belépés | regisztráció RSS

Korábbi számok Elküld Nyomtat Magasság

Nagy Dávid

A tudás hatalma

Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?

Barth elindult, hogy meghódítsa az Holdat. Egy óriási fa állt az udvarán, megvolt az akár 150 méter magas is. Ezen az éjszakán Barth elkezdett felfelé mászni rajta, egyenesen a Hold irányába. Szomszédja meglátta, amint felfelé tartott, és megkérdezte tőle, hogy mit csinál.
- A Holdra igyekszem – válaszolta Barth.
Néhány óra múlva visszatért a szomszéd, és felkiálltott az irdatlan magasságban lévő Barthnak, hogy újból megkérdezze, mit csinál.
- A Holdra igyekszem – kiáltotta vissza. – De látod, mennyivel közelebb vagyok!
A tudásról való gondolkozás egészen Platónig nyúlik vissza, de ma újból virágkorát éli. Hiszünk a tudás hatalmában. De azt a hatalmas mennyiségű információt, amellyel rendelkezünk, még igen nagy szakadék választja el a tudástól. Az emberiség mindig úgy gondolta, hogy egy lépésre van a mindentudástól. Ma is úgy gondoljuk, hogy már nagyon sok mindent tudunk, és sokkal közelebb vagyunk ahhoz, hogy mindent tudjunk, mint kétezer évvel ezelőtt. De vajon nem ugyanúgy vagyunk-e, mint Barth, aki a Holdat akarta elérni?
Alice megnyerte a lottót. Az utóbbi húsz év legnagyobb nyereményét vitte el, ezért interjút készítettek vele, hogy miért ezeket a számokat játszotta meg. Alice elmondta, hogy kiszámolta, hogy ez az öt szám lesz a nyertes kombináció. Az ötödik szám, amit beikszelt, a 42 volt.
- Az ötödik számra az jött ki – mondta a riporternek Alice –, hogy a hatszor négy eredménye. Így lett az ötödik szám a 42. Azóta sokan mondták, hogy rosszul számoltam, de szerintem ők tévednek, mivel nyertem.
Sokszor gondoljuk azt, hogy tudunk valamit, de ez nem egyenlő azzal, hogy tényleg tudunk valamit. Alice példáján látjuk, hogy bár ő úgy gondolja, hogy tudja a hatszor négy eredményét, és egy halom pénz őt igazolja, mégis téved. Az élet számos hasonló esetet produkálhat, amilyenben Alice vergődik. Tudásunkat igazolnunk kell, hogy több legyen puszta feltevésnél. Hatszor négy nem azért 24, mert elhittük alsós tanítóinknak, hanem mert tudjuk és belátjuk ennek a számolásnak az igazságát. Bizonyítjuk, igazoljuk. Azonban néha még az igazolás sem olyan egyszerű, mint ennek a matematikai példának az esetében.
Joe a focimeccs félidejében bekapcsolja a tévét, és nézni kezdi a Milan-Barcelona összecsapást, amelyet Milánóból közvetítenek. Az eredmény végül 2:0 a Milan javára. Azonban Joe nem tudja, hogy a milánói tévések sztrájkolnak, és ezért a tavalyi meccset adták le. Véletlenül viszont az idei mérkőzés végeredménye is éppen 2:0 lett a Milan javára. Joe azt gondolja, hogy tudja a mai Milan-Barcelona végeredményét. Huoranszki Ferenc professzor példáján láthatjuk, hogy Joe igazoltnak gondolja azt, hogy tudja a Milan-Barcelona mérkőzés eredményét. De valójában ez az igazolás épp olyan téves, mint Alice igazolása arra nézve, hogy hatszor négy 42.
A bolondok intézetében sétálnak a betegek. Az egyik beteg egy cipőt húz maga után a fűzőjénél fogva. Meglátja a kezelőorvos, és azt mondja a betegnek:
- Jaj de szép kiskutyája van!
- Doktor úr, nem látja, hogy ez egy cipő?
Az orvos elnézést kér a tévedésért, és tovább megy. A beteg ezután azt mondja a cipőnek:
- Látod, kiskutyám, most jól becsaptuk a doktor urat.
Hiába, hogy a beteg igazolt ismerettel rendelkezik a cipőről és használni is tudja ezt a tudását, csak éppen nem hisz benne. Őrültnek mondjuk ezért. Pedig amikor dohányzás közben ezt olvassuk: „A dohányzás súlyosan károsítja Ön és környezete egészségét”,vagy amikor a sztrádán száguldva ilyen plakátot látunk: „Nem hal bele, ha beköti”, vajon elhisszük, amit tudunk?
A tudásunkra szükségünk van. Azonban nem szabad abba az önhittségbe esnünk, amibe Barth. Nem mondhatjuk Alice-szal hogy az események igazolják, hogy a tévedéseink helytállóak. Azért pedig, hogy ne legyünk bolondok, fogadjuk el azokat az igazságokat is, amelyek szembeszállnak az érzelmeinkkel.

Hozzászólások

Jelenleg nincsenek hozzászólások.


Bejelentkezés után Te is hozzászólhatsz!

BEJELENTKEZÉS  REGISZTRÁCIÓ

További cikkek:
2019. szeptember 20., péntek,
Friderika napja van.
Tartalom
Vezércikk

Pete Violetta
Lépni egy merészet
Előrehaladni az ismeretlenbe - tudatlanság, vagy hit?

Gondolkorzó

Kádár József
Volt jegy, nincs jegy - melyik értékelési formától tanul jobban a gyerek?
Az új közoktatási törvény búcsút mond a szöveges értékelésnek

Felszín

Kókai Géza
Áldás és átok, avagy hittant tanítok
Félelmek és örömök - a tanári asztal másik oldaláról

Bölcsföldi András
Circus Hungaricus
Előtted a porond, éld át az előadást!

Szakolczainé Gál Éva
Élethosszig való tanulás
Tréningek, képzések tanfolyamok korhatár nélkül, előfeltétel: motiváció

Kádár József
Apáról fiúra - Példakép vagy átok?
Generációk kölcsönhatása: a formálás felelőssége

Magasság

Nagy Dávid
A tudás hatalma
Fára mászva hódítsuk meg a Holdat?

Nagy Dávid
Bicikli, puding, vallás
Mi lehet a közös a Kalasnyikovban és a logikában?

Gueth Péter
Mikor kötöznek le?
Sötéten tartva vagy fájdalommal megvilágítva értékesebb az elme? – Szókratész és Platón a tanulásról

Tóth Sára
Mire épül a tanári tekintély?
A mai órán elsajátítandó anyag: felnézni valakire valamiért

Pete Violetta
A kételkedés mesterei
Van-e előre haladás visszaesések, kételyek, gyötrődés nélkül?

Mélység

Nagy László
A tanár, aki igazán szeret
Ami átadható: odaadás, lelkesedés, szenvedély

Kedvek Vera
Tanulási nehézségek - diszlexia, diszgráfia
„Vedd és olvasd!" - De hogyan, ha nem megy ilyen egyszerűen?

Ferenczi Zoltán
Szenvedélybetegséget támogató iskolák
Az egészségtelen iskola ismertetőjegyei

Teljesség

Kósa Balázs
Pár szó a misztikáról
Amit állíthatok Istenről és amit nem - apropó meddig is ér a Szentlelked?

Bella Péter
Tiszteld apádat és anyádat!
„Majd pont a fatert meg a mutert?!"

Pete Violetta
Tanítványképző - nyári tábor a Szilágyi Dezső téri gyülekezettel
Amit a Mestert követőnek tudni kell

Üzenet

Kutasy Zsolt
Ál-liberál és a szabadság valósága
Bibliai alapok és emberi törekvések az oktatásban

Rácz Róbert
Példaadással a tanításban
Tanulj, hogy taníthass, légy hiteles, hogy hitelessé tehess, légy nyitott felfelé, hogy másokat is megnyiss!

Kedvek Vera
Az olvasás védelmében
Betűkkel nevetni és sírni - életre nevelnek a könyvek, csak kézbe kell venni

Áthallások

Dull Krisztina
„Sajnos, a teológiát is!" Sajnos?!
„Ment-e a világ a könyvek által elébb?" - érdemes-e egyáltalán belefognunk a tanulásba?

Miklya Luzsányi Mónika
Hitlovagok, tanítók, mesterek
Akik nyomot hagytak bennünk

Géczy Ráhel
The End... véget ér a film?
Tanárfigurák a vászonról, akiket a saját katedránkon is szívesen látnánk

Horváth Dániel
Életet tanulni Tréfából, szelídséget a gyűlöletből
Ahogyan Milan Kundera főhőse érzelmekre lel

Riport

Géczy Katalin
Gondot viselj magadról és a tudományról!
Évkezdés egy igazgató szemszögéből: milyen törekvései vannak egy ifjú református iskolának?

Nagy Tamara
Hittan(ulás), Istenkép(zés)
Honnan veheted a vallásod?

Dobóczky László
Tanítani régen és ma
Elhivatottság a tanári asztalon innen és túl

Kitekintés

Miklya Luzsányi Mónika
Játék és tanulás
Legyen Ön is hittan ötös!

Gaszner Veronika
Búzamagból kenyeret
Különbségek és egyezések: Waldorf, vagy klasszikus oktatás?

Látogatóink száma a mai napon: 946
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 45331677

Copyright © 2009 Közös(s)Ég Magazin, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat