pauler írta:
Kedves Ex!
Köszönöm a válaszod, ebből már ki tudunk indulni.
Nézzük a példát:
1. A bérletem árában benne van, hogy felszállhassak a villamosra, hiszen a bérletemet a BKV-val egy szerződés kötés kapcsán vásároltam, ahol én vállaltam, hogy befizetem a 10e Ft-ot a BKV pedig vállalta, hogy elvisz egyik állomásról a másikra. Amikor a BKV egyoldalúan szerződést módosít és a 10e Ft-os befizetésem ellenére még egy feltételhez köti a szolgáltatást, akkor törvénytelenül jár el. Mi van akkor, ha nincs 20,- Ft-om, de én kifizettem a 10e Ft-os bérletet? Egyszerű a válasz, nem mehetek fel a lépcsőn, tehát nem utazhatom a villamoson. Tehát a gond, hogy olyan plusz feltételt épít be a szolgáltató, ami a bérletemet alkalmatlanná teszi arra nézve, hogy utazzak.
Ez számomra elfogadhatatlan.
2. A potyautasok valóban velem utaznak, látom én is őket.
Ezért kellenek kalauzok. Ezért kellenek olyan büntetések, ahol az ember meggondolja, hogy lógjon, vagy sem, ezért kellenek olyan bérlet árak, amiket az ÁTLAG ember is képes kifizetni. De fontos, hogy a BKV vezetősége az ellopott, rosszul gazdálkodott pénzt, ne a lógós utasokra fogja és a BKV vezető is váltson jegyet az utazásakor.
3. Igen, a példám ezért valóban egy kicsit sántít. Javítok rajta.
Van egy hely, ahova nekem nem kell elutaznom. Egy gyógyfürdő. Semmi szükségem rá, mert én gyalog járok a közelbe dolgozni, viszont tudom, hogy ha majd megöregszem, akkor nekem is szükségem lesz a villamosra. Egy társadalmi szerződés keretében megállapodok a mostani betegekkel, hogy én kifizetem nekik a bérletüket és számítok arra, hogy ha majd én leszek beteg és szükségem lesz a bérletre, akkor azok, akik közel dolgoznak és nem kell utazniuk a megkeresett pénzükből kifizetik nekem az utazási költégemet.
Ez egy olyan szerződés, ami három generációt átível. Nem magamra fizetek, hanem azokra fizetek, akik most utaznak a gyógyfürdőbe, abban a reményben, hitben, hogy a következő generáció kifizeti a bérletem, ha én leszek beteg és ők munka képesek.
Kedves Péter!
Veled szeretek vitatkozni, mert bár nem értünk sokmindenben egyet, de a más nézetére nem gyűlölködsz, nem hisztizel be, és legalább elgondolkodsz rajta.
1. Azt tudni kell, hogyha leszavazzák a húszforintos "küszöbdíjat", azt akkor is ki kell fizetni, akár úgy hogy eztán 10020 Ft lesz a bérlet, akár másként. Az valahogy mindig elfelejtődik, hogy mindig mindent mi fizetünk, nincs ingyen semmi, a fizetés módja viszont lehet nagyon igazságtalan. Jelenleg nálunk ez az igazságtalanság van, amin mindenképpen változtatni kellene. Ha szerződést emlegetsz, akkor azt is meg kell említeni, hogy a szerződést eddig is csak úgy tudta a BKV teljesíteni, hogy a bérletpénz nem volt elég, ezért a költségvetés egyéb forrásokból kipótolta. Természetesen az egyéb forrás is mi vagyunk, csak más csatornán, adóban fizetünt. Ettől igazságosabb az, hogy a szolgáltatás tényleges igénybe vevője nagyobb mértékban járuljon hozzá a díjhoz. Ezért aki orvoshoz megy az az alapdíjon túl fizessen, aki tanul, járuljon hozzá nagyobb mértékben a költségekhez. Persze mindez általános adócsökkentéssel járjon.
2.
Idézet:
A potyautasok valóban velem utaznak, látom én is őket.
Ezért kellenek kalauzok.
Bingó! Csakhogy, ha sajnálod az egészre a kalauz fizetését, akkor továbbra is kontrolálatlanul potyáznak és lopják szét a befizetett közöset. A példa visszafordítva azt jelenti, hogy a kalauz a biztosító társaság, aki nagyon oda figyelne a potyázókra és tolvajokra, mert az ő állása lenne különben veszélyben.
De a biztosító társaságok nyereségét olyan irigység és félelem veszi körül ebben az országban, hogy az elképesztő(államban bízás), pedig a biztosító nyeresége sokkal jobban kontrolálható és korlátozható az állami szétlopás és elfecsérlés nem.
Az állami szociális háló Bibliátlan. Isten a szolidaritást nem állami rendszerekre bízta, hanem az emberektől várja el. Allami szoc. rendszer valójában kiöli az emberekből az egyéni szolidaritást. "Levonják a fél fizetésemet, akkor gondoskodjanak ők mindenről én már nem tartozom senkinek semmivel" , és ebben van valami. Továbbá az államban való ekkora bízás amit itt is tapasztalok, nagyon súlyos szellemi zátony. Ez valójában emberben bízás, ami üzemszerűen átkot hoz. További átkot hoz az országra az igazságtalanság(ld fent), és az antiszemitizmus(ez most itt nem téma) és kétmércésség is.
Korábban írtál a pénzimádatról. Igen nem lehet két úrnak szolgálni, de óriási tévedés azt gondolni, hogy az önzést és pénzhajszolást egy egy eszme vagy rezsim, hozná létre. Az van, és rendszertől független.
A kapitalizmus előnye az, hogy ezt tudomásul veszi és ezt az erőt vitorlába fogja. És azzal, hogy elismeri, nem esik az emberben bízás bűnébe és hibájába.
Másrészt a nyereség érdekeltség nem az ördögtől való, hanem teljesen igei (gérák példázata). A gazdaságban igenis a pénznek kell irányítani a dolgokat. Az altruizmus és szolidaritást ettől külön kell gyakorolni, könyörületességben, adakozásban, elesettek segítésében, de ezt nem a gazdasággal összemosva kell mert az törvényszerűen igazságtalansághoz vezet.
Sajnos mi az egygérás papsashoz hasonlítunk és a fentiekkel együtt ezeknek átkát nyögjük.
Egyelőre ennyi, már ez is hosszú lett.
üdv
ex