ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
2.5.1. Hit Gyülekezete
Németh Sándor, a Hit Gyülekezetének alapítója és jelenlegi fõpásztora egy darabig a katolikus Hittudományi Akadémia hallgatója, majd egy pünkösdi gyülekezetben tér meg.
egy olyan "pünkösdi" gyülekezetben, amit egy református pap vezetett
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
1979-ben alapította a Hit Gyülekezetét hét szabadegyházi fiatal imacsoportjaként, 1989-tõl hivatalosan bejegyzett gyülekezet.
szó nem volt Hit Gyülekezetéről, csak per "budaörsi gyülekezet" futott a dolog, az egész "hit-sztori" úgy kezdődött, hogy jött egy amerikai pásztor, akinek a gyülekezet-hálózatához (amit Faith Church-nek vagy vmi ilyesminek hívtak) akkor taktikai okból célszerűnek látszott csatlakozni, EZÉRT sikeredett ezt a nevet felvenni. A csatlakozás végül elmaradt...
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
1992-ben-ben már 20.000 bemerített tagról szólnak, ma pedig 30.000-45.000 tagról beszélnek a vezetõk.58 A Gyülekezet élén 10 tagú vezetõség áll, ebben azonban a meghatározó szerep Némethé. A vezetõk többsége elvégezte 3 éves fõiskolájukat.
5 éves, oké?... leánykori nevén tényleg főiskola volt, manapság ugye Akadémia, de már akkoriban is nagyon komoly képzést adott
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Fõ és nem fõállású lelkipásztorok és a helyi gyülekezetet vezetõ, titkos szavazással megválasztott, és Németh Sándor által fölszentelt, zömmel egyetemista és értelmiségi diakónusok képezik a Hit Gyülekezetének “papságát”.
titkos szavazásról sose hallottam, de lehet, hogy csak én voltam túl távol a tűztől...
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Örömteli, bensõséges zenével kísért liturgiájukban megjelenik a nyelveken beszélés, a dicsõítõ, hálaadó, spontán ima, a kézrátétellel gyógyítás, az élénk mozgás (a “Szentlélektõl való hanyattesés”, ugrálás, tánc), a démonûzés és a havonta és az ünnepeken kiszolgáltatott úrvacsora.59 Zenével, tanúságtétellel, pantomimmal, agapéval misszionálnak. Tanrendszerük protestáns és karizmatikus60), döntõek Hagin (és — Benkõ A. szerint — még Young tanai), mely szerint a földi sikerek és a gazdagság isten áldása jelei. A szellemeket és karizmákat Németh S. tudja megkülönböztetni.
ez így "kimodva" biztosan nem igaz, ezzel együtt a "végső tekintély" vitás esetben minden bizonnyal ő
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Bõvebb információkhoz nem könnyû hozzájutni, mert az alapszabályzat a bemerítetteknek sem áll rendelkezésére.
mivel bejegyzett vallási közösség, KÖTELEZŐ VOLT leadni a hitvallást-alapszabályzatot, ez nyilvános, bárki számára hozzáférhető
más kérdés, hogy a GYAKORLAT mennyiben van ezzel fedésben, de ez más közösségekben is erősen változó
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
1997-ben még felekezeten felüli gyülekezetnek definiálta magát a Hit mozgalomhoz tartozó Hit Gyülekezete, 1998-ban már Magyarország ötödik legnagyobb felekezeteként hirdetik magukat.
a számok magukért beszélnek
ami talán tényleg megváltozott: ma már nem az a jövőkép, hogy "mindenki csatlakozzon a gyülekezethez", sokkal nyitottabb és elfogadóbb a hozáállás, más kérdés, hogy "egyenranguként" csak a "nagyokkal", vagyis a történelmi egyházakkal tárgyalnak továbbra is, a "kicsikkel" szemben van egy határozott lenézés...
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
A metodista—baptista gyökerû klasszikus pünkösdistáktól a bõvölködés teológiában térnek el, mely szerint Jézus nem csak a bûnöktõl, hanem a betegségtõl és a szegénységtõl is megváltja híveit.
nem hinném, hogy az "áldás teológiája" a pünkösdi egyházban nem ugyanígy jelenne meg, de a többi protestáns (és nem NEOprotestáns) felekezettől ez valóban elválasztja őket
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
61 Papp Ferenc úgy véli, hogy erõsen hatott rájuk a New Age, hiszen a kimondott szónak teremtõ erõt tulajdonítanak, azt hiszik, hogy Istent saját szavával meg lehet fogni, befolyásolni, hogy adjon bõséget, boldogságot. (PAPP—98)
"karizmatikus varázslók" elnevezést sikeredett e mentén a logika mentén kiérdemelnünk
a tyúk-tojás problémát talán úgy lehet feloldani, hogy a "hit beszédének" teológiája JÓVAL ELŐBB megvolt, mint hogy a New Age egyáltalán elindult
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
A Hit Gyülekezet erõteljes katolikus-ellenes kampányt folytat. Szinte kötelezõ olvasmány Tony Cuffy Katolikus voltam címû, korántsem tárgyilagos mûve, David Hunt A fenevadon ülõ asszony címû könyve, mely a katolikus teológia és gyakorlat átfogó, de ugyancsak elfogult kritikája, R. Hutchison: Opus dei - a hatalom szentesíti az eszközt címû könyve, mely ezt — a katolikusok körében sem egyöntetûen megítélt — mozgalmat egyebek mellett pénzügyi visszaélésekkel is vádolja, Az ökumenizmust a katolikusok általi beterelési törekvésnek tartják. Németh Sándor egyszer a Biblia szellemében tanító egyházakkal való együtt mûködésrõl, máskor már a katolikusok megtérítésérõl beszél. (PAPP—98)
itt a DÁTUM a kulcs! 98-ban még LEHET, hogy volt egy katolikus-ellenes éle a teológiának, mára ez egész biztosan már a múlt
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Egészen sajátos szerepet játszik ez az egyház a hazai politikai életben. Tény, hogy komoly tényezõ volt a Szabad Kezdeményezések Hálózata megalakulásában, és az is tény, hogy az SZDSZ megalakulása utáni években a párt tagságának mintegy harmada tartozott ebbe a vallási csoportba, s e párt országgyûlési képviselõi között is voltak, s maradtak “hitesek”. Az Antall kormány idején az is felmerült, váljanak önálló politikai párttá.
pontosabban egy kisebb nem parlamenti párt meghatározó erejévé válva kerüljenek be a parlamentbe, döntési pozícióba.... nem jött össze...
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Lapjai által a tagoknak biztos — liberális — politikai orientációt ad a Hit Gyülekezete, melynek egyes hangadó személyiségei távol tartanák egyházukat a pártpolitikától.)
a frissebb NS-interjú ezt korrektül leírja, nem rugóznék ezen tovább
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
A 80-as évek végén nõkbõl, diákokból és 20-35 éves marginális helyzetû férfiakból állt a Hit Gyülekezet.
nagy megállapítás...
nőkből férfiakból és diákokból... a nők és diákok "marginális helyzete" alapból "magától értetődő".... szomorú társadalomkép, de ez most mindegy...
ami TÉNY: az elején sok tanulmányait abbahagyó, kétkezi munkába "temetkező" ember volt, nem tartották fontosnak a társadalmi presztizst, ez mára teljesen megváltozott
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
E rétegek mellé egyre nagyobb arányban: fõiskolások, egyetemisták, értelmiségiek, és más társadalmi rétegek csatlakoztak. Mára kiemelkedõen fontos társadalmi rétege ennek az egyháznak a polgári középosztály, õk képviselik az egyház derékhadát.62 A tagság 67 %-a fõvárosi, lassan emelkedik a vidéki hívek aránya.
ez is érdekes "megfigyelés", nem tudom MOSTANÁBAN hogy alakulnak a vidéki gyülekezetek, de a "zömmel fővárosi" jellegre erősen rásegített az, hogy a vidéki tagokat külön buszokkal szállították (meg gondolom ma is szállítják) fel a fővárosi összejövetelre, vagyis a "fővárosi tömeg" azért eléggé csalóka jelenség
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Ifjúságpolitikájuk fõ jellemzõi a bibliai értékek aktív hirdetése, a kiváló tanulmányi eredmények és a csúcstechnológia alkalmazása. Hitbeli nézeteinek összhangban érzik a polgári tudománnyal, élesen szembeállnak a nacionalizmussal, az antiszemitizmussal és — legalábbis a deklaráció szintén, hiszen a katolikus egyházat meglehetõsen kíméletlenül bírálják — a vallási intoleranciával. (MÁTÉ—98)
igen, ez a múlt... mára akár a fordítottja is előfordul, mikor ELISMERÉSSEL emlegeti Sándor a katolikus egyházat
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
A Hit Gyülekezetét a katolikus papok és hívek áltatában agresszív szektának tartják, amely kritizálja, lejáratja, támadja a katolikus egyházat. Többen tudni vélik, hogy istentiszteleteik rendre a “vesszen a pápa” kántálásával érnek véget.
ezért kár volt... az elemzés többi része még nagyjából ragaszkodik a tényekhez, de emiatt az egész komolytalanná válik
személyes tapasztalatből állíthatom: ilyen SOHA nem fordult elő, a HitCsarnok ELŐTTI időszakról beszélek, abban én már "nem vettem részt", de azóta - a fent említett módosulások miatt - még kevésbé képzelhető el bármi ilyesmi...
ez kb. hasonló kategóriájú "hiteles beszámoló", mint a "hánytatószoba", vagy hogy "veréssel kényszerítik a híveket, hogy bevallják a bűneiket"
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Kunszabó Zoltán, a Hit Gyülekezetet megjárt, ma a katolikus karizmatikus mozgalomhoz tartozó újságíró — elismerve, hogy “a katolikus egyházban hiányzik az a kinyújtott kéz, amelybe a Hit Gyülekezethez csatlakozók belekapaszkodhatnak, tanúsítva, hogy a hitesek Krisztust szeretik, hogy Krisztusért akarnak dolgozni — több szektás vonást diagnosztizál: “Fûben-fában démont sejtenek. Erõszakosan, betû szerint és mindig önmagával értelmezték a Szentírást. Óva intettek, hogy Platónt olvassam, mert homoszexuális volt, vagy Dosztojevszkijt, mert epilepsziás. Minduntalan azt sulykolták, hogy nincsenek problémáink, hogy boldogok és megváltottak vagyunk. Divat volt jól öltözködni, jeléül annak, hogy áldás van rajtuk.” (KUNSZABÓ—95)63
ezzel sincsenek egyedül
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Benkõ Antal szerint “tanításuk — mely lényegében követi a klasszikus protestáns pünkösdista csoportokét — nem mentes súlyos tévedésektõl. Õk csak a saját igazukat látó próféták “egyháza”. Mint a karizmatikus keresztények körében náluk is döntõ náluk is az élmény , a megtapasztalás, de körükben a hangsúly a Szentlélek kiáradásának látható és látványos jelein van. Benkõ elismeri, hogy “a Gyülekezet lelkesedése sok embert elvezethet Krisztushoz.” (BENKÕ—95/b)64, hogy “sok más pünkösdista csoporthoz hasonlóan ez is örömöt, bõvölködést, sikert, gazdagságot hirdet.
naugye... egyik mondatban "ez különbözteti meg", a másikban: "sok más pünki csoporthoz hasonlóan" ...
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Az öröm valóban a Lélek szerinti élet elsõ jele a szeretet mellett, azonban ha a tánc, öröm, az istentisztelet lényegévé válik, akkor már eltér Krisztus tanításától”. (BENKÕ—95/b)65
míg ha gyászos-komor-reménytelenséget sugárzó, akkor megfelel Krisztus tanításának... ugyan már...
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Tanítómesterük, Yonggi Cho írásai alapján az a benyomást támad az emberben, hogy “a Szentlélek eszközzé vagy bankárrá válik”. (BENKÕ—95/b) 66 A jezsuita tudós végül is azért tartja szektának, mert 1) nem áll készen az õszinte párbeszédre, a másik vallást (a katolikust) a sátán szülöttjének nevezi. 2) a Biblia és a keresztény egyházak mai reális állapotának tanulmányozása mellett mellõzi a keresztény fejlõdés történeti aspektusát.
mindkét megállapításról biztosan állítható, hogy ma már egyáltalán nem igaz
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Mindennek ellenére Sem Benkõ, sem Papp Ferenc sem tartja destruktív, társadalmat bomlasztó szektának. Benkõ azért nem, mert a Hit Gyülekezetének tagjai közül “sokan õszintén megbánják bûneiket, és életüket teljesen Krisztusnak akarják adni”67, Papp pedig azért, mert “Németh Sándor kézrátételes gyógyításaival sok embert lelkileg és fizikailag is meggyógyított a Szentlélek erejével, amit orvosi leletekkel is bizonyítani tud.”. (PAPP—98)
Tovább árnyalja a képet Horváth Pál filozófus megfogalmazása, mely szerint a Hit Gyülekezete “a bibliás fundamentalizmus és az angolszász ihletésû liberalizmus, valamint a zsidóság és az Ószövetség iránti erõs szimpátia sajátosa keveréke”.
ez nagyjából korrekt
az viszont csúsztatás, hogy az angolszász ihletésű liberalizmus alapján a magyar liberalizmus támogatását "varrják a nyakukba"
akik számára a zsidóság és az Ószövetség iránti szimpátia "szépséghiba", azok számomra nem nagyon jelentenek semmilyen szempontból "viszonyítási pontot"
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
68 Papp Ferenc ezen kívül még New Age-elemeket is kimutat ebben a neoprotestáns egyházban, például a fõpásztor prédikációiban megjelenõ szómágiát. (PAPP—98) Váczi Gábor egy Jézus-korabeli farizeusi me/ssiásképet megelevenítõ vallásosság hatalom- és sikerorientált elemein, egy jézustalanított, Pálra és a Szentlélekre összpontosított Újszövetségen kívül szintén a (szerinte keresztényellenes céllal alapított) New Age jegyeit véli felfedezni a Hit Gyülekezet szellemi arculatában. (VÁCZI—93)69
egészségére...
ha jól sejtem katolikus teologusoktól származik,akik figyelemmel kisérték"közelebbről"is Német Sándort és a hitgyülekezetet írta:
Nem érdektelen tudni, hogyan látják a Hit Gyülekezetét a katolikus karizmatikusok. Kovács Gábor szerint a hitesek “vallásos, de nem keresztény emberekként tartják számon a történelmi egyházak híveit, s rockzenével és földi siker ígéretével vonzzák a fiatalokat.”(KOVÁCS—93)70 Marik József — szemben a pünkösdistákkal, akik egyházat alkotnak —a Hit Gyülekezete szekta. Szerinte “Németh Sándor nem egészen egészséges egyéniség, mert hiába van sok adománya nem fogad el kritikát. Aki csak az Úristennek tud engedelmeskedni, s embernek nem, óhatatlanul mellékvágányra kerül. A Szentírásból azt veszik ki, hogy õk az Jézus Krisztus hatalmával élnek, miközben a szeretet fogyatkozik bennük. nem tudnak a másikhoz alázatosan nyúlni, az alapvetõ irgalmas szeretet kevéssé jellemzõ rájuk. Aki közülünk közéjük keveredett, hideg lett, aki kilépett, azt mondta, úgy érezte elhidegült. Úgy érezte, hogy az Úrjézusban már olyan tökéletes, kiválasztott.”
Marik "atya" véleménye megfontolandó, bár sok szempontból vitatkozni lehet vele, de a kiválasztottságtudat, az "élcsapat-öntudat" kétségtelenül realitás... más kérdés, hogy ez sem egyedül a HGy jellemzője...