lelkészi pályának.

Én pedig nagyon megszégyenülve mentem haza. Elsősor­ban önmagam előtt szégyenkeztem, hogy idáig tudtam jutni, minden eddigit elfelejtve ez egyetlen éjszakán. Péter apostolt láttam homályosan magam előtt szüntelenül, a tagadót.

Aztán nagyon szégyelltem magam és restellkedtem az előtt a rokonom előtt, aki mint presbiter hivatalból volt jelen a vő­legény egyházközségi körzetéből.
Útközben hazafelé azon töprengtem, mit is fogok mondani otthon szüleimnek, ha megkérdezik, hogy voltunk a „me­nyegzőn". Elhatároztam, hogy semmit nem mondok.

Tényleg, amint hazaértem, mindjárt e felől kezdtek érdek­lődni. Nagyon szűkszavúan kitérő válaszokat adtam, de lát­tam, hogy ez kevés nekik. Aztán úgy gondoltam, hogy mégis jobb lesz, ha éntőlem hallják meg a valóságot, úgy ahogy volt, és nem rokonaimtól, esetleg kiszínezve. Tudtam, hogy pár nap múlva ott lesz a beszámoló levél. Úgy is volt.

Én pedig akkorra már mindenről tájékoztattam őket, úgy ahogy volt. Semmit nem hallgattam el. Elmondtam, hogy ez minden volt, csak nem menyegző, mennyire erőtlen lettem, és hogyan sodort el az a világias környezet.

Megmondtam a szüleimnek azt is, hogy végleg szakítot­tam J. Pistával és ezzel az egyházi vonallal, mert ott lelkiek­ben csak visszaesni lehet.

_________________
"Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 20., kedd 21:10 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 30., szombat 08:33
Hozzászólások: 1884
Tartózkodási hely: Bács-Kiskun megye
W. Busch: Elfelejtett név

A „Levelek a pokolból” című könyvben valaki leírja elképzelését (persze ez nem más, mint emberi elképzelés) a kárhozat helyéről. Vándor halad át végtelen, sivár pusztaságon. Mindenfelé embereket lát üldögélni. Gyötrődő arcuk teljes tanácstalanságról tanúskodik. Mintha minden erejüket összeszedve töprengenének valamin.
- Min gondolkodtok? – kérdi a vándor
- Egy néven.
- Miféle néven?
- Éppen ezt nem tudjuk. Pontosan emiatt vagyunk boldogtalanok!
- Hogyhogy? Gondolkodtok egy néven, s azt sem tudjátok, kién? Ezt nem értem.
_ ó – mondják az elkárhozottak -, csak annyit tudunk egész homályosan, hogy van egy erős, egy csodálatos, dicsőséges név. Ha kimondanánk, megmenekülnénk innen a pokolból. Életünk idején hallottuk ezt a nevet, de nem törődtünk vele. Most pedig képtelenek vagyunk rájönni. Nem tudnád ezt a nevet megmondani nekünk?
A szerencsétlenek a vándorba kapaszkodnak, könyörögnek, esdekelnek, a nevet szeretnék hallani. A vándor megmondja nekik az egyetlen hatalmas, dicsőséges nevet:
„JÉZUS”
De bármilyen világosan beszél, úgy tűnik, mintha az elkárhozottak nem értenék. A vándor végül oly hangosan kiabál, mint az orkán üvöltése. Kiereszti hangját mind a négy égtáj felé, érzi, hogy szava, mint mennydörgés hatol a kérdezők fülébe – de azok semmit nem értenek. Nincs érzékük többé az egyedül üdvözítő NÉV meghallására.

Eddig szól a könyvbeli jelenet. Számunkra, akik élünk, még nem késő. Jézus nevéről ma még írnak, beszélnek, prédikálnak, bizonyságot tesznek; olvashatjuk, hallhatjuk, megérthetjük. Mit teszünk vele? Kínos, zavaros, nem kívánatos nekünk? Hallgassunk idejében Isten hangjára, és gondoljuk meg, hogy Jézus Krisztus befogadásának alkalma elmehet mellettünk. Ma van az üdvösség napja! Ragadjuk meg, fogadjuk be életünkbe a Megváltót, hogy a csodálatos, megmentő NÉV ott legyen szívünkben most – és mindörökre!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 21., szerda 07:50 
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:24
Hozzászólások: 390
Kedves Boglárka!

Köszönöm, amiket priviben is írtál. És köszönöm ezt az idézetet is. Bár nem először olvasom és hallom, mégis mindig megdöbbent ennek igazságtartalma. Legszűkebb környezetemben is hányan de hányan vannak, akik legyintenek e név hallatán. Sokan csak azt tudják róla, hogy valami zsidó volt. Adja nékik az Úr, hogy még földi életükben többet is tudjanak róla.


Üdvözlettel: Zsolt


Vissza a tetejére
 Profil  
 

GONDOLATOK
HozzászólásElküldve: 2007. márc. 22., csütörtök 19:55 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 30., szombat 08:33
Hozzászólások: 1884
Tartózkodási hely: Bács-Kiskun megye
Nem elég Istent megismernünk, engedni kell, hogy Ő éljen bennünk.(Kapi)

Aki engedelmesség helyett csak magyarázkodik, az eltompul és fásult lesz.

Két ember között mindig ott áll Isten, és aki a másik embert bántja, az
előbb Istent bántja meg. (Darányi)

Ha önmagad felett győzedelmeskedni akarsz, akkor önmagaddal szemben mindig Isten pártjára kell állnod.

A próbatétel minden esetben tisztázza Istenhez és a világhoz való
viszonyunkat. (Czakó)

[Hiányzik a szerző neve ott, ahol nem tudom kitől származik adott gondolat.]


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 30., péntek 08:56 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 05., csütörtök 20:20
Hozzászólások: 3994
Roy Krisztina
Számüzetésben :: 11

Anna azonban nem jutott el oda, hogy meglátogassa az asszonyokat. Amikor Zeman Dorka kunyhójához közeledett azzal a szándékkal, hogy őt is magával hívja, bentről énekszót hallott. Kinyitotta az ajtót és nem kis meglepetéssel állt meg a küszöbön. Az asztalnál öt asszony ült, előttük nyitott énekes könyvek, és énekeltek: „Ó, vérző, drága szent fej.”

Zemannén kívül itt volt az alvégről egy parasztasszony, az ő idősebb menye, ennek anyja és a csősz felesége a felvégről. Anna is odaült az asztalhoz.
Amikor befejezték az éneket – s látszott, hogy valami különös hatás alatt éneklik –, Horákné, a parasztasszony kinyújtotta kezét Anna felé.
„Annuska, igazad volt, az embernek tudnia kell és tudhatja, hogy a bűnei meg vannak bocsátva, hiszen itt van Ő, az Úr Jézus Krisztus, aki megfizetett értük. Ó, ki sem tudom mondani, hogy milyen boldog vagyok. Az Úr Isten megbocsátotta nekem az én bűneimet, ahogy Zeman Dorkának vagy neked is, Isten kegyelmébe fogadott szent Fia véréért és haláláért.”

„Dicsőség Neki érte mindörökre!” – örvendezett Anna.

„De mondd meg nekünk, Annuska, hogyan kaphatnánk mi is bűnbocsánatot! – szólalt meg Horákné menye, egy csinos, fiatalasszony. – Amióta a mama bánkódni kezdett a bűnei miatt, a házban mindannyiunknak mintha a szívünkre kő nehezedett volna, vagy mintha valaki kinyitotta volna a szemünket nyomorúságunk meglátására. Most mikor hallom őt örvendezni, s látom, hogy nincs már rajta az a teher, én is szívesen megszabadulnék tőle.” A fiatalasszony letörölte könnyeit.
„Bizony, leányom, ha tudsz, adj tanácsot nekünk – helyeselt az édesanyja, a sírásó felesége. – Amióta annak idején András az uramnak adta azt a kis írást, és ő olvasta benne, hogyan keletkezett az özönvíz, és hogyan menekült meg az a nyolc ember, hogy nekünk is úgy kell megmenekülnünk, azóta mindig erre kellett gondolnom. Ma eljöttem a nászasszonyhoz, aki egészen megváltozott, már nem sír állandóan, hanem dicséri az Urat. Az jutott az eszembe, hogy ő talán már megtalálta azt a bárkát és megmenekült az özönvíz elől.
A szomszédasszony azt mondja itt nekem, hogy ő is keresi az utat, amelyen Istenhez juthat. Ő eléggé ismeri a Bibliát, és látja, hogy mi messze vagyunk az Úr Istentől.”

„Bizony, leányom – bólintott fejével a csőszné –, éreztem én ezt fiatal koromtól kezdve, és nem egyszer az öregemmel együtt éreztük, mintha valaki vonzana és hívna Istenhez. Mivel azonban senkit sem láttunk menni, így nem mertünk egyedül útnak indulni. Míg végül jöttél te, ekkor láttam, hogy nem olyan vagy mint mi, és benned van valami, ami másokban nincs. Nemegyszer csak azért mentem a nagymamádhoz, hogy lássalak és halljalak, hogyan beszélsz a Szentírásból Isten Fiáról, mintha te mindennap közvetlen Vele beszélnél. Te más faluból jöttél, és más voltál mint mi, jót tettél az emberekkel, ahogy közülünk senki – ekkor gondoltam arra, hogy téged az Úr Isten különös szeretettel ajándékozott meg. Úgy cselekedni és hinni, mint te, senki más nem tud. De ekkor Zeman Dorkával változás történt – biztosan nem veszi tőlem rossz néven, ha azt mondom, hogy róla hittük volna a legkevésbé, hogy Istenhez akarna és tudna fordulni és bűnbánatot tudna tartani. Mikor pedig ez így történt, sokan gondolták és a mai napig is azt gondolják, hogy megháborodott, de én tudtam az Írásból, hogy ,azért jött az Embernek Fia, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett’, és tudtam a Szentírásból, hogy ott az is meg van írva: ,A vámszedők és a parázna nők megelőznek titeket az Isten országában.’
Én tudtam, hogy ő nem háborodott meg, csupán azt tette, amit mi az öregemmel mindig meg akartunk tenni, de nem tettük meg, hogy megtért Istenhez. Hát így jöttünk mi itt össze, magunk sem tudjuk, hogyan, és te bizony jól tetted, hogy eljöttél.”
Ma nem jutott el Anna a betegekhez, késő estig a Szentírás mellett ültek, és Az, aki kijelentette: „Mert ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük”, ott ült velük és magyarázta nekik az Írást.

De az is meg van írva: „Akik engem szorgalmasan keresnek, megtalálnak,” így történt, hogy amikor az asszonyok szétszéledtek, mindegyikük elmondhatta András apostollal: „Megtaláltuk a Messiást.”

A fiatalasszony megtudta, hogyan nyerhet megváltást érdemek nélkül, hová teheti le bűneinek terhét: a golgotai kereszt alá. Édesanyja megtalálta az utat Jézus sebeinek bárkájába, és a csősz öreg felesége hazatérve elújságolta párjának, hogyan tért meg Istenhez, aki őt fiatal korától magához vonta és egészen öreg koráig hordozta.
Azon a nagypénteken Rózsafalván öt lélekre volt érvényes: „Valakik pedig befogadták Őt, hatalmat adott azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek, azoknak, akik az Ő nevében hisznek.”
Ezek egyszerű, műveletlen parasztasszonyok voltak – a világ legyintene rájuk és vállrándítással elintézné őket –, a mennyben azonban dicshimnusz csendült fel: „Méltó a megöletett Bárány, hogy vegyen erőt és gazdagságot és bölcsességet és hatalmasságot és tisztességet és dicsőséget és áldást… mert megölettél, és megváltottál minket Istennek a te véred által.”

Anna csak erről az öt lélekről tudott. Ám Rózsafalván volt még egy hatodik lélek is, aki az Úrnak sok munkájába került, hogy meggyőzze őt megbocsátó szeretetéről. A szív sok könnyet ontott, míg szája kimondta, bár hangot nem tudott kiadni:

„Hiszem, Uram, hogy az én bűnömért is meghaltál ugyanúgy, mint azért a latorért is, aki szintén gyilkos volt! Hiszem, hogy tisztára mostál. Tégy velem, amit akarsz! Mind életemben, mind halálomban Tiéd vagyok, örökre a Tied!”

A fiatalember, az erdőben kiegyenesedett, könynyekkel áztatott Bibliáját becsukta, majd elindult hazafelé, már nem ugyanaz az ifjú volt, aki idejött. Isten Bárányának vérével mosatott meg, Isten családjába fogadtatott be mint királyi gyermek.

Már esteledett, amikor belépett a szobába. Kozima röviddel ezelőtt hagyta el a malmot, hogy teljesítse Annának tett ígéretét, mivel Andrást nem küldhette el. András lámpát gyújtott, papírt és tollat fogott, majd a következőket írta:
„Hűséges Jótevőm!
Attól való félelmemben, hogy jelbeszédemmel nem tudnám kellőképpen kifejezni magam, írnom kell neked.
Mindenekelőtt hálásan köszönöm, hogy az életemet akkor megmentetted. Ez az élet csak ma lett igazán értékes számomra, ma, amikor a sötétségből Isten csodálatos világosságára kerültem, amikor lelkileg átmentem a halálból az életre.
Végre megtaláltam az igazságot, megtaláltam Krisztust, és Ő megtalált engem. Elhittem, hogy Ő él, hogy valóban feltámadt halottaiból és megbocsátja a bűnöket. Az én nagy bűnömet is megbocsátotta. Krisztushoz mentem, úgy mentem, amilyen voltam, mint a keresztre feszített lator és ahogy ott ez, az én testvérem, elfogadtatott, ugyanez történt velem is.
Habár most is és halálomig Záhorský Eduard gyilkosa vagyok és maradok. Mégis a szent Isten előtt a Názáreti Jézus már megbűnhődött az én szörnyű bűnömért golgotai halála által.
Az emberek előtt más a helyzet. Gyávának neveztél. Nem voltam az, bevallottam bűnömet Szomora Annának, rendkívül nagy erőfeszítésembe került, hogy így tegyek, de mégis gyáva voltam, hogy olyan sokáig rejtekemben maradtam, és kivontam magam a megérdemelt, igazságos emberi büntetés alól. Bár az én jó és szent Istenem ezt is az üdvösségemre használta föl. Ha nem odáztam volna el az ügyet, nem találkoztam volna Annával, aki Krisztushoz vezetett, és így a megváltásomhoz is.

Isten szándékai befejeződtek, és én elmegyek. Kérlek, ne írj apámnak levelet postán keresztül, elviszem azt én magam, aztán feladom magam a katonai bíróságra és örömmel kezdem meg büntetésemet, amely úgysem lesz elég nagy azért a bűnért, amelyet egy ember ellen követtem el.
Ó, Istenem, drága Istenem! Milyen kifejezhetetlen a Te kegyelmed, milyen nagy, hogy nekem ilyen vétket megbocsáthattál! Ó, most kezdem érteni, miért kellett annyira szenvednie drága helyettes Megváltómnak! Olyan bűnökért halt meg, mint az enyém is volt.

Csak Isten Fiának tiszta, ártatlan és szent vére moshatta le gyalázatomat. Hiába sírnék, már semmit sem tehetnék jóvá, Eduardot nem támaszhatnám fel, de hinni akarom, hogy ahol megnövekedik a bűn, ott a kegyelem sokkal inkább bővölködik Isten kegyelme, érdem nélkül.
Engedd meg, hogy a húsvéti ünnepeket még a te házadban töltsem, ahol annyi jót tettél velem és annyi jóban részesülhettem. Ez lesz az első húsvét, amely számomra is feltámadást jelent. Ó, hogy némán kell élnem, hogy ajkam nem olyan, mint valamikor volt! Hisz hogyan hallgassak, amikor szívem telve Isten iránti végtelen hálával, magasztalással és dicsőítéssel, aki elfogadott engem mint tékozló fiát az érettem keresztre feszített Úr Jézus érdeméért.”

Nem jutott tovább a fiatalember. Öröm és bánat váltakozásától legyőzetve térdre vetette magát, és először szólalt meg a szíve, ha már a szája nem tudott: „Uram Jézus, ha ilyen kegyelmes voltál irántam, nyisd meg még ajkaimat, ha bárhová is megyek, merjek és tudjak bizonyságot tenni a te kegyelmedről!”


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. márc. 31., szombat 01:12 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 05., csütörtök 20:20
Hozzászólások: 3994
Roy Krisztina

Számüzetésben :: 12

Mintegy két hét telt el a húsvéti ünnepek óta. Atermészet már a legszebb ruhájába öltözött. Akertek, ligetek fái és a vízmosás fölötti bokrok is mind virágdíszbe öltöztek. Rózsafalva olyan volt, mint egy virágzó kert, a malom körül is minden csupa virágillat és madárdal.
Magában a malomban is mintha minden szívbe beköszöntött volna a tavasz. A molnár szinte vidáman tette dolgát, és ha sokat nem is beszélt, időnként tekintetével végigkísért mindenkit úgy, ahogy csak azok az emberek néznek, akik valamit nagy örömmel várnak valakitől, vagy azt maguk készítik elő valakinek. „Mesterünk megfiatalodott” – mondta Szomoráné az asszonyoknak.
Andrást már senki sem látta szomorúnak, az inasoknak úgy tűnt, mintha ez nem is az az András lenne, aki volt, időnként úgy ragyogott a szeme. Mikor pedig kitekintett a madárdaltól hangos természetbe, habár ajka néma volt, mégis úgy látszott, mintha szüntelenül énekelne. Látszott rajta, a szíve dalol. Ez alatt a két hét alatt, mintha valaki erőt és egészséget árasztott volna belé, még beesett, sápadt arca is kivirult. Csodálkoztak az emberek, mikor őröltetni jöttek, honnan is szerzett annyi írást, amit közöttük szétosztogatott. Sőt, néhány házba Bibliát és Újszövetséget is vitt, akiknek nem volt, s buzdította őket, hogy olvassanak és imádkozzanak. Ha nem lett volna olyan derék molnár, róla is azt mondták volna, hogy megháborodott.
Faluszerte szokatlan dolgok történtek. A sírásóéknál mindkét öreg azon igyekezett, hogy a fiatalok Isten Igéjét elfogadják; Horákné és a menye mindenki előtt Istent dicsőítette, a fiatalabbik menye haragudott ezért, annál is inkább, mert apja és férje is a Biblia tanulmányozásával töltötte idejét. Sógorával együtt megszólta ezeket az új szokásokat.
A csősz öreg felesége húsvétkor megbetegedett, de még betegségében is Isten szeretetéről tett bizonyságot és úgy beszélt, mintha a Szentírásból olvasna.
Jó asszony volt, becsületes, mindenkit megértő, fiatal korától mindenki szerette és nagyon vallásosnak tartották, – nem értették az emberek, mit is fedezhetett fel magában, hogy csak a nagy bűneiről és Isten nagy kegyelméről beszél.
Öreg párja mellette ült, felolvasott neki a Bibliából és néha-néha megtörölte könnyes szemét. Ápolta őt, ahogy csak tudta. Látszott rajta, nem szívesen maradt volna nélküle a világon, fiatal koruktól jóban-rosszban mindig együtt és szeretetben éltek. Az asszony nem egyszer visszafogta őt a rossztól, ezért a férfi most is hitt az ő bizonyságtételének és kérte Istent, hogy kegyelmezzen neki s ő is oda jusson, ahova a felesége olyan nagy örömmel készült.
Szomora Anna meg-meglátogatta az idős aszszonyt; tanítgatta unokáit, hogyan tudnának nagymamájuknak jobban segíteni. Zemanné is járt hozzá, meg Horákné és a sírásó felesége, s néha tele volt a szoba asszonyokkal. Később eljöttek a férfiak is, és ha más kérése nem volt az idős asszonynak, csak annyi, hogy hallani akar a Szentírásból, akkor a férfiak egyike-másika felolvasott, a többiek hallgatták, magukon is csodálkozva, hogy milyen szívesen teszik ezt. Elhozták magukkal azokat az írásokat is, amelyeket a néma András osztogatott nekik, összehasonlították a Bibliával, minden megegyezett vele és sokat beszélgettek erről a témáról.
Most viszont térjünk vissza a malomba, ahova, úgy tűnt, a tavasz minden szívbe bevonult. Látszott ez a nagymamán is, főleg azon, hogy elfogadta unokája barátságát Zeman Dorkával, sőt, maga is szeretni kezdte az asszonyt. Szívesen elbeszélgetett vele, és nem győzött csodálkozni, miként lehetséges az, hogy ez az egykor hirhedt asszony most mennyire szereti Istent és engedelmeskedik neki.
Zemanné magához vett két elhagyott árvát. Amikor Szomoráné felrótta neki, minek vesz magára ekkora gondot, miből fogja őket eltartani, olyan választ kapott, hogy el kellett ismernie az asszony szándékát. „Nénike, ha lettek volna gyerekeim, férjestől róluk is gondoskodna Isten, így hát Ő ezeket az árvákat is felneveli. Ha már meggyógyultam – hiszen fiatal vagyok még –, tennem kell valamit, élnem kell valamiért és valakiért. Hála Istennek, sok a munkám, csak győzzem! Az idősebb kislány már hétéves, ha megjön az iskolából, tesz-vesz a ház körül, kezemhez ad, amit tud, és nem kell mindent a faluból magamnak elhoznom, és a munkámat félretennem. Az a kisebb nem köt le annyira. Egész nap itt játszik mellettem a rongydarabkákkal. Mosásnál, mikor magamra mosok, kimosom az övékét is. Nénikém, ha nehezemre is esne mindez, nagy örömömre szolgál, hogy a gyerekeket az Úr Jézushoz vezethetem, és megmenthetem egy olyan sorstól, mint amilyen az enyém volt.”
Szomoráné ezt elismerte; gyerekei után néhány ruhadarab volt eltéve a láda aljában, odaadta azokat neki, más asszonyok sem akartak lemaradni, így Zemanné felruházhatta a kis árvákat. Anna segített neki az átalakításban, úgy mutattak aztán, mintha skatulyából húzták volna ki őket.
Annán is látszott a tavasz, amúgy is tiszta, jóságos szeme még ragyogóbb lett, mindenkire mosolygott, mindenkihez volt egy-egy jó szava: „Olyan – gondolta nagymamája –, mint Isten napja, amely minden embert egyformán megvilágít és melegít.”
És mégis voltak olyan pillanatok, amikor éppen ő – Anna – úgy üldögélt vagy álldogált a zsilip fölött, mintha olyan gond bántaná, amit sehogy sem tudott elűzni magától.
Ó, nem volt könnyű Andrással egy fedél alatt élni, s közben tudni, hogy csak azért van még itt, mert a molnár azt kérte tőle, hogy most ne menjen el, mert sok az őrölnivaló. Milyen szívesen mondta volna Anna: „András, Kozima úr nem olyan önző, hogy csak a munka miatt tartsa itt magát, neki nagy és gyönyörű szándékai vannak magával!” Amikor pedig András Anna előtt megemlítette a börtönt, ami rá vár és a megaláztatást, amely apja nevére hoz szégyent, Anna alig bírta visszafogni magát, hogy ne mondja neki: „Ne hidd ezt, te szabad vagy.”
Anna tudta, hogy András hogyan képzeli el saját jövőjét, hogy készen áll a szenvedésre, és nem biztosíthatta őt afelől, hogy nem fog szenvedni. Ó, s főleg, mikor nagy bűnét emlegette – és elég gyakran tette ezt –, mikor azon bánkódott, hogy Záhorský Eduard meghalt anélkül, hogy megbékélt volna Istennel, ó, akkor mindkét kezét az ajkára kellett szorítania, hogy ki ne jöjjön a száján: „Ne hidd, Eduard él, te nem vagy Kain. Még bizonyságot tehetsz neki, és hívhatod őt az Úrhoz!”
Bizony ez nagyon nehéz önmegtartóztatás volt; csak Kozima pillantása – amelyet olykor rávetett –, mintha ezt ismételné: „Én bízom benned”, adta az erőt ahhoz, hogy nap mint nap magára vegye a hallgatás terhét, és össze ne roppanjon alatta.
Ezenkívül Annát az is bántotta, hogy míg András egyre jobban kifejezte alázatát az Úr Jézus iránt – gyakran még ő is megszégyenült e szeretet láttán, amikor egymás között Jézusról beszélgettek, Kozima annál keményebben ellentmondott az Ő feltámadásának. Ilyenkor a leánynak ez jutott eszébe: „Ha pedig Krisztus fel nem támadott, hiábavaló a ti hitetek: még bűneitekben vagytok.” Kozima úr azonban azt hitte magáról, hogy nem bűnös, nagyon igyekezett feddhetetlenül élni, így valóban nem volt rá semmi ok, hogy bűnnel vádolják. A leány csodálta őt, valami erősen vonzotta őt ehhez a különös férfihoz, de időnként szinte félelem fogta el a férfi jelenlétében, hogy ne helyeselje az ő meggyőződését, és vele szemben is megvédje saját bibliai meggyőződését: „Mert mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek az Isten dicsősége nélkül.”

„Aki az Istentől van, hallgatja az Isten beszédeit” – mondja a Szentírás. Kozima úr Isten beszédére nem hallgatott, és így bármilyen nemes is volt a magatartása, ő nem volt Istentől. Mindazok, akik Kozimát hallgatták és igazat adtak neki, vele együtt tévúton jártak.
A leánynak nem volt senkije, akivel erről a dologról beszélgethetett volna. Az asszonyok közül, akiket az Úr megszólított, egyik sem értené őt, senki őt tovább nem tanította, nem vezette; de ő kitartóan ragaszkodott Isten Igéjéhez: „És mindnyájan Istentől tanítottak lesznek.”
Maga sem tudta, milyen veszélyes volt számára ez a helyzet, sokkal veszélyesebb, mint otthon az állandó ellenkezésben és ellenszegülésben. Kozima mintha csak ezt bizonygatná: „Amit te hiszel és cselekszel, az számodra jó, de az én meggyőződésem is jó, és ezért emellett maradok.” – „Ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát” – mondta az Úr Jézus Nikodémusnak, az is biztosan jó és nemes lelkű ember volt. Vajon a jó szent Isten hagyja-e őt – Kozimát – úgy élni, úgy igyekezni, áldozatot hozni és szeretettel dolgozni az emberek között, és aztán elveti őt – csak azért, mert nem hitt az Úr Jézusban mint Isten Fiában – azokkal a legrosszabb emberekkel együtt, akik annyit ártottak felebarátaiknak? – mondta benne egy hang, halk kételkedéssel.
És ismét mondta az Úr Jézus: „Aki pedig nem hisz, immár elkárhozott, mivelhogy nem hitt az Isten egyszülött Fiának nevében.” Ő nemcsak el lesz, de már el van ítélve: A szent Isten minden jó cselekedetét megjutalmazza itt a földön, de az örökkévalóság számára immár elkárhozott.
Ó, mennyire ösztönözte ez a leányt az imádkozásban! Éjjel és nappal könyörgött a nemes lelkű, de Istentől elfordult férfiért – de látszólag minden eredmény nélkül.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. ápr. 04., szerda 11:25 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. aug. 29., kedd 09:37
Hozzászólások: 6093
1654-ben Blaise Pascal általa addig nem tapasztalt módon találkozott Jézus Krisztussal. A pillanat mindent felülmúló élményét ilyen mondattöredékekben jegyezte le:

biztonság, szívből jövő öröm, békesség

öröm, öröm, öröm, örömkönnyek

teljes és édes lemondás

Jézus Krisztusnak, vezetőmnek való teljes alárendelés


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. ápr. 06., péntek 19:24 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 05., csütörtök 20:20
Hozzászólások: 3994
Rónay György:

Zakeus a fügefán

ZAKEUS vámos volt, és apró termetű.

Szerencsétlen párosítás. Ha valaki ,,vámos'', vagyis, enyhén szólva, nem minden eljárásában tökéletesen feddhetetlen, vagy olyan foglalkozása van, amihez a közvéleményben - joggal, nem joggal - bizonyos megvetés tapad; egyszóval, ha valaki ,,bűnös ember'' (mint Zakeus mondja rövidesen magáról), akkor legyen hozzá kellő ereje, izma, ökle, kellő testi fölénye a többiekkel szemben, akik igazában lenézik, de mert erősebb náluk, úgy tesznek, mintha tisztelnék. Vagy legyen legalább kellő hatalma, mozgósítható szolgákkal, poroszlókkal, pecérekkel, és mindennek birtokában kellő föllépése: olyan kihívó és fennhéjázó, hogy nem mernek se pisszenni a jelenlétében, se pusmogni a háta mögött.

Ez a Zakeus azonban ,,alacsony termetű volt''; és hiába volt gazdag, hiába volt ,,feje a vámosoknak'': amikor meghallotta a Jerikóba bevonuló tömeg zsibongását és kijött a házából és megállt az út mentén, ,,mert szívesen látta volna Jézust szemtől szembe'', azért még senki sem csinált helyet neki, hogy láthasson, és semmiféle ügybuzgó hang nem emelkedett, hogy így kiáltson: ,,félre, félre, tágítsatok innét, nem látjátok, hogy a gazdag Zakeus közeledik, az erős és hatalmas Zakeus, aki látni akarja szemtől szembe Jézust!'' Ezzel az aprócska emberrel, ezzel a kíváncsi törpével nem törődött senki. Ügyet se vetettek rá. Illetve nyilván akadtak, akik mégis vetettek rá némi ügyet. Nézzétek, a gazdag Zakeus, az inci-finci nábob! Azzal bizonyára jól oldalba bökték a tolongásban, ráhágtak a lábára, bosszúból, amiért gazdag és vámos és ráadásul apró termetű; addig taszigálták, csak mintha véletlenül tennék ebben a tülekedésben, míg egészen ki nem szorították az út legszélére, s onnan is tovább, az árokba. Onnét aztán még kevésbé láthatta szemtől szembe Jézust.

Senki nem tudósít róla, miért akarta minden áron Jézust látni. Talán nem is tudta senki; ezt elfelejtették megkérdezni tőle. Valószínű, hogy ha megkérdezik, Zakeus maga sem tudott volna válaszolni. Esetleg úgy felelt volna, mint a gyerek, ha faggatják: csak. És ezzel az együgyű felelettel Zakeus mégis a lehető legbölcsebben felelt volna.

Mert miért jut eszébe hirtelen egy vámosnak, hogy szemtől szembe lássa Jézust? Miért szalad ki hirtelen a házából, hagyja ott egy teljességgel érthetetlen pillanatban az üzletét, a vagyonát, a kincseskamráját, a terített asztalát? Valami azt mondja benne: okvetlenül látnom kell. Nem csak messziről, mint egy fölvonuláson, vagy egy színházban. Szemtől szembe kell látnom. Nem vagyok méltó rá, hogy a hajlékomba jöjjön, ilyen esztelen vakmerőséget álmodni sem mernék, de ami a látását illeti: látnom kell, lehetetlen, hogy ne lássam, egész életem azon függ, hogy lássam. Szemtől szembe. Hogy belenézzen a szemembe, és én az övébe. Ajtót-ablakot tárva-nyitva hagytam; lehet, hogy közben kirámolják a házamat, kirabolják a kamrámat, mindenemből kifosztanak. Mindegy. Az a fontos, hogy szemtől szembe lássam.

De hiába ágaskodott, ,,a tömeg miatt nem láthatta''. Néha mintha csak azért volna Jézus körül ez a ,,tömeg'', hogy ne láthassák tőle Jézust azok, akik szemtől szembe látni akarják. A ,,tömeget'' látják; a ,,tömeg'' eltakarja előlük Jézust: Zakeus áll az árokparton, és sem Jézust nem látja, sem azokat, akik ott vannak egészen közel hozzá, olyan közel, hogy lépésüket önkéntelenül az ő lépéséhez igazítják. Ezeket egyelőre nem látni. Csak azokat, akik önhitten és magabiztosan vonulnak, büszkén és vállasan, időnkint oldalt pillantva, az ilyen árokszélen rekedt aprócska Zakeusok felé, gúnyosan és fölényesen, amiért ezek a Zakeus-fajták csak az árokparton szoronganak, amiért nem nőttek elég nagyra, akkorára mint ők, s amiért aprócska Zakeus létükre mégis látni akarják Jézust. Ráadásul szemtől szembe.

Jézus vonul a pusztában, Jézus vonul Galileában, Szamáriában, a Jordán pártján, egyik Jerikóból a másikba, a világ végezetéig, és körülötte a ,,tömegben'', a tömeg legkülső gyűrűjében változatlanul, Jerikóból Jerikóba ott vonul mind a világ végezetéig ez az élő elutasítás, a kevélységnek, az erénygőgnek ez az élősövénye, ez a tüskéivel kifelé fordult élő kerítés, ez az élő fal, amelytől nem látni Jézust.

Azt mondják, ha nem szóval, akkor a szemükkel, a járásukkal, a válluk mozgásával, az ajkuk biggyesztésével: ,,Bűnös vagy, Zakeus, maradj a helyeden, ne tolakodjál előre, a mi utunkra, a mi soraink közé. Sose furakodjál te, gyarló vámos, az igazak seregébe. Sose akard te szemtől szembe látni az Urat. Nem vagy méltó a látására; ha jól meggondoljuk, még a mi látásunkra sem vagy méltó. Húzd meg magad, te szégyentelen kis Zakeus. Miféle szemtelenség dolgozik benned, hogy azt képzeled, ilyen könnyű az út a magadfajtáknak az Úrhoz? Nem, barátocskám! először a mi saruszíjunkat kell megoldanod, a mi lábunkat megmosnod. Egyelőre azonban nem érünk rá megengedni neked, hogy megoldd a sarunk szíját és lemosd a lábunkról a port. Előbb azt is ki kell érdemelned, Zakeus. Addig várj a sorodra, lehetőleg minél távolabb innét''.

Zakeus azonban olyan rettenetes erős szomjúsággal kívánta szemtől szembe látni Jézust, hogy elengedte füle mellett azoknak a szálfanagy igazaknak az intelmét, akiktől nem láthatta Jézust. Esztelen kívánkozásában elfeledkezett róla, milyen nevetséges, amikor egy ilyen kis törpe szaladni kezd; nem is szalad, hanem inkább gurul, akkora port verve maga körül, hogy a szálfanagy igazak botránkozva húzzák ki magukat még félelmesebben szálfanagyra - és olyan sebesen, mint a labda, melyet egy kéz ellenállhatatlan erővel elhajít egy távoli, biztos cél felé. Szóval mindenről elfeledkezett, kivéve Jézust, és azt, hogy szemtől szembe lássa Őt, és kivéve azt a fügefát az út szélén, a fordulóban. Futott mint a nyúl, aztán kúszott mint a majom, és egyszer csak fönt volt a fügefán. ,,Hogy láthassa, mert arra kellett elmennie.''

És már jött is, már oda is ért, már föl is tekintett; és föltekintettek a többiek is. A legszélsők fölháborodva Zakeus pimaszságán; a belsőbbek elnéző mosollyal; a legbelsők, akik közvetlen közel voltak Hozzá, szeretettel. Zakeus pedig ült a fügefa tetején és nézte Jézust, szemtől szembe.

Nézték egymást, szemtől szembe, csöndben. Akkor Jézus így szólt: ,,Zakeus, szállj le hamar, ma a te házadban kell megszállnom.''

Zakeus pedig ,,sietve leszállt és boldogan fogadta''.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 614 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 41  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 21 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség