Barnabás azt tanácsolta…
Egy szomorú viszálykodást beszél itt el Lukács, amely minden kegyes emberben méltán rémületet kellene, hogy keltsen. A Pál és Barnabás életközösségét mennyei kijelentés szentesítette. Ez alatt az iga alatt, melybe az Úr őket befogta, sokáig egyetértésben dolgoztak; sok bizonysággal tapasztalták Istennek különös jóindulatát, sőt az a csodálatos eredmény, amelyről fentebb Lukács megemlékezett, Istennek felséges áldása volt.
Ámbár az üldözéseknek annyi vihara miatt mindannyiszor csaknem teljesen megsemmisültek, s számtalan ellenség oly kegyetlenül gyötörte őket; s jóllehet belső meghasonlás is fellángolt ellenük mindenütt, mégsem szakadtak el egymástól, sőt ezek a körülmények még szorosabbá tették köztük az egyetértést. S most egy semmiség miatt, amit fáradság nélkül el lehetett volna hárítani, az isteni elhivatásnak ama szent kötelékét szétszakítják. Bizonyára nem történhetett ez az összes istenfélő embereknek erős megzavarása nélkül.
Ha a vetélkedési szenvedély azokban a feddhetetlen férfiakban, akik sok éven át hozzászoktak mindennek elviseléséhez, oly erőszakos volt, mi történik velünk, akiknek indulatai még nem kényszeríttettek úgy engedelmességre az Isten iránt, s azért szertelenül csaponganak?
Ha egy jelentéktelen körülmény elválasztotta őket, akik az ellenséges megpróbáltatások között az egységet szentül ápolták, milyen könnyű lesz a sátánnak elválasztás végett azokhoz férkőzni, akik vagy semmit, vagy ridegen törődnek a béke ápolásával?
Milyen nagy büszkeség volt az, hogy Barnabás, akire nézve semmi sem volt nagyobb megtiszteltetés, minthogy a Pál kísérője lehet, aki iránt úgy kellett volna viselkednie, mint fiúnak az atyja iránt: oly makacsul megvetette annak tanácsát? Némelyek talán az emberség hiányát láthatták Pálban, hogy hűséges munkatársának ezt a tévedését nem bocsátotta meg.
Ez a példa arra int, hogyha a Krisztus szolgái erősen nem vigyáznak, a sátán előtt sok nyílás támad, melyeken át közéjük lopózkodik az egyetértés megzavarása végett.
De már magáról az ügyről kell szólnunk. Vannak emberek, akik a viszály tekintetében a hibát a Pál túlságos szigorúságának tulajdonítják, s első hallásra valószínűek az érvek, amelyeket felhoznak. Pál visszautasítja Márkot, azaz Jánost, mivel kíséretétől elvált, de nem pártolt el Krisztustól. A kereszt hordozásához még hozzá nem szokott ifjú az útból hazament. Korára kellett volna tekintettel lenni Pálnak. Ha János, mint újonc, szolgálata kezdetén nehézségeknek volt kitéve, abból nem következik, hogy egész életében gyáva katona lett volna. Mivel visszatérése Pálhoz kitűnő bizonysága bűnbánatának, visszautasítása korántsem látszik emberségesnek. Mert nagyobb elnézést kell tanúsítani azokkal szemben, akik vétkükért önként vezekelnek.
De voltak más okok is, amelyek Pált engedékenységre kellett volna, hogy indítsák: a Márk, azaz János háza a gyülekezetnek látogatott vendéglátó helye volt; anyja a legsúlyosabb üldözés alkalmával, amikor Heródes kegyetlenkedett, s az egész nép dühöngött, befogadta a hívőket, akik ott szokták tartani vallásos összejöveteleiket, amint Lukács említette (2,12.) Egy olyan feddhetetlen és lelkes asszonyt bizonyára kímélni kellett volna, nehogy a szertelen szigorúság elidegenítse. Azt óhajtotta ő, hogy fia az evangélium hirdetésének szentelje magát, s most mekkora keserűsége lehetett, hogy egy jelentéktelen tévedés miatt fiának munkáját visszautasítják, éppen akkor, amikor nemcsak megbánja hibáját, hanem tényleg jóvá is teszi s Barnabás elég mentséget talál arra, hogy megbocsásson neki!
Az összefüggés azt mutatja, hogy a Pál véleményét helyeselte a gyülekezet. Ugyanis Barnabás fogja magát s társával együtt Cyprusba hajózik, az atyafiakról pedig nincs semmi említés, mintha titokban távozott volna el, a nélkül, hogy tőlük elbúcsúzott volna. Azonban Pált az atyafiak jókívánataikkal az Isten kegyelmébe ajánlják, amiből kitűnik, hogy a gyülekezet az ő pártján állt. Hogy Isten a Szentlélek erejét később a Pál megáldásában kitölti s az ő munkáit kegyelmének szerencsés eredményével kíséri, Barnabást pedig, mintha eltemettetett volna, elhagyja; ebből azt az elfogadható bizonyságot lehet meríteni, hogy Isten jónak látta szigorúságának ilyen példáját adni. Bizonyára sokkal súlyosabb volt a Márk bűne, mint általában hiszik. Nem pártolt ugyan el a Krisztus iránti hittől, de hivatását elhagyta s annak árulója lett. Tehát igen rossz példát mutatott, ha később hivatásához vissza is tért volna, amitől elpártolt, mert azzal a kikötéssel ajánlotta volt fel munkáját a Krisztusnak, hogy többé nem akar szabad lenni, s önmagával rendelkezni. Nem lett volna szabad neki ebben a tekintetben adott szavát meghazudtolni, mint ahogy egy asszonynak férjét, vagy egy fiúnak az atyját nem szabd elhagyni; de gyengesége sem védi hűtlenségét, mert ezzel szent elhivatását sértette meg.
Megjegyzendő, hogy Pál nem vetette meg Jánost teljesen, mert testvérének tartotta; csak meg kellett elégednie Jánosnak az egyszerű gyülekezeti tagsággal. Nem akarta őt nyilvános tanítói hivatalhoz engedni, amiből a saját bűne miatt gyalázatosan kiesett. Mert nagy különbség van abban, vajon teljességgel elzárják-e a megbocsátást az elől, aki vétkezett, vagy csak a nyilvános hivatalt tagadják meg tőle; ámbár lehetséges, hogy mind a két fél túllép a rendes mértéken, úgyhogy a máskülönben jó ügyet sokszor tisztán a véletlen körülmények rontják el.
Pál helyesen és fegyelmezési jogánál fogva célszerűen járt el, amikor nem akarta kísérőjéül elfogadni azt, akinek állhatatlanságát egyszer tapasztalta, de amikor látta, hogy Barnabás nagyon makacsul erőszakolja a dolgot, engedhetett volna a Barnabás kérésének.
Bizonyára többet kell, hogy érjen előttünk az igazság, mint az egész világ szeretete, de okosan mérlegelni kell azt is, hogy mekkora jelentősége van a szóban forgó ügynek. Mert ha valaki egy semmiségben, vagy semmi építő hatással nem bíró dologban mutatja meg állhatatosságát és készül fel a harcra, s nem szűnik meg a végsőkig védeni elhatározását: az esztelen és bűnös makacsságról fog bizonyságot tenni.
Pál találhatott volna valami középutat, hogy hivataltársának nyers fellépésével szemben valami engedékenységet tanúsítson a nélkül, hogy az igazságtól elpártolt volna. Nem kellett volna Márknak kedveskednie, sem az ő vétke előtt szemet hunynia, de semmi kötelezettség sem akadályozta abban, hogy véleményét szabadon megnyilvánítsa a nélkül, hogy magát legyőzöttnek érezte volna olyan ügyben, mely sem az egészséges tanítást, sem az emberek üdvösségét nem veszélyeztette.
Azért mutatok rá erre, hogy tudjuk buzgóságunkat még a legjobb ügyekben is fékezni, nehogy mérték felett heves legyen.
_________________ Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!
|