Újra az egészségügy. Varga Domokos György  levele
 
 Idézet:
Egy Amerikában tanuló barátom  küldte:
 
 Sziasztok!
 Tegnapelőtt  kisebb  problémák miatt el kellett mennem orvoshoz itt az  
 USA-ban.
 Itt már  régóta több biztosítós rendszer van.  
 Erről szólnék most néhány szót.
 
 A biztosítónál van  a pénz, ő az úr.  
 Ă� dönti el kifizeti-e az ellátását  valakinek vagy sem.
 
 Nekem is ez  volt.  
 Elmentem egy kórházba, és átmentünk a kórház pénzügyi tanácsadójával a   tárgyalóba, ahol ő felhívta a biztosítót, hogy fedezik-e a költségeket,  vagy el  kell-e küldjön.
 
 Azaz hívta volna, mert az első  telszám 7 perc zene után üzenetrögzítő  lett. 
 A másik szám  hasonlóan 7 percig mondogatta, hogy hívása nagyon fontos (very  important)  
 számunkra majd kiment üzenetrögzítőre.
 
 A  biztosítási dokumentumon volt még egy telefonszám, ami nem ilyen  esetekre  van, de azt hívtuk ezután.
 
 Megjegyzem, hogy biztosításom nem  gagyi, az egyik legjobb amerikai,  az
 egyetememen ezt kötelező  megkötni.
 
 Szóval a harmadik telefonszámon találtuk valakit,  de választ  nem
 kaptunk, csak at meg átkapcsoltak  minket.
 
 Összesen 5-ször kapcsolták át hívásunkat és már 57  perce lógtunk a  telefonon, amikor azt a választ kaptuk, hogy várnunk kell  holnapig.
 
 (Ez a biztosítás nekem egy évre több mint 2OO ezer  Ft. 
 Amerikai állampolgár osztálytársaimnak csurog a nyála, mert ők  ennek a  többszörösét fizetik.)
 
 Másnap persze dehogy  hívták fel a kollégát, hanem megint neki kellett   telefonálnia.
 
 A legnagyobb csodálkozásomra nem adta fel  a kórház pénzügyi  tanácsadója, hanem félvállról közölte,  hogy  mindig ez van, es hogy ez normális. 
 
 És örül, ha nem  Indiában, vagy Bangladesben veszik fel a telefont, mert  akkor olyan rossz  angolsággal beszélnek, hogy alig érti.
 
 Mikozben várakoztunk  és hallgatta a zenét, volt időnk beszélni.
 
 Megkérdezte, hogy  Magyarországon több biztosítós rendszer van-e.
 
 Mondtam, hogy  meg állami az egeszsegugy, erre legnagyobb  megdobbenesemre azt mondta:  
 
 "Ez azért van, mert Magyarország egy civilizált ország."  
 
 Szó szerint ezt mondta, az, aki itt Amerikában 23 éve  dolgozik ebben a  pozícióban.
 
 Beszéltetni kezdtem, hogy  fejtse már ki mit is ért ezalatt.
 
 Példákat és konkrétumokat  kezdett mesélni:
 
 - Ha nekem most azt mondja a biztosító, hogy  nem fizet, akkor csak úgy  vizsgál meg doki, 
 ha leperkálok 2  millió Ft-nak megfelelő dollárt.
 
 Micsoda? 
 Igen,  mondta, mert külföldi vagyok, senki se garantálja hogy ha kiküldik a   számlát,
 akkor nem lépek meg azelőtt hogy kifizessem.  
 
 Ja  és az orvos főnöke a biztosító, tehát ha ennek  ellenére  megvizsgál,
 akkor kockáztatja az  állását.
 
 - Két helyről is hallottam már ilyesmit, és most ez  a hölgy is mondott  egy hasonlót: 
 műtét, a pácienssel  komplikációk merülnek fel, és jön a biztosító embere,  
 hogy  azonnal be kell fejezni a műtétet, mert lejárt a munkaidő.  
 
 De beszéltem személyesen is egy ilyen nővel, aki rákos volt,  és a műtét  során találtak még nála dolgokat, amiket mégsem szedhettek ki,  mert a biztosító  nem engedte, mert bejött és mondta, hogy be kell fejezni  a műtétet, 
 nem fizet tovább. 
 
 Így hát összevarrták.  
 � maga mondta el.
 
 - Mesél tovább a  hölgy fülén a telefonnal, hogy volt egy másik embere,  aki 35 évig  folyamatosan biztosítva volt,
 aztán munkahelyet váltott, de nem tudott  azonnal, ezért volt 3 hónap amíg  nem volt biztosítva, és
 a  biztosító ezért őt egy új ügyfélnek tekintette, és  mivel általában a már  fennálló problémákra nem fizetnek, 
 ezért ennek az embernek sem  fizettek. 
 
 Döbbenet.
 
 - Azt is hozzáteszi,  hogy a 23 év alatt amíg itt dolgozott, még sose  volt olyan hónap,  
 hogy valami szabályozás ne változott volna. 
 
 Azt  mondja hogy sokszor ezek a biztosítók 2 havonta megváltoztatják a   szabályzatukat. 
 
 És ha nem látod a kisbetűs részeket,  nem figyelsz, hirtelen fizetheted  magad a számlát.
 
 -  Azt is mondja, hogy volt olyan, hogy azt mondta a biztosító előre,  hogy  fedezi egy beteg ellátását, 
 aztán amíg lement a dolog, addig talált  valami indokot, hogy miért nem  fizet, és végül nem  fizetett.
 
 Belegondolok, hogy de jó volt eddig otthon,   hogy CSAK a betegség miatt kellett szoronganom, 
 most itt azért  is szorongok, hogy a biztosító fedezi-e költségeimet, vagy  nem tudom mi  lesz... 
 
 És hogy ha azt mondja fedezi, akkor utólag nem  mondja-e mégse azt, hogy  mégse. 
 Gondoljatok ebbe  bele.
 
 A profitérdekelt biztosítók  célja, hogy minél  több profitot termeljenek. 
 Ezt leginkább úgy  lehet, ha mindenféle indokot találnak arra, hogy ne  kelljen  fizetniük. 
 Ezt pedig úgy lehet, ha mint gép működnek,  és mindenféle empatikus emberi  hajlamot kiirtanak. 
 Ez valami  jó?
 
 Úgy látom, hogy otthon azért pukkasztják le amennyire   csak lehet az egészségügyet, 
 hogy egyhangúlag mindenki azt  mondja, hogy ez így tovább nem maradhat.  
 
 És ekkor  hozzák elő ezt az új rendszert amit senki sem ismer, ami az eddigi  5oo  millió Ft kzpénz 
 propagandája szerint  előrelépés.
 
 Én azt mondom, hogy legyen  magánbiztosító,  de az lépjen be a piacra, és küzdje ki amit tud a piacon,  szerezzen  embereket, ne kelljen mindenkinek magánbiztosítóba belépni.  
 
 Miért adjuk oda nekik ingyen az egész  piacot?
 
 Ja és még valami:  
 Nem tudom hogy az  USA szegény országnak mondható-e de itt minden második  embernek nincs  biztosítása, 
 mert olyan drága, tehát orvosi szolgáltatást nem tudnak  igénybe venni.  
 
 Ez tényleg előrelépés lenne nekünk  is?