Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1097 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 70, 71, 72, 73, 74  Következő
 

Re: Fontos kérdéseink
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2009. júl. 12., vasárnap 03:11 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
.
---Véletlenül duplikátot ügyetlenkedtem... :roll:
Bocsi!

L.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. júl. 12., vasárnap 08:20 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2009. jan. 10., szombat 15:04
Hozzászólások: 1823
szépet ügyetlenkedtél ide. az se lett volna baj, ha kettőben látjuk.
üdv.
n.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. júl. 12., vasárnap 21:26 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
nemosinex írta:
szépet ügyetlenkedtél ide. az se lett volna baj, ha kettőben látjuk.
üdv.
n.



- :) :)

üdv.
L.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. júl. 13., hétfő 21:44 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 01., vasárnap 19:48
Hozzászólások: 1002
Loisz írta:
Fony írta:
Chambers:
„Azért látjuk meg másokban a képmutatást, csalárdságot és valótlanságot, mert mindezek a mi szívünkben is ott vannak.”

Érdemes lenne talán innen kiindulni (vagy visszatérni?):
- Jézus meglátta másokban a képmutatást, hamisságot, csalárdságot,, de az Ő szívében nyoma sem volt ezeknek.



-Szia Fony!

Megtaláltam (jún.22) - és újraolvastam.- Az Ige, amivel kapcsolatos a magyará-
zat: "Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek, és amilyen mértékkel
mértek, olyannak mérnek néktek ." Mt 7,2


Ez az ige Jézus szavait idézi és nekünk embereknek szóló tanítás.- "Nem valami
bizonytalan feltételezés, hanem Isten örök törvénye. - Az élet azzal a
pénzzel fizet vissza, amivel te fizetsz, - és ez a törvény kihat mindenre -
Isten trónjától lefelé. (Zst 18,25-26)


--Kérdésedre itt vannak a magyarázatok: Isten törvénye, mely alól az ember magát
nem vonhatja ki.- Jézus Krisztus még emberi testében sem volt alávetve ennek a
törvénynek, - tehát rá nem vonatkozik az általad idézett mondat.- Az, hogy Ő látta
magától is, hogy "mi van az emberben", az isteni felségét bizonyítja. Jézusban nem
volt bűn.

-Ránk viszont egyértelműen vonatkozik,- mert "minden ember egyformán bűnös."
Ezt az igét magyarázza az a mondat: "Azért látjuk meg másokban a képmutatást,
csalárdságot és valótlanságot, mert mindezek a mi szívünkben is ott vannak.

Tapasztalatból ismerjük, hogy VAN ilyen BŰN.

--Az ítélkezés tiltása pedig azért jogos, mert honnan volna ehhez jogunk, amikor
mi magunk is ugyanolyan bűnösek vagyun!

-Az ítélet egészen Isten kezében van ! - De megmenekülésünk egyetlen záloga,
hogy Isten "Jézus Krisztus csodálatos engesztelő áldozatán át ítél meg."
VAGYIS KEGYELMET GYAKOROL !


Üdv.
Loisz
-


Kedves Loisz!

Pál és Péter apostolok esetére gondoltam, - Pál megfeddi képmutatásáért Pétert.
Ezt lenne érdemes boncolgatni, - szerintem.
Jézus azt is mondja:
"....igazságos ítélettel ítéljetek."

üdv
fony


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. júl. 14., kedd 00:12 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
Fony írta:

Kedves Loisz!

Pál és Péter apostolok esetére gondoltam, - Pál megfeddi képmutatásáért Pétert.
Ezt lenne érdemes boncolgatni, - szerintem.
Jézus azt is mondja:
"....igazságos ítélettel ítéljetek."

üdv
fony


Kedves Fony!
Keresztyén testvérek között -a Biblia szellemében- helye van az intésnek, feddésnek, szeretetben.
Nem értem, mi a gond Pál és Péter esetével ? - Péter képmutatóskodott, és Pál
megfeddte.- Ezért a legcsodálatosabb könyv a Biblia, mert nem takar, kendőz el
semmit,- még az egyházalapítással megbízott tanítványokról sem.

-Nem olvassuk, hogy Péter tiltakozott volna,- akkor pedig elismerte és bizonyára
rendezte az Úrral. A történetet figyelmesen átolvasva, Pálnak igaza volt és Péter-
ről is tudhatjuk, hogy ő maga is azonos állásponton volt,--- csakhát ott, abban a
pillanatban nem tudott a helyzet magaslatán maradni,- elcsúszott.

Szerintem Pál "igazságosan ítélt".- Mert ugye, arról van szó, hogy Péter együtt
evett a pogányokkal, de amikor megjöttek a jeruzsálemi tanítványok, akkor meg
"elhúzodott" a pogányoktól.- Ez tisztán képmutatás.-

A chambersi idézet is igaz, mert Pál azért ismerhette fel a képmutatást, mert ő benne is megvolt, de ott, abban a helyzetben Péterből jött elő ez a bűn és elural- kodott rajta,- tehát Pál intése jogos volt. Főleg a keresztyénné lett pogányok ér-
dekében, nehogy ők megbotránkozzanak és kárt valljanak a szívükben.
-Én így értem ezt a helyzetet.

"Az dobja rá az első követ, aki nem bűnös" - ezt is mondta az Úr Jézus.-

-"Ami bűnt az Úr Jézus vére alá vittünk, az nincs többé - és embernek semmi köze
hozzá." Borbély Béla bácsi szavait idéztem. :)

Üdv.
Loisz

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. júl. 16., csütörtök 21:31 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 01., vasárnap 19:48
Hozzászólások: 1002
Loisz írta:
"............
Nem értem, mi a gond Pál és Péter esetével ? ........."


Kedves Loisz!

Semmi gond, csak kíváncsi voltam, mások hogyan értik és olvassák.

Fony


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 29., csütörtök 19:05 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 15., péntek 05:55
Hozzászólások: 50
Kedves tulip!

Elnézésedet kérem előre is - meg a többiekét is - mert nem egy elülni látszó méltatlan vitát akarok újraéleszteni. De csak most olvasgattam bele ebbe a topicba (szerencsére..., egyébként az egész fórumba is hosszú idő után), és nem a két évvel ezelőtti stílusban fogom folytatni. De nem állhatom meg, hogy meg ne kérdezzem:

tulip írta még 2007. június 3-án:
Egy lényegi különbség van a BSZ és a Közép és Kelet Európai Presbiteriánus Egyház között, az hogy a BSZ komolyan veszi a II. Helvét hitvallás XVII. fejezetét, és abban, hogy van még élet a református egyházban.

Ezen kívül több alkalommal is hivatkozol a II. Helvét hitvallás XVII. fejezetére, mint biblikus szövegre. De akkor mi a helyzet a fejezet 10. bekezdésével (Az igaz egyház jegyeiről vagy ismertető jeleiről), melynek részleteit gyengébbek kedvéért idemásolom. Íme:

Egyébként ahogy nem ismerünk el az anyaszentegyházban más főt, mint a Krisztust, éppenúgy nem ismerjük el, hogy akármelyik egyház, amelyik magát igaz egyháznak adja ki, csakugyan igaz egyház. Ellenben azt tanítjuk, hogy az az igaz egyház, amelyben az igaz egyház jegyei, vagyis ismertető jelei megtalálhatók, elsősorban az Isten igéjének helyes vagy tiszta hirdetése, amint az ránk maradt a próféták és apostolok könyveiben (...) És akik ilyenek az egyházban, azokban egy hit van és egy Lélek, és ezért csak az egy Istent imádják (...) Egyszersmind részesülnek a Krisztustól rendelt és az apostoloktól továbbadott sakramentumokban, mégpedig úgy élnek velük, ahogy az úrtól vették. (...) Ezért elítéljük azokat az egyházakat, mint a Krisztus igaz egyházától idegeneket, melyek nem olyanok, amilyeneknek az elmondottak szerint lenniük kellene, akárhogyan kérkednek is püspökeik apostoli utódlásával, egységükkel és régiségükkel. Sőt azt parancsolják nekünk az apostolok, hogy kerüljük a bálványimádást és fussunk ki Babilonból és ne közösködjünk vele, hacsak nem akarunk Isten csapásaiban is vele közösködni.

Ezt hogyan értelmezed?

Krisztusban: VaD


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 29., csütörtök 19:58 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Idézet:
tulip írta még 2007. június 3-án:
Egy lényegi különbség van a BSZ és a Közép és Kelet Európai Presbiteriánus Egyház között, az hogy a BSZ komolyan veszi a II. Helvét hitvallás XVII. fejezetét, és abban, hogy van még élet a református egyházban.

Kedves VaD!
A teljes hozzászólásom, habár nem szorosan a kérdésedre válaszolva:
melyik református egyházban a világon pár évszázadon keresztül?
A BSZ meg nem egy egyház, hanem egy egyházon belüli Mo-i tömörülés és ráadásul nem is olyan régi.
A Biblia Szövetség 1989. május 1-jén, a politikai enyhülés biztosította új jogszabályi keretek között megalakított non profit, keresztyén társadalmi szervezet.
(saját honlap)


A II. Helvét hitvallás Bullinger írta 1562-ben, nos azóta egy jó kis idő eltelt a református, vagy a reformált egyházak sokat változtak és sokat aprózódtak világviszonylatban. Ami strukturálisan talán megegyező az a prezsbiteri rendszer(a Magyar püspöki forma elég sajátos és tudtommal egyedülálló a református egyházak között)
Ráadásul A magyar református egyház ilyen név alatt nem létezett még:
Persze egy és ugyan az a történelmi folytonosságban, csak azért írom, hogy félreértés elkerülendő legyen, amikor egyesek nagyon szeretik azonosítani ezzel a névvel magukat hogy Magyarországi Református Egyház, és mintha a hitvallás pont róluk írt volna, amikor ilyen név alatt még nem létezett Református Egyház.
1881-ig helvét hitvallású evangélikusoknak nevezték a reformátusokat.
Utánna: Evangélium szerint(vagy Evangéliumi) reformáltaknak neveztettek.

Élet persze van mindenhol ahol hívő ember van.
Legyen az Katolikus, Lutheránus, Baptista, Metodista, Testvérgyülekezet vagy bármely karizmatikus gyülekezetben(teljesség igénye nélkül) És itt is a helyi gyülekezet válogatja, nem is kis eltéréssel sok helyen.

A nehézség hogy a reformáció nem lett teljessé mert a reformáltak egyházak fejedelmek kegyeit keresve népegyházakká váltak, amely idegen a Szenírástól.
Ez még persze nem jelenthet egyetlen kisebb egyház, gyülekezet számára felfuvalkodottságot, mert ahol ember van teljesen tiszta egyház, gyülekezet nincs it a földön élve.

Saját véleményem a Biblia alapján, hogy mint egyházi organizáció nem biblikus, a helyi gyülekezetek tartoznak a főnek(Krisztusnak) felelősséggel. Az Ige nem tud a helyi gyülekezeteket fölé rendelt stuktúráról. Ez a történelem terméke.
A Református Egyházon belül is annyi féle ahány gyülekezet van.
Van ilyen is és olyan is.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára Literaty 2009. okt. 29., csütörtök 20:53-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 29., csütörtök 20:12 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 15., péntek 05:55
Hozzászólások: 50
Kedves Literaty!

tulip a mostani Magyar Református Egyházra gondolt, ez számomra (s a kifogások 2 és fél éven keresztüli elmaradásából következtetve a többiek számára is) egyértelmű volt.

De amit kérdeztem, azt komolyan kérdeztem, és az egészen más volt. Szívesen olvasom a Te véleményedet is a kérdéssel kapcsolatban, de a topic eleji vitában (ameddig követtem) tulip annyira egyedül maradt, hogy ezt neki címeztem. Ha egyetértesz vele, neked is szól a kérdés. A vitában a másik oldalon állóknak inkább így teszem fel: biblikusak-e a Magyar Református Egyház hivatalos hitvallásai? Ha igen, akkor további kérdésekkel is előállok. Ha nem, akkor miért hirdeti magáról a MRE, hogy ezek alapján áll?

Krisztusban: VaD


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 29., csütörtök 20:56 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Mindjárt, átgondolom a kérdésed lényegét és megpróbélok néhány sort írni...egy kis türelmet kérek, be kell mennem letenni a gyerekeket :)

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 29., csütörtök 22:10 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 15., péntek 05:55
Hozzászólások: 50
Kedves Literaty!

Aranyosan megtréfáltál a hozzászólásod átírásával. No mindegy. Most arra válaszolok belőle, amely a biblikussághoz kapcsolódik.
Literaty írta:
A nehézség hogy a reformáció nem lett teljessé mert a reformáltak egyházak fejedelmek kegyeit keresve népegyházakká váltak, amely idegen a Szenírástól.

Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a reformáció után a reformált egyházak is szép lassan elhajlottak az Igétől, azaz a reformáció örökségétől. Hiszen ezért van egyáltalán az, hogy mintha valami egyenetlenség látszanék a hitvallásaink és a gyakorlatunk között... De valóban itt van az alapvető baj.
Literaty írta:
Ez még persze nem jelenthet egyetlen kisebb egyház, gyülekezet számára felfuvalkodottságot, mert ahol ember van teljesen tiszta egyház, gyülekezet nincs it a földön élve.

Igazad van, teljesen tiszta egyház csak az Úrnál van. Aki pedig bármi miatt felfuvalkodik, az nagyon rossz úton jár. De azért ez nem jelenti azt, hogy akkor már az egyházaknak nem is kellene törekedniük a tisztaságra, amolyan minden mindegy alapon. Olyan ez, mint az igazi meg a hamis pénz. A múltkor egy boltos ismerősömet becsapták, hamis pénzzel fizettek neki. Ez nem jelenti azt, hogy:

1/ többé nem nyúl pénzhez, még az üzlet közelébe sem megy;

2/ miután rájött, hogy hamis pénz is van közte, az egész kasszát kidobja, mint semmire sem valót;

3/ nem törekszik arra, hogy minél kevesebb hamis pénze legyen. Talán még a többi pénzét is megvizsgálja, hogy igaziak-e.

Gondolom, érted, hogy értem.
Literaty írta:
Az Ige nem tud a helyi gyülekezeteket fölé rendelt stuktúráról.

De igen, tud. Ez pedig a jeruzsálemi zsinat, ahová a gyülekezetek választott képviselőiket küldték el. ApCsel 15. Ott a többi, tehát az antiókhiai és kis-ázsiai gyülekezeteket érintő kérdésekről döntöttek. A gyülekezetek pedig ezt elfogadták!

Azok annakokáért elbocsáttatván, elmenének Antiókhiába; és egybegyűjtvén a sokaságot, átadák a levelet.
És mikor elolvasták, örvendezének az intésen. (ApCsel 15,30-31)

És a mint általmentek a városokon, meghagyák nékik, hogy tartsák meg a rendeléseket, melyeket végeztek a Jeruzsálemben levő apostolok és vének.
A gyülekezetek azért erősödének a hitben, és gyarapodának számban naponként. (ApCsel 16,4-5)

Ez kérem szépen, a presbiteri rendszer.

Krisztusban: VaD


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 29., csütörtök 23:08 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Idézet:
A vitában a másik oldalon állóknak inkább így teszem fel: biblikusak-e a Magyar Református Egyház hivatalos hitvallásai? Ha igen, akkor további kérdésekkel is előállok. Ha nem, akkor miért hirdeti magáról a MRE, hogy ezek alapján áll?

Kedves VaD!

Leírok néhány dolgot magamról is, hogy nehogy félreértsük egymást, és nagy vonalakba lásd is hogy mi a látásom.
De hát nem is én vagyok az eredeti megszólított...ne haragudj, hogy beleszóltam.
Én magam református lelkész családban születtem számos lelkész rokonnal.
Sok információt tudok az egyházról, lelkészekről véleményeikről, sok oldalról némi ismeretre szert téve. Szóval elég összetett a kérdés.
Számos könyvet olvastam, így a hitvallásokat is. Kálvint külön becsülöm.
A dorti zsinat kérdései más lapra tartoznak, mégha ezt sokan azonosítják is a kálvinizmus igazi lényegével.
Szóval mondhatjuk úgy hogy kálvint nagy becsbe tartom, de ahová a dorti zsint eljutott mindennel nem tudok azonosulni, de Arminiussal sem. (ld korábbi vitám Tulippal a predesztinációnál)
De mindehhez hozzáteszem, hogy a református egyház és elődjeinek írásai nem egyenlőek a Szentírással.

Sok Református emberre csak felnézni tudok, sokat tanultam tőlük és hite nem egynek tényleg követendő.

Elég féktelen életet éltem tizenévesen, sok szégyent hozva a szüleimre. Ennek ellenére tetszett az Úrnak, hogy megállítson és megszólítson.
Sokat tanulmányoztam a Szentírást és láttam eltéréseket amivel én nem tudtam azonosulni.
Ilyen volt éppen a Sákramentumok kérdése ami éppen Kálvin és az hitvallási iratok szerint is az igaz egyház ismertetőjegyei.
Nem ebbe a rovatba tartozik, de annyit elmondhatok, hogy nem tudtam elfogadni a csecsemőkeresztség gyakorlatát(főleg válogatás nélkül, ahogy ma van gyakorlatban), ugyanígy az Úrvacsora mindenki számára nyitottságát bármilyen életet is élt.
Ha leszámítjuk a csecsemőkeresztséget, de mondjuk a lelkész nem osztana mindenkinek úrvacsorát, vagy csak a hívő ember gyermekét keresztelné meg és csak hívő emberek lehetnének egyháztagok, presbiterek az hamar az egyházi bíróságon találná magát. Ez már csak így van, ...teszem hozzá sajnos

Egy faluban laktunk, nem volt semmilyen más felekezeti hívővel kapcsolatom, aki mindezt megkérdőjelezte volna. Szerettem olvasni és sokat olvastam a Szentírást, és persze amit csak otthon találtam édesapám polcán.
Szóval a vége az lett, hogy beutazva a városba, megkerestem a baptista gyülekezetet ahová elkezdetem járni és hitem alapján 18 évesen 1987-ben bemerítkeztem(hitvalló keresztség). Gyakorlatilag ezzel a lépésemmel nem voltam tovább mint aki a református egyháznak a tagja. Nem kis gondot okozva ezzel a rokonságban, ez a nehézség mára persze elhalványult.

20 éve nem a baptista egyház tagja vagyok ennek ellenére(noha teológiát is végeztem a BTA-án nem lelkészképzőt, csak mint teológusi diplomát kapva).
A Baptista egyház számomra hitvallásilag, felfogásában nem teljesen találkozik a véleményemmel, máshogy vezetett az Úr. Ott is sok kedves hívő embert ismerek akiktől tudtam tanulni, és felnézni rájuk.
De például az egyetemes egyháztörténetet egy sárospataki református teológiai tanár tanította.
Szóval nem volt azért olyan vészes a helyzet.

Ahogy az ember idősödik(no ez vicces 40 évesen) úgy látja, hogy egyre kisebb jelentősége van azon vitatkozni, hogy ki a biblikusabb és az egymástól való felfuvalkodott elhatárolódásnak
Krisztushoz tartozunk felekezettől függetlenül-természetesen a biblikus talajon.
Ettől még megvan a véleményem, meggyőződésem, de már nem szeretem a kirekesztő felállást.

No de visszatérve az eredeti kérdésedhez:
Idézet:
biblikusak-e a Magyar Református Egyház hivatalos hitvallásai?

Heidelbergi Káté-ra és a II. Helvét Hitvallás-ra gondolsz?
Ja figyelmetlen voltam az írásoddal kapcsolatban, persze arra gondolsz.
Igen szerintem biblikusak, amivel nem értek egyet az az előbbi is említett csecsemőkeresztség.
De nem gondolnám, hogy ez üdvözítő kérdés. Aki hitből elfogadja nem hiszem, hogy ez olyan nagy probléma. Én nem tudtam elfogadni és hitem alapján cselekedtem, hiszem biblikus döntést hozva.

Ugyanakkor látni kell, hogy ezen hitvallások magukon hordozzák a kor jegyeit is pl éneklés-a gregorián ellen szólva stb.
Ezek nyílván nem hiszem, hogy lényegi kérdések ma. Az alapvető kérdésekben és kifejtésekben természetesen egy vagyok.

Az egyházi struktúra: amit példának hozol az apcsel15-ből az nem az.
Ez a helyi gyülekezetek egyeztetése és közös álláspontja. Nyílván ennek van helye.
Ami nehézzé teszi a kérdést exegetikailag az az apostoli tekintély, ez pedig ma nincs, ezt pedig nem pótolhatja egy gyülekezetek fölé rendelt intézmény.
Ez lehet a katolikusoknál megmagyarázható, de nem hiszem hogy ez helyes.

Amivel még nem értek egyet a református egyházzal, ahogy az előbb is írtam a módosított hozzászólásomban, az a népegyházi forma. Ez nem Biblikus. Ebben megállt a reformáció ezen ága. A kezdeti szakaszban is már összenőtt az állammal és a hitvallások egymás után születtek(protestáns ortodoxia) és aki valamivel nem értett egyet azt kivégezték, száműzték, bebörtönözték. Ezzel a történelmi múltal nem értek egyet, noha megértem, hisz nem voltak függetlenek koruk felfogásától teljesen.
Ma nem így van, de maradt a népegyházi forma.
Ugyanakkor azt is írtam, hogy nem helyes felfuvalkodnia a más, vagy kisebb más egyházaknak, gyülekezeteknek sem, hiszen emberek vagyunk akik kegyelemre szorulunk. Még nem találtam tévedhetetlen, teljesen tiszta egyházat.Ahogy Spurgeon mondta, szóljatok ha találtok, de az biztos, hogy ha oda beteszitek a lábatokat máris nem az.
Nyílván abban igazad van, hogy feltétlenül törekedni kell a biblikusságra és ha kell a változtatásra.


Bocs nem akartalak az előbbi hozzászólásommal megtréfálni, csak egyszerre írtunk, én meg az elküldésre kattintottam a megnézés helyett, egy befejezetlen levélnél és kész volt az egymás keresztezése.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 30., péntek 00:50 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 15., péntek 05:55
Hozzászólások: 50
Kedves Literaty!

Köszönöm, hogy mindezt elmondtad magadról. Én majd talán egy másik alkalommal viszonzom, most nincs hozzá... nem is tudom, talán erőm. Azért annyit talán, szintén a félreértések elkerülése végett, hogy magam református vagyok, egy lalkész nagyapával, de ez (legalábbis szemmel láthatólag) nem volt meghatározó, legalábbis az életem elején, mikor még élt. Persze lehet, hogy az a kevés magvetés, amelyet szüleim hagytak neki elvégezni, az szökkent később szárba. Én krisztusi korban jutottam hitre, akkor konfirmáltam, s azóta kutatom az írásokat. Az Írást is, meg egyéb könyveket is. Érdekes, hogy a BTA-ra én is jártam, levelezőn missziológia szakra, de két év után abbahagytam, éppen az ottani arminianizmus miatt. Nem mintha bármi kellemetlenség vagy vita lett volna közöttünk (jó, vita persze volt, de jó hangulatú), csak gondoltam, ez az élet az igazság megismeréséhez is rövid, nem lehet ilyenekre pazarolni. :wink: Nekem kellemes élmény marad, s én is sok embert tisztelek, becsülök és szeretek onnan, a tanáraim s az évfolyamtársaim közül egyaránt. Arra azért jó volt ez a két év, hogy megerősítsen a kálvinizmusban, meg a csecsemőkeresztség helyeslésében. Azóta olvasom Kálvint, a puritánokat meg a konzervatív református irodalmat...

Szóval a református hitvallásokat én reformátusként olvasom, talán ezért szomorít el, hogy micsoda különbség van köztük és a MRE gyakorlata között. S nem is értem a helyzetet. (Illetve dehogynem, sajnos...) Református teológusok, lelkészek, tótumfaktumok beszélnek és írnak a helyzet tarthatatlanságáról, évek óta, a legkülönbözőbb helyeken egyaránt, s közben nem történik semmi. De nem ám hogy csak a BSZ, dehogy. Jól bejáratott esperesek, egyetemi (teológiai) tanárok, ilyenek.

Jó, az amúgy is sok vitát kiváltó Dordrechti kánonokat hagyjuk. De hogy tényleg konkretizáljuk a dolgot, kezdőpontnak nagyon jó az igaz egyház kérdése. Mondjuk ez éppen a Belga hitvallásban van oly szépen leírva (meg Ravasz László Kis dogmatikájában) - mi kell hozzá:
1/ az Ige tiszta hirdetése;
2/ a sakramentumok Krisztus rendelése szerinti kiszolgáltatása;
3/ az egyházfegyelem megfelelő gyakorlása.
Az elsővel ne kezdjük, mert az bonyolult kérdés kezdetnek. A harmadikkal azért ne, mert nincs miről beszélni. A sakramentumokkal kapcsolatban pedig úgy látom, veled egy véleményen vagyunk. Különös tekintettel a HK 74, 81, 82. kérdéseire s válaszaira. S most a 74. kérdésnél nem a csecsemőkeresztségre gondolok, hanem arra, hogy a hívőket (és gyermekeiket) ez különböztetni meg a nem hívőktől, tehát válogatás nélküli kiszolgáltatása helytelen.

Na jó, mielőtt még túl hosszú lennék, s minden puskaporomat ellőném, befejezem. Azt azért még elmondom, hogy nem győztél meg: véleményem szerint a jeruzsálemi zsinat nem helyi gyülekezetek egyeztetése és közös álláspontja volt, hiszen a gyülekezetekre nézve kötelező érvényű rendeleteket hozott, amelyeket aztán Pál és Silás vittek el a kis-ázsiai gyülekezeteknek, akik tőlük tudták meg ezeket egyáltalán. Ahogy a már idézett versekben is olvasható. Legalábbis az én Bibliámban úgy van, hogy abból nekem sehogy sem jön le az independens egyházmodell. Avagy, ha a gyülekezetek elöljáróiból, képviselőiből (= presbitereiből) álló gyűlést (= zsinatot) egyeztetésnek nevezzük, azt is lehet, de ez akkor is a gyülekezetek felett álló struktúra volt, ahonnan kiindultunk. Gondolom, én sem győztelek meg téged, de köszönöm, hogy leírtad, legalább mindkét vélemény olvasható, ki-ki eldöntheti, hogy melyiket tudja elfogadni.

Krisztusban: VaD


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 30., péntek 01:40 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Megfogtad a lényeget VaD testérem:
Én valami Independens modelben gondolkodok.
Minden gyülekezet közvetlenül Krisztusnak tartozik felelősséggel, egymástól azonban nem függetlenek teljesen, hiszen az az egészséges, ha szeretkepcsolat és munkakapcsolat köti össze őket. Sajnos akik ezt így látják ott sem mindig ez működik. Legalább annyi a széthúzás mint máshol, dehát ez már más téma. Szóval mivel ma nincsenek Apostolok ezért találom elégtelennek az Apcsel 15 apostoli zsinat össze ülését mint ami igazolná, hogy ma e helyett a gyülekezetek felett álló csúcsszerv felállítva és eljárhat a helyi gyülekezeteket illetően. A gyülekezetek közös álláspontját(természetesen az Ige szűrőjén) nem tartom elvetendőnek. de ez hát nem ugyanaz amit te látsz.

Krisztus teste egy(minden felekezet, egyház, gyülekezet új életű hívőivel) és ez nem felekezeteket jelent, a maguk csúcsszerveivel.
Sokszor hallottam, hogy Református Anyaszentegyházunk...ha már az ízes magyarnál tartunk(mert a görög ez nem is ismeri) de ha már mégis valamiféleképpen elfogadjuk ezt a jelzőt, mint magyar specialitást ez semmiképpen nem a Református Egyház, hanem az Anyaszentegyház mint a hívők összessége az egész világon minden felekezetből, vagyis Krisztus Teste, Eklézsiája akikért Ő eljön a maga idejében.
Féltre értés elkerülése miatt csak megjegyzem, hogy mert nem értek egyet a népegyházi formával ettől még nem mondom, hogy a más utat(önkéntes tagság) követő gyülekezetek teljesen mentesek lennének a valójában nem megtértektől. A metódusok átvétele, az önbecsapás, megtévesztés mindenütt működhet.
Pál szavai érvényesek:
2Ti 2:19 Az Isten által vetett szilárd alap azonban megáll, amelynek a pecsétje ez: "Ismeri az Úr az övéit, és hagyja el a gonoszt mindenki, aki az Úr nevét vallja!"
Szóval én így látom, te úgy, és nem dől össze a világ.De lehet, hogy az Anyaszentegyház értelmezésében te sem látsz máshogy.


Én is köszönöm, hogy megosztottad a látásodat.
Jó volt olvasni :)

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Fontos kérdéseink
HozzászólásElküldve: 2009. okt. 30., péntek 07:41 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 15., péntek 05:55
Hozzászólások: 50
Kedves Literaty!

Bizony, nem könnyű dolog az egyházkormányzás. Képzeld, még a presbiteri modell sem működik mindig zökkenőmentesen, hát még az independens...! :D

Ha már az anyaszentegyháznál tartunk: én is (vagy csak én?) érzek valami régies, szinte tréfás ízt ebben a szóban. Ilyen módon néha használom is. Ha azonban komolyan gondolkodunk róla, akkor nem is tudom, honnan ered. Nem vagyok erős a katolikus teológiában, talán valaki ki tud majd javítani vagy egészíteni, de mintha ők tulajdonítanák az egyháznak az életadás feladatát, a Péld 23,22 jelképes értelmezéséből kiindulva:

Meg ne útáld a te anyádat, mikor megvénhedik.

Az én véleményem szerint ennek a versnek a jelképes értelmezése erőltetett. Sehol, egyetlen kommentárban sem találkoztam vele. Egyébként pedig van ugyebár a látható és a láthatatlan egyház. A láthatatlan egyház tökéletes, az Úrnál van, és ez valójában a Krisztus teste. Ebbe beletartozik minden hívő, kivétel és felekezeti hovatartozásra való tekintet nélkül. A látható egyház itt van a Földön, emberek alkotják, tökéletlen, felekezetekbe tömörül, és a hívők mellett képmutató is akad benne jócskán. (Mint a hamis pénz az üzletben.) Meg aztán vannak hívők a látható egyházon kívül is. De azért mégis arra kell törekednünk, hiszen erre utasításunk van az Úrtól, hogy a látható egyház minél tökéletesebb legyen, s minél inkább a Krisztus testének itteni, földi kiábrázolása legyen. A baj nem is a képmutatókkal és az önbecsapókkal van. Őket el kell viselnünk minden gyülekezetben, tudomásul kell vennünk, hogy ott vannak. A baj azokkal az emberekkel van, akik még csak képet sem mutatnak, hanem teljesen nyíltan testiek és világiak, és közben ott vannak az egyházban. És azokkal az egyházakkal van baj, akik ezeket az embereket és ezek gyerekeit megkeresztelik (vagy bemerítik), és úrvacsorát szolgálnak ki nekik. Az én problémám itt kezdődik, s később talán majd az is szóba kerül, hogy hova vezet.

Krisztusban: VaD


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1097 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 70, 71, 72, 73, 74  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 10 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség