" És itt jön a harmadik amelyik, ezeknél már sokkal sötétebb és szomorúbb kép. És ennek a képnek ezt a címet adhatnánk, hogy aki áll vigyázzon hogy el ne essék. Mert mindannyiunkat fenyeget az a veszedelem hogy elbuktat az ördög, és éppen azokat fenyegeti ez, akik tudják magasztalni az Urat, mert megszabadultak. Különösen azokat, akik hangadók az Isten népe között. Akikre hallgatnak a többiek, akik példává lettek és másokat is közelebb tudnak vinni a szabadító Jézushoz. Ezek lesznek veszélyesek és ezeknek kell nagyon vigyázniuk hogy ha állnak el ne essenek, mert eleshetnek. A legkülönbeket is el tudja buktatni az ördög.
Így történt ez Mirjámmal is és ennek a részletes történetét olvastuk föl a 4. könyv 12. részéből. Miről volt ott szó? Arról hogy Isten Mózest egészen különleges módon használta egészen különös gazdagsággal adta neki az ő kijelentését, amit aztán Mózes tovább adott a népnek.Egészen különös gazdagsággal adta neki az imádság lelkét és Mózes mindig ott állta az Úr előtt mondta az Úr üzenetét a rá bízott népnek és mondta a nép imáját az ő urának és ebben a közvetítő közbenjáró szolgálatban égett el az élete. És időnként Áron és Mirjám is kapott kijelentést az Úrtól. És egyszer Mirjámék megelégelték, és azt mondták ráadásul nyilvánosság előtt a nép füle hallatára hogy botránkoztassanak is másokat. Hogy vajon csak Mózesnek adott e kijelentést az Isten nem szólt e mi általunk is? Nem több Mózes mint mi vagyunk. Mi is vagyunk olyan próféták, mint Mózes. Azt hiszem hívő emberek azonnal érzékelik hogy milyen rettenetes gondolat és indulat és mondat ez. Hogy én is vagyok olyan próféta mint te, iszonyatos. Isten kiválasztó kegyelme van amögött, ha valakit prófétának használ, Isten ajándéka az, ha rábízza valakire az ő igéjét mindenkinek áldása és haszna van abból, ha valakire rábízza az ő igéjét. Itt elkezdeni versengeni az egyik legszörnyűbb hitetlenség és Isten káromlás. De kik kezdenek el itt versengeni? Azok akik a maguk dicsőségét kezdik el keresni.
Mirjámnak nem volt elég az a tisztesség és elismerés amit kapott és soknak találta azt amit Mózes kapott, és emiatt elkezdte csorbítani Mózes dicsőségét. Azt mondja kúsíta asszonyt vett feleségül és Mózes hibája mellé vagy egy egyszerű tény mellé oda állítja a maga érdemeit, hogy ő általa is szólt már az Úr és ő is prófétált. Ő is van olyan próféta mint a testvére. Keserűség, elégedetlenség, dicsőségvágy, nagyravágyás, versengés van emögött a szavak mögött. Az egyik legutálatosabb bűn Isten színe előtt és az egyik olyan bűn ami teljesen használhatatlanná teszi az embert a szolgálatra. Aki versengeni kezd a szolgálatban, azt tovább nem használja az Úr. Mert az már maga akar csinálni valamit, és az Úr csak azokat használja akik által Ő maga végezheti el a maga munkáját. Amikor valaki kész háttérben maradni.
Gondoljunk arra amit Cippórától tanultunk a legutóbb, aki egészen eltűnik a szolgálatban, akit nem zavar az, hogy a férje a nagy, mert ő is meg a férje is azt akarják, hogy az Úr legyen a nagy, és az olyan mindegy hogy őrájuk az Úr dicsőségéből hány fénysugár hull, az a fontos, hogy mindenki az Urat dicsőítse és nekik is mindkettőjüknek az élete az Urat dicsőítse. És ebben a szolgálatban tűnjön el Mózes és tűnjön el Cippóra a szolgálat a fontos, meg azok akiknek szolgálnak, meg maga az Úr aki parancsolta a szolgálatot. Ilyeneket tudja használni Isten. Mihelyt valaki azon kezd gondolkozni, hogy mit kapok én azért hogy szolgálok, észre sem veszik meg se dicsérnek, nem is eléggé dicsérnek meg. Abban a pillanatban felmondok Istennek. Isten nem használja az ilyeneket. Mint ahogy Mirjámot sem használta. Isten őrizzen meg minket ettől az indulattól. És megint had idézzem hogy aki áll vigyázzon hogy el ne essék, mert nem csak a hitben való elindulás a fontos vagy a szolgálatban engedelmes elindulás, hanem a szolgálatban és hitben való megmaradás.
Jézus nagyon gyakran használta ezt a kifejezést, hogy maradjatok én bennem, ő tudta azt, hogy milyen sok erő támadja azokat akik ő beléje kerültek. Akikben az ő élete elindult akik a Krisztusban vannak, mert benne hisznek. Azokat támadja csak a kísértő, azoknak kell ügyelni arra, hogy megmaradjanak mindvégig őbenne.Aki mindvégig állhatatos marad az idvezül. És ezt az jellemzi a Krisztusban maradást hogy néki növekedni kell nékem pedig egyre kisebbé válnom. Mirjám pedig itt hirtelen meg akart növekedni. Lábujjhegyre állt, hogy ő is van akkora, mint a testvére. Amikor én akarok nőni, Jézus Krisztust kisebbítem magamban. Amikor én akarok megdicsőülni a Krisztust gyalázom és megalázom magamban. Amikor valaki versengésből a maga dicsőségét keresi, Jézus Krisztust feszíti keresztre mindig újra. Hányszor feszítjük mi keresztre a Dicsőség Urát ? Akit egyedül illet meg minden dicséret és dicsőség. És hányszor használjuk erre mi is a nyelvünket, mint ahogy Mirjám? A szíve volt tele ezzel, de amivel a szív tele van az jön ki a szájon, mondja Jézus, és a mi szánkon is sokszor ez jön ki. Mások csepülése, ítélkezése, mások bűneinek a szeretetlen részletezése, mindig ezt célozza, hogy én különbnek látszódjam, őhozzá képest. És milyen gyakori ez hívő emberek között is és a távollévő testvért csepülni. Mint ahogy Mirjám a távollévő testvérről mondott itt rosszat másoknak.
A nyelv bűneire különösen is vigyázni kell Isten gyermekeinek. Pál apostol ennyire beszűkíti azt, hogy mit mondhatunk mi ki egyáltalán, csak ami hasznos a szükséges építésre . Csak ami hasznos a szükséges építésre és mond előtte egy csúnya drasztikus jelzőt, amikor azt mondja hogy semmi rothadt beszéd a ti szátokból ki ne jöjjön. Csak ami hasznos a szükséges építésre. Aki könnyen megsértődik, ám tegye. De mennyi rothadt beszéd jön ki a mi szánkból, hívő emberek szájából is.
Mirjám próféta volt, Áron a nép papja volt és a szájukból rothadt beszéd jött ki. Isten azonban védi azt, aki hozzá hűséges, ebben az esetben Mózest. És akinek a száján rothadt beszéd jött ki az saját maga rothad meg. Ez a kemény igazság ebben a történetben, mert abban a pillanatban, hogy Isten leleplezi a bűnt és ítéletet hirdet, Mirjám poklossá lesz, leprássá lesz, fehérré, mint a hó.
Rendkívül jellemző ez a kép ha a szó átvitt értelmében nézzük is a leprásokra úgy néztek akkor is mint akik élő halottak, akik halálra vannak ítélve meg vannak számlálva a hónapjaik vagy esetleg éveik, de ebből gyógyulás nincsen, akkor úgy néztek rájuk. Az a neved hogy élsz pedig halott vagy. És aki bűnben van, aki az Úr ellen vétkezett aki maga akar nagy lenni és az Urat keresztre feszíti az lelkiképpen mindig leprás, az a neve, hogy él pedig halott. Még hangzik az imádság az ajkán, még hallgatja az igét, végez talán még szolgálatot is de ő is érzi mások is látják, hogy az Úr ereje eltávozott tőle. Az Úr békessége már nem jellemző rá. A szavaiban már nincs átütő erő. Másokat vezetni már nem tud, mert maga is letért az útról. Eltávozott a felhő a sátorból, ezt olvassuk. Az a felhő, ami az Úr jelenlétét jelképezte mindig. Miután az Úr ítéletet hirdetett és Mirjámon az ítélet beteljesedett, eltávozott a felhő, magára marad az a hívő ember az Úr nélkül aki vétkezett és bűnben van.
Van e ebből szabadulás? Van belőle szabadulás és ez itt van már az Ószövetség elején is és itt is ugyan ez az út vezet a szabaduláshoz, mint amelyik utat nekünk Jézus Krisztus mutatta meg, a bűnbánatnak és a bűnvallásnak az útja. Sajnos nem Mirjám látja bűnnek a bűnt és vallja meg azt, de Áron igen. Abban a pillanatban ahogy a testvérére néz és látja, hogy leprás fölfogja hogy itt mekkora bűnt követtek el együtt és, hogy az igazságos Isten bűn gyűlölő. Abban a pillanatban így beszél uram ne tulajdonítsd nekünk ezt a bűnt, mert bolondul cselekedtünk és vétkeztünk. Ez a tiszta beszéd. Nem a körülmények befolyásoltak, nem tévedni emberi dolog, hanem vétkeztünk mi. Nem csak az akin máris ott van az ítélet jegye hanem én is mondja Áron. Vétkeztünk, ez bűn, ne tulajdonítsd nekünk ezt a bűnt. Benne van ebbe az, hogy azt látja bűnnek, amit Isten bűnnek mutatott. Benne van az, hogy nem másra hárítsa a felelősséget, hanem maga alázkodik meg és benne van az a bizodalom, hogy van ki út ebből a nyomorúságból is. Uram ne tulajdonítsd nekünk ezt a bűnt. Nem tudom érezzük e, hogy mennyire Újszövetségi hangzása van ennek, hogy ne tulajdonítsd a Koritusi levélben írja azt Pál, hogy Isten nem tulajdonította néktek a ti bűneiteket, hanem Jézus magára vette, de néktek tulajdonítsa Jézus igazságát, ha hisztek benne. A nekünk tulajdonítás alapján, lehet megszabadulnunk a bűnből. Nem úgy, hogy mi megjavulunk, nem úgy eleget teszünk. Senki nem tud azért eleget tenni Mirjám sem. Ha belehal a leprába akkor sem tett volna eleget ezért a bűnért. Mindannyiunk bűneiért egyedül Jézus tudott eleget tenni, de Ő eleget tett. Az Úr mindnyájunk vétkét őreá vetette,és ő elhordozta és bejelentette hogy elvégeztetett. És azóta aki benne hisz, az szabad. Az meggyógyul a leprájából, annak nem csak a neve lesz az hogy él, pedig halott, hanem az élni fog, mégpedig a Krisztus életet jelenik meg benne, és az az ember szabad a szolgálatra. Szabad a lelkiismeret furdalástól, az önvádtól, a vádaskodástól, a versengéstől, szabad arra, hogy használja őt újra az Úr.
Ha az első képet nézzük, akkor az jut eszünkben, hogy készek vagyunk e félretéve a magunk játékait mások élete fölött őrködni? Ha a második képet, akkor az, hogy helyen értékeljük e az eseményeket ? Tudjuk e magasztalni az Urat? Mégpedig úgy hogy másokat is magával ragad a mi dicső énekünk és másokat is közel vezetünk őhozzá. És ha Mirjám bűnét nézzük, akkor vigyázzon ki- ki aki áll, hogy el ne essék . Akkor vizsgáljuk meg most bűnbánattal a mi nyelvünknek a bűneit a bennünk lévő sokféle keserűséget, a versengő indulatot, haragot esetleg gyűlölködést, az elégedetlenséget, hogy miért különb a másik, miért kap többet, miért nem én? Valljuk ezt bűnnek akár mi váltotta is ki, ha jogosnak érezzük akkor is, bűn és ha nevén nevezzük, akkor van szabadulás. Mert Isten kész nem tulajdonítani nekünk a mi bűneinket, hanem nekünk tulajdonítani Jézus Krisztus igazságát és szentségét. És a nekünk tulajdonított igazsággal kelhetünk föl innen és mehetünk újra szolgálni.
Imádkozzunk! Így magasztalunk téged Jézus Krisztus a keresztért, köszönjük hogy elvégeztetett ott a mi váltságunk. Köszönjük hogy kiszabadítottál bennünket a bűn szorításából, köszönjük hogy azóta tudjuk igazán hogy milyen súlyos a bűn, hogy abba valakinek bele kell halni. Köszönjük az ígéretet, hogy nem nekünk kell belehalnunk a magunk bűneibe, mert ez már elvégeztett és mi hihetünk és miénk lehet a te igazságod. Kérünk téged hogy így lássuk meg az a nagy szabadítást, amely benned lett a mienk, és így tudjuk rábízni magunkat a te kegyelmedre, amely mindenre elég a mi életünkben is. Ámen
/ Cseri Kálmán Mirjam című igehirdetés a 4 Mózes 12. rész alapján 1983.06.02 /
_________________ „De keressétek először az ő országát és igazságát, és ezek is mind ráadásul megadatnak nektek.” (Mt 6:33)
|