Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Gyülekezettörténet

A Ramocsaházi Református Egyház lelkipásztorai
(összeállította Gaál Sándor lelkipásztor)
1597 -ben Caspar Ököritoi
1652 Johannes Nagyari
1654 Caspar Debreceni
1656 Johannes Etserki
...........................................
1758. Kozma István
1770. Katona István
1772. Erdélyi István
1778. Baksai István
1780. Czeglédi János
1785. Katona János
1787. Szathmári Mózes
1789. Vincze István
1792. Farkas Gergely
1794. Körvéllyfai József
1804. Tóth István
1808. Kígyósi János
1815. Szőlősi Péter
1842. Nagy Máté Józsefet
1888. Erdélyi Imre
1916. Bakoss Sándort
1942. Rápolthy László
1944. Hody László segédlelkész
1944. Rápolthy Lászlót
1948. Mikola István
1969. Sipos Kund Kötöny
1992-től Gaál Sándor és Gaál Sándorné
1999-2000 Ötvös Zsolt segédlelkész
2000-2001 Százvai László, János segédlelkész
2001-2003 Szűcs Judit segédlelkész , beosztott lelkész
2003-2004 Balogh László segédlelkész
2004-2005 Árvavölgyi Béla segédlelkész
2005-2006 Búzás Árpád segédlelkész
2006-2007 Iszlai Endre sgédlelkész
2007-2008 Nagy József segédlelkész

TtREL I.8.c.17

Nyírségi egyházmegye, 1976. évi gyűjtés, Sipos Kund Kötöny

1976-ban Ramocsaháza a Szabolcsi Egyházmegyéhez tartozik. A reformációt 1547-ben már bevette. A tractus 1597. évi jegyzőkönyve lelkészi fizetését említi.
Lelkészei:
1597 júinus 16-án ordinálták Ököritói Gáspárt
1652 június 2-án Nagyari Jánost
1654 június 7-én Debreczeni Gáspárt
1656 június 18-án Ecsedi Jánost

Ramocsaháza az egyházkerületi jegyzőkönyv szerint 1763-ban Székelynek a filiája volt. Lelkészét, Kozma Istvánt 1759 május 22-én ordinálták.
(Ehkjkv II.16.1.1759. május 22.)



A Ramocsaházi Református Egyházközség története
(Andrássy Gergely DRHE 3.é. teológus lelvéltári gyűjtésa alapján)

Ramocsaházáról a korai feljegyzések, már 1547-ben szólnak, tehát ősi magyar település. Sajnos az erre vonatkozó adatok a II. Világháborúban teljesen elvesztek, elégtek, tönkrementek. Az anyakönyveknek, Presbiteri Jegyzőkönyveknek túlnyomó része így járt.
Az első feljegyzések az 1758-as évekből valók, amikor a gyülekezet megválasztotta első lelkipásztorát, Kozma Istvánt. Hogy ekkor volt-e már templom, azt biztosra nem tudhatjuk, de minden valószínűség szerint az öregek szerint a mostani templom helyén cseh-huszita templom állt. A templom többször gazdát cserélt, ugyanis lehetett katolikusok kezében is, mivel érdekes módon a sekrestyei rész is állt. Egy biztos, hogy Ramocsaháza ősi református település, hiszen katolikus alig volt, mutatja ezt, hogy ők csak 1936-ban építettek maguknak templomot. Ma is túlnyomórészt református vallású a község.
Kozma István, az első lelkész indította be az anyakönyvvezetést. Ekkor még évente 3-4 gyerek született, ami azt jelenti, hogy a falu lakossága igen kevés volt.
Jelenlegi templomunkat Körtvéllyfái József (1794-1804-ig helyi lelkész) építtette. Minden valószínűség szerint az előző templom mintájára építették, csak nagyobbra. Érdekesség az, hogy a torony és a templom hajója nem egyszerre épült, hanem a torony negyven évvel később, mint a hajó rész. Ugyanis amikor elkezdték az építkezést, Ferencz József megadta az engedélyt, a falu lakossága nem haladta meg a száz főt! Mégis, mint a templomi felirat mondja " az tulajdon maga költségén építtette a Ramocsaházai Szent Eclésia-. A templomhajó tehát felépült, az akkori törvénynek megfelelően, az udvarra néző ajtókkal. Az építkezés 1802 márciusában fejeződött be. A tornyot negyven esztendővel később építették, azaz 1842-44 között. Ezt is a tulajdon maga költségén. Erről meg is vannak a papírok, hogy az építkezéshez ki mennyi összeget adott. Sajnos a tervrajzok, az építtető nincs meg. A torony építésének munkáját Nagy Máté József lelkész kezdeményezte és végeztette el. Negyvenöt évig volt a gyülekezet lelkipásztora.
A templomot 1936-ban Bakoss Sándor renováltatta. Ekkor volt a gyülekezetbe Dr. Balthazár Dezső püspök látogatása és a templom szentelése. A templom legújabb renoválása 1971-ben történt, külső és belső teljes fejújítással. Az egyház történetéhez a 4. pontban leírt lelkészek neveit tudnák felsorolni. Mivel semmi megjelent könyv, cikk, tanulmány nem szól erről a faluról, így az egyházközség történetét ennyiben sűrítettem össze.


1. A reformáció előtti időkből egyháztörténeti emlékeink nincsenek Ramocsaházán.
2. A reformált gyülekezeti élet kezdete 1758. Kozma István prédikátor nevéhez fűződik. Ő volt az első lelkész. Írásbeli adatok erről a korról nincsenek, illetve csak az első anyakönyvek.
4. A Ramocsaházi Református Egyház lelkipásztorai (utólag kiegészítve és korrigálva a TtREL I.8.d.24. feljegyzései alapján.)

1597 Caspar Ököritói
1652 Johannes Nagyari
1654 Caspar Debreceni
1656 Johannes Etsedi

Ettől az időtől 102 évig 1758-ig nincsen feljegyzés.

1758-1770 Kozma István
1770-1772 Katona István
1772-1776 Erdélyi István
1776-1780 Baktai Miklós
1780-1785 Czeglédi János
1785-1787 Szatmári (Praxi) Mózes
1789-1792 Vincze István
1792-1793 Farkas Gergely
1797-1807 Körtvéllyfái József
1807-1808 Tóth István
1808-1815 Kígyósi János
1815-1842 Szöllősi Péter
1842-1888 Nagy Máté József
1887-1888 Szentpéteri István segédlelkész
1888-1916 Erdélyi Imre
1916-1944 Bakoss Sándor
1944. Hody László segédlelkész
1944-1947 Rápolthy László
1947-1969 Mikola István
1969-1992 Sipos Kund Kötöny
1992-től Gaál Sándor és Gaál Sándorné
1999-2000 Ötvös Zsolt segédlelkész
2000-2001 Százvai László, János segédlelkész
2001-2003 Szűcs Judit segédlelkész , beosztott lelkész
2003-2004 Balogh László segédlelkész
2004-2005 Árvavölgyi Béla segédlelkész
2005-2006 Búzás Árpád segédlelkész
2006-2007 Iszlai Endre segédlelkész
2007-től Nagy József segédlelkész

5. A, A Ramocsaházi Református Templom épült: 2 részben.
Templom hajóját 1802-1804-ig.
Torony 40 évvel később 1842-1844-ig.
B, templom tervezője ismeretlen
C, a templomnak határozott stílusa nincs
D, A templom műemlék jellegű épület.
E, A templomon átalakítás nem történt.
F, A templom építésére vonatkozó adatok:
Van egy toronyról készített tervrajt, aláírás nélkül. A templomépítésre adakozók névsora van még meg ezen kívül a feltüntetett megajánlási összeggel.

6. Az egyházközségnek nincs műemlék, illetve műemlék jellegű egyéb épülete.
7. Az egyházközség klenódiumaival kapcsolatos adatok:
1758-ból való jegyzőkönyv feljegyzése szerint az egyházközségnek a következő klenódiumai voltak.

"Ötödik Táska-
"A szent sákramentumok kiszolgáltatására való szent edények és ruhák:-
"Egy kanna, mintegy két itzés. Tolnai Judit ajándéka. Ismét kanna, N. Tatár András Ns ajándéka.
Egy metszetes forma pohár, ezüst, a talpán van két G és D egy I.
Abrosz: egyik retzés, másik selyem varrásos.
Keszkenők: finom patyolat, kettő, egyik arany virággal, a másik ezüst varrással. Harmadik gyolts, veres selyemmel és arannyal. Arannyal tsipkézett egy bíbor keszkenő, N. Tatár András Urnak és N. Barkaszy Erzsébet Asszonynak ajándéka.

Ezek a klenódiumok a II. Világháborúban elvesztek, kivéve az ezüst poharat, valamint Tatár András 1774-ben, valamint Tolnai Judit 1730-ban adomáyozott kancsója. Van még egy "török hímzetes kendőnk-, mely az Egyháztörténeti Múzeumban van Debrecenben, a Kollégiumban. A jelenlegi klenódiumok jellegtelenek.

8. 1800 előttről mindössze a hetedik pontban felsorolt klenódiumi tárgyak leltára van meg.
9. Az egyházközségnek szabályrendeletei nincsenek.
10. 1828 előtti időkből származó összeírások, kimutatások nincsenek.
11. 1758-ból van presbiteri jegyzőkönyv, melyben említés történik a lelkész "oskolamester- javadalmáról. De nem díjlevél!
12. A Gyülekezetnek írott krónikája nincs.
13. A gyülekezetről monográfia nem jelent meg.
14. Kéziratos monográfiája nincs.
15. A községről nincs monográfia.
16. A gyülekezetről soha nem jelent meg sajtócikk.
17. A gyülekezetben néprajzilag értékelhető szokás: Temetéskor virrasztás, Karácsonykor kántálás.
18. Ramocsaházán mindössze egyetlen nevezetes személy született, Mező Imre. Életrajzára vonatkozó adatokat lásd a róla szóló kézikönyvet.



I.1.s.5

A Ramocsaházi Ref. Sz. Ekklésia minden ingó, és ingatlan javainak feljegyzése ekképpen vagyon:


1. Ujj Kő Templom, építtetett 1802.
2. Fa Torony külön a Templomtól, építtetett 1788.
3. Harang egy, mintegy harmadfél másás, ezzel a körülírással: A Ramocsaházi Ref. Sz. Ekkla öntette Tettes N. és V. Jármy László fő Kurátorságában 1778.
4. Egy Asztal a Templomban kék posztó terítővel.
5. Úr Asztalához tartozandók, úgymint:
a) Két kanna, egyik mintegy két ittzés, illyen írással: Tolnai Judith 1730. A másik mintegy másfél ittzés, illyen írással: csináltatta Ramocsaházi Sz. Ekkla számára Tatár András 1774.
b) Egy metszelyes forma ezüst poház, a talpán van két G. és D.I.
c) Két ón tányér, egyik kisebb, a másik nagyobb, illyen írással: R.E.1754.
d) Két abrosz, egyik retzés, a másik selyemvarrásos.
e) Keszkenők, úgymint:
I. Három patyolat, egyik arany csipkével. Ilyen körülírással : A Ramocsaházi Sz. Ekklésiának Isten dicsőségére ajándékozták Tettes N. és V. Nagy Bányai Horthy László Úr, és kedves élete párja Tettes Szolnoki Jármy Anna Asszony September 20-ik napján 1792. A másik aranyvirággal. A harmadik ezüst varrással.
II. Egy arannyal csipkézett bíbor keszkenő.
III. Egy fejér virágos sűrű patyolat, ezzel a két nagy betűvel: T.M.
IV. Egy varrt virágú fejér gyolts.
6. Parochiális épületek, úgymint: Predikátor Ház, hozzá volt épületekkel, kúttal, kerttel, mely mintegyhárom vékás, és a Rektor, s oskola Ház, minden egyéb hozzá tartozó épületek nélkül, s kert nélkül is.
7. Van két asztal a Prédikátor Házában, van három persely, két közönséges, és egy Ágentiális, van egy láda is, melyben tartatnak az Úr asztalához valók.
8. Van három Diarium, egy régi és egy ujj Marriala, és egy szükséges dolgok feljegyzésére való
9. Földbeli javai ezek:
1) Amellyet az Ekklésia szokott csinálni, úgymint: a Laskorki határ szélen egy darab, mintegy öt köblön, mellyet a Ramocsaházi Földes Uraságok közönségesen ajándékoztak.
2) Amellyeket a prédikátor szokott használni, ezek:
I. A Leveleki Járáson van két darab, mintegy öt köblös, egyik a parochiális kert alá, a másik Tettes Jármy Lászlóné asszonyság kertje alá nyúl véggel: Keleti szomszédja idősebb Naményi Ferentz Úr, Nyúgon a két határ közt lévő út. Ismét azon a járáson van egy köblös, mely a Kozma kútra nyúl véggel. Déli szomszédja a Nyárádi Rész, északi pedig a Rektoré.
II. A Berkeszi járásonn a Csombokos hátonn van mintegy öt köblös. Északi szomszédja a Tálas hegyről lenyúló földekk dűlőjei, Déli a Nyárádi föld. Ugyan azonn járáson a szökő hegynél van egy köblös. Déli szomszédja Tatár János Úr, Északi pedig a Rektor.
III. A Laskor felől való járáson a Csapó földnek környékén van négy köblös, mely dűl a Rákás tóra. Déli szomszéédja a Nyárádi sor, Északi pedig Erdődi URnak. Azonn Járáson van ismét egy köblös, mely a Rákás tóra dűl. Északi szomszédja Tts Nagy András Ur, Déli pedig Tts Pap István Úr.
IV. Ugyan azonn járáson van ismét egy kaszálló, a Nagy Lapossan Keleti szomszédja Tettes Jármy Lászlóné Asszonyság, Nyúgoti pedig a kertek allya.
3) Amellyeket a Rektor szokott használni ezek:
I. A leveleki járáson van egy köblös a Kozma kútra nyúl véggel. Északi szomszédja a Váji Rész, Déli pedig a Prédikátor.
II. A Berkeszi Járásonegy köblös a szökő hegynél. Északi szomszédja Jármy János, Déli pedig a Prédikátor.
III. A Laskorki járáson van mintegy hat vékás, melly dűl a Rákás tóra, mind Északi, mind Déli szomszédja Tettes Jármy Lászlóné Asszonyság földjei.

Hogy ezek a leírt mással tökéletesenn megevgyeznek, nevekk tulajdon aláírásával és szokott petsétjekmegerősítve bizonyítják az itt alább Coramizáló tagjai a fent nevezett szent Ekklésiának, úgymint:

Curator Nevekk ezen Pap Mihály
Nyárádi József
P. Nagy József
Erdődi Sándor
Több Presbyteriális személyekkel együtt.

Kiadta a fent nevezett Sz. Ekkla érdemes tagjainak jelenlétében, tulajdon neve aláírásával, s. szokott petsétjével meg is erősítve

Kígyósy János
helybeli Prédikátor




I.1.s.5

MDCCC / X dik Esztendőben
(Ez 1810-et jelöli, ez azért valószínű, mert a lelkészi lista alapján ekkor volt Ramocsaházán Kígyósy János, aki aláírta ezt a dokumentumot.)

Az Helvétziai vallás-tételt követő Szaboltsi J. Egyházi vidékekhez tartozó Eklésiák javainak Tabellái, Mellyek a Tiszán-túl lévő Fő-tiszteletű szuperintendentzia végezéséből őszve szedettek.





Készítette: ifj. Vári Zoltán

A demokratikus iskolarendszer védelmében folytatott küzdelem Magyarországon, és Ramocsaházán
(A ramocsaházi népiskolák működése1945-1948 között)


Tartalom:


1. Az egyházi iskolarendszer államosításának kora Magyarországon
1.1. Történelmi, oktatáspolitikai előzmények 3
1.2. Előjelek 3-4
1.3. Az első erőpróba 4
1.4. A döntő roham 4
1.5. A végkifejlet 5

2. A ramocsaházi egyházi iskolák működése 1945-től 1948-ig
2.1. Ramocsaháza a II. világháború után 6
2.2. Ramocsaházán működő egyházak 6-7
2.3. A ramocsaházi népiskolák 1945-tő 1948-ig 7-8
2.4. Az egyházak illetve népiskoláinak helyi gazdasági alapjai,
a kántortanítók fizetése 9
2.5. Fejlesztési törekvések 9

3. A ramocsaházi egyházi iskolák államosítása
3.1. Előzmények 9-10
3.2. Agitáció és agresszió 10-11
3.3. Az államosítás után 11


Felhasznált irodalom 12


1. Az egyházi iskolarendszer államosításának kora Magyarországon
1.1. Történelmi, oktatáspolitikai előzmények
1945. áprilisában fejeződtek be hazánk területén a második világháború hadműveletei, s néhány hónap múlva, a meglévő hazai iskolaszerkezet alapvető megváltoztatását célzó politikai törekvések indultak. Ezek sora 1945. augusztus 16-án az általános iskola létesítéséről szóló miniszterelnöki rendelettel indult, amely az egyházakra súlyos terheket rótt. (1. melléklet)
Az általános iskola az osztatlan népiskola elavultnak ítélt rendszere ellen irányult. Az osztatlan népiskola önmagában nem feltétlenül kifogásolható, ha speciálisan kiképzett tanítóval, alkalmas épülettel, valamint megfelelő szakfelszereléssel rendelkezik. Hazai osztatlan népiskoláink azonban ekkortájt nem ilyenek voltak: egy vagy két tanítójuk már képtelen volt ellátni népes tanulócsoportjait a XX. század közepén szükséges modern alapműveltséggel. Több tanító alkalmazásához, alkalmasabb iskolaépület építéséhez, kellő szakfelszerelés rendelkezésre bocsátásához azonban hatalmas anyagi erőket kellett volna számukra mozgósítani, kétségkívül az állam irányításával. Ebben az időszakban az egyházak működtetik az iskolák 61,7%-át, az esetek többségében csak a mindennapos működés költségeinek fedezése lehetett a reálisan elérhető cél, Jelentős, és széleskörű beruházásokra ekkor már végképp nincs lehetősége az egyházaknak. Az egyházi földbirtokok elvesztése megszüntette az intézmények gazdasági alapjait, tovább növelte az államitól való függésüket. Tény, hogy az osztatlan népiskolák korszerűsítésének átfogó reformprogramja a háború utáni években már halaszthatatlan volt. Ezt azonban nem oldotta meg sem az általános iskola bevezetése, sem később a teljes hazai egyházi iskolarendszer államosítása.

1.2. Előjelek
A hazai baloldali politikai erők, a Magyar Kommunista Párt vezetésével, már 1945-től a hatalom megragadására törekedtek, s ennek érdekében minden eszközt felhasználtak. Szerintük szovjet mintájú radikális szocialista-kommunista iskolareformra volt szükség Magyarországon. Először az egyházak társadalmi, civil bázisa került célkeresztbe.
1946 júliusában a belügyminiszter feloszlatta az összes, 1945 előtt is létezett, majd azóta újjászerveződött ifjúsági és felnőtt-, vallásos és civil-polgári egyesületet. Tanáregyesületek igényes folyóiratok szűntek meg. Sok régi polgári beállítottságú tanügyi szakembert, tanítót, tanárt elbocsátottak (számosat közülük ártatlanul internáltak). Hivatalos szervek nagy erővel terjesztették országszerte a diákság, a munkás- és parasztifjúság közös szervezetét, a Magyar Demokratikus Ifjúsági Szövetséget (MADISZ), valamint a Népi Kollégiumok Országos Szövetségét, amelyek a Magyar Kommunista Párt rejtett irányítása alatt álltak. Újságokban, pártgyűléseken egyre több vád hangzott el az egyházi iskolák ellen, melyeket haladás-, tudomány-, szabadságellenességgel vádolták, iskoláik belső világát elmaradottnak, minősítették. Másik kedvelt téma volt a falusi felekezeti iskolák állami támogatása.
A szocialista-kommunista radikális iskolareform megvalósításában vezető szerepet játszott Ortutay Gyula, aki az 1945-1948 között a Magyar Kommunista Párt "beépített embere- volt a Kisgazdapárt vezetésében, 1947. március 14-én lett vallás- és közoktatásügyi miniszter.

1.3. Az első erőpróba
1947 februárjában Ortutay felvetette a fakultatív hitoktatás tervét, majd a többi baloldali párt egyetértésével törvényjavaslatot készített az iskolákban meglévő kötelező hitoktatás megszüntetéséről, helyébe a fakultatív hitoktatás bevezetéséről. Ezt azonban lakosság jelentős részének országos tiltakozása, valamint az egyházak egységes politikai ellenállásának következtében visszavonták. Az egyházak félre tudták tenni a kérdés konkrét teológiai megközelítését. A protestáns egyházak teológiai szempontból nem határolódott el a javaslattól, de egyházvezetőik többsége látta a mögöttes szándékot, ezért elutasította a javaslatot. A protestáns-katolikus szövetség nagyban hozzájárult a sikerhez. A "meggondolatlan kezdeményezésért" álszent módon maga a kommunista pártvezető, Rákosi Mátyás rótta meg a Kisgazdapártot.

1.4. A döntő roham
1948. január 10-én Rákosi Mátyás a hatalom birtokába jutott baloldali erők nevében már kifejezi a felekezeti iskolák államosításának általuk vélt politikai szükségességét. E politikai erők 1948 tavaszán indították meg döntő rohamukat az egyházi iskolák ellen. Az állami intézmények, baloldali pártok, szakszervezetek népnevelői elárasztották az országot, hogy a lakosságot, főként a szülőket az egyházi iskolák államosításának szükségességéről agitálják. Különösen nagy figyelemmel foglalkoztak a felekezeti iskolák pedagógusaival, főként a falusi tanítókkal, felvillantva előttük a jövőbeli magasabb javadalom lehetőségeit.
Ortutay miniszter 1948. májusában azután már mint kész, befejezett tényt közölte a nyilvánossággal, hogy az országgyűlés a nem állami, köztük az egyházi iskolákat államosítani fogja. A bejelentés országos elutasítást váltott ki; az iskoláikat megtartani kívánó vallásos szülők országszerte demonstráltak. Ekkor érték el az egyházi iskolák elleni támadások is a tetőpontjukat: az állami és pártszervek hadjárata szünet nélkül, egyre nagyobb agresszivitással folyt ellenük.
A hatalom szocialista-kommunista birtokosaival szemben azonban a tanszabadság és a demokratikus iskolarendszer védelmében folytatott küzdelem nem lehetett eredményes.
1.5. A végkifejlet
1948. június 16-án a magyar országgyűlés megszavazta - a Demokrata Néppárt képviselőinek ellenzése mellett - az egyházi iskolák államosításáról szóló 1948. évi XXXIII. törvényt. E napon a parlamentben kétségtelenül hatályos, de erkölcsileg megkérdőjelezhető törvényt alkottak az egyházi iskolák erőszakos elvételéről. A jogszabály indoklása ingatag, érvelése hamis, félrevezető volt. Az egyházi iskolák államosítását nem pedagógiai-tanügyi érvek indokolták, hanem konkrét szocialista-kommunista hatalmi célok.
A kommunista párt által irányított szekularizáció az egyházak szoros állami felügyelet alá helyezését, mozgásterük folyamatos beszűkítését, kompetenciáik fokozatos elvesztését jelentette. Dolgozatom választott témája csak a szekularizáció részterületeire irányul. Azt azonban fontosnak érzem bemutatni, hogy az egyházak térdre kényszerítésére, az iskolák államosítására a hatalom minden eszközt bevetett. Tanult a kötelező hittan kapcsán kialakult helyzetből, és tudatos társadalmi kampánnyal vezette be döntését. Politikailag az egyházak megosztására, ezzel az egységes társadalmi fellépésük megakadályozására törekedett. A vezető egyéniségeket időben eltávolította, nem riadt el a közvetlen fizikai erőszak, a megfélemlítés eszközétől sem. Jól példázza ezt, hogy 1948 májusában lemondatták Ravasz László püspököt, a Református Egyház Egyetemes Konventjének elnökét, később pedig Révész Imre tiszántúli püspököt kényszerítették távozásra. Az evangélikus egyház több vezetőjét, köztük Ordass Lajos püspököt letartóztatták, és koncepciós perben elítélték. 1948 őszére a református és az evangélikus egyház térdre kényszerült, kiszolgáltatva egyezményeket kötött a kommunista kormányzattal. Utolsóként a katolikus egyház kényszerült meghátrálásra. Mindszenty József érsek, hercegprímást 1948. december 26-i letartóztatását, és életfogytiglani börtönbüntetésre történő elítélését követően, az államhatalom "megkoronázva- eddigi tetteit a zsarolás eszközéhez nyúlt. Elrendelték több mint 11.000 férfi és női szerzetes 1950 kora nyári internálását vagy kitelepítését. Ezt követően 1950 augusztusában a katolikus püspöki kar ellenállása is összeomlott, és megegyezést kötött a kormánnyal. Ebben utólag elismerték többek között az iskolák államosítását.
Az egyházak kényszerből eleget téve a törvénynek, átadták iskoláikat az állami tanügyi szervek képviselőinek. Hatalmas anyagi érték óriási pénzösszeget érő telkek, épületek, könyvtárak, szertárak, sokasága került minden ellenszolgáltatás nélkül a pártállam birtokába. De még nagyobb szellemi - lelki - erkölcsi érték ment veszendőbe a keresztény kultúra, és művelődés alapjainak a megszüntetésével.
A diktatórikus berendezésű állam nyíltan degradálta iskola-fenntartási monopóliumát, mindenki mást kizárva ebből a XX. században magától értetődő szabadságjogból.
2. A ramocsaházi egyházi iskolák működése 1945-től 1948-ig.
2.1. Ramocsaháza a II. világháború után
Ramocsaháza a II. világháborúban jelentős emberveszteséget szenvedett. A település veszteségének jelentős részét képezte a munkaszolgálatra elhurcoltak, a frontszolgálat közben hősi halált halt katonák, valamint a zsidóüldözés miatt elhurcolt, vagy az elől elmenekült izraelita vallású lakosság. Bár többször is átvonultak fegyveres egységek a településen, súlyosabb harcok nem voltak a település belterületén. Így az infrastruktúrában keletkezett kár viszonylag kis mértékű volt. A harci cselekmények megszűntével újraindult az élet. A település mérete - a maga 1800-1900 lakosával - megyei viszonylatban nem tekinthető igazán nagy községnek. Mégis a környező 2-3 település közigazgatásának is többször ellátta a központi szerepét a századelőtől a XX. század közepéig. Érdekes körbenézni a 30-as években a településen. A termőföldek magántulajdonban vannak, a lakosság szorgalmas, van néhány működőképes kisbirtok, de a település gazdasági és társadalmi életében az a néhány birtokos család dominál, akik a föld nagyobb részével rendelkeznek. A Tatár, Endrődi, Mikecz családok, és a szegény lakosság viszonya a korszakhoz képest rendezett. A földosztás ugyanakkor sokak régi álmát váltja valóra, és alapjaiban rendíti meg az addig kialakult gazdasági és társadalmi rendet.

2.2. Ramocsaházán működő egyházak
Hogy teljesen érthető legyen az 1948-ban Ramocsaházán élő emberek gondolkodása, élete vissza kell lépnünk néhány évet az időben.
1887. évben ez olvasható az Egyházközség Presbiteri Jegyzőkönyvében: "Elnöklő lelkész felhívja az egyháztanács figyelmét arra, hogy az iskola oly elhanyagolt állapotban van tisztaságára nézve, hogy annak kimeszelése elkerülhetetlen.-
1889. évben a következőket találjuk az egyházközség irataiban:"Lelkész jelenti, hogy Koczok Jánosné úrnő Nyárády György útján a lelkésznek e tárgyban hozzáintézett megkeresése azon ajánlatot tette, hogy a parochia szomszédságában levő puszta telket hajlandó átbocsátani az egyház részére 200 frtért.-
A telekre iskolát kívánt építeni a gyülekezet, amely a harmincas években megvalósult. A felépített iskola természetesen magába foglalta a tanítói lakásrészt is.
A református egyház ebben az időben 201 egyházfenntartói járulékot fizető egyháztagból, és azok családtagjaiból ált, kb. 1000-1100 ember alkotta a teljes gyülekezetet.
A református gyülekezet erős, a XIX század vége és a XX. század eleje jelentős fejlesztéseket, felújításokat hozott. Azt hogy az iskola épülete az akkori elvárásoknak megfelelő minőségben készült el jól mutatja, hogy az oktatás céljait 60 éven keresztül szolgálta.
Jellemző a település gazdasági, és morális erejére, hogy a gazdasági világválság közepette református iskolaépítés zajlott, a II. világháború alatt közös összefogással katolikus templom épül. Az új templomot 1943-ban adták át, és a római és görög katolikusok közösen használják. A katolikus lakosok száma ebben az időben 800 - 900 főre tehető. A katolikus egyházközség a középkor vége óta templomtalan volt. Egyházi iskolát azonban működtetett. A 20-as 30-es évek kiemelkedő helyi szereplője a katolikus kántortanító Gáspár János, aki 1920-tól haláláig, 1943. december 17.-ig dolgozott a településen. Ez idő alatt az 1947. november 12.-én kelt működési bizonyítvány szerint: "kiváló képességei, és munkája jutalmául több ízben részült mind egyházi, mind világi felettesei részéről elismerésben és dicséretben. Apostoli nevelőmunkájáért az egri érsek úr címzetes igazgatóvá nevezte ki.-
Katolikus helyi értelmiségként fáradhatatlanul szervezte a templom építését.
Szándékosan akartam bemutatni ilyen részletességgel a helyi egyházközségek népiskola építő, fejlesztő munkáját. A helyi közösségek erősek fejlesztésekre készek, és képesek voltak. Jól példázzák ezt az 1945-48 előtti 20 év - előzőekben leírt - fejlesztései. A megerősödő kisközösségek tagjainak személyes adománya, munkája ott volt az épületekben, sajátjuknak is érezték azt. Az államosítás megakadályozását személyes ügynek tekintették, hiszen ember és egyház kapcsolata akkoriban sokkal szorosabb volt. Úgy érezték, hogy amit az egyháztól, a helyi közösségtől vesznek el, azt tőlük veszik el. Az új rendszer ideológiáját a közös tulajdonról nem értették, hiszen így is a közösségé volt a tulajdon.

2.3. A ramocsaházi népiskolák 1945-tő 1948-ig.

Nem szabad azonban túlzó módon idealisztikus képet festeni a korszakról. A viszonylag jó feltételek nem jelentették azt, hogy a település két népiskolája képes volt a modern és egyre bővülő ismeretek átadására.
A római katolikus népiskolában, az 1945/46-os tanévben 2 tanári állás volt de csak az egyik került betöltésre. Egy 1945. október 17.-i kimutatás szerint "a második állás betöltése hirdetve van- Az oktatás formája 6 osztályos osztatlan népiskola, tanulói létszám ebben a tanévben (1-6 osztály) 109 fő. A kántortanító Tóth Béla 1945. május 9-től 1947. október 31-ig.
Az iskola fenntartója az egyházközség, a konkrét fenntartói döntéseket az iskolaszék hozza. Az iskolaszék elnöke a rk. népiskola esetén Marosvölgyi István helyi plébános. A ramocsaházi katolikus népiskola működési körülményeiről objektív képet ad az Évzárójelentés az 1946/47-es tanévről. (2 sz. melléklet)

A jelentésből kiderül, hogy az ekkor már 8 osztályos osztatlan népiskola 1db. 63 m2 alapterületű tanteremből, és 1db 2 szobás tanítói lakásból ált. Szertárral, tornateremmel nem rendelkezett, játszóudvara bekerített, 200 m2 alapterületű, megfelelő állapotú.
A népiskola nem rendelkezett vagyonnal. A "politikai község- évről évre megszavazott községi segéllyel támogatta a népiskolát. A felszerelésből hiányoztak egyes "szemléltető eszközök, térképek, glóbus, mértékek.- Az 1-8 osztályban 129 gyerek tanult, a település 290 iskolaköteles gyermekéből. A jelentés beszámol arról, hogy a tanító felügyeletével rendszeres volt a tanulók templomba járása, és el voltak látva a legszükségesebb tankönyvekkel, tanszerekkel. A népiskola fűtése, takarítása rendben megtörtént, melyet az iskolaszolga végzett.
A fűtést támogatta a Vallás és Közoktatásügyi Minisztérium 200 Ft. utalványozásával (3. melléklet)
1946. november 17.-án volt a szülői értekezlet, 1947. május 20.-án volt az iskolában a tanfelügyelő. Népiskolai ünnepélyt szerveztek október 6.-án, és március 15.-én, valamint május 6.-án a madarak és fák napján.
Az iskola berendezéséhez tartozott ekkor körülbelül 25-30 db. 100-120 cm-es olajfestmény, amelyeken történelmi személyek, események voltak megörökítve. Ezek a képek az államosítás utáni évtizedekben eltűntek az iskola kis harangjával együtt.
Egy helyzetjelentés szerint1947/48-as tanév elején két tanerő oktat 1-2(58 tanuló) 3-8(78 tanuló) a második pedagógus Antal János görög katolikus tanító.
A tanév folyamán Ajakra távozott Tóth Béla helyére Berényi József került.
A településen Egyházi egyesületek, társulások szervezése is folyt, egészen azok felszámolásáig. Marosvölgyi István plébános jelentése szerint Ramocsaházán Férfi Liga, Katolikus Szülők Vallásos Szövetsége, Rózsafüzér Társulat, Sz. Ferenc III. rendje működött. A szervezetek közül csak a szigorúan hitbuzgalmi Rózsafüzér Társulatot hagyták működni a pártállam éveiben.
A 290 iskolaköteles gyerekből 160 a református népiskolába járt. Általában itt 2 tanító oktatta, nevelte a gyereket. A működés feltételei, és körülményei hasonlóak voltak a katolikus népiskola körülményeihez. Egyedüli könnyebbséget csak az egyházi birtok nagyobb mérete jelentette.
Mikola István ebben az időben a lelkipásztor. A kántortanítói feladatokkal Nagy Mihály igazgatót, és Kovács Sándort bízta meg a presbitérium. Nagy Mihály református iskolai tanító a katolikus Gáspár tanítóhoz hasonló jelentőségű személyisége a ramocsaházi oktatásnak. Ő is hosszú évtizedeket töltött Ramocsaházán, és gyerekek generációit nevelte. Az államosítás után az állami általános iskolába tovább dolgozott.

2.4. Az egyházak illetve népiskoláinak helyi gazdasági alapjai, a kántortanítók fizetése.
A római katolikus egyház tulajdonában ekkor 8 kat. h. föld volt a község délkeleti részén lévő "feketetagban-, Oreskó Gizella felajánlásából.
A református egyház tulajdonában a lelkészi javadalmi szántóföld több mint 30 kat. hold, az egyház pénztára számára gyümölcsözött 10 kat. h. szántóföld. A kántortanító javadalmi szántóföldterülete több mint 17 kat. h. volt. A különböző jogcímeken, és formákban összesen birtokolt földterület a szántókkal, az erővel, és a temető területével együtt elérte a 100 kat. h.-t. Ezen földek zöme település északi, északkeleti részén feküdtek, és a tulajdon jellege ráragadt a terület elnevezésére: "paptag- "tanítótag-. Az egyházak pénzbevételei szűkösek. A háború utáni évek konkrét javadalmazásáról legjobb leírást a tanítói állást meghirdető újságcikk adja. A Magyar Nép napilap 1945. július 14.-ei számában Gáspár kántortanító megüresedett állását a következő feltételekkel hirdetik: "Egy tanerős iskola tanítójának javadalma: természetbeni lakás, 2 kat. hold föld, 10% helyi járandóság, a többi állami segély-
A föld mennyisége a református egyháznál nagyobb volt a bővebb lehetőségek miatt. A rendszer azonban ugyanúgy működött. Az állam fizette a kántortanítókat, és ennek a 10%-át fizette be a fenntartó egyházközség, vagy gyülekezet "a tanító helyi javadalmaihoz hozzájárulás- címen. Ezt az állami javadalmazási formát nevezte a köznyelv állami segélynek. Konkrétan ez az összeg 1947-ben 134 Ft volt havonta, tehát ennyi pénzt kapott a tanító a természetbeni javadalmain kívül. Az összehasonlíthatóság kedvéért írom le, hogy egy átlagos évközi vasárnap a hívek teljes perselyadománya ebben az időben 20-30 Ft. között volt.

2.5. Fejlesztési törekvések
A népiskola fejlesztése, korszerűsítése érdekében az egyházi népiskolák elkezdték tervezni az osztálybontás személyi feltételeihez szükséges tanítói állások, lakások felmérését, a szükségletek tervezését. Ezt bizonyítja az 1947-évi kimutatás. (4 melléklet) Ugyanakkor a csoportbontás, és a létszám miatt szükséges tárgyi feltételekről, vagy az általános iskolává alakításról nem esik szó a kérdőíven. A kitöltők ennek ellenére ráírják a tanító lakás rovatba a tanterem igényt is.

3. A ramocsaházi egyházi iskolák államosítása
3.1. Előzmények
1948. június 16-án a magyar országgyűlés megszavazta - a Demokrata Néppárt képviselőinek ellenzése mellett - az egyházi iskolák államosításáról szóló 1948. évi 33. törvényt.
Az év elején született elhatározást tavasszal már nyíltan hangoztató hatalom a törvény
hatálybalépése előtt elképesztő méretű média, agitációs, és szükség esetén erőszak hadjáratba kezdett. A ramocsaházi emberekre kevéssé hat a média, hiszen nem általános az újságolvasás. Az egyházak azonban megszólítják híveiket a szószékről, hangoztatva az államosítás elutasítását. Talán a legsarkosabban Mindszenti József bíboros, hercegprímás, esztergomi érsek körlevelei fogalmaznak, amelyekben - más lehetőség nem lévén - a nyílt politikai konfrontációval próbálja megállítani az iskolamonopólium kialakításának folyamatát. A felolvasott körlevelek kristálytisztán látják, és mutatják a valóságot, ugyanakkor kitűnik belőle a felfokozott érzelem, a felháborodás hangja. Az emberek beszélnek az államosításról, és a lakosság nagy része elutasítja azt. A ramocsaházi lakosok egy része megértette a változás irányát és célját, és tudja, hogy nem lehet tenni a hatalom ellen. Mások azonban még nem is tudnak elképzelni olyan a világot, ahol összevont általános iskola van, és nincs vallásos nevelés. Mindenki érezte, hogy itt valami jelentős dolog történik, de néhányan úgy érezték, tenni is kell valamit a sajátnak érzett iskolájuk megőrzéséért.

3.2. Agitáció és agresszió
1948. június 6.-án vasárnapra szervezték azt az agitációt, ahol csapatostól jöttek az idegen agitátorok, és szép szóval próbálták meggyőzni a lakosságot. A szemtanuk elmondása szerint kevesen voltak a katolikus templomba azon a vasárnapon, és nagy volt a feszültség. Marosvölgyi plébános nyugalomra intette az embereket, és fékezni igyekezett az indulatokat. Az agitátorokkal hamar összevitatkozott a település főutcáján egy tucatnyi katolikus asszony. Egyre nagyobb lett a tömeg, mert időközben a református istentiszteletnek is vége lett, és a hazaindulók is megálltak figyelni az eseményeket. A nézelődők között volt Mikola Istvánné is, a lelkipásztor, és a plébános nem voltak jelen. A rövid szóváltás dulakodássá fajult. Az asszonyok egy részénél husángok és botok is voltak, ezért az agitátorok menekültek a tehetetlen dühükben indulatossá vált helyi lakosok elől. A verekedés során súlyosabb sérülés ekkor még nem történt, mivel ez az akció nem volt tudatosan előre kitervelt, inkább a felindultság vezette. Szűk óra múlva megérkezett a tudatos megtorlás, teherautónyi fegyveres formájában. Az addigra már lecsillapult embereket a nézelődőkkel, járókelőkkel, valamint a hatalmat fogadni akaró helyi párttitkárral együtt kérdés nélkül verni kezdték, és hazakergették. Ez után két napig kijárási tilalom, és vallatások következtek. A kihallgatottak elsősorban a dulakodásban közvetlen résztvevők, valamint a helyi egyházak világi és egyházi vezetői voltak. Az embereket a kihallgatás előtt sorban arccal a fal felé állították, és így órákat várakoztatták. A kihallgatáson kérdések, és esetenként verések váltották egymást, amíg nem a kívánt válaszokat hallották.
A megfélemlített emberek többsége a végén már szinte bármilyen vallomást aláírt.
A kihallgatást koncepciós per követte, amelybe természetesen bevonták ártatlanul Marosvölgyi István plébánost, mint felbújót. A reformátusok részéről is szükség volt valakire, így Mikola Istvánnét a református lelkipásztor feleségét is bűnösnek találták. A tiszteletes felesége - az igazságszolgáltatás folyamán - a fizikai erőszaktól maradandó halláskárosodást szenvedett.
A perbefogott kilenc emberre börtönbüntetés várt. Az iskolát szélsőségesen védelmező asszonyok közül kevesen élnek már. Akik elszenvedték a pert és a börtönt, egy életre megtanulták az új rendet. Még több mint 50 év távlatából is alig mernek beszélni azokról a napokról.

3.3. Az államosítás után
Az államosítás ezek után nyugodtan lefolyt, az emberek féltek, és még beszélni sem mertek egymással. Az ellenállásnak sokkal kifinomultabb módján, a kiskapuk keresésével próbálta - mind a két egyház- legalább a kántortanítói földeket, és általában a földvagyont megmenteni. Amennyiben ezek a földek az iskolához tartoznak akkor azokat is át kellett adni.
Jól példázza ezt a törekvést a református presbitérium bátor kiállása, és küzdelme, amelyet az alábbi jegyzőkönyvrészletek mutatnak be:
"...névszerinti szavazás eredményeként a következő egyhangú határozat jött létre: a ramocsaházi presbitérium a ramocsaházi református Egyházközség tulajdonát képező ingatlanokat a Magyar Államnak vételre nem ajánlja fel...-
(1950 március 4.)
"...az államosító bizottság előtt... a Lelkipásztor az 1893 évi nov. 3. javadalmi jegyzőkönyvvel bizonyítja, hogy a lakás és az iskola melléképületei, és a föld nem kizárólag iskolai, hanem kántortanítói célt is szolgáltak, s mint ilyenek, a fennálló törvények, és rendelkezések értelmében nem államosíthatók...-
(1950. szept. 10.)
A folyamat végeredményeként az egyházak mégis elvesztették a termőföldjeiket. Sokkal súlyosabb kár talán, hogy az addig heterogén oktatási rendszer belefutott az állami monopólium uniformizáló hálójába. A legsúlyosabb azonban azok az egyéni, és társadalmi kihatások, amellyel még évtizedeken keresztül számolnunk kell.
Megkérdezettjeim mondták: "egy tanterem volt, összevont osztályok, egyszerű körülmények és egy tanító.- A népiskola és tanítójának személye feltétlenül életre szóló nyomot hagyott az itt tanuló ma már nagyapa és dédapa korú gyermekekben.




Felhasznált irodalom:


1. Mészáros István Németh András Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris 1999.

2. Nagy Péter Tibor (szerk.): Oktatáspolitika és vallásszabadság
Állam - Egyház- Iskola a XX. században. Új Mandátum 2000

3. Valuch Tibor:Magyarország társadalomtörténete a XX. század második felében
Osiris 2002

4. Gaál Sándor: A ramocsaházi református iskola történetéből (dolgozat)


Felhasznált dokumentumok forrása:


1. A Ramocsaházi Katolikus Egyházközség levéltára

2. A Ramocsaházi Református Egyházközség presbitóriumának jegyzőkönyvei (1950 március 4. és 1950 szeptember 10.

3. Magyar Nép napilap 1945. július 14.-i száma























































































































































































































































































































































Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

  • 2024. április 22., hétfő

    „Az esperesi szolgálat nem plecsni, nem kitüntetés, hanem lehetőség a szolgálatra.” Beiktatták Kovács Gergely esperest a Budapest-Déli Református Egyh...
  • 2024. április 21., vasárnap

    Közelebb a teremtett világhoz, közelebb egymáshoz, közelebb az Ige megéléséhez. A Gyökössy Intézet a lelkészeket hívja ki a mindennapok terhei közül. ...
  • 2024. április 18., csütörtök

    Az egyházkerületi konferencia-központok helyzetéről, a Kákicson nyíló ifjúsági házról és az elsőként megválasztott presbiterek közelgő találkozójáról ...
  • 2024. április 17., szerda

    A HolddalaNap zenekar újra hangszőnyeget sző a csendből. Imádságban fogant koncertjükről Gulyás Anna énekessel, dalszerzővel beszélgettünk.
  • 2024. április 16., kedd

    Duráczky Bálint szociológus szerint a tradicionális keretek lebomlása az elköteleződés megerősödését hozhatja egyházunkban.
  • 2024. április 16., kedd

    A Református Pulmonológiai Centrumban kapta meg Közép-Európában elsőként a gyógyszeres kezelést egy hatévesnél fiatalabb cisztás fibrózisos gyermek.
  • 2024. április 15., hétfő

    Alkohol- és drogfüggőségből szabadult srácok, közös munkájuk biztonságos közeget teremt számukra a reintegráció felé vezető úton.
  • 2024. április 15., hétfő

    Újraalapításának 30. évfordulójáért adott hálát a Kecskeméti Református Általános Iskola vasárnap.
  • 2024. április 12., péntek

    Százhúsz lelkész és missziói munkás találkozott a Káposztásmegyeri Református Gyülekezetben tartott Nagy-Budapesti Missziói Konferencián.
  • 2024. április 10., szerda

    Költészet napja alkalmából a tükrök fontosságáról és a férfivá nevelésről beszélgettünk Hajdúné Tóth Lívia, lovasberényi hittanoktatóval, lelkipásztor...