H I T V A L L Á S A I N K .
II .Helvét Hitvallás.
Örömömre szolgált „prophet” ismertetése a Heidelbergi Kátéról. Így atyáink hite által, a késői utódok hite erősödhet a „hitből-hitbe” módszer segítségével .Hitvallásaink aktualitása napjaink un. Sokféleségének szellemi vonulataiban –igen csak felerősödött. Így volt az ősegyház korában is. A keresztyénség terjedése kiprovokált szellemi irányzatokat. A II .Helvét Hitvallás ismerteti ezeket elég részletesen. Én is felsorolok lentebb egyet, kettőt belőlük.
Nem volt egyszerű és magától értetődő megőrizni a Cézárea Filippinél, a Szentlélek Péter szájába adott hitvallást: „ Te vagy a Krisztus az élő Isten Fia” ,/Máté 16.15/ Csak 451.-ben, a kalcedoni negyedik zsinatnak sikerült megszövegezni és elfogadtatni hatszázharminc jelenlevővel a „péteri” hitvallást. Előtte és utána is sokan ellene mondtak. Az Újszövetség is említ olyanokat, akik a zsidó teológia emlőjén nevelkedve: „káromolva /káromkodva/ ellene mondtak Pál beszédének” /Ap.Csel.13.45/. A római levél 16.-ik fejezetében Pál arra kéri a hívőket, hogy „…tartsák szemmel azokat, akik szakadásokat és botránkozásokat okoznak azzal, hogy ellenkezőt tanítanak…”/17/.Később sem csillapodott ez a diaboloszi káosz.
II. Helvét Hitvallásunk szakszerű ismertetést ad azokról a tévtanítokról és tanításukról, akik Krisztust támadták. Ez a támadás a mai napig tart. Ha csak elnagyoltan is, de ismerjük meg az első századok Krisztus ellenességét.A célpont ma is Ő, kitalációk, fantázia-dús, állítólag művészi alkotásokban. Jelenben csak a köntös új, de ős a régi kígyó, a „fényt” hozó.
Valentinus : iskolája is volt. 140.-ben élt Rómában. Nézeteit egy Theodas nevű embertől vette, aki Pál tanítványának tartotta magát. A jánosi logosz -tanról az volt a véleménye, hogy azt nem Isten Lelke ihlette.
Artemon : Krisztust csak embernek tartotta, ezért a római püspök /202-218/ az egyházból kirekesztette.
Marcion: gnosztikus zsidó gyűlölő. Ötletszerűen „derűre-ború” hamisítgatta a bibliai szövegeket.
Arius: alexandriai presbiter azt tanította, hogy Krisztus teremtett lény s így nem örökkévaló. E tanítás miatt 313.-tól ellenkezésbe került Alexander püspökkel, aki őt pártfeleivel együtt az egyházból kizárta..
Theodotus: bizánci varga is azt állította, hogy Krisztus csupán ember volt.
Sabelius: ptolemaisi presbiter azt gondolta, hogy a Fiú személye csupán múló jelenség volt, amely csakis a főldi Jézus létére tartozik.
Ebioniták: a Kr.u. első században keletkezett felekezet. Minden tekintetben elfogadták a zsidó vallást és Krisztust is elismerték Messiásnak, de csupán József és Mária fiának tartották.
Eunomius: cysikusi püspök /meghalt 396.-ban/ Istennek a Fiúban való kijelentését tagadta, és a Fiút a legtökéletesebb teremtménynek tartotta, aki nem az Atyától, hanem a semmiből lett.
Talán elég ennyi a tévtanítokból és tanításaikból. Érdemes őket tanulmányozni abból a szempontból is , hogy kivétel nélkül céltáblájuk Jézus Krisztus volt. Isten különös kegyelme vigyázta az evangéliumot évszázadokon keresztül. A Reformáció hármas tétele: Solus Christus, Sola Fide, és Sola Scriptura kimondásáig az út nem volt kéjutazás, hanem szüntelen való küzdelem, harc a Cezáreánál nekünk ajándékozott hitvallás megőrzéséért és tovább adásáért.
Lelkipásztori szolgálatom évtizedei alatt, szomorúan tapasztaltam, miszerint magukat hivő embernek tartók, nem egyszer az első századok tétovaságára hajaztak, amikor Hitvallásaink „térképe” nélkül járták a hit élet, a Biblia rengetegeit. Így aztán a mindenféle tanítás szelében ide-oda hányódtak és sodródtak /Ef.4.14/, szaladgáló atyafiakká válva. Voltak, akiket üres megtévesztéssel rabul ejtettek és az emberek hagyományaihoz és nem Krisztushoz alkalmazkodtak /Kol.2.8/. Bizony nincs új a Nap alatt! /Préd.1.9/
Teremtő Istenünk csodálatos alkotása vagyunk, élén agysejtjeinkkel. Komplekszitásuk, kreativitásuk, bámulatos. Ezt ismerte fel a propaganda, a reklám szakma, korunkban pedig a médiumokat kézben tartók. Vallásos termológiát használva: ki vagyunk téve annak, hogy egyszer a sátáni pneuma, máskor a Szentlélek szól általunk. Pálnál a sátáni pneumatológia nem egy helyen hangsúlyt kap, amikor a megtévesztés lelkének mondja, ellentétben a Szentlélekkel, Aki a „bölcsesség és értelem lelke, a tanács,az Úr ismeretének lelke” -Ézsaiástól kölcsönözve /11.2./.
Mivel a Szentlélek értelmünket, gondolkodásunkat határozza meg, azért aggódik az Apostol és félti a korinthusiakat /II.11.3./ Kéri a thessaloniakat, hogy legyenek éberek és józanok /I.5.6/. Timotheust a mondák /mitoszok/, nemzetség táblázatok felesleges foglalkozásától óvja, Péter a közeli paruzia miatt figyelmeztet: „Mindennek a vége már közel van: legyetek tehát bölcsek és józanok, hogy imádkozhassatok /I.4.7/,majd a szent életfolytatás érdekében kéri: „Ezért tehát elméteket felkészítve, legyetek józanok…” /I.1.13/. Általános használatban a józanság a bortól, kábítóktól, eksztázis állapottól mentességet jelent.
Folytathatnám az igei idézeteket, de talán a legismertebb MEGTÉRÉS szavunk a görögben/koiné!/ „metanoia”, elménkre, az észre /nousz/ mutat, tehát gondolkodásunk megváltozását jelenti.
A hívő életet már „megjárva”, tapasztalatom, hogy a sátáni pneuma érzelem világunkat könnyen manipulálja, s így csalódásba, hitben hajótörésbe vitt és visz sokakat. A „tudom kinek hiszek /hittem/, tehát tudatos állapotára a hivő életfolytatásnak, elérkezni a bibliaolvasás és két Hitvallásunk ismerete, elsajátítása útján lehet. Hitvallásaink a Szentírásra mutató alázatukkal segít, irányt mutat ebben a szellemi értékvesztett világunkban.
A fentebb említett kalcedoni hitvallás alapján vallja a II .Helvét Hitvallásunk Jézus Krisztusról: „Megkülönböztetünk tehát a mi Urunkban a Jézus Krisztusban két természetet, vagy lényeget, egy istenit meg egy emberit /Zsid.2./ és azt mondjuk, hogy ezek úgy kapcsolódtak össze vagy egyesültek egymással, hogy sem egymásba nem olvadtak , sem össze nem zavarodtak, sem össze nem elegyedtek, hanem megtartván természetük sajátosságait egy személyben egyesültek, vagy kapcsolódtak össze, /nem két/ hanem egy Krisztus van . Így hát egy Úr Krisztust imádunk, nem kettőt , egyet mondom , aki valóságos Isten és ember, és aki isteni természete szerint az Atyával, emberi természete szerint pedig velünk emberekkel egylényegű és hozzánk mindenben hasonló, kivéve a bűnt /Zsid.4.15/”
Nem haszontalan foglalatosság emlegetni Hitvallásunk mondatait, mivel napjaink tendenciájában lassan oda jutunk, hogy Jézus Krisztus legnagyobb „humanistánk” lesz. Minden keresztyént Isten Lelke óvjon meg ettől a tévelygéstől!
Hitvallásainkat megvásárolni a Kálvin Kiadónál lehet utánvéttel is: 1113. Budapest, Bocskai út 35.
Áldás, Békesség! Pista bácsi.
Jónás próféta jele.
H I T V A L L Á S A I N K .
II .Helvét Hitvallás.
Örömömre szolgált „prophet” ismertetése a Heidelbergi Kátéról. Így atyáink hite által, a késői utódok hite erősödhet a „hitből-hitbe” módszer segítségével .Hitvallásaink aktualitása napjaink un. Sokféleségének szellemi vonulataiban –igen csak felerősödött. Így volt az ősegyház korában is. A keresztyénség terjedése kiprovokált szellemi irányzatokat. A II .Helvét Hitvallás ismerteti ezeket elég részletesen. Én is felsorolok lentebb egyet, kettőt belőlük.
Nem volt egyszerű és magától értetődő megőrizni a Cézárea Filippinél, a Szentlélek Péter szájába adott hitvallást: „ Te vagy a Krisztus az élő Isten Fia” ,/Máté 16.15/ Csak 451.-ben, a kalcedoni negyedik zsinatnak sikerült megszövegezni és elfogadtatni hatszázharminc jelenlevővel a „péteri” hitvallást. Előtte és utána is sokan ellene mondtak. Az Újszövetség is említ olyanokat, akik a zsidó teológia emlőjén nevelkedve: „káromolva /káromkodva/ ellene mondtak Pál beszédének” /Ap.Csel.13.45/. A római levél 16.-ik fejezetében Pál arra kéri a hívőket, hogy „…tartsák szemmel azokat, akik szakadásokat és botránkozásokat okoznak azzal, hogy ellenkezőt tanítanak…”/17/.Később sem csillapodott ez a diaboloszi káosz.
II. Helvét Hitvallásunk szakszerű ismertetést ad azokról a tévtanítokról és tanításukról, akik Krisztust támadták. Ez a támadás a mai napig tart. Ha csak elnagyoltan is, de ismerjük meg az első századok Krisztus ellenességét.A célpont ma is Ő, kitalációk, fantázia-dús, állítólag művészi alkotásokban. Jelenben csak a köntös új, de ős a régi kígyó, a „fényt” hozó.
Valentinus : iskolája is volt. 140.-ben élt Rómában. Nézeteit egy Theodas nevű embertől vette, aki Pál tanítványának tartotta magát. A jánosi logosz -tanról az volt a véleménye, hogy azt nem Isten Lelke ihlette.
Artemon : Krisztust csak embernek tartotta, ezért a római püspök /202-218/ az egyházból kirekesztette.
Marcion: gnosztikus zsidó gyűlölő. Ötletszerűen „derűre-ború” hamisítgatta a bibliai szövegeket.
Arius: alexandriai presbiter azt tanította, hogy Krisztus teremtett lény s így nem örökkévaló. E tanítás miatt 313.-tól ellenkezésbe került Alexander püspökkel, aki őt pártfeleivel együtt az egyházból kizárta..
Theodotus: bizánci varga is azt állította, hogy Krisztus csupán ember volt.
Sabelius: ptolemaisi presbiter azt gondolta, hogy a Fiú személye csupán múló jelenség volt, amely csakis a főldi Jézus létére tartozik.
Ebioniták: a Kr.u. első században keletkezett felekezet. Minden tekintetben elfogadták a zsidó vallást és Krisztust is elismerték Messiásnak, de csupán József és Mária fiának tartották.
Eunomius: cysikusi püspök /meghalt 396.-ban/ Istennek a Fiúban való kijelentését tagadta, és a Fiút a legtökéletesebb teremtménynek tartotta, aki nem az Atyától, hanem a semmiből lett.
Talán elég ennyi a tévtanítokból és tanításaikból. Érdemes őket tanulmányozni abból a szempontból is , hogy kivétel nélkül céltáblájuk Jézus Krisztus volt. Isten különös kegyelme vigyázta az evangéliumot évszázadokon keresztül. A Reformáció hármas tétele: Solus Christus, Sola Fide, és Sola Scriptura kimondásáig az út nem volt kéjutazás, hanem szüntelen való küzdelem, harc a Cezáreánál nekünk ajándékozott hitvallás megőrzéséért és tovább adásáért.
Lelkipásztori szolgálatom évtizedei alatt, szomorúan tapasztaltam, miszerint magukat hivő embernek tartók, nem egyszer az első századok tétovaságára hajaztak, amikor Hitvallásaink „térképe” nélkül járták a hit élet, a Biblia rengetegeit. Így aztán a mindenféle tanítás szelében ide-oda hányódtak és sodródtak /Ef.4.14/, szaladgáló atyafiakká válva. Voltak, akiket üres megtévesztéssel rabul ejtettek és az emberek hagyományaihoz és nem Krisztushoz alkalmazkodtak /Kol.2.8/. Bizony nincs új a Nap alatt! /Préd.1.9/
Teremtő Istenünk csodálatos alkotása vagyunk, élén agysejtjeinkkel. Komplekszitásuk, kreativitásuk, bámulatos. Ezt ismerte fel a propaganda, a reklám szakma, korunkban pedig a médiumokat kézben tartók. Vallásos termológiát használva: ki vagyunk téve annak, hogy egyszer a sátáni pneuma, máskor a Szentlélek szól általunk. Pálnál a sátáni pneumatológia nem egy helyen hangsúlyt kap, amikor a megtévesztés lelkének mondja, ellentétben a Szentlélekkel, Aki a „bölcsesség és értelem lelke, a tanács,az Úr ismeretének lelke” -Ézsaiástól kölcsönözve /11.2./.
Mivel a Szentlélek értelmünket, gondolkodásunkat határozza meg, azért aggódik az Apostol és félti a korinthusiakat /II.11.3./ Kéri a thessaloniakat, hogy legyenek éberek és józanok /I.5.6/. Timotheust a mondák /mitoszok/, nemzetség táblázatok felesleges foglalkozásától óvja, Péter a közeli paruzia miatt figyelmeztet: „Mindennek a vége már közel van: legyetek tehát bölcsek és józanok, hogy imádkozhassatok /I.4.7/,majd a szent életfolytatás érdekében kéri: „Ezért tehát elméteket felkészítve, legyetek józanok…” /I.1.13/. Általános használatban a józanság a bortól, kábítóktól, eksztázis állapottól mentességet jelent.
Folytathatnám az igei idézeteket, de talán a legismertebb MEGTÉRÉS szavunk a görögben/koiné!/ „metanoia”, elménkre, az észre /nousz/ mutat, tehát gondolkodásunk megváltozását jelenti.
A hívő életet már „megjárva”, tapasztalatom, hogy a sátáni pneuma érzelem világunkat könnyen manipulálja, s így csalódásba, hitben hajótörésbe vitt és visz sokakat. A „tudom kinek hiszek /hittem/, tehát tudatos állapotára a hivő életfolytatásnak, elérkezni a bibliaolvasás és két Hitvallásunk ismerete, elsajátítása útján lehet. Hitvallásaink a Szentírásra mutató alázatukkal segít, irányt mutat ebben a szellemi értékvesztett világunkban.
A fentebb említett kalcedoni hitvallás alapján vallja a II .Helvét Hitvallásunk Jézus Krisztusról: „Megkülönböztetünk tehát a mi Urunkban a Jézus Krisztusban két természetet, vagy lényeget, egy istenit meg egy emberit /Zsid.2./ és azt mondjuk, hogy ezek úgy kapcsolódtak össze vagy egyesültek egymással, hogy sem egymásba nem olvadtak , sem össze nem zavarodtak, sem össze nem elegyedtek, hanem megtartván természetük sajátosságait egy személyben egyesültek, vagy kapcsolódtak össze, /nem két/ hanem egy Krisztus van . Így hát egy Úr Krisztust imádunk, nem kettőt , egyet mondom , aki valóságos Isten és ember, és aki isteni természete szerint az Atyával, emberi természete szerint pedig velünk emberekkel egylényegű és hozzánk mindenben hasonló, kivéve a bűnt /Zsid.4.15/”
Nem haszontalan foglalatosság emlegetni Hitvallásunk mondatait, mivel napjaink tendenciájában lassan oda jutunk, hogy Jézus Krisztus legnagyobb „humanistánk” lesz. Minden keresztyént Isten Lelke óvjon meg ettől a tévelygéstől!
Hitvallásainkat megvásárolni a Kálvin Kiadónál lehet utánvéttel is: 1113. Budapest, Bocskai út 35.
Áldás, Békesség! Pista bácsi.
Jónás próféta jele.
_________________ Jónás próféta jele..
|