Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 983 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 66  Következő
 

Re: Gondolatok
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 08., szombat 02:51 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
Idézet:
A mult már Istené.
S a jövő még Istené.
De miénk a jelen!
A MA.


Gyökössy E.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 08., szombat 07:38 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2009. jan. 10., szombat 15:04
Hozzászólások: 1823
Idézet:
Valaki vagy él, és az élet ára a beszennyeződés, vagy nem akar beszennyeződni, de akkor az életről kénytelen lemondani.

Hamvas Béla


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 08., szombat 08:23 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
el ne áruljátok NEKEM, hogy ez a Hamvas Béla idézet TETSZIK nekem! :)

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 08., szombat 21:34 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
nemosinex írta:
Idézet:
Valaki vagy él, és az élet ára a beszennyeződés, vagy nem akar beszennyeződni, de akkor az életről kénytelen lemondani.

Hamvas Béla


-Valóban, az élet ára beszennyeződés, mert bűnben születünk,-- de ha a gondolat mélyére nézünk, akkor a mondat második fele: teljes felszabadítás a bűnös életre.-
Quázi az élet szennyez, - nem én ! :roll:

A keresztyén hit szerint azonban nem az életről kell lemondani, ha tiszták akarunk lenni, hanem Krisztus értünk hozott áldozatát elfogadva lehet megtisztulni és megnyerni az Életet Őáltala.-
Idézet:
"Minden dolgot a megváltás fényében kell szemlélnünk, ez a helyes szemlélet." C.H Spurgeon

Ebben az életben lehet Őt követve,tiszta életet élni.- Persze nem mentes teljesen a bűnbeesés lehetőségétől, de
"A keresztyén hívő életében a bűn BALESET, a nem hívő életében MENETREND-SZERŰ", - ÉS A KETTŐ KÖZÖTT ÓRIÁSI A KÜLÖNBSÉG.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 06:24 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2009. jan. 10., szombat 15:04
Hozzászólások: 1823
Ez egy puszta ténymegállapítás volt, nem felszabadítás a bűnös életre.
A keresztyén ember nem abban különbözik a nem keresztyéntől, hogy milyen gyakran követ el bűnt az egyik, illetve a másik, mert szerintem a keresztyén is kábé ugyanannyit vétkezik, mint a nem keresztyén, ha a bűnt a szigorúbb krisztusi értelmezésében fogadjuk el a Hegyi Beszéd alapján, hanem abban, hogy a hívő TUD a bűnéről, FÁJ neki, és tudja, hogy KEGYELEMBŐL van csak bűnbocsánata. Ha másban keresi a különbséget, akkor farizeus, nem hívő (ld. a vámszedő és a farizeus esetét, de János is azt mondja, hogy ha azt állítjuk, nem vétkezünk, akkor hazudunk.)
Ami a hívő ember tisztaságát illeti, az sem a sajátja, hanem Krisztus neki tulajdonított tisztasága, tehát ez is csak a Forrásból hozzáférhető. Önmagukban nézve nincs SEMMI különbség a hívő és a nem-hívő között, hiszen egyik testében sincs semmi jó, a különbség az, hogy az egyik odamegy a KEGYELEM FORRÁSÁHOZ, és abból él naponta, és HÁLÁS érte. A másik is abból él, de nem tud róla, és nem hálás érte - ez a bűn.
Hamvast nem érdemes meggyanúsítani azzal, hogy felszabadítana a bűnös életre, mert igen kényes volt az erkölcsi tisztaságra, és a fogalmakat is elég pontosan meghatározta. Az ő bűnmeghatározása szerintem egy keresztyény számára is elfogadható: bűn = létrontás.

Idézet:
Az ember a létrontásban feje tetejéig elmerülhet, és teljesen létrontásban élhet, ha úgynevezett bűncselekményt nem követ el, semmilyen bántódása nem eshet. És ez az, amit az Evangélium tűrhetetlennek tart. Nem a bűnök, hanem a megromlott életű emberek. Az Evangélium nem a bűncselekményt nézi, hanem azt, hogy az ember létrontásban él, vagy sem. Nem az egyes bűnöket keresi, amelyek elkövethetők vagy nem követhetők el, hanem (lásd a bűnös asszonyt) hogy a létrontás kellős közepén a jóvátételért milyen erőfeszítést tesz. A bűn bűn marad és létrontás, és ezt elkenni nem lehet és nem szabad. De a bűn által ütött seb a létezés testén a jóvátételel meggyógyítható. Egyetlen esetet kivéve, amit az Evangélium a Szent Szellem ellen elkövetett bűnnek nevez, s amit úgy lehetne meghatározni, hogy ez a lét elárulása, jónak tüntetni fel a rosszat, vonzónak az ocsmányat, igazságosnak az igazságtalant...


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 09:22 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
William DeArteaga írta:
A negyedik században az egyiptomi és palesztin sivatagban létrejött egy közösség, amely egyfajta keresztény szövetségben élt. Ez a csoport messze ható befolyással volt a kereszténység történelmére. A közösség soraiba lépő szerzetesek és apácák teljesen keresztény környezetben kívántak élni, távol a Római Birodalom erkölcsi züllöttségétől. Olyan életstílust alakítottak ki, melynek központjában a folytonos imádkozás és önmegtartóztatás állt, és úgy hitték, Illés és Keresztelő János nyomdokain járnak.
A pusztában élő szerzetesek között eleinte működött a gyógyítás és a démonűzés ajándéka. A sivatagi keresztényeket azonban sajnos rabul ejtették az akkor idők filozófiái, és sok sztoikus és újplatonikus eszményt is magukévá tettek. Ezek között volt az az elv is, amely szerint a fájdalmat és a betegséget bátran ("sztoikus módon") el kell fogadni. Az ő szemükben több bibliai vers is alátámasztotta ezt az elvet, például a Pál "testébe adatott tövis"-ről szóló (2Kor 12,). S vajon nem a Szentírás központi üzenete az is, hogy minden hívő részesüljön Krisztus szenvedéseiben, felvévén a maga keresztjét? (2Kor 1,5.7; Fil 3,10)
Ők tehát egyenlőségjelet tettek a betegségek okozta szenvedés és a Krisztus szenvedéseiben való osztozás között. Azzal, hogy a betegséget megváltást hozó szenvedésként fogták föl, másodrangúvá lett sok olyan bibliai kijelentés, amelyek szerint a betegség ... egy gonosz valóság, amelyet az egyház szolgálatának kell visszaszorítania (lásd pl. Lk 13,16)
Így ezek a szerzetesek kívülállókért még csak hajlandók voltak imádkozni, ám azzal már nem törődtek különösebben, hogy a saját felépülésükért imát kérjenek. Az egyik leghíresebb gyógyító szerzetes például, Nitriai Benjámin hosszan tartó, fájdalmas vízkórban szenvedett, mégis - hogy "részesülhessen Krisztus szenvedéseiben" - elutasította, hogy imádkozzanak a gyógyulásáért.
A szerzetesek tehát lényegében megfordították a Szentírás üzenetét: a gyógyuláshoz való általános bibliai hozzáállást kivételesnek mondták, a kivételt (a megváltó szenvedést) tették irányadóvá.

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 09:39 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2009. jan. 10., szombat 15:04
Hozzászólások: 1823
Nem tiszta számomra, hogy mi is a kapcsolat a két idézet (hsz.) között.
A züllött világtól való távolságtartásban (ti. hogy e keresztyén közösséghez hasonlóan mi mai hívők sem vagyunk menetrendszerű bűnözők), és a különállásból adódó torzulásban látok ugyan kapcsolatot.
Vagy Hamvas Béla new age-es gondolatai veszélyeztetik a tiszta evangéliumot a sztoikus filozófia mintájára?
A szándékot nem értem.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 10:06 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
Nem kell, hogy feltétlen legyen kapcsolat a beidézett gondolatok között a Gondolatok topicban.:-)
Tekintsd úgy, hogy ez egy, a mai egyházaknak is szóló, nagyon megszívlelendő gondolat William DeArteaga részéről.:-)
üdv
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 10:44 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
nemosinex írta:
Nem tiszta számomra, hogy mi is a kapcsolat a két idézet (hsz.) között.
A züllött világtól való távolságtartásban (ti. hogy e keresztyén közösséghez hasonlóan mi mai hívők sem vagyunk menetrendszerű bűnözők), és a különállásból adódó torzulásban látok ugyan kapcsolatot.
Vagy Hamvas Béla new age-es gondolatai veszélyeztetik a tiszta evangéliumot a sztoikus filozófia mintájára?
A szándékot nem értem.


a szándék: a KIvonulás veszélyeinek bemutatása
de - mellékhatásként - valóban felmerül a "filozófiai irányzatok beszivárgásának torzító hatása" is, tehát nem "vagy", hanem "és", ha már így alakult :D

Loisz írta:
nemosinex írta:
Idézet:
Valaki vagy él, és az élet ára a beszennyeződés, vagy nem akar beszennyeződni, de akkor az életről kénytelen lemondani.

Hamvas Béla


-Valóban, az élet ára beszennyeződés, mert bűnben születünk,-- de ha a gondolat mélyére nézünk, akkor a mondat második fele: teljes felszabadítás a bűnös életre.-
Quázi az élet szennyez, - nem én ! ...


jelen lévő kísértés nem csak a "beszennyeződés", hanem az ettől való olyan mértékű félelem, ami teljesen PARALIZÁL, létezik olyan szintű "istenfélelem", ami teljesen HASZNÁLHATATLANNÁ tesz (az Ő számára és az Őáltala elérni kívánt emberek számára egyaránt)
Máté 25:18 Aki pedig az egyet kapta vala, elmenvén, elásá azt a földbe, és elrejté az ő urának pénzét.
Lukács Evangéliuma:19:21 Mert féltem tőled, mivelhogy kemény ember vagy; elveszed amit nem te tettél el, és aratod, amit nem te vetettél.

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 12:17 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
nemosinex írta:
Nem tiszta számomra, hogy mi is a kapcsolat a két idézet (hsz.) között.
A züllött világtól való távolságtartásban (ti. hogy e keresztyén közösséghez hasonlóan mi mai hívők sem vagyunk menetrendszerű bűnözők), és a különállásból adódó torzulásban látok ugyan kapcsolatot.
Vagy Hamvas Béla new age-es gondolatai veszélyeztetik a tiszta evangéliumot a sztoikus filozófia mintájára?
A szándékot nem értem.


Hamvas nem ad lehetőséget számunkra akkor, amikor a jelen kor emberét viszonyítja az archaikus kor emberéhez, az ő eszményképéhez. Érdemes elolvasni, hogy mit is ír a kor emberéről a "senki"-ről. Párhuzamosan elmondja a véleményét, a héroszról, az akárkiről, az agitátorról, a stréberről és a valakiről. Ilyen formában ahogy leírja valahogy messze esik a keresztyén gondolkozástól.

Idézet:
A totális államot nem a senki csinálta, ahogy a totális állam nem csinálta a senkit. Mind a kettő egyszerre keletkezett abból az apparátusból, amelyből a modern bürokrácia, az iparvállalat, a bank, a hadsereg, a technika származott, és amelynek bázisa a racionalista tudomány. Mert a tudomány teremtette meg a személytelen világapparátus fogalmát. A modern állam a tudománynak a senkiesített totális világüzem gondolatából keletkezett. Senkinek lenni annyi, mint az apparátusban élni. Az organizációban elbújni, a létezést picurka életélvekért meglopkodni, miközben az ember önmagát észrevétlenné teszi. Hogy mégis jusson neki valami, ha esetleg mégis valamit meg akarna tartani és eldugni. De a legtöbbször hozzá se jut. A diktátor kivétel. A diktátor nem uralkodó, hanem az apparátus egyik funkciója, és ha szabad akarna lenni, az apparátus abban a percben kivetné. A szocialitás megszűnt. Csak apparátus van. Ahogy az individualitás megszűnt, és csak a senki van.


http://hamvasbela.org/szavak/senki.html


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 12:41 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
nemosinex írta:
Ez egy puszta ténymegállapítás volt, nem felszabadítás a bűnös életre.
Hamvast nem érdemes meggyanúsítani azzal, hogy felszabadítana a bűnös életre, mert igen kényes volt az erkölcsi tisztaságra, és a fogalmakat is elég pontosan meghatározta. Az ő bűnmeghatározása szerintem egy keresztyény számára is elfogadható: bűn = létrontás.


Idézet:
Valaki vagy él, és az élet ára a beszennyeződés, vagy nem akar beszennyeződni, de akkor az életről kénytelen lemondani.


--Szerintem azért felszabadítás a bűnre, mert nincs más alternatívája.- Élsz:beszennyeződsz. - Ha nem akarsz beszennyeződni, le kell mondanod az életről.-

Egészséges ember nem akar lemondani az életről, quázi "nem tehet mást, mint hogy elfogadja a beszennyeződés tényét.-- De: az élet szennyezi be, nem ő.- Ezzel szabadít fel a szennyes életre,- ha élni akar,- nem tehet mást!

Többszörösen nem evangéliumi:
1) Elvon a saját bűnösség felismerésétől és így a megtisztulás lehetőségétől, amit Krisztus kínál,--- ezt teljesen kihagyja
2) Ha nem akar beszennyeződni,- le kell mondani az életről. - Tehát vagy halálra bíztat,- vagy elfogadja az életet minden szennyező hatásával együtt, és felmenti magát, mert : az élet szennyezi be, nem ő magát.
3) Megállapítja ugyan, a bűn=létrontás,- de nem mutat keresztyéni kiutat, - ami egy lelkésztől elvárható volna,- szerintem.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 13:54 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2009. jan. 10., szombat 15:04
Hozzászólások: 1823
rosta írta:
Hamvas nem ad lehetőséget számunkra akkor, amikor a jelen kor emberét viszonyítja az archaikus kor emberéhez, az ő eszményképéhez. Érdemes elolvasni, hogy mit is ír a kor emberéről a "senki"-ről. Párhuzamosan elmondja a véleményét, a héroszról, az akárkiről, az agitátorról, a stréberről és a valakiről. Ilyen formában ahogy leírja valahogy messze esik a keresztyén gondolkozástól.

Nem egészen értem. Nem ad lehetőséget mire? Hogy keresztény gondolkodónak nevezzük?
Nem szeretném, ha azt gondolnátok, hogy én annak tartom őt, de ő maga sem tartaná magát annak (nem tudom, mi történt vele halála előtt, de életének nagy részében kereső ember volt, a becsületesebbik fajtából - nem lelkész, Loisz, bár lelkészcsaládba született). Ezzel együtt van néhány gondolata, amit jó szívvel el tudok fogadni (azt kevésbé, hogy indulatból írt, utálta a szocializmust, érthető okokból, de az indulat zavarja a tisztánlátást). Pl. ezzel egyetértek, szintén a Patmoszból, egy kissé magyarázza azt a korábban idézett gondolatát , ami az életről-nem-életről, tisztaságról-beszennyeződésról szól:

Idézet:
Az ember semmire se megy. Aki intakt, az műveletlen, aki művelt, az korrupt. Az intakt előtt le kell tagadni a műveltséget, a művelt előtt le kell tagadni az intaktságot.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 14:19 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2009. jan. 10., szombat 15:04
Hozzászólások: 1823
Loisz írta:
--Szerintem azért felszabadítás a bűnre, mert nincs más alternatívája.- Élsz:beszennyeződsz. - Ha nem akarsz beszennyeződni, le kell mondanod az életről.-

Egészséges ember nem akar lemondani az életről, quázi "nem tehet mást, mint hogy elfogadja a beszennyeződés tényét.-- De: az élet szennyezi be, nem ő.- Ezzel szabadít fel a szennyes életre,- ha élni akar,- nem tehet mást!

Többszörösen nem evangéliumi:
1) Elvon a saját bűnösség felismerésétől és így a megtisztulás lehetőségétől, amit Krisztus kínál,--- ezt teljesen kihagyja
2) Ha nem akar beszennyeződni,- le kell mondani az életről. - Tehát vagy halálra bíztat,- vagy elfogadja az életet minden szennyező hatásával együtt, és felmenti magát, mert : az élet szennyezi be, nem ő magát.
3) Megállapítja ugyan, a bűn=létrontás,- de nem mutat keresztyéni kiutat, - ami egy lelkésztől elvárható volna,- szerintem.

Kedves Loisz!
A 3. gondolathoz:
Hamvas nem volt lelkész, és keresztyén sem - úgy, ahogy mi értjük -, ezért nem lehet rajta számon kérni a mi elveinket.
Mindazonáltal pont ennek az idézetnek a környezetében éppen a személyes felelősséget magyarázza, tehát egyáltalán nem akar felmenteni senkit:
Idézet:
A létrontást soha több ember együtt közmegegyezéssel nem követi el, hanem mindig csak egyetlen két kéz. A felelősség személyes. Tettekért társadalom nem vonható felelősségre.

A 2.-hoz:
Nagyon félreértetted: a létről való lemondás Hamvasnál nem a fizikai létből való kiszállást jelenti, hanem az élet forgatagában való részvétellel (és beszennyeződéssel) szemben a területen kívüliséget, a direkt morált (de keresztény terminológiával mondhatnánk úgy is: a farizeusságot, a sátáni vádló tevékenységet jelenti - én így értem legalábbis). Tehát, amikor az ember a maga intaktságát mutatja fel a másik korruptságával szemben.
Ilyen értelemben számomra teljesen elfogadható Hamvas először idézett gondolata. De elfogadom azt is, ha más számára nem.
Üdv
nX


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 14:45 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
nemosinex írta:
Nagyon félreértetted: a létről való lemondás Hamvasnál nem a fizikai létből való kiszállást jelenti, hanem az élet forgatagában való részvétellel (és beszennyeződéssel) szemben a területen kívüliséget, a direkt morált (de keresztény terminológiával mondhatnánk úgy is: a farizeusságot, a sátáni vádló tevékenységet jelenti - én így értem legalábbis). Tehát, amikor az ember a maga intaktságát mutatja fel a másik korruptságával szemben.
Ilyen értelemben számomra teljesen elfogadható Hamvas először idézett gondolata. De elfogadom azt is, ha más számára nem.


Hát én ezt máshogy olvasom tőle, ilyen értelemben egyetértek Loisszal, még ha nem is volt Hamvas pap:

Hamvas írta:
"Európa kezdete, mondja Weber, Thermopülé, ahol néhány emberből álló kicsiny sereg a perzsa kolosszust feltartóztatta, és elesett, de a görögök szabadságát megvédelmezte. A csata értelme a következő: van valami, ami az életnél több, és ezért a többért az életet oda kell adni. Ez az európai életrend eredeti bázisa. Az európai ember dicsősége. Thermopülé után a keresztény vértanúk, a középkori szekták, Husz János, Giordano Bruno minden esetben az ember személy intakt voltának fenntartása, még akkor is, ha az életet oda kell adni. Ami ma történik, az a fordított Thermopülé. Az emberiség túlnyomó többsége a merő és a puszta életért, legyen az bármilyen szégyenletes szolgaság, ki amilyen jó pénzért csak tudja, a szabadság dicsőségét eladja. A magáéval együtt, természetesen, a másét is."


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Gondolatok
HozzászólásElküldve: 2011. jan. 09., vasárnap 15:26 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2009. jan. 10., szombat 15:04
Hozzászólások: 1823
Ne haragudj, Rosta, ez nem tisztességes, ahogyan csinálod.
Mindenkinek az életművén belül, de akár csak egy írásán belül (de még a Szentíráson belül is) vannak ellentmondások. Kontextusából kiragadni, egymás mellé gereblyézni össze nem illő (vagy kellőképpen meg nem értett, vagy csak a szavak szintjéig megértett) gondolatokat csak azért, hogy ellentmondhassunk - nem tisztességes.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 983 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 66  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 15 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség