belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Vezércikk

Pete Violetta

Lépni egy merészet

Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?

Középiskolai tanulmányok alatt a sok nyögvenyelősön és kötelezőn túl mindenki ráakad azért egy-két gyöngyszemre. Eldől, hogy melyik író, költő az, akivel az éjjeliszekrényt megosztja az ember - talán egész életén át. Többek között ilyen nálam Örkény. Az első egyperces kötetemet egy kollégiumi szobatársamtól kaptam, és sűrűn jár a kezemben.



Örkény talán más más céllal írta meg ezt a két gyöngyszemet, amire én akadtam a minap, az én olvasatomban mégis nagyon összecsengett:

„Kinyitotta az erkélyajtót. Kilépett az erkélyre. Nagyot lélegzett. Nagyot nyújtózott. A levegőnek hó- és malter szaga volt, s a hónak meg a malternak még egy kis külön szatmári szilva szaga is. A szagkeverék olyan jól esett Kirchnek, hogy egy lépést előrelépett. 
A semmiben állt. Az erkélykorlátok még nem készültek el. A kapualjban lógott ugyan egy cédula: „Az erkélyre kilépni szigorúan tilos" - és Kirch mindennap elolvasta a cédulát, mégsem tudta mi van odaírva, mert ösztönösen irtózott minden tilalomtól. Csak azt vette tudomásul, ami jólesett. Minthogy a téli szellő frissessége jólesett, még egy lépést tett előre. Aztán még egyet. Aztán lezuhant." 
(Örkény István: Rossz álom) 

„- Még most is idelátni? - kérdezte az író. 
A csónakos körülnézett.
- Ide már nem.
Az író lerúgta a lábáról a szandált, és fölállt. 
-Akkor húzza be az evezőt, Volentik bácsi - mondta. - Megpróbálok egy kicsit a vízen járni."
(Örkény István: A megváltó) 

Egy pálinkagőzös este. Egy ember, aki talán akkor is túllépett volna a korlátokon, ha éppen ott vannak. Mert „csak azt vette tudomásul, ami jólesett." Ez az ember zuhan. Mert bár tudhatta volna, nem tudta. A semmiben áll, majd zuhan lefelé.Tudatlanul, tudattalanul.

Az író, akit egy konkrét vágy húz ki a vízre, aminek legalább annyira nem szokása megtartani az embert a talpánál fogva, mint a levegőnek. De Valaki már járt ott előtte. És ő azután a valaki után indul. Talán nem fogja fenntartani, de megpróbálja. Kilép. Nem azért, mert ne tudná, hogy bizonytalan az, ami a csónakon kívül várja. Nem azért, mintha nem észlelné a valóságot. Nagyon is tudatosan, akarattal. Nem valami önnön sorsát rontó vággyal, hanem vággyal azután, hogy akiben hisz, akiről tud, attól tanuljon is. Hittel.

Hívő emberként sokszor kell kilépni a komfortzónánkból. Ilyenkor jönnek az aggódó barátok, a sajnálkozó tekintetek, pusmogó munkatársak. Azt gondolják, olyanok vagyunk, mint Örkény iszákosa, aki nem észleli, nem akarja látni a realitást. Pedig éppen a tudásunk, éppen a tapasztalatunk miatt jutunk el arra a bizalomra, hogy kilépjünk a csónakból. Elindulni Krisztus után, tanulni a tanítványi életet, ehhez néha ellent kell mondanunk a realitásnak. 
Nem tudatlanul, hanem nagyon is tanulva minden lépésünkkel a hitet.

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. október 14., hétfő,
Helén napja van.
Tartalom
Vezércikk

Pete Violetta
Lépni egy merészet
Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?

Gondolkorzó

Kádár József
Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?
Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek

Felszín

Kókai Géza
Áldás és átok, avagy hittant tanítok
Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról

Bölcsföldi András
Circus Hungaricus
Előtted a porond, éld át az előadást!

Szakolczainé Gál Éva
Élethosszig való tanulás
Tréningek, képzések tanfolyamok korhatár nélkül, előfeltétel: motiváció

Kádár József
Apáról fiúra - Példakép vagy átok?
Generációk kölcsönhatása: a formálás felelőssége

Magasság

Nagy Dávid
A tudás hatalma
Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?

Nagy Dávid
Bicikli, puding, vallás
Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?

Gueth Péter
Mikor kötöznek le?
Sötéten tartva vagy fájdalommal megvilágítva értékesebb az elme? – Szókratész és Platón a tanulásról

Tóth Sára
Mire épül a tanári tekintély?
A mai órán elsajátítandó anyag: felnézni valakire valamiért

Pete Violetta
A kételkedés mesterei
Van-e előre haladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?

Mélység

Nagy László
A tanár, aki igazán szeret
Ami átadható: odaadás, lelkesedés, szenvedély

Kedvek Vera
Tanulási nehézségek - diszlexia, diszgráfia
„Vedd és olvasd!" - De hogyan, ha nem megy ilyen egyszerűen?

Ferenczi Zoltán
Szenvedélybetegséget támogató iskolák
Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei

Teljesség

Kósa Balázs
Pár szó a misztikáról
Amit állíthatok Istenről és amit nem - apropó meddig is ér a Szentlelked?

Bella Péter
Tiszteld apádat és anyádat!
„Majd pont a fatert meg a mutert?!"

Pete Violetta
Tanítványképző - nyári tábor a Szilágyi Dezső téri gyülekezettel
Amit a Mestert követőnek tudni kell

Üzenet

Kutasy Zsolt
Ál-liberál és a szabadság valósága
Bibliai alapok és emberi törekvések az oktatásban

Rácz Róbert
Példaadással a tanításban
Tanulj, hogy taníthass, légy hiteles, hogy hitelessé tehess, légy nyitott felfelé, hogy másokat is megnyiss!

Kedvek Vera
Az olvasás védelmében
Betűkkel nevetni és sírni - életre nevelnek a könyvek, csak kézbe kell venni

Áthallások

Dull Krisztina
„Sajnos, a teológiát is!" Sajnos?!
„Ment-e a világ a könyvek által elébb?" - érdemes-e egyáltalán belefognunk a tanulásba?

Miklya Luzsányi Mónika
Hitlovagok, tanítók, mesterek
Akik nyomot hagytak bennünk

Géczy Ráhel
The End... véget ér a film?
Tanárfigurák a vászonról, akiket a saját katedránkon is szívesen látnánk

Horváth Dániel
Életet tanulni Tréfából, szelídséget a gyűlöletből
Ahogyan Milan Kundera főhőse érzelmekre lel

Riport

Géczy Katalin
Gondot viselj magadról és a tudományról!
Évkezdés egy igazgató szemszögéből: milyen törekvései vannak egy ifjú református iskolának?

Nagy Tamara
Hittan(ulás), Istenkép(zés)
Honnan veheted a vallásod?

Dobóczky László
Tanítani régen és ma
Elhivatottság a tanári asztalon innen és túl

Kitekintés

Miklya Luzsányi Mónika
Játék és tanulás
Legyen Ön is hittan ötös!

Gaszner Veronika
Búzamagból kenyeret
Különbségek és egyezések: Waldorf, vagy klasszikus oktatás?

Látogatóink száma a mai napon: 11826
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 45506071

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat