Kedves Eeyore!
Rostával együtt kell azt mondanom, hogy olyan dolgok iránt kérdezel, amelyek képességeinket és lehetőségeinket egyaránt meghaladják. Istennek vannak titkai, amelyeket nem kötött a mi orrunkra – nemcsak a végítélet időpontját illetően -, s ezért illő szerénységgel szabad csak ezek után érdeklődni.
Sőt az sem árt önmagunkban tudatosítani, hogy ha buzgó emberi kíváncsiságunk érdekes gondolatokra bukkan, akkor a kínálkozó válasz-lehetőség bizony már a „keresztyén sciene fiction” kategóriájába fog kerülni – amivel kapcsolatban meg kell kérdezni jó Orvosát! De mivel egy volt SF-fannal találkozol, ezért lehet, hogy túllépem saját kereteimet.
Azért a szabad akaratról először a következőket hozom ide a II. Helvét Hitvallásból:
Idézet:
IX. RÉSZ
Az ember szabad akaratáról és tehetségéről
1. Erre a tételre nézve, mely az egyházban mindig sok villongást okozott, azt tanítjuk, hogy az embernek háromféle helyzetét vagyis állapotát kell tekintetbe venni. Először, hogy milyen volt az ember a bűneset előtt, tudniillik igaz és szabad, aki mind a jóban megmaradhatott, mind a rosszra elhajolhatott; elhajlott pedig a rosszra és mind magát, mind az egész emberi nemzetséget bűnbe és halálba juttatta, amint fentebb mondottuk.
2. Azután tekintetbe kell venni, milyen volt az ember a bűneset után? Bár az ember nem veszítette el az értelmét és nem szűnt meg az akarata, sem éppen kődarabbá vagy fatuskóvá nem változott: ámde azok a tehetségek úgy megváltoztak és elerőtlenedtek az emberben, hogy többé nem képesek arra, amire képesek valának a bűneset előtt. Az értelem ugyanis elhomályosult, az akarat pedig szabadból szolgaivá lett. Mert a bűnnek szolgál, nem akaratlanul, hanem akarva. Mindenesetre akaratnak mondjuk, nem akaratlanságnak.
3. Ami tehát a rosszat, vagy a bűnt illeti: az ember nem Istentől vagy a sátántól kényszerítve, hanem saját akaratából cselekszi a rosszat és ebben a tekintetben teljesen szabad akarata van. Ha pedig gyakran azt veszzük észre, hogy Isten az embert a legrosszabb cselekedetek és tervek végrehajtásában megakadályozza: ezzel Isten az embernek rosszra való szabadságát nem szünteti meg, hanem hatalmával elejét veszi annak, amit az ember máskülönben szabadon határozott el magában. Így József bátyjai is szabadon határozzák el, hogy Józsefet megölik, de ezt nem tehetik meg, mert az Isten tanácsvégzésének másképpen tetszett.
…
6. Végül lássuk, ha vajjon az újjászülötteknek van-e szabad akaratuk és mily határig? Az újjászületés alkalmával a Szentlélek az értelmet megvilágosítja, hogy Istennek titkait és akaratát megértse. Magát az akaratot is nemcsak megváltoztatja a Szentlélek, hanem képességekkel is felruházza avégett, hogy a jót önként akarja és cselekedhesse is. (Róm 8,1) Ha ezt meg nem engedjük, akkor megtagadjuk a keresztyén szabadságot és törvényszerű szolgaságot hozunk be. Ugyde Isten is így szól a próféta által: Törvényemet az ő belsejökbe helyezem és az ő szívökbe írom be. (Jer. 31,33) Az Úr is azt mondja az evangéliomban: Ha a Fiú megszabadít titeket, bizonnyal szabadok lesztek. (Ján. 8,36) Pál meg ezt mondja: Néktek adatott az a kegyelem a Krisztusért, nemcsak hogy higgyetek Őbenne, hanem hogy érte szenvedjetek is. (Fil. 1,29) Továbbá: Meg vagyok győződve arról, hogy aki elkezdette bennetek a jó dolgot, elvégzi a Jézus Krisztus napjáig; (Fil. 1,6) viszont: Isten az, aki munkálja bennetek mind az akaratot, mind a munkálkodást. (Fil. 2,13)
7. Mindazonáltal azt tanítjuk, hogy itt két dolgot kell figyelembe vennünk; először azt, hogy az újjászülöttek a jónak választásában és tevésében nemcsak szenvedőlegesen, hanem cselekvőleg is viselik magokat. Mert Isten indítja őket, hogy magok tegyék azt, amit tesznek. Helyesen említi meg erre nézve Augustinus, hogy Isten a mi segítőnknek neveztetik. Már pedig csak azon lehet segíteni, aki valami tesz. A manikheusok az embert minden saját cselekvéstől megfosztották és mintegy kődarabnak vagy fatuskónak tartották.
8. Figyelembe veendő másodszor az, hogy az újjászülöttekben bennök marad a gyarlóság. Mivel ugyanis a bűn bennünk lakozik és az újjászülöttekben a test küzd a lélek ellen egész életünk végéig: ennélfogva nem egészen tökéletesen cselekszik az újjászülöttek azt, amit magokban elhatároztak
Igazolja ezt az apostol (Róm. 7 és Gal. 5). E szerint az a mi szabad akaratunk amiatt gyenge, ami az ős Ádámból és a velünk született emberi romlottságból életünk végéig bennünk megmarad. De mivel a testiség erőinek és az ó ember maradványainak nincs annyi hatása, hogy végképpen kioltsák a lélek működését: ezért a hívőket szabadoknak mondjuk, de úgy ám, hogy gyarlóságukat megismerjék és ne kérkedjenek a szabad akarattal. A hívő léleknek ugyanis mindig szeme előtt lebegjen, amit Augustinus az apostol nyomán gyakran hangsúlyoz: Mid van, amit nem kaptál? Ha pedig kaptad, mit kérkedel, mintha nem kaptad volna? (1 Kor. 4,7) Ehhez járul még az, hogy nem mindjárt teljesül, amit magunkban elgondoltunk, mert a dolgok kimenetele Isten kezében van. Ezért kéri Pál apostol az Urat, hogy tegye szerencséssé az ő utazását (Róm. 1,10) Tehát, már csak ebből az okból is erőtelen a szabad akarat.
(Nem teljes idézet, akit érdekel, nézzen utána:
http://www.reformatus.hu/dokument/helvet.htm)
És akkor jöjjön némi SF:
Isten üdvterve szerintem alapvetően az optimalizációra épül. Eleve elrendelésében olyan tervet rögzített és írt elő a bűnössé vált embervilág számára, amely biztosítja, hogy az adott körülmények közül a lehető legtöbb ember juthasson be a mennyek országába – és a legkevesebb jusson kárhozatba. És optimalizálta a dolgot abban a vonatkozásban is, hogy ha kiebrudalta volna a csúnya kélgyót az Édenből, s Ádám-Éva és leszármazottaik az „igen jó” kategóriájába tartozva éltek volna – akkor a mennyek országa számukra nyitva állt volna. De azzal az eredeti kockázattal, amit Lucifer lázadása és az első bűneset mutat valamelyest: ha valaki ott akart volna mást (lévén szabad akarata), akkor számára már nem lett volna még egy új élet – nem lett volna számára bűnbocsánat, hiszen Krisztust a mennyekben senki nem feszítheti keresztre! Azzal, hogy (vesd össze:
Ézs. 45,7 Én alkottam a világosságot, én teremtettem a sötétséget, én szerzek békességet, én teremtek bajt, én, az ÚR, cselekszem mindezt. - Ám. 3,6 Ha megfújják a kürtöt a városban, nem rémül-e meg a nép? Ha valami baj éri a várost, nem az ÚR hozza-e azt?) tervébe beveszi a bűnbeesést és a megváltást – eléri, hogy ez a kockázat még ne adjon azonnali kárhozatot: legyen reménye a bűnbe esett embernek a megváltásra.
- És ez a pont az, ahol le kell állnom a SF-el, mert saját kereteit is (túl-)feszítheti. Nem szeretnék ui. azok hibájába bele pottyanni, akik név szerint vélik tudni, hogy akkor kit írt fel isten az üdvözülők, és kit írt fel az elkárhozók közé. Szerintem még ez előtt illik megállni és legfeljebb a következőt lehet még elmondani:
Isten olyan érdekes világot teremtett, ahol a foton mind részecske-, mind hullámtulajdonságokat mutat, amikor vizsgáljuk. Mivel ez a kettő emberi logika szerint kizárja egymást, ezért csudálkozunk a fotonon, pedig az éppen ettől foton. Sőt, olyan érdekes világot teremtett, ahol Isten munkája hol a jót, hol a rosszat látszik irányítani – s éppen ettől ilyen ez a világ… (szabad akarat és isteni mindenhatóság ugyanezt a látszólagos ellentétet mutatják)
Én abban hiszek, hogy Isten tudta és ma is tudja, mit csinál. S ha a Tőle kapott hittel élhetünk, akkor ez a hit bátorít arra, hogy tegyem Isten kezébe az életem, mindennel együtt (szenvedéssel, bűnnel…)
s abban fog felragyogni az Ő dicsősége, ahogy még rajtam is képes könyörülni.