belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Üzenet

Bölcsföldi András

Ne szórakozz!

Szórás helyett lehetne gyűjtés?

Többnyire akkor mondjuk ezt a szlogenné vált indulatos mondatot, ha valami olyasmi történik velünk, ami irreális, vagy érezzük benne a meggondolatlanságot, hányavetiséget, lazaságot. De miért is ezzel a szóval akarjuk megállítani az értelmetlenséget?

Ne szórakozz!
Mindenki mást ért ezen. A szórakozás szóban benne van a tartalma. Pontos szó, amely magát jeleníti meg. A szórásban benne van a lazaság, a rend hiánya, hogy végre szétszóródhat valami, amit nem kell ellenőrizni. Benne van az a hanyag mozdulat, hogy kiengedek valamit a kezemből, amit nem kontrollálok. Nem kell utánaszámolni, ha idő az, ha pénz vagy bármi más. A szórakoztatóipar arra megy rá, hogy az ember olyankor, ha elengedi magát, nem nézi, hogy minek mennyi az értéke. Ha valaki elmegy a Forma 1-es futamra, vagy kilátogat a Szigetre, vagy valamelyik fesztiválra, irreális árakon eszik és iszik és él. Hétköznap összehasonlítja két joghurt árát, s dönt a 8 forinttal olcsóbb mellett. De ha szórakozik, akkor nem számol. Szórakozik. Szór. Erre épül a biznisz. Valaki egész évben arra gyűjt, hogy az a nyári hét maximális élvezettel teljen el.



A szór ige nagyon szemléletes. A sószórón sem számoljuk meg, mennyi szem jön ki, csak élvezzük az ízesítést. A magvetőben éppen az a lényeg, hogy szórja a magot számolatlanul. S a szóróparcellában is azt szeretik az emberek, hogy szerettük hamvait szétszórja a szél, eggyé lesz az univerzummal (és még gondozni sem kell a sírt), ha lehetek egy kicsit morbid. És az mindenképpen kerülendő, ha valaki állandóan szórakozott, mint egy professzor. De milyen relatív is. Hiszen a szórakozás lehet egy hajnalig tartó tomboló buli is, és egy árnyas fa alatti olvasás a szabadság alatt. Mennyire más a tartalma. De mindeneképp szórunk valamit. Pénzt, fiatalságot, értékeket vagy csak időt, a szabadság értékes perceit.

Ne szórakozz! Ne tékozolj?
Bibliai példának a tékozló fiút szokták felhozni. Általában így képzeljük el: az apjától elkért pénzt elszórta, elszórakozta, kicsapongó életet élt. Amíg volt pénz, voltak barátok, vagy pénzen megvásárolt társak. Számtalan film is szól erről. A tékozló fiú igazi magánya akkor jött el, amikor éhes lett, már a disznók eledelét is megette volna, „de senki sem adott neki”. Többnyire úgy értettem ezt régen, hogy még a moslékból sem adtak neki, magyarul nem engedték, hogy egyen. De talán mélyebb értelme van. „De senki sem adott neki” – többről is szól: az evéshez hozzátartozik a közösség, hogy valaki asztalra teszi az ételt, vagy mi magunk szorgoskodunk ebben. Az étkezésnek is vannak körülményei, igényei. Ha valaki már ezt is elveszti, nagy a baj. Magányosan nem lehet igazán szórakozni sem. Nem véletlen, hogy a visszafogadás, a helyreállítás lakoma keretében történik. És nem véletlenül szokták ezt a példázatot a „Tékozló apa”- ként interpretálni.
Jézus azt mondja: aki nem gyűjt vele, tékozol.



Szabó Magda élvezetes úti-regényében (Zeusz küszöbén) említi: a Görögországban átélt találkozásokról az jutott eszébe, hogy gyerekkorában csupa savanyú egyházi emberrel találkozott. Egyház – savanyú, szomorkás, életvidámságot nélkülöző emberek. Ennek a sztereotípiának ellensúlyozására szokták keresni, némileg erőltetve, hogy vajon Jézus táncolt-e? Iszogatott-e bort barátaival, úgymond szórakozott-e? Többnyire a kánai menyegzőt hozzák fel példának, azzal tetézve, hogy lám, Jézus első csodája egy világi mulatságon volt. Ráadásul bort teremtett elő. Középiskolás ifik kedvenc kérdése: Jézus elmenne-e ma egy diszkóba? Vagy másként: elmenne-e veled a Mester oda? A Rózsa neve c. regényben két felekezet arról vitatkozik, hogy Jézus nevetett-e? Van kulturált szórakozás? Milyen tere van a szórakozásnak? Oliver Stone híres filmje, A szakasz, nem véletlenül kezdődik ezzel az igével: „Örvendezz, ifjú, míg fiatal vagy, légy jókedvű ifjúságod idején, és élj szíved vágya szerint, ahogy jónak látod! De tudd meg, hogy mindezekért Isten megítél téged!” (Préd 11,9)

Bármennyire szeretnénk is rendbe szedni a szórakozást, csak nem sikerül. A pihenés sem azonos vele. Mintha hiányozna az egyházi szótárunkból ez a szó. És nem biztos, hogy csupán a lazaságot igényeljük. Egy franciaországi kiránduláson a vasárnap délelőtti alkalmat a kabaré-istentiszteletnek nevezték el a fiatalok, olyan sok humoros elem volt benne (keresztelés után a lelkész a nadrágjába törölte vizes kezét). Pedig nagyon fiatalosnak és modernnek tűnt. Mennyire hadakozunk mi az egyházi savanyúság ellentéteként a „szórakozzunk úgy, mint mások” ellen? Időnként azt látjuk, hogy a szigorú rendben élő szerzetesek felszabadultabbak, mint kevesebb regulában élő egyházi emberek. Ne szórakozz! Most szórakozzunk vagy ne? Vagy inkább a „hogyan” a kérdés?

Mindennek megvan a rendelt ideje, ahogyan a Prédikátor könyvéből tudjuk. Így megvan az ideje a gyásznak és a táncnak.

Engem mostanában ez az ige foglalkoztat:
Megvan az ideje a kövek szétszórásának, és megvan az ideje a kövek összerakásának. (Préd 3,5) Korábban azt gondoltam, hogy ez építkezésre vonatkozik, de arra más ige van ebben a sorozatban. Így most ezen gondolkozom.



Van valamilyen ritmusa az életünknek, amelyben benne van szórás és gyűjtés?
Lehet úgy szórakozni, hogy közben gyűjtök?
Időnként tényleg szét kell szórnunk mindent, hogy utána igényeljük a rendet?
A „szét vagyok esve” állapota azért van, hogy most már „szedjem össze magam”?
Időnként szét kell teríteni a köveket ahhoz, hogy számba tudjuk venni őket?
A gyűjtéshez először át kell élni az összevisszaság állapotát?
Az Egyház is ilyen szétszórt kövekből áll, s most már ideje lenne az összegyűjtésnek is?
Igazi megtaláltság csak az elveszettség átélése után lehetséges?
A kövek…

Tovább gondolkodom.

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. október 17., csütörtök,
Hedvig napja van.
Tartalom
Vezércikk

Horváth Dániel
Ki szórakozik kivel?

Botránkozások az istenkapcsolatunkban vica és versa

Gondolkorzó

Kutasy Zsolt
Savanyú a szőlő?
Miért nem mer, miért nem tud a keresztény ember szórakozni?

Felszín

Rusznák Emese
A tuti módszer

Éjszakai kaland négykeréken egy kis szórakozásért

Bálint Katalin
Keresztény-kompatibilis szórakozás
Embernek maradni a korpa között is

Kádár József
Holy Dance Club
Te elmennél egy keresztény diszkóba?

Magasság

Réz-Nagy Zoltán
Ki/-be/ kapcsolódni - kalandozás a kapcsolóktól a lelki megnyugvásig
„Balzac sétapálcáján ez állt: minden akadályt összetörök. Az enyémen ez: minden akadály összetör." /Franz Kafka/

Gueth Péter
Látványtechnika
Blaszfém istentisztelet a fesztiválok színpadján?

Mélység

Nagy László
A tékozló fiúk-lányok áldottsága
A különbség mulatozás és vigadozás között épp csak a kegyelem

Dobóczky László
Fél/ELEM
Őszinte önvizsgálat: mi vezet Istenhez?

Teljesség

Szerkesztő
Pál apostol nyoma - ahogy én beleléptem

Török és görög állomások, ahol valamikor régen megszólalt az ige

Sági Endre
Halleluja
Az istendicséret maga turnézik az ajkakon világszerte

Üzenet

Bagdán Zsuzsanna
A keresztyének hippik?
Békejel és kereszt, communio és kommuna…

Bölcsföldi András
Ne szórakozz!
Szórás helyett lehetne gyűjtés?

Rusznák Emese
Nem kell mindent agyonsózni!
Keresztény szórakozás az, ha keresztények szórakoznak

Áthallások

Miklya Luzsányi Mónika
Ha nyár, akkor fesztivál!
Woodstocktól a mai napig esőben és kánikulában is üvölt a hangfal és üvölt a fiatalság - csak a stílus változik

Kovách János
Újjászületés beatritmusban
A táncdalfesztiválos időkből a mába Kovács Katival

Kovách János
Szentlelkes rock
Amikor a gitárzúgás Isten erejét sugározza - Delirious?

Riport

Kádár József
Bolyki Brothers és a szórakoztató ipar
Négy férfihang egy komplett produkció

Bella Péter
Humorista és az egyház - Bödőcs Tibor parókiális poénjai
A főállású nevettetőt Ágoston olvasása közben értük utol

Kitekintés

Katona Viktor
Soli Deo Gloria üdülő
Ige és szórakozás kettősében töltött szabadidő

Miklya Luzsányi Mónika
Könnyű nyári olvasmány
Humoros keresztény könyvek az „erősen ajánlott" polcról

Pete Violetta
Öltözz kereszténybe!
Kiütközzék-e kívül a belső, avagy milyen divatot kövessen a hívő ember?

Látogatóink száma a mai napon: 1131
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 45524604

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat