FM írta:
A meglátásom, hogy roppant nagy tévedésben vagy, de első beszélgetésinktől ezt fejtegettem.
....
Kezdem a kesztyűnél
Nos, ha te ezt kesztyűként fogod fel, akkor mélységesen sajnálom. Nem kihívásról van itt szó. Hanem gondolat csere. A kihívásban benne foglaltatik a győzelem, vagy a veszteség fogalma.
Nem, nem akarlak meggyőzni, sem téged sem mást.
Elmondom, ahogy én látom.
Illetve hiszem. Érdekel, ahogy Te, vagy más, gondolja ill. hiszi.
Itt jön be az értelem a hithez. Nem hiszek olyanban, amit nem értek. Vagy nem tudom felfogni annak létezését.
Nálam a hit, és hiszékenység két külön fogalom.
A hit a nem látott dolgokról való meggyőződés
Mi a meggyőződés?
Többfélekép, különböző fokozatban tarthatunk valamit igaznak, valónak, létezőnek. Dolgokra nézve ennek legmagasabb foka a követetlen szemlélet; amit látok, tapasztalok, abban eszembe sem jut kételkedni, ámbár érzéki csalódások nem ritkák. Gyöngébb fok az igaznak, valónak tartásban a sejtés, a föltevés, a várakozás. A hit oly dolgok igaznak, valónak tartására vonatkozik, melyek létét, valóságát érzékeink nem igazolják. Az igaznak tartást M. -nek is nevezzük, de rendszerint ezt a szót inkább elvont igazságok, elvek, gondolatok igaznak tartására alkalmazzak. Az igazi M. belátáson alapszik. A M. -t a kétely (szkepszisz) támadja meg és rongálja. Más a hitbéli, más a tudományos, más a közvetetlen, más a naiv M., melyet még eszünkbe sem jutott kétségbe vonni.
Luk 1:3 Tetszék énnékem is, ki eleitõl fogva mindeneknek szorgalmasan végére jártam, hogy azokról rendszerint írjak néked. jó Theofilus,
Luk 1:4 Hogy megtudhasd azoknak a dolgoknak bizonyosságát, a melyekre taníttatál.
Lukács maga járt utána a dolgoknak, és győződőtt meg arról, hogy azok úgy történtek.
Meggyőződőtt arról amit nem látot. Hisz abban.
Nem keverem az emberi filozófiákat, a hithez.
A Bibliának megvan a maga belső felépítési rendszere, nem vak tulkoknak íratta le Isten. Hanem nekünk embereknek. Honnan tudjuk, hogy van Isten? Azonkívül, hogy körbenézve a világban mindenben a teremtettséget, a tervszerűséget látjuk. A Biblia az ami kimondja, közli, tudatosítja. Tudjuk, emberi ésszel felfogjuk, hogy Ő létezik. Ezért hiszünk benne.
Nem tudom, hogy milyen képet alkottál rólam. Most mondom, hogy közel sem teljes, vagy helyes. Pusztán 173 alkalommal szóltam eddig itt hozzá. Ez a 174. Szerinted ez elég, egy vélemény, vagy megállapítás, kijelentésre?
Mert ezt te sem gondoltad komolyan.
Erre nézve én azt mondom, hogy Te leledzel roppant nagy tévedésben.
Ami az írásokat, és hited illeti. Eddig nem mondtam, hogy Te, tévedésben leledzel. Nem az én dolgom megítélni, hogy melyik hit a számodra helyes, és helytelen. Hiszel, amiben akarsz. Érdekel, és szívesen olvasom, amit mondasz. (habár nem mindig értem.) Hiszen azzal, hogy kijelenteném hitedben tévedésben vagy. Máris az Ítélkezés oldalára kerülnék. Mert kijelentettem valamit. Egy személyről, amihez nincs jogom. (érted?)
Ha a Biblia nem arra való, hogy hitet keressünk általa. Akkor mire való?
Ha az értelem nem arra való, hogy felfogjuk mi a jó, és mi nem. Akkor minek az értelem?
Minek olvassuk a Bibliát? Hiszen a nélkül is lehet hitre jutni?
Ha pedig nem. Mert szerintem nem. Akkor a Biblia szavait, amit Isten nekünk embereknek íratott le, emberek által, hogy értsük. Akkor azt olvasva és megértve, jutunk hitre.
Bizonyságot szerezve (utánajárva, megnézve sok oldalról.) hiszünk abban.
A hit a nem látott dolgokról való meggyőződés, és a reménylett dolgok valósága.
Olyan tisztán fogalmaz, és egyszerűen, érthetően. Mit nem látunk? Istent. Az egyetemleges vitát, a helyzetünket, stb… de meggyőződve hisszük, hogy a beígért = reménylett, várakozunk arra. Az új világ, mint valóság be is fog következni. Nincs okunk kételkedni abban.
A különbség az; pár felfogás közt, hogy van aki elhiszi, mert jobb nincs. Van, aki elhiszi, mert mondta neki, lelkész, pap, stb. általa elismert személy. Van aki utánajár, meggyőződik.
Erről beszél az írás ezen része. Mert ezt tartja Isten fontosnak, Ádámtól egy dolgot várt el. Legyen lojális, tartsa be az egyetlen utasítást.
Tőlünk azt várja el, hogy megértsük, mindenki a maga értelmi szintjén. És magától döntve higgyen.
De, elég nehéz úgy gondolatokat kicserélni egymás közt. Ha a másikat egy kategóriába, azaz skatulyába tesszük. Nekem nincs közöm a Református hithez. Pusztán, hogy itt is vagyok, nem azt jelenti, hogy érdekel, vagy jóváhagyom. Habár ez egy Református portál, én mégis inkább az emberek miatt járok ide. Mert nálam nincs skatulya elmélet. Számomra Te, FM vagy aki hisz a Biblia alapján Istenben, és Jézusban. És szívesen olvasom a Te, és mások gondolatait.
Szóval; Hagy a kesztyűsdit!
Nem méltó az hozzád, sem pedig hozzánk.
Beszélgessünk arról, ami valóban fontos. Persze, ha megtisztelsz gondolataiddal.
Felhoztál egy gondolatot. J.T. Bibliája. Én megkérdeztem, hogy mi a különbség? Mi a gondod azzal?
Nos, ha válaszolsz, akkor arra válaszolj! És fejtsd ki! Vagy mond; ’nem óhajtok erről beszélni’ oszt el is van felejtve. Mert nem erőszak a disznótor.