A MISE TALÁN SEMMI SE?
Ahogy halad az idő, mind közelebb az Úr visszajövetele. Nem csak azért, mert, aminek kezdete van, annak vége is szokott lenni a teremtett világban, de az Ige által megjelölt jelenségek egyre inkább erre mutatnak. Többek közt egységesülő, vallási megbékélés is szerepel a felsorolt ismérvek közt. Nagyon is „visszaköszön” ennek több – elsősorban a katolicizmusnál tapasztalt – kísérlet, igyekezet, teória. Egyik oldalága ennek Róma „fekete báránya”, Hans Küng, tübingeni teológia professzor. Fő munkássága, előadásai, könyvei a világbéke (mintha az Antikrisztus is ezzel kecsegtetne az Ige alapján) feltételrendszerének megalkotása körül mozog. S lévén az ökumené tanszékét vezette, nem meglepő, hogy könyvei egyike is, mely szerint akkor lesz béke a Földön, ha a világvallások megbékélnek egymással – a Világethosz címet viseli… Érdekes, hogy II. János Pál, néhai pápa, aki Küngtől megvonta az engedélyt, amivel a katolikus egyház nevében szólhatott, taníthatott, e kérdésben nagyon is „egy húron pendült” Hans Künggel, hiszen Assisibe invitált minden világvallás vezetőt, köztük fétisimádókat és woodoo-varázslókat is – úgymond közös imára. Hogy miféle botrányos, értelmetlen bohóckodás volt ez, azt csak Isten tudhatja, de hogy Ő nem vett részt ebben, s messze nem kért belőle, az biztos.
Nos, az idők jelei azok is, hogy a protestánsok is egyre szélesebb körben részt vesznek a „katolikus kezek keresésében, kart karba öltésében”. Eszükbe sem jut, hogy ezzel kimondatlanul is leminősítik, sőt tagadják a protestantizmust, különösen is annak Istentől rendelt voltát. Felrémlik emlékeimben, amikor még katolikus voltam, de már mögöttem volt egy vagy két ökumenikus imahét, amelyen kölcsönösen „megkóstolhatta” egymást katolikus és protestáns – egyik éjféli misén kissé meglepetten, de örömmel tapasztaltam néhány baptista hívő részvételét. (Kuriózum lehetett számukra, s gondolom, azért „szentáldozáshoz” nem járultak).
Ma már, bő két évtizedes protestáns múlttal, bővülő Ige-ismerettel, (reményem szerint) mélyülő hittel ezt nem találom megengedhető, „semleges cselekedetnek”. Még akkor sem, vagy éppen azért egyre kevésbé, ha ez mindinkább terjedőben van, ti. a protestánsok olyan nézete, miszerint a katolikusok nekik testvéreik az Úrban, templomaikba, miséiken részt venni. Sőt akad, aki az ún. „szentáldozásban” is részt vesz, leszámítva, hogy nem tekinti a jegyeket Krisztus valóságos testének (s ha boris van véletlenül, azt nem tekint az Úr kiontott vérének). Egyáltalán nem is tudatosul bennük, hogy katolikus hittétel, feltételrendszer szerint azok, akik nem vallják az ostya és a bor állagát a valóságosan jelenlévő krisztusi testnek és vérnek, azoknak tilos kiszolgáltatni e szentséget. Miben is áll a katolikus egyház hite szerint a szentmise ( = eucharisztia) tartalma, jelentése és jelentősége? Idézet következik a Biblikus Teológiai Szótárból:
Az eucharisztikus test és vér tehát most már nem csupán egy megtörtént esemény jelképes emlékezete (memoriale-ja), hanem jelenvalóvá teszik annak az eszkatológikus világnak egész teljességét, amelyben Krisztus él. Az Eucharisztia – miként az egész szentségi rend, amelynek központját képezi – lehetővé teszi a hívőnek, aki még a régi világba merül, a Krisztussal való fizikai kapcsolatot, az új világban élő, feltámadt „lelki” Krisztus egész valóságában való részesedést (vö. Jn 6,63). Azok a táplálékok, amelyeket ez a Krisztusi valóság felvesz, megváltoztatják természetüket, és valóban az „angyalok kenyerévé” válnak (Zsolt 78,25 vö. Bölcs 16,20), az új világ táplálékává. Az oltáron való jelenlétük által a meghalt és feltámadt Krisztus valóban jelen van, mint örök áldozat. . Ezért a mise a kereszt történeti áldozatával azonos áldozat: Krisztus szeretetből fölajánlja magát mindkét esetben, csupán a hely és az idő körülményei különböznek. (343. old.)
Mindez a biblikus botrány smafu a sok langyosodó protestáns számára. Számukra az Ige jó-szándékú mesekönyv? Lényegtelen, hogy az Úr Jézus nem alkotott papi rendet? Hogy egy adag dolog az ószövetségi, zsidó liturgiából, önkényesen átvett – kezdve az öltözéktől az oltáron át az áldozat fogalmáig? Mintha nem is lenne a Szentírásban pl. a Zsidókhoz írott levél. Ebben Krisztus az egyetlen és igazi főpap, aki saját vérével áldozva,, egyetlenegy áldozatával mindörökké tökéletessé tette a megszentelteket.
Teljes félreértése az utolsó vacsorának a miseáldozat. Ebből látszik, hogy a klérusnak a bibliaismerete a Szentlélekkel való közössége (aki oktat, tanácsol, bölcsességgel lát el) sehol sem volt. Misztifikált, révedező, transzcendentális spekuláció az egész, az Ige rostáját messze kerülve. Az, hogy az úrvacsorát megalkotta az Úr Jézus, messze nem jelenti azt, hogy felhatalmazta volna követőit, bárkit az ún.epiklézisre, azaz a Szentlélek lehívására, levonására az oltárra, Aki majd átváltoztatja az ostyát és a bort Krisztus fizikai testévé és vérévé. S mi módon lehetne ezt az eucharisztikus áldozatot, amivel szinte újra megfeszítik a Messiást – olyan értékképzőnek tekinteni, amivel az egyház rendelkezhet? Mégpedig az elhunytak üdvösségét ezzel elősegítendő többek közt? Mi ez, ha nem varázslás, miként Saul idejében az endori asszony, aki megidézte az elhunyt prófétát?
Isten nem kér égő és véres-áldozatot, Krisztus keresztáldozatának ismételgetésére sem felhatalmazás, sem szükség nincsen. Sámuel Saul áldozatbemutatását elítélte.Több az engedelmesség, minden áldozatnál. Sőt az engedetlenséget azonosította a varázslás bűnével.
A szentmise, eucharisztikus áldozat nem más, mint engedetlenség Isten Igéjével szemben.
Kálvin János, a református egyház megalapítója A keresztyén vallás rendszere (II) negyedik könyvében a pápás miséről, amely szentségtörés, nemcsak megfertőztette, hanem semmivé tette Krisztus szent vacsoráját című fejezetben a katolikus miséről így ír: "…harcra szállok azzal a vélekedéssel (…), hogy a mise (…) oly engesztelő áldozat, amellyel az Istent maguk iránt kiengesztelik." Amennyiben komolyan vesszük Kálvin szavait, úgy a református és a katolikus teológia között kibékíthetetlen ellentét áll fenn a katolikus mise megítélésének tekintetében
2010-08-04 Mihálovics Zoltán
_________________ "Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )
|