Három
HÁROM
Hármasság
Honfonlalás kori ruhadísz
És nemze Noé három fiat Sém , Khám és Jáfet
Három vessző a szőlőtőn a fáraó pohárnokának álma, és három kosár kalács a sütőmester álma. Teremtés könyve 40:8-22
Az Úr parancsa, készíts gyertyatartót: Három gyertyatartó ág jöjjön ki egyik oldalról, három a másik oldalról. 2 Mózes 25:32
Jónás három éjjel és három nappal volt a cethal gyom- rában, azonképp az Ember Fia is három nap és éjjel lesz a föld gyomrában. Máté 12:40
Bizony mondom néked, hogy ma, ezen az éjszakán, mielőtt a kakas kétszer szólana, háromszor tagadsz meg engem. Márk 14:30
Vala pedig három óra, mikor megfeszíték őt. Márk 15:25
Hah! a ki lerontod a templomot, és három nap alatt fölépíted; Márk 15:29
Három az élet teljességnek ősképe. "Mert hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Ige és a Szent Lélek: és ez a három egy." 1János 5:7 A hármas jel ugyanakkor kikelet értelmű az ókortól fogva Borbola János: Kikelet... Budapest, 2005. 12-21.l., a tavasz eljötte pedig azonosítható Jézus feltámadásával, aki "tegnap , ma és mindörökké ugyanaz". Magyar keresztény műveltségünk ebből a hármasságból táplálkozik. Közismert, de vitatott értelmű szólásunk: Három a magyar igazság. Egy embernek volt három fia.
2. Tulipán Nagyon régi jel, három szirmával megfelel az egyiptomi kikelet-jelnek. Betlehemben egy korai freskón az angyali üdvözlet jelenetének részeként már látható egy kis tulipán. G. Kroll: Jézus nyomában. Budapest 1982.123.l. Az ázsiai pusztai népek, köztük a szkíták, hunok, avarok, magyarok folyamatosan használt jele, a magyar népművészet legjellemzőbb motívuma. Belső-Ázsiában is, a Kárpát-medencében is őshonos növényünk. Kiszely István: A magyarság őstörténete. Püski 1996. 574-593. l. A tulipán egyszerre a krisztusi megújulás és a földi szerelem, a szív jele. Így lehet a Kos, vagy a Bika állatövi jegyek része. Képolvasáskor Jézusra emlékezünk ebben a jelben. Simon András kifejező rajza.Köszönet a szerzőnek.
3. Jézusra mutató, majd belőle kiinduló Szentháromság. Jézusra mutat az Atyaisten is, Mária is, a Szentlélek is; Jézus pedig önmagára mutat: Én vagyok az út, az igazság és az élet....Somlyóújlakon (Erdély, Szilágyság 1775) a jobbra a karzatmellvédre festett motívum kiegészül a teremtés fájával, sőt két kísérő virága is rajta van. Ezzel a máshol is előforduló, hasonló barokkos hármas kacska-ringóegyvelegeknek is megadja az értelmét.
4. Táncos Vilmos az összes, mintegy tízezernyi népi imát
rendszerezve Tánczos Vilmos: Nyiss kaput, angyal! Püski 2001. 5. A lélek mennybejutásának képei.143.l. Andrei Rubljov középkori orosz festő Szentháromság képén angyalok a Szentháromság személyei. A három glóriás fej ölelésében az asztalon kehely áll, az élet vizével.
több mint harmincféle imaképet különböztetett meg, ezek 10-12-re összevonhatók. Az egyik imakép így szól: "Orgonának három ága / mennybe hallik hangossága"
5. Técsőn(Tiszahát) a Tiszahát és a Kárpátok találkozásánál álló régi templom különös képéről egyes kutatók azt gondolják, hogy a három nyuszifül a Szentháromságot jelöli nyugati mintára. A fej fölé nyúló fülek - mint a Csodaszarvas szarvai is - csakugyan a szellemi, a felső világra figyelést jelzik. Itt azonban a fülpárok egyik tagja mindig azonos a másikéval, így valójában csak három fület látunk körkörösen összefonódva, szoros egymásrautaltságban, éppen a nyitott szellemiséggel ellentétes hatást igazolva.
6. Három fa, teremtés. Hoppál Mihály gyűjtése szerint az ujgur teremtéstörténet képe két fa és egy halom, azaz három egységes. A magyar táblaképeken a három fa nagyon sok helyen fordul elő, teremtés jelentéssel, hiszen a teremtés "résztvevői" az Atya - Anya - Szentlélek isteni hármasság. A középső fa olykor keresztté, sőt kettős keresztté alakul, mint a címerünkben. Az Ikrek-jegyet így is jelölhetik, ugyanis a két oszlop közé mindig odaértendő a láthatatlan harmadik elem; itt látható a harmadik jel.
Czuczor - Fogarassy: HÁROM Három nap, három éjszaka Három alma, meg egy fél, kérettelek, nem jöttél. Három a táncz, azaz a magyar (zenének és) táncznak három része levén: lassú, élénkebb, (vagy mérsékelt) és friss. Ha valaki az elsőbbeket is eljárta, a frisset is megkivánja.
Étel, ital, álom, szükséges ez három. (Km.). "Három esztendővel tovább éltem volna, / Ha a te szerelmed meg nem fogott volna. Az én galambomnak dombon van a háza, /Három szép czédrusfa van az udvarába. Három csillag van az égen, / Három szeretőm van nékem. A forráshoz nap alkonyán, / Dalolva jön három leány. Három árva sírdogálva, / Áll a temető árkába. / Szomorú a magyar nóta, Háromszáz esztendő ólta. Háromszor iszik a magyar, De ezerszer is jót akar." Népdalok. (Erdélyi J. gyűjteménye)A népmesékben is: három királyfi, három király kisasszony, három tót fiú, három pomarancs, három testvér stb., a ,három' számnév szerepel.
A régi halottas beszédben erős lehelettel van irva: chármul. Ragozáskor az o hangzót a hangugratás szabályai szerént eléadott esetekben kihagyja, pl. hárma, hármat, hárman, hármas, hármaz, hármol stb.
Eléjön a régi nyelvemlékben: horom, ormis. Régi ma-gyar Passio. Czélozván a kéznek közép vagy harmadik ujjára, mely leghosszabb (ormos, hórias); hátha a török ücs (= három), azaz tető.
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.
Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél
Látogatók ma: 7, összesen: 401970