Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1316 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 88  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2008. jan. 12., szombat 09:40 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 30., szombat 08:33
Hozzászólások: 1884
Tartózkodási hely: Bács-Kiskun megye
Kedves Loisz,

nagyon jó ez a kivonat, amit Müller Györgytől idéztél! (Én épp most olvasom újra az életéről szóló könyvet; elgondolkodtató, építő!)

B.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 14., hétfő 02:43 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
Boglárka írta:
Kedves Loisz,

nagyon jó ez a kivonat, amit Müller Györgytől idéztél! (Én épp most olvasom újra az életéről szóló könyvet; elgondolkodtató, építő!)

B.
Idézet:



--Boglárka !

Szivből örülök, hogy "egy hullámhosszon" vagyunk ! :*:

Szeretettel
L.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 14., hétfő 07:10 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 30., szombat 08:33
Hozzászólások: 1884
Tartózkodási hely: Bács-Kiskun megye
Loisz írta:
--Boglárka !

Szivből örülök, hogy "egy hullámhosszon" vagyunk ! :*:

Szeretettel
L.


Én is örülök ennek. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
 

A kezdeményező Isten
HozzászólásElküldve: 2008. jan. 19., szombat 16:36 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
"Aki befogadja parancsolataimat, és megtartja azokat, az
s z e r e t engem."
Jn. 14,21

--Önmagunkból kiindulva a SZERETETET leginkább ÉRZELEMMEL azo-
nositjuk.- Bár sokszor indokolni sem tudjuk,- "szeretlek, mert szeretlek"
ez egy felgerjedő, belső érzelem-hullám.- Különösen, amikor "szerelem-
nek" hivjuk.- A boldogság nagyon ingatag alapja.-

--Jézus Urunk a fenti igében egészen MÁSFAJTA SZERETETRŐL beszél.-
Itt is van feltétele,-- de nem az érzelem fokozottsága a mércéje.- Első
olvasatra egészen kijózanitólag hat.-

-Ám, minél jobb a mélyére hatolunk, - annál magasabbrendü és nagyobb
ivü szeretet bontakozik ki.- Ennek a szeretetnek isteni mércéje nem az
érzelem,- mégha érzelemből fakadó önátadásról volna is szó,- hanem a
HITBŐL FAKADÓ CSELEKEDET. -

-Amikor a Biblia sziveként számontartott Jn 3,16 igét idézzük, azonnal
ráérezhetünk erre. - Nem azt mondja Isten, szeretlek - mert szeretlek,-
bár némileg ez is benne van,---- hanem " UGY SZERETTE ISTEN A VILÁ-
GOT, HOGY AZ Ő EGYSZÜLÖTT FIÁT A D T A , ... "

-Isten szeretetének rögtön bizonyságát adja: Ugy szerettelek, hogy CSE-
LEKSZEM ÉRTED. - HOGY MEGMENTSELEK, FELÁLDOZOM EGYETLEN ,
SZERETETT FIAMAT !!!

-Itt már elakad a szavunk, mert érezzük a hatalmas különbséget,- az
érzelemből fakadó gerjedelem - és a cselekvő szeretet között !

--- Jézus is ehhez az isteni szeretethez mérve mondja el,--- szerinte,
ki szereti Őt.---- "Aki befogadja parancsolatait" - vagyis komolyan veszi
szavait, igazat ad neki,- a maga akarata fölé engedi - ELFOGADÁSRA
MÉLTÓNAK tartja.-

-- "... és megtartja...." vagyis hittel megragadja és cselekszi.---

-Mi Jézus főparancsolata ? - "Uj parancsolatot adok néktek, hogy egy-
mást szeressétek,- UGY SZERESSÉTEK EGYMÁST, AHOGY ÉN SZERETTE-
LEK TITEKET..." - vagyis már nem ugy, mint az ószövetségi parancs
kimondta: "Szeresd felebarátodat, mint magadat..." - Nem.--- Az
nem elég Jézus szerint.---- UGY SZERESSE KI-KI A MÁSIKAT, HOGY
ÖNMAGÁT FELADJA.- NEM AZT KERESI, MI JÓ NEKEM,- HANEM, HOGY
MI JÓ NEKI !?

--"Nem minden, aki azt mondja nekem Uram, Uram,--- hanem, aki cselek-
szi az én Atyám akaratát"....

-Nem elég m o n d a n i , --- cselekedetekkel kell kimutatni, bebizo-
nyitani !

-Ez a legnehezebb ?? - Igen, de csak addig, amig nem hiszünk Jézusnak,
és nem fogadtuk be a szivünkben.--- Mihelyt "befogadjuk" parancsolatait,
Ő MAGÁT fogadjuk be,--- és mihelyt átadjuk az "uralmat" akaratunk felett,
Ő MAGA fog cselekedni bennünk és általunk.--

-Ő pedig kegyelmét hozza magával,- megvallott büneink bocsánatára,--
és azt a békességet, amit a világ nem adhat.--- Szentlelke által teremni
kezdi életünk a Lélek gyümölcsét : "szeretet, öröm, békesség, türelem,
szivesség, jóság, hüség, szelidség, mértékletesség."

-Kell ennél szebb élet-program ? - Sőt a földi élet után, igéri Jézus a győ-
zelmi koronát és elkészitett helyet Maga mellett....

--"Mily drága nekünk ez a jó hir, mily édes örömteli zeng !
-- Halljátok a nagy szabaditást, mely Jézusba' lett a mienk !

-- ÓH BIZD MAGAD E KEGYELEMRE, MELY GAZDAGON ÁRAD FELÉD.
-- VÁLTSÁGÁT TEDD A MAGADÉVÁ, HIDD, EZ SZÁMODRA IS ELÉG !"

Hall.138


L.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 19., szombat 20:26 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Kedves Loisz!

Nagyon szép a hozzászólásod, de van benne egy pont, amivel nem értek egyet, vagy inkább nem úgy gondolkodom róla, vagy másként sorolom be, ahogy te.

Az én számomra a mózesi törvény a szemet-szemért, fogat-fogért elv. Az én szememben tipikusan jézusi törvény, sőt a törvény maga, amikor Jézus azt mondja, hogy szeresd felebarátodat, mint magadat.

Mivel ez a törvény mind a két könyvben szerepel még lehetne mózesi törvény, de számomra, főleg azután, hogy Jézus ki is fejti mire gondol, ez a törvény alapvetően újszövetségi.

Amit én találtam az Ószövetségben ezzel kapcsolatban csupán ez:

Idézet:
3Móz 19,18 Ne légy bosszúálló, se haragtartó a népedhez tartozókkal szemben. Szeresd felebarátodat, mint magadat! Én vagyok az Úr!


Itt a néphez tartozók iránti lojalitásról beszél a Biblia az én véleményem szerint. Ez persze nem ugyanaz, amiről Jézus beszél.

Jézus a Nagy parancsolatban voltaképpen ugyanazt mondja, amit a hosszú hozzászólásodban nagyon szépen elemzel. Más tartalommal tölti fel a Szeresd felebarátodat törvényt, mint ami az Ószövetségben volt.

Az irgalommal lévő, cselekvő embert kell szeretnünk, mint magunkat, függetlenül attól, hogy az irgalommal lévőnek mi is a jogállása. Ugyanakkor arra buzdít bennünket Jézus, hogy mi is tegyünk a pogány szamaritánushoz hasonló módon, legyünk cselekvően irgalmasok. Amint írtad, voltaképpen azt mondja, kövessük az ő törvényeit.

Nem vitatkozásképpen írtam ezt le, hanem azért, mert jelenleg én így látom a kérdést. Te nagyon szépen összefoglaltad a mondanivalódat, amivel részemről majd teljes egészében egyetértek, azonosulni tudok, és ami nagyon is tetszik, de a fentieket én így látom.

Kíváncsi vagyok a véleményedre.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

A kezdeményező Isten
HozzászólásElküldve: 2008. jan. 19., szombat 21:30 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
- Kedves Rosta !

-Nagyon örülök, hogy hozzászóltál ehhez a témához.- Az az igazi, ha
megbeszéljük.- Csak az igazság az, hogy nem egészen értem, mire
gondolsz.- Arra, hogy az ószövetségi parancsolat -" magadat,mint fele-
barátodat" - érvényes és nem törölte Jézus az UJJAL ?

- Amit Jézus uj parancsolatként ad,-- az nem teszi érvénytelenné az
előzőt, mert bizonyos helyzetben csakis ugy tudom cselekedni a szeretet
parancsát, ha fele-barátként teszem azt a jót, amit magamnak is kivánnék,
hasonló helyzetben ? (irg.samaritánus ?)

- Ezen én is elgondolkodtam, amikor először szembesültem azzal az
Igével,- amit UJ parancsolatként adott.- Előbbre, máshol pl. egy fari-
zeus kérdésére Ő is ugy idézi a NAGY parancsolatot,- hogy abban az
ószövetségi forma szerepel.---- Tehát elismeri Jézus ennek az érvényét.-

- Amire én hivatkozom, azt már a bucsubeszédei közé sorolhatóan mond-
ja, Ján.13,34-ben és az a nagyon feltünő, hogy UJ parancsolatként adja.-

- Ha kontextusában nézzük,- az előtte levő versekben az áll, ahogyan
Judás leleplezése történt árulási szándékáról.- Majd: "Amikor kiment
(Judás), igy szólt Jézus: "Most dicsőült meg az Emberfia....." ( 31... ) És
itt nagyon csodálatos és szépséges, ahogyan kifejti és összevonja Isten
megdicsőülésével... - Én ezt a Golgotára tudom érteni,- mert Judás
akkor már kiment,- hogy az elárulást megbeszélje,--- ezzel pedig megpe-
csételődött az Ő kereszthalála.---- Erre értem a megdicsőülést....

- A folytatásban már az Ő "elmeneteléről" beszél a tanitványoknak, - és
EKKOR következik az, - hogy UJ parancsolatként azt mondja: "... ugy
szeressétek egymást, ahogyan én szerettelek titeket...."

- Ő ugy szerette a tanitványait,-- az egész világot,-- hogy az ÉLETÉT
adta oda érte.----- Nem ugy szerette az emberiséget, mint "magát",---
tehát "szeresd felebarátodat, mint MAGADAT..." sokkal jobban !!

- Aki az életét adja felebarátjáért,- az felette áll annak,- aki ugy szeret,
ahogy saját magát.....

---- Igy értelmeztem, hogy azért UJ, mert ez TÖBB, felette áll
a másiknak.... Az ÖNFELÁLDOZÁS lelkületét emeli ki.- És tulajdonképen
ilyen szeretetet igényel az embertől is Maga felé.--Aki Jézust szeretni és
követni akarja,- nem teheti másként, mintha saját magát FELADJA.-

-Ha csak egy házaspár "szeretet-kapcsolatára" gondolunk is,- akkor igazi
és teljes,- ha ki-ki önmagát feladva szeret és nem önző módon....

- Te hogy érted akkor az UJ megjelölést ? Miért adta volna uj parancso-
latként, ha nem lenne különbség a régi és az uj között ? -

-Jézus azt mondta,- nem a törvény eltörlésére jött,- hanem a BETÖLTÉ-
SÉRE. - A törvény betöltése: a SZERETET, ezt az apostolok is hangsu-
lyozzák.- Ahogy Krisztus szeretett; - önmagát odaadva, Isten Fiaként,--
az a LEGNAGYOBB... és TÖBB, minden más szeretetnél.- Azért UJ.--

- Te hogy gondolod ?

L.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 19., szombat 22:26 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Kedves Loisz!

Én nem gondolom, hogy Jézus azt várta volna el bárkitől is, hogy az életét feláldozza, és egyedüli módon ez lenne a Jézus törvénye. Az én gondolkodásomban a következőképpen rendezhetők el a törvények, és követelmények.

1. Az ószövetségi törvény az azelőtti kort meghaladó új elv, a fogat-fogért, szemet-szemért elv, amely korlátozza az azelőtti állapotokat. A szeresd felebarátodat, mint tenmagadat parancs az Ószövetségben az általam idézett igéből láthatóan csupán a törzsi körben érvényes parancs, csupán egyszerű törzsi lojalitást jelent. Fontos itt, hogy mit is értünk a „felebarát” kifejezés alatt, szerintem törzs tagot jelent.
2. Jézus törvénye az irgalmasság törvénye. Az aszimmetrikus, egyoldalu irgalmasságé, amely nem vár viszonzást, nem törzsi alapú. Jézus az elesett emberen segítő felebarát, az irgalmas szamaritánus példával mutatja, miszerint irgalmasságot kell gyakorolnunk fajhoz, nemhez, felekezethez való tartozás figyelembe vétele nélkül. És az irgalmas embert fajhoz, nemhez, felekezethez való tartozás nélkül szeretnünk kell. Ez egy univerzális törvény, nem törzsi jellegű, meghaladja az ószövetségi parancsot. Nem köldöknéző, mint a keleti vallások tanítása, cselekvő. Isten szeretete (Jézus törvényei) mellett a Jézus tanítása szerint való cselekvés a lényege. Ebben különbözik a Nagy parancsolat az ószövetségi parancstól.
3. Amikor Jézus azt mondja a tanítványainak, hogy úgy szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket, az számomra nem azt jelenti, hogy Isten áldozatát kellene bemutatnunk. Az embernek az élet feláldozását már Ábrahám korában sem engedte Isten, tőlünk sem kívánja ezt Jézuson keresztül. Számomra ez természetes. Szerintem Isten áldozatát nem kell bemutatnunk, ezt nem várja el tőlünk Isten. Sem senki más, sem saját életünk feláldozásával.
4. Ha úgy értelmezed ezt az igét, hogy oda kell szánnunk magunkat arra, hogy az életünket Jézus parancsolata, tanításai szerint éljük, azzal egyetértek. Tudjuk, hogy Jézus tanításai meghaladják az ószövetségi tanításokat. Új bor került az új tömlőbe, de ez nem az élet feláldozását jelenti. A Jézus által mondottakkal, és példázottakkal való azonosulást, és az az alapján való életet jelenti.
5. Természetesen vannak olyan szörnyű helyzetek, amikor az ember kénytelen egy célért ezt megtenni. Amint az apostolok, őskeresztyének is megtették ezt, vagy hitvalló református őseink. De mint mondtam Jézusnak az ószövetségit meghaladó tanításainak, törvényeinek a megcselekvése a feladatunk. A megváltói attitüd ne jellemezze az embert, az élet feláldozása nem az ember feladata.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 20., vasárnap 23:24 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
Idézet:
De mint mondtam Jézusnak az ószövetségit meghaladó tanításainak, törvényeinek a megcselekvése a feladatunk. A megváltói attitüd nem az ember feladata.
[/quote]


Kedves Rosta !

-Amit nem idéztem, azzal egyetértek.- Más szemszögből nézve,- szerintem
ugyanazt mondjuk.-- Ez nagyon jó.

-De ezt az utolsó mondatot sem azért idéztem, mintha nem értenék egyet.
Sőt ! nagyonis kiemelten egyetértek. - Szivből sajnálom, hogy az első
mondanivalóm ennyire félreérthető lett volna.-

-Milyen jó, hogy megbeszéltük ! - Most egy pár mondatban csak azért
irok még, hogy más szavakkal, más mondatszerkesztésben mondjam el,
amint én látom és tképen elsőre is ezt akartam mondani.-

-Szó sem lehet semmiféle megváltói attitüdről ! - Ez természetes.- De:
Jézus tanitása mindig feljebb viszi a mércét a törvény tanitása fölé.-

Mt 5,21:"Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne ölj ! ... "

Mt 5,22:
"Én pedig azt mondom nektek: aki h a r a g s z i k az atyjafiára, méltó
az itéletre..."


-- A Törvényben előirt: Ne ölj,--- a fizikai emberlét elpusztitására vonatko-
zott és a mai napig is vonatkozik ! - A társadalmi törvény csak az ember
tetleges megölését BÜNTETI. - Hogy a SZIVÉBEN mit gondol az egyik
a másikra,---- azt a törvény nem itéli el.

-Jézus azonban a SZIVBEN gondolt HARAGOT egyenlőnek tartja a :Ne ölj-
jel,- és MÉLTÓ AZ ITÉLETRE, - ahogy folytatja.-

-Tehát a "testi" vonatkozásu: Ne ölj parancsot tovább "finomitja" és felül-
irja a "lelki" vonatkozásu Haraggal.- Mindkettőt EGYFORMÁN ELITÉLI.

----- A Nagy parancsolatban szereplő felebaráti szeretet azt kivánja meg,
hogy "csak" ugy szeressem a másikat, ahogy magamat.-

----- Jézus Uj parancsolata, -- mivel a SZERETET eleve nem testi, hanem
lelki vonatkozásu,-- természetesen nem is utalhat a Golgota "testi" kereszt
halálára !! - Csakis a "lelki" ÖNFELÁLDOZÓ szeretetre,- amelyik nem
egyformának tekinti a felebarátot önmagával,-- hanem maga fölé emeli,-
többre tartja.

-Pál apostol igy irja: "Egymást különbnek tartván magatoknál " -

-Ha ezt teszem, akkor már a saját ÖNÉRZETEMET gőgös ÖNBIZALMAMAT
a "halálba" kell adni ! - Ró 6. szerint.-

Üdv.
L.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 21., hétfő 12:36 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Kedves Loisz!

Van aki azt mondja, hogy mindenen vitatkozunk, és csak a saját akaratunkat akarjuk a másikra ráerőltetni. Mi szerintem csak egyeztetünk.

Lehet, hogy nem jól látom, de szerintem Jézus realista volt. (Ez a szólásom akár gyerekszájnak is elmehetne :)) Ismerte az embert! Jól látta azt, amit az idézetedben is mond a Pál:

Idézet:
Ha ezt teszem, akkor már a saját ÖNÉRZETEMET gőgös ÖNBIZALMAMAT
a "halálba" kell adni !

Az emberben alapban legerősebb az önszeretet, az önérzet. Alapban ilyen természetűek vagyunk, hogy önmagunkhoz viszonyítunk mindent, mondjuk ki önzőek vagyunk. Ezt bűnös természetnek mondjuk, de egyben ennek a természetnek az életben önfenntartó feladata is lehet. Jézus ennek ismeretében mondja ki univerzálisan, hogy szeresd a felebarátodat, mint magadat.

Szerinted Jézus új parancsolata a "lelki" ÖNFELÁLDOZÓ szeretetre utal,- amelyik nem egyformának tekinti a felebarátot önmagával, --hanem maga fölé emeli,- többre tartja.

Erre én csak azt tudom mondani, hogy már amikor. És itt továbbra is a kérdés az, hogy ki is az a bizonyos felebarát. Talán az alábbiak rávilágítanak arra, mire gondolok.

Nekem azt mondta az anyukám, és azt hiszem minden református csemetének elmondja az anyukája, hogy nem vagy senkinél sem különb, sem alábbvalóbb! Isten előtt mindnyájan egyenlőek vagyunk, viselkedjünk másokkal eképpen. És akkor elmondják az anyukák a Nagy parancsolatot konyhanyelven a gyereknek.

Azt, hogy magunk felé kell emelni másokat (bármiféle kitétel nélkül), önfeláldozóvá kell tennünk magunkat (bármiféle kitétel nélkül), hát én ezt nemigazán így értelmezem a Bibliából.

Igaz, hogy Jézus megmosta tanítványainak a lábát. Igaz, hogy azt mondta, hogy üljünk a sor végére, mert akkor felmagasztaltatunk. Igaz, hogy azt mondta, hogy ne az első helyekre való tolakodásban, hanem a szolgálatban legyünk az elsők, de szerintem ez nem jelenti azt, hogy alárendelt, „önfeláldozó” viszonyban kellene lennünk embertársainkkal szemben. Jézus a pásztora volt a rábízottaknak, mestere volt az embereknek, tanítója volt a tudatlanoknak, és segítője volt az elesetteknek, és ami ide tartozik, szolgált, hogy példát mutasson, és alázatra tanított. De nem emelte maga fölé azokat, akin segített.

Nagy tehertétel, alig követhető parancs az önző emberi lélek számára az, hogy másokat magával egyenrangúnak, mindenben hasonlónak lássa. Sőt, szeresse az irgalmast, mint önmagát, és ő maga is feltétel nélkül irgalmas legyen másokkal szemben. Mindezt úgy cselekedje, hogy szemben áll a saját megrögzött bűnös természetével. Erre valóban az képes, akiben a Szentlélek dolgozik, aki Jézus tanítása szerint él.

Nyilván ez önfeladással is járhat, és jár is, de nem ez a lényeg szerintem, bár adott esetben ez egy szükséges dolog lehet.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 22., kedd 00:10 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
rosta írta:
Idézet:
Kedves Loisz!

Van aki azt mondja, hogy mindenen vitatkozunk, és csak a saját akaratunkat akarjuk a másikra ráerőltetni. Mi szerintem csak egyeztetünk
.

---Kedves Rosta !

-Sajnos, még nem ismerlek annyira, hogy tudnám,... ezt a mondatodat
általánosságban érted, vagy jelenben, erre a "beszélgetésünkre." ---
Ezzel már ki is mondtam, hogy részemről,- minek veszem.--- Egyáltalán
nem "törekszem" arra, hogy (pláne!) a "saját akaratomat" akarnám rá-
eröltetni a másikra.--- Ez még profán Fórumon sem "illik",- hát még itt !?

-Viszont,- ha az egyeztetést ugy érted,- hogy ki-ki elmondja a saját meg-
látását annak igénye nélkül, hogy elvárnám a másik egyetértését,-- ezt
már majdnem elfogadom... :) - De azért annak örülök a legjobban,-
ha a bibliai alapokban egyetértés alakul ki a mindenkori beszélgető part-
neremmel.---

-Csakis azért,- mert a Biblia igazsága NEM KÉTARCU. --- És én a magam
részéről nagyon szeretném az EGY IGAZSÁGOT MEGTALÁLNI.--- Ha a
másik fél részéről olyan megvilágitást kapok,- ami előbbrevivő,-- azt nem
röstellem megmondani,... "jó pap,...stb" - És persze, hogy öröm, ha
esetleg a másik részéről történik ugyanez.....

- Lehet, hogy nagyon "mélyre" viszem ezt a mondatelemzést,-- de ezen
a helyen főként az isteni igazságról beszélgetünk,-- és ekkor óhatatlanul
arra kell gondolni,- hogy Isten Lelke "egyféle" igazságot munkál min-
denkiben.--- Ez persze, nem jelenti azt,- hogy egyformán is dolgoznánk
ezt fel.-- A meglátásunk kifejező módja nagyon is eltérő lehet.-

-Pld. A négy evangélium (de az egész Bibliára is igaz,szerintem) ugyan-
arról a Jézus Krisztusról beszél,------ de mennyire nem egyformán.- Attól
függően, hogy mit emel ki központjául.- (szolga, szabaditó, messiás, ki-
rály, stb.)----Ezért semmiképen nem tudok egyetérteni azokkal, akik eze-
ket a "különbségeket" az irók "alap-mondanivalója" szempontjából állit-
ják,--- holott ez csak óhatatlanul a személyiségükre utal,---de UGYAN-
AZ A LÉLEK diktálta....

----Ezek után (hogy ne legyek "olvashatatlanul" hosszu :*: ) csak arra
reagálok, ami a legjobban megfogott,-- pozitiv, vagy negativ értelemben.-


Idézet:
[Nekem azt mondta az anyukám, és azt hiszem minden református csemetének elmondja az anyukája, hogy nem vagy senkinél sem különb, sem alábbvalóbb! Isten előtt mindnyájan egyenlőek vagyunk, viselkedjünk másokkal eképpen. És akkor elmondják az anyukák a Nagy parancsolatot konyhanyelven a gyereknek.


-Ez nagyon aranyos hasonlat,--- és nagyon IGAZ, a GYERMEKEKNEK
mondva,- ebben a témában. - Sőt -általánosságban- a felnőttek részére
is.---- De Jézus az UJ PARANCSOLATOT a TANITVÁNYAINAK adta,---
és máshol is különbséget tesz aszerint, hogy valaki "tanitvánnyá" akar-e
lenni.


Idézet:
Idézet:
Azt, hogy magunk felé kell emelni másokat (bármiféle kitétel nélkül), önfeláldozóvá kell tennünk magunkat (bármiféle kitétel nélkül), hát én ezt nemigazán így értelmezem a Bibliából.



---Ebben a mondatban "benne" van a természeti ember teljes tiltakozása
a jézusi parancs ellen.---- Ez igy is van,---- dehát az "óember" és az "uj"
-egész földi életünk során harcban áll egymással... Nem ?

Idézet:
, és alázatra tanított. De nem emelte maga fölé azokat, akin segített.


--Ezt nagyon kihegyezve mondod.---És talán nem is veszed figyelembe,
hogy Jézus ISTEN,- mi pedig EMBEREK vagyunk.--- Itt most olyan sok
Igét kellene erre bizonyitékul hozni, hogy nem teszem,- csak a LÁBMOSÁS
példáját és a KERESZTET emelem ki,- ahol a BÜNÖSÖK KÖZÉ SOROLTA-
TOTT !! -
----Ha ISTEN a bünös emberek közé, azok HELYÉRE engedi magát,-
sőt azok HELYETT vállalja a leggyalázatosabb büntetést, a kereszthalált,-
akkor nem alázta meg magát ???

És még az páli mondatot, hogy: "Egymást különbnek tartván magatoknál",

-Akkor ezt a követelést -amit az ember-apostol,de ugyanazon Lélek által
mond,---- hogyan lehet értelmezni, és megérteni ?

- Dehát Magad adod meg a választ a szép "végmondatban".

Idézet:
. Erre valóban az képes, akiben a Szentlélek dolgozik, aki Jézus tanítása szerint él.



--Bocs, hogy ilyen hosszu lettem,---de olyan jól lendületbe hoztak: érveid,
nem lehetett válasz nélkül hagyni.


L.



[/quote]

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 22., kedd 10:18 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. aug. 29., kedd 09:37
Hozzászólások: 6093
Rosta, írod:

Azt, hogy magunk felé kell emelni másokat (bármiféle kitétel nélkül), önfeláldozóvá kell tennünk magunkat (bármiféle kitétel nélkül), hát én ezt nemigazán így értelmezem a Bibliából.

Emberi elgondolásból, emberi értékítélet szerint nem helyes magunk felé emelni másokat.Sőt,nagyon veszélyes is lehet a másik, a kiemelt, a magamfölé emelt ember számára, ha tudatosodik benne ez a kiemelt helyzet, s ha nem helyes indítékból történik, a kárára van. Rögzül benne, hogy ő több , mint a másik, s ezzel egy olyan síkos lejtőre kerül, aminek csak bukás lehet a vége.

Azonban a Bibliában van egy kitétel, ami indít a másik szolgálatára : szeretetből-azért, mert megtapasztaltam Isten szeretetét, szeretném, ha a másik is ezt megtapasztalná,- akár úgy, hogy feladom az egyenlőséget,és önként szolgálok neki, akár ha már megtapasztalta, elfogadta Isten szeretetét, akkor szeretettel szolgálnunk kellene egymás felé. Hogy ez nem mindig működik, nem az igei alapokkal van gond, hanem, hogy az ember, ha hívő is, sokszor teret enged a régi énjének, ami bizony megköveteli, hogy márpedig őt is elismerjék.

De szebben fejezi ki ezt Túrmezei Erzsébet ismert verse, A harmadik:


Valamit kérnek tőled.
Megtenni nem kötelesség.
Mást mond a jog,
mást súg az ész.
Valami mégis azt kívánja: Nézd,
tedd meg, ha teheted!
Mindig arra a harmadikra hallgass,
mert az a szeretet.

Messzire mentél.
Fáradt vagy. Léptél százat.
Valakiért mégegyet kellene.
De tested, véred lázad.
Majd máskor! – nyugtat meg az ész.
És a jog józanságra int.
De egy szelíd hang azt súgja megint:
Tedd meg, ha teheted!
Mindig arra a harmadikra hallgass,
mert az a szeretet.

Valakin segíthetnél.
Joga nincs hozzá. Nem érdemli meg.
Tán összetörte a szíved.
Az ész is azt súgja: Minek?
De Krisztus nyomorog benne.
És a szelíd hang halkan újra kérlel:
Tedd meg, ha teheted!
Mindig arra a harmadikra hallgass,
mert az a szeretet!

Ó, ha a harmadik
egyszer első lehetne,
és diktálhatna, vonhatna, vihetne!
Lehet, elégnél hamar.
Valóban esztelenség volna.
De a szíved békességről dalolna,
s míg elveszítenéd,
bizony megtalálnád az életet!
Bízd rá magad arra a harmadikra!
Mert az a szeretet.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 22., kedd 12:58 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Kedves Loisz, kedves Erika!

Mások szolgálata nem jelenti azt, hogy az illetőt magam fölé emelném, és főleg nem jelenti azt, hogy nála bűnösebb vagyok. Amit Loisz ír az már önmagában is kellemetlen, miszerint Jézus amiatt, hogy példázatul a szolgálatra lábat mos, vagy bűntelenül keresztre feszítették, hát már ezzel a bűnösök közé soroltatott!

Közérthetően, ha egy rablógyilkost szolgálok, irgalmas vagyok hozzá, mert rászorul, attól én még nem vagyok bűnösebb, alárendeltebb. Márpedig az életben számos esetben történik ilyesmi. A börtönben ülő, még jogilag is bűnös embereket szolgálják egyes keresztyének, de attól nem kevesebbek, mint a rablógyilkos, és nem emelik azt maguk fölé. Most a Hitler, Sztálin, és a többiről ne is beszéljünk.

Mindnyájan bűnösek vagyunk természetünk szerint, de Isten előtt egyenlőek, és csak az ő kiválasztása alapján leszünk üdvözültek. Akár fölérendeltek, illetve alárendeltek.

Attól, hogy az embertársaimat szolgálom még nem adom fel magamat. Maradok, aki voltam, Jézus tanítása szerint élő, egyenrangú, és itt kezdem érezni Kavics másik topic-ban írt gondolatát, amely azt mondja, hogy a gyöngyeimet odaadom gesztussal nem akarja feladni magát. Vagy ahogy Kavics mondta, hogy az ő szintjére nem akar süllyedni merő szolidaritásból. (Nem akarja a másik bűneit elfogadva azt magáévá tenni)

Jézus nem a mai ezoterikus iskolák mértéktelen, és mindenki iránt zuhogó szeretetet eszmét tanítja, és nem relativizálja az igazságot, mint azok teszik. Törvényei, parancsai vannak. Ezeket be kell tartanunk, ezeket hirdetnünk kell. Ezekhez viszonyítva meghatározható, milyen gyümölcsöket termünk. Ami a szeretet korlátlanságát illeti, ő csak az Istennek kér teljes szeretetet. Az embertársaink iránt jól meghatározható szeretetet kér. Ez a szeretet nem az a szeretet, amit az Isten felé kell éreznünk. Magunk vagyunk a mértéke ennek a szeretetnek a Nagy parancsolat szerint, részemről még azt is mondom, hogy ezt az irgalmas iránt kell éreznünk. Szeretnünk az irgalmast kell. Ha a Loisz féle érvelést nézzük, akkor a tanító, bölcs, jóságos lény belátó szeretete kell legyen bennünk. Tehát nincs itt szó semmiféle ezoterikus, feltétel nélküli, vagyis a relativizált igazság szerinti, a feltétel nélküli szeretet zuhatagáról. Nem azt mondja a megmentett házasságtörő asszonynak, hogy menj, és csinálj, amit akarsz, hanem menj, és ne vétkezz többé! Főleg nem emeli azt maga fölé.

Innen helyzetünk nem alárendelt, hanem mellérendeltje vagyunk a másiknak. Az, hogy önként szolgálunk valakinek, ez még nem jelenti azt, hogy feladtuk az elveinket. Sőt nagyon is elveinknél vagyunk. Azt, hogy egy nyilvánvalóan bűnös cselekedetűt, gondolkozásút, szokásút szolgálunk a jobbítás szándékával, az csak igazolja, hogy nem alárendelt viszonyban vagyok a másikkal. Jézus soha sem volt alárendelt, még akkor sem, amikor lábat mosva szolgált, vagy korbácsolták.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 22., kedd 14:58 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Kedves Loisz!

Az előző hozzászólásodban az idézetet pótlólag beállíthatod, szerkesztheted, ha az edit gombra rákkantitasz. Próbáld addig, amíg nem lesz jó a beírásod.

A vitáról tett megjegyzésemet azért írtam be, hogy részemről nem vitaként írok, csupán elmondom a véleményemet, ami az eszembe ötlik a témáról. Szóval ne vedd, és ne vegye senki vérre menő vitatkozásnak, amikor írunk, ez tényleg csak egyeztetés, érvelés.

Üdv! :)


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 22., kedd 16:12 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 17., kedd 20:55
Hozzászólások: 1721
Kedves Rosta,
jó volt olvasni ezt a két utóbbi (hosszabb) írásodat. Én is hasonlóképpen látom ezeket a dolgokat, de te olyan jól összefoglaltad. Köszi.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2008. jan. 22., kedd 18:37 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Kedves Tavasz örülök, hogy látlak. Nagyon örülök a beírásodnak, hogy hasonló a véleményünk.

Üdv! :)


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1316 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 88  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 10 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség