Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 525 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 35  Következő
 

Ap.Csel. 27, 1-8.
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 27., péntek 02:49 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Victor János: Csendes percek

EGY HAJÓBAN IDEGENEKKEL (Ap.Csel. 27: 1-12.)

Pál tehát hajóra száll, hogy Rómába jusson. Imádságainak beteljesülése volt ez, ha egészen más formában is, mint ő régebben elképzelte. De közben még meg kell tennie a hosszú tengeri utazást.

S ebben az utazásban nincsen semmi különös: Ugyanolyan a hajó, ugyanazok az állomások, ugyanaz az időjárás, mintha akárki másnak az utazása lenne. Egészen köznapi, semmiben sem különböző szálakból szövődik sokszor, és mégis csodálatos dolog az imádságok beteljesedése!

Még csak nem is külön hajó viszi az apostolt. Ő és egy-két kísérő barátja csak egyik részét képezik az úti társaságnak. Vannak a hajón mások is, foglyok és rakományt szállító kereskedők, és ki tudja még, hány másféle ügyben utazók. S most jó ideig egy az útjuk és egy a sorsuk. Akinek útját Isten keze igazgatja, azé sokszor van így egybeszerkesztve idegen útitársakkal!

A közös érdekközösségből az apostol nem is vonja ki magát. Az utazás során felmerülő kérdéseket ő éppúgy szívén viseli, mint mások, sőt még jobban, úgy hogy ő ad jó tanácsokat, amiket jó lett volna meg is fogadni. Jó útitársnak kell lennem még azokkal szemben is, akik nem Krisztus szolgálatában járják útjukat.

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Ap.Csel. 27, 13-26.
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 27., péntek 21:23 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Victor János. Csendes Percek

Ap.Csel. 27: 13-26.

VÁLSÁGOK ÉS VESZEDELMEK

Válságos helyzetekben sok minden elveszti az értékét, amit máskor sokra becsültünk. Íme, a szélvihartól hányt hajóból a sok pénzt érő rakományt, sőt a nagy gonddal összeállított felszerelést is a tengerbe hányják, mint felesleges lim-lomot - mert az utasok életét kell megmenteni! (18-19). Ha rákerülne a sor, én is szívesen odaadnék a magam, vagy a rámbízottak életének a megmentéséért sok mindent, amit máskor oly balgatagon túlbecsülök.
Valójában csak akkor fordul válságosra a helyzet, amikor földi javainknak ez a legnagyobbika, maga a puszta életünk forog veszedelmeben, és hiába adnánk mindent oda érte, "minden reménységünk elvétetik életbenmaradásunk felől" (20.) Ha sok mást nélkülöznöm kell is, amíg ezt az egyet, magát az életet megadja és óvja Isten kegyelme, hálás lehetek érte!
Csak egyetlen még súlyosabb válság képzelhető el: az, ha az életem biztonságban és épségben megvan ugyan, de elvesztettem az Istennel való közösségemet. Mert amíg van Istenem, "akié vagyok és akit szolgálok"(23), addig minden veszteséggel nyugodtan nézhetek szembe, sőt másokat is erősíthetek vigasztalásommal minden viszontagságban. De mi volnék nélküle?

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Ap.Csel. 27: 27-36.
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 27., péntek 21:33 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Victor János: Csendes Percek

PRÓBATÉTELEK ÓRÁJÁBAN

Ap.Csel. 27: 27-36.

Néha a megpróbáltatás vége felé van legnagyobb szükség a türelemre. A jelek azt mutatják, hogy a part már közel van, és véget ért a viharos tengeren való hányattatás. De a zátonyok és szirtek újabb veszedelmei fenyegetik a hajót éppen a part közelében, ha az utasok meg nem várják az éjszaka elmúltát. (27-30.) A szabadulás közelsége még nem maga a szabadulás, és a cél küszöbén elveszhet, aki elveszti a fejét!

Néha a veszedelem legyőzése teljesen azon fordul meg: milyen összetartás fűzi együvé a szorongatottakat. A hajó legénysége megkísérelhetné a menekülést, de az is kétséges, hogy partot érnek-e, az ellenben bizonyos, hogy a magukra hagyott utasok odavesznek. Míg, ha mind együtt maradnak, az utolsó szálig megmenekülnek. (30-32.) Sohase gondoljak csak a magam irhájának a megmentésére!

Néha egy embernek a lelki nyugalma fegyelmezni tud egy egész megriadt társaságot. Íme, van az utasok közt egy, aki jajveszékelés és kapkodás helyett nyugodtan tud várni, mert biztos reménysége van a szabadulás felől, és lelki nyugalma átragad a hajó valamennyi megkínzott utasára. (35-36.) Sok kétségeskedő, riadozó lélek "megbátorodna" körülöttem, ha példaadásommal segítségére tudnék lenni!

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Ap. Csel. 27: 37-44.
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 27., péntek 21:43 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Victor János: Csendes percek

Ap. Csel. 27: 37-44.

ISTEN ELVÉGZI, AMIT AKAR

Pál apostol és vele együtt útitársai is végül tehát mindnyájan "szerencsésen kimenekültek a szárazföldre". Isten, akinek még céljai voltak az ő életével, így ígérte meg neki, és így is lett. (44.)

Beteljesedett Isten ígérete az emberi erő tehetetlenségének ellenére is. Nem emberi ügyességnek és erőfeszítésnek volt köszönhető a szabadulás. A viharzó elemek erejével emberek nem tudtak megbirkózni. Amit ők elterveztek és megkíséreltek a hajó partravezetése végett, az mind meghíúsult. És mégse veszett oda egyetlen utas sem. Végső reménytelenség csak a mi számunkra lehetséges, Isten előtt nincs. (39-41.)

Beteljesedett Isten ígérete az emberi szándékok ellenére is. Mert a természet dühöngő erői mellé emberi akarat is szegődött, hogy Pálnak és fogolytársainak kioltsa az életét. De ez a gyilkos szándék is semmivé lett, s ez a veszedelem sem tehetett kárt egyikükben sem. Akadt védelmezőjük, akinek jóakaratán megtört az ellenséges szándék. Van Istennek hatalma arra, hogy emberi rosszakarat ellen jóakaratot szólítson síkra az Övéi érdekében! (42-43.9

Nem függ hát a sorsom sem emberi erőket meghaladó veszedelmek hatalmától, sem ártalmamra törő emberek szándékaitól. Isten tartja kezében életemet!

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Ap.Csel. 28,1-10. (V.J.)
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 30., hétfő 04:44 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Victor János: Csendes Percek

Ap.Csel. 28, 1-10.

POGÁNYOK

Azok az ókori Málta-szigeti pogányok, akik közé a hajótörött apostol partra vetődött, hű képét nyújtják az Evangéliumot még nem ismerő pogány népeknek.
Megilletődve nézem a bennük is meglevő nemes emberi vonásokat. A halálos veszedelemből ázva-fázva megmenekülteket szeretetteljes gondozásukba fogadják, és "nem közönséges emberséget" tanúsítanak irántuk. (2,7.)
Sokszor csillannak fel Isten képének megmaradt vonásai azokon is, akik nagyon messze vannak Őtőle. Ők is Isten elszakadt gyermekei nyilván.
Szánakozva nézem a lelkükön uralkodó babonás vélekedéseket. Ha Pálra gyilkos veszedelem támad, ebben az égi hatalom "bosszúállását" látja remegő lelkük. Ha pedig sértetlen marad a veszélytől, földre szállt Istennek vélik ámulatukban (3-6.)
Mennyi rettegés és mennyi tévelygés tartja fogva azokat, akik nem ismerik jóban-rosszban az Úristen atyai hatalmát!
És szégyenkezve nézem a Krisztus segítő ereje után való vágyakozásukat. Amikor Krisztus nevében megjelenik valaki, aki tud bajaikon segíteni, milyen hálásan ragadják meg az alkalmat, s hogy előhozzák sok régi, gyógyulásra váró nyomorúságukat! (7-10.)
Milyne nagy tartozásunk van velük szemben!

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Ap.Csel. 28, 11-30.
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 30., hétfő 23:43 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Ap.Csel. 28. rész második feléhez.

Kálvin János magyarázata:

17. vers: Semmit sem vétkeztem a nép ellen.

Két dolog kelthetett a zsidóknál gyűlöletet: hogy a saját népe általános jólétének ártott – amennyiben bizonyos szökevények az amúgyis elég nehéz szolgaságot hűtlenségükkel még súlyosabbá tették – s hogy az Isten tiszteletét megsértette. Mert jóllehet a zsidók az atyafiaktól már elfajultak s vallásukat is egymás között a sok tévedés beszennyezte és megrontotta: mindazáltal a törvénynek puszta neve és a templom iránt nagy tiszteletérzés nyilvánult meg náluk. Pál nem tagadja, hogy a ceremóniákat, amelyekhez a zsidók babonás hittel ragaszkodtak, mellőzte; de az elszakadás bűnét, aminek gyanúja felmerülhetett, magától elhárítja.

Az „ősi szokásokon” tehát azon szokások értendők, melyekben Ábrahám fiai és a Mózes tanítványai hitüket illetőleg a többi népektől feltétlenül különböztek. És Pál azzal, hogy a Krisztushoz oly híven ragaszkodott – aki a törvény lelke és befejezője – az ősi szokásokból igazán semmit sem törölt el; úgyhogy inkább önzetlenül azokra terelte a figyelmet.

Kényszeríttettem a császárra apellálni. Ez a fellebbezés azért váltott ki olyan nagy gyűlöletet, mivel a zsidó nép joga és szabadsága megtagadásának tűnt fel, amely nép a saját törvénye szerint óhajtott élni; továbbá mivel a Pál védekezése az egész nép megbélyegzésével és kárával volt kapcsolatos. Tehát Pál ezt az ellenvetést is megcáfolja, mivel ellenségeinek makacssága kényszerítette, hogy ahhoz a menedékhez forduljon. Ez a kényszerűség menti őt, mivel más lehetőség nem volt arra, hogy a halált elkerülje. – Miután a múltra vonatkozólag ezt a mentséget felhozta, megígéri, hogy ügyét ezután is a zsidók vádolása nélkül fogja védeni.
20. Az Izraelnek reménységéért. E kifejezés alatt sokkal többet kell érteni, mint amit Lukács kifejez – miként abból a feleletből következik, amikor a zsidók „felekezet”-ről tesznek említést, ismételvén a Pál beszédét, amiről Lukács nem szól. – Pál tehát a Krisztusról beszélt, hogy megvilágítsa, miszerint a Krisztus nélkül a zsidóknak nem használ sem a törvény, sem a templom, mivel az örökbefogadási szerződés és az üdvösség ígérete kizárólag a Krisztuson alapszik.
S nem volt előttük kétséges, hogy az ország újraépítése a Messiás eljövetelétől függ, s az utána való vágyakozást és reménységet az akkori romlott viszonyok és pusztulás még inkább fokozták. Ezért joggal mondja Pál, hogy az Izrael reménységéért „vétetett körül a lánccal”, – amiből azt is megtanuljuk, hogy csak azok remélnek igazán, akik tekintetüket a Krisztusra és az ő lelki országára irányítják. Mert azzal, hogy a kegyes emberek reménységét a Krisztusba helyezi, bizonyára minden más reménységet kizártnak tart.

21. vers Sem levelet… Nem azért hallgattak el a papok és írástudók, mintha Pállal szemben megenyhültek volna, vagy hogy őt kíméljék: inkább a megvetés, vagy a lemondás volt oka annak, mivel kétségesnek tartották, hogy neki olyan messziről valamit árthatnának, másfelől az Itáliába szállítás úgy tűnhetett fel előttük, mint a sírbatétel. S éppen olyan gondtalanul uralkodtak, mint gőgösen, csakhogy otthonukban senki se háborgassa őket. – De a zsidók, noha nem egészen őszinték a Pál meghallgatására, valami tudásvágyat mégis mutatnak, midőn nem vonakodnak meghallgatni tanításának védelmét, a minek mindenütt ellene mondanak.
Az ilyen elfogultsággal elzárják maguk elől az utat sokan, úgyhogy nem bírják meghallgatni, amit a közvélemény elutasít, hanem az előttük ismeretlen tanítás elítélése végett a mások véleményét fogadják el. Magatartásuk – amint említettem – hibás, mert ellenszegülést mutatnak, hogy a gyűlöletet, vagy a balvélekedést még szítsák, mintha nem jövendölte volna meg Ézsaiás, hogy az Isten „botránkozás sziklája lesz” az egész népnek.

23. Kitűzvén tehát egy napot. Nem lehet tudni, hogy a kitűzött napon Pál megszakítás nélkül beszélt-e, vagy kölcsönösen vitatkoztak; de – amint az idői körülményből következtetni lehet, nem beszélt egyhuzamban – mert „reggeltől estig” aligha lett volna képes erre – s ezért úgy gondolom, hogy az evangélium lényegének rövid előterjesztése után a hallgatóknak alkalmat adott a kérdezősködésre s a hozzá intézett kérdésekre válaszolt. – Megjegyzendő a vitatkozás módja, ami Lukács szerint két pontra terjedt ki. Pál először előadta, hogy milyen közöttük az Isten országa s különben a legnagyobb boldogság és a nekik megígért dicsőség, amit a próféták mindenütt annyira hirdetnek.
Ugyanis, mivel a zsidók közül igen sokan az Istennek ezen a világon megvalósuló országáról álmodoztak s azt tévesen a kényelembe, az élvezetekbe, és a meglevő javak bőségébe helyezték, szükséges volt annak helyes meghatározását adni, hogy tudják meg, hogy az Isten országa lelki ország, s annak kezdete az élet megújulása: célja pedig a boldog halhatatlanság és a mennyei dicsőség. Másodszor buzdította őket, hogy fogadják el a Krisztust, mint a megígért boldogság megteremtőjét, - S ennek a kijelentésnek ismét két része volt: az egyik a megígért Megváltó tiszte, a másik, hogy már meg is jelent a Megváltó, aki nem más mint a Mária fia, akire az atyák vártak.
Az összes zsidóknál elfogadott tétel volt, hogy el fog jönni a Messiás, aki mindent tökéletes rendbe hoz; de Pál a második részre fektette a súlyt, amely nem volt annyira ismeretes, t. i. hogy a Messiás megígértetett, hogy halálra áldoztatása által az kiengesztelje a világ bűneit; hogy Istent az emberekkel megbékéltesse; hogy örök igazságot szerezzen; hogy Lelke által az embereket megújítsa s az Isten képére formálja; s végül, hogy híveit magával együtt az örökélet örököseivé tegye; amik a keresztre feszített Jézus Krisztus személyében mind beteljesedtek. Nem beszélhetett ezekről a dolgokról a nélkül, hogy a zsidókat durva és földi koholmányaiktól az ég felé ne hívja s egyúttal el ne törölje a kereszten való megbotránkozást, amikor azt tanította, hogy a mi megbékélésünknek Istennel semmiféle más módja nem volt.

Azonban jegyezzük meg, hogy amit Pál a Krisztusról tanított, a Lukács bizonysága szerint azt mind a Mózes törvényéből és a prófétáktól vette. Mert abban különbözik az igazi vallás az összes emberi alkotásoktól, hogy zsinórmértéknek egyedül az Isten igéjét tartja; az Isten egyháza pedig abban különbözik a felekezetektől, hogy egyedül csak az Isten igéjét hallgatja s az ő akarata által kormányoztatja magát. Ebből láthatjuk az ótestamentum megegyezését az evangéliummal, továbbá a Szentírásnak ama kettős hasznát, amit ugyancsak Pál dicsér valahol. t.i. hogy a Szentírás bőven elegendő úgy a tanulékonyak nevelésére, mint azok makacsságának feddésére, akik az igazsággal szembeállnak (II. Tim. 3,16 és Tit. 1,9.) Tehát akik okosak akarnak lenni s másokat helyesen tanítani, tartsák magukat ahhoz a megszorításhoz, hogy csakis a Szentírás tiszta forrásából közöljenek mindent. Másképp járnak el a filozófusok, akik csak észokokkal harcolnak, mivel előttük nincs semmiféle biztos tekintély s szerfelett fonákul utánozzák őket a pápisták, akik az Isten kijelentéseivel nem törődve csak az emberi agyvelő kitalálásaira: azaz a merő együgyűségekre támaszkodnak.

24. És némelyek hittek. A vitatkozás eredménye Lukács szerint végül is az volt, hogy a tanításban semmiesetre sem mentek egyformán előbbre mindannyian. Tudjuk, hogy az apostol a Szentléleknek olyan erejével volt felruházva, hogy a köveket is megindíthatta volna, de hosszas fejtegetésével s bizonyításával sem érte el, hogy mindenkit megnyerjen a Krisztusnak. Ezért ne csodálkozzunk, ha az evangélium világos tanításával ma is szembeszáll sok embernek a hitetlensége, és hogy sokan makacsok maradnak, akik előtt pedig a Krisztus igazsága úgy megvilágíttatott, mint a déli nap fényessége. Ezért Páltól vakon és tudatlansággal távoznak el, akik önként bizonyos tudásvággyal közeledtek volt hozzá. – Ha az önkéntes hallgatásban is ilyen makacsság volt, lehet-e csodálni, ha Krisztust keserű lélekkel megvetik azok, akik gőgös kedvetlenséggel szándékosan kerülik a világosságot?

25. Nem egyeztek meg. A hitetlenek rosszindulata és gonoszsága okozza, hogy Krisztus, a mi békességünk és a szent egységnek egyedüli kapcsa, alkalmul szolgál a meghasonlásra s az embereket, akik addig kölcsönös barátságban voltak, egymás ellen harcba sodorja.

Íme, amikor a zsidók a Pál meghallgatására összegyűlnek, mindannyiuknak ugyanaz a gondolata s ugyanaz a beszéde; mindnyájan ugyanazt vallják, hogy a Mózes törvényét követik. De miután meghallgatták a tanítást a kiengesztelődésről, nézeteltérés támadt köztük s különböző pártokra szakadnak. Mindazáltal nem kell arra gondolni, hogy a viszálykodás az evangélium prédikálásával kezdődött: csak végül akkor tört ki az ellenségeskedés, amely addig a rosszindulatú szívekben lappangott, miként a nap fénye sem ad a tárgyaknak új színeket, hanem csak nyilvánvalóvá teszi a különbséget, ami a sötétségben nem volt észrevehető. - Tehát ha az Isten az ő választottait sajátszerűen megvilágítja s nem ugyanaz a hite mindegyiküknek, jegyezzük meg, hogy ez nem történhet meg a nélkül, hogy – ha a Krisztust mindenkinek felkínálják – egymástól el ne térjenek, de akkor jusson eszünkbe, hogy Krisztusban beteljesedik amit róla Simeon megjövendölt, miszerint „az ellenmondás célja, hogy sok szív gondolatai nyilvánvalókká legyenek” (Luk. 2, 34,35.), s hogy a hitetlenség, mely az Isten ellen támad, anyja a viszálykodásnak.
Miután Pál ez egy szót mondta. Először szelíden és nyugodtan igyekezett őket megnyerni, de amikor makacsságuk nyilvánvalóvá lett, keményebben lép fel s az Isten ítéletét hirdeti nekik. Így kell bánni a lázadókkal, akiknek kevélységét egyszerű tanítással megfékezni nem lehet. Tehát azt a módszert kell követnünk, hogy a tanulékony és szelíd lelkű embereket szelíden vezessük, a csökönyösöket pedig idézzük az Isten ítélőszéke elé.
Hogy Pál inkább a Szentlelket beszélteti, mint a prófétát, azzal az isteni kijelentés hitelét akarja emelni. Ugyanis, mivel az Isten azt követeli, hogy egyedül csak rá hallgassunk, a tanítás tekintélye csak úgy állhat meg, ha tudjuk, hogy tőle eredt s nem emberi fejben született meg. Egyúttal azt is érezteti Pál, hogy Ézsaiás próféta nemcsak egy korszaknak makacsságát bélyegzi meg, hanem hogy a Szentléleknek ez a kijelentése a jövőre is kiterjed.

26. Eredj el a néphez. Fontos ez a hely, mivel az Újtestamentum hatszor idézi, de mivel másutt más célból történik ez, meg kell értenünk, hogy Pál milyen célból alkalmazza az előttünk levő ügyre. Pál ezzel mintegy kalapáccsal össze akarta törni az istentelenek keménységét, a hívőket pedig, akik még gyengék és erőtlenek voltak, bátorítani, hogy a mások hitetlensége ne zavarja őket. A lényeg az, hogy beteljesedik, amit a próféta megjövendölt volt s ezért nincs ok arra, hogy a hitetlenek maguknak tetszelegjenek, vagy hogy a hívők, mint valami új és szokatlan dologtól megijedjenek. – Ámbár bizonyos, hogy az Izrael vaksága, amiről a próféta megemlékezik, a próféta korában kezdődött, de János arra figyelmeztet (Ján. 12, 40.), hogy tulajdonképpen a Krisztus országában lett teljessé. Ezért találóan alkalmazza azt Pál az evangéliumnak ama megvetése ellen, amelyet tapasztalt, mintha így szólt volna: Semmi olyan sem történt, amit hajdan a Szentlélek az Ézsaiás szája által meg nem jövendölt. – Mivel ezt a helyet különféleképp alkalmazzák nemcsak az evangélisták, hanem maga Pál is, az ellenmondás látszata könnyen elenyészik. – Máté13, 14. Márk4,12 és Lukács 8,10. – azt mondják, hogy ez a jövendölés akkor teljesedett be, amikor Krisztus a néphez példázatban beszélt s a mennyország titkait nem fedte fel előtte; mert az Isten szava akkor csak megtöltötte a hitetlenek fülét, akik ebből semmi hasznot sem húztak. János pedig, 12,37. nem nagyon eltérő értelemben azt mondja, hogy a sok csodajel sem indította a zsidókat arra, hogy higgyenek; úgyhogy ebben is ugyancsak a próféta bizonysága teljesedett be. Tehát a négy evangélista megegyezik abban, hogy az Isten igazságos ítélete okozta, hogy a hitetlenek hallván nem hallottak s látván nem láttak.
Most Pál visszaemlékeztet arra, amit a próféta a zsidókról állított, hogy senki se csodálkozzék az ő vakságukon. – De ugyancsak Pál (Róm. 11; 5,7,8,) mélyebbre hatol s a vakság okát abban jelöli meg, hogy az Úr csak keveseket ajándékoz meg a hit világosságával, akiket kegyelmével kiválasztott s kétségtelen, hogy – ha a hitetlenek maguktól eltaszítják az üdvösség tanítását, ez az ő rosszaságuk miatt történik s így bennük van a hiba. Azonban az utóbbi ok nem zárja ki, hogy az Istennek különleges választása különbséget ne tegyen az emberek között, úgyhogy akik örökéletre rendeltettek, azok hisznek; a többiek pedig érzéketlenek maradnak.
A próféta szavaival, mivel azokat másutt megmagyaráztam, most tovább nem foglalkozom. Különben Pál itt nem ragaszkodott szorosan a próféta szavaihoz, hanem azokat inkább a saját céljaihoz alkalmazta. A vakságot tehát, amit a próféta az Isten titokzatos büntetésének tulajdonított, az emberi gonoszságnak rója fel. A próféta azt a parancsot kapja, hogy hallgatóinak szemét kenje be; ellenben Pál a saját korának hitetleneit korholja, mivel szemeiket behunyták; amennyiben ez a kettő egészen jól egybevág, amint fennebb kifejtettem.
- A mondatnak utolsó részében, hogy. „szemeikkel ne lássanak, füleikkel ne halljanak, szívükkel ne értsenek” arra utal az Isten, hogy milyen világos az ő tanítása és bőven elegendő minden érzés megvilágítására, ha az emberek gonoszságuk miatt nem burkolóznak sötétségbe, miként Pál is valahol azt mondja, hogy az ő evangéliuma oly világos, hogy senki sem lehet vak annak fényénél, csak akik pusztulásra vannak szánva, akiknek szemét a sátán kiszúrta (II. Kor. 4,3.)
27. És meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket. E szavakból láthatjuk, hogy az Isten igéjének közlése nem mindenkinél jár azzal, hogy helyes belátásra térjen s a külső prédikálás a Lélek ereje nélkül sokaknak a fülében éppen csak megcsendül, úgyhogy semmivel sem menthetik magukat. Vakmerően szembeszáll itt Istennel a testi felfuvalkodás, amennyiben látjuk, hogy sokan vitatják, hogy hiábavaló, sőt lehetetlenség az emberek elhívása, ha nincs tehetségük az engedelmességre. De ha nem is tudjuk belátni, hogy Isten miért beszél a süketeknek: egyedül az ő akarata, amely minden igazságnak mértéke, többet kell, hogy érjen előttünk, mint ezer okoskodás.
Befejezésül röviden meg kell jegyeznünk, hogy mi az Isten szavának üdvös eredménye? – Az emberek megtérése, ami nemcsak egy új, egészséges állapotnak a kezdete, hanem mintegy feltámadás a halálból az életre.
28. Legyen azért nektek tudtotokra. Hogy a zsidók azután ne vádolják elszakadással, hogy az Ábrahám szent nemzetségét elhagyva a pogány népekhez fordul, kijelenti Pál, amit a próféták annyiszor bizonyítottak, hogy az üdvösséget, melynek a zsidók különleges, vagy legalább is első helyen levő örökösei voltak, az idegenekhez kell elvinnie. Azonban úgy érti ezt, hogy „Istennek ez idvezítése másodsorban küldetett a pogányoknak” – miután a zsidók elutasították, amint fennebb (Csel. 13, 46.) tárgyaltuk. Tehát az értelem az, hogy nincs miért panaszkodjanak a zsidók, ha a pogányok a megüresedett birtokhoz jutnak, melyet ők maguk elhagytak. Természetesen amikor azt mondja, hogy a pogányok hozzá fognak jutni, nem gondol arra, hogy kivétel nélkül mind elfogadják a krisztusi hitet. Mert eléggé tapasztalta, hogy a pogányok közül is istentelenül milyen sokan szembeszálltak az Istennel; de közülük a hívőket szembeállítja a hitetlen zsidókkal, hogy ezekben féltékenységet keltsen, miként a Mózes éneke (canticum) mondja (V. Móz. 32,21.). E közben kifejezi, hogy a tanítás, amit a zsidók elutasítanak, másutt semmiesetre sem lesz eredménytelen.
29. Maguk között sokat vetekedve. Kétségtelen, hogy az istenteleneket azzal, hogy az Ézsaiás jövendölését rájuk vonatkoztatta, még jobban felingerelte Pál, mert a dorgálásokra nem szelídülnek meg, sőt még jobban megvadulnak. Azért vetekedtek, amikor Páltól eltávoztak, mivel nagyobb részük nem akart a történtekbe belenyugodni. Ez a vitatkozás már azt mutatja, hogy egyesek elfogadták, amiket Pál mondott, s nem haboztak védelmezni és bátran megállni a mellett, amit elhittek. – Hiábavaló volna az az állítás, hogy a Krisztus evangéliuma a vitatkozások magja, mivel bizonyos, hogy ezek csak az emberek makacsságából jönnek létre; s ezért, hogy az Istennel együtt élvezhessük a békét, mindig harcolnunk kell az ő megvetőivel.
30. Mindazokat befogadja vala. Kitartásáról kitűnő bizonyságot tett a szent apostol azzal, hogy mindenkinek őszintén rendelkezésére állt, akik őt hallani kívánták. Bizonyára tisztában volt azzal, hogy mekkora gyűlöletet kelt maga iránt s hogy az a legjobb eszköz, ha az ellenfél gyűlölködését hallgatással csillapítja. Személyes nyugalmáról így óvatosan gondoskodott volna, de mivel meggondolta, hogy mint fogoly is nem kevésbé a Krisztus apostola s az evangélium hírnöke, mintha teljesen szabad volna; nem tartotta megengedhetőnek, hogy magát bárki elől elvonja, aki kész volt a tanulásra, nehogy az Istentől adott alkalmat elmellőzze; ezért többet ért előtte az Isten elhívása, mint törődni az életével. Annak bizonysága végett, hogy Pál önként vállalta a veszélyt, Lukács kissé alább kifejezetten dicséri a Pál bátorságát, mintha azt mondaná, hogy nem törődve a félelemmel híven engedelmeskedett az Isten parancsának s nem ijedt meg semmiféle nehézségtől, hogy buzgóságát ne szentelje jövőre is mindenkinek, akivel találkozik.
31. Prédikálván az Isten országát. Az „Isten országát s az Úr Jézus Krisztus felől való dolgokat” nem különíti el Pál, mintha egymástól eltérnének, hanem az utóbbit inkább magyarázatképpen fűzi az előbbihez annak bizonyítása végett, hogy az Isten országa a Krisztus által szerzett megváltás ismeretén alapszik s azt tartalmazza. Tehát azt tanította Pál, hogy az emberek az Isten országától távol vannak, amíg bűneiket megbánva az Istennel meg nem békülnek s az ő Lelke által szent életre nem születnek, s végül, hogy akkor épül meg közöttük és virágzik fel az Isten országa, amikor a Krisztus, mint Közbenjáró az embereket, akiket bűneiknek ingyenes megbocsátásával megajándékozott és újjáteremtett, igazságban az Atyához kapcsolja, úgyhogy a mennyei életet már ezen a földön megkezdve mindig az égre tekintenek, ahol őket készen várja a dicsőségnek teljes és igazi élvezése. – Végül az Istennek különös jótéteményeként hirdeti Lukács azt is, hogy Pálnak akkora szabadságot engedtek. Mert nem azoknak elnézéséből vagy engedékenységéből történt ez, akik ezt megakadályozhatták volna – mivel azok előtt kárhoztatva volt Pál hite – hanem azért, mivel szemüket befogta az Úr. Ezért nem ok nélkül dicsekedik Pál, hogy az Istennek igéje nem volt bilincsbe verve.

Vége

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Pál eljut Rómába.
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 31., kedd 05:32 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
PÁL APOSTOL ELJUT RÓMÁBA. Apostolok Cselekedetei 21-28. fejezetek.

Saját gondolatok a történet kapcsán.

Jézus Krisztus az Úr! Ez volt az első keresztyének rövid hitvallási formulája. Pál azelőtt Saul volt, aki kergette és üldözte Jézust. Hogyan lehet üldözni Jézust? Amikor Ő valóságos – hozzánk hasonló, kivéve a bűnt – testben itt járt a földön, úgy lehetett, ahogyan le van írva a Bibliában, az evangéliumokban. Lehetett Vele vitatkozni, Neki ellentmondani, Őt gyűlölni, elfogni, megköpdösni, megkínozni, végül keresztre feszíteni.
De harmadnapon feltámadt. Sokat gondolkoztam azon, hogy vajon miért nem jelent meg Ő feltámadása után azoknak, akik keresztre feszítették? Nem az lett volna az igazi győzelem? No, itt vagyok, tessék, amit előre megmondtam, bekövetkezett. Feltámadtam, élek, immár nem fog rajtam a fegyver, mit szóltok hozzá, kedves ellenségeim?
De Jézus csak a Benne hívőknek jelent meg. Aztán – mint egy idétlennek (koraszülöttnek), megjelent Saul farizeusnak is. De milyen körülmények között? Hát éppen akkor, amikor ő a legbuzgóbban el volt foglalva a keresztyének (Jézus-követők) üldözésével. „Öldökléstől lihegve…”
Az említett fejezetekben többször is elmondja megtérése történetét. „Délben a napnak fényességét meghaladó világosság” leteperte őt a földre, és megkérdezte: „Saul, Saul, miért kergetsz engem?” Erre csak egy válasza lehetett: „Kicsoda vagy, Uram?” És Jézus bemutatkozott neki.
Ha Jézus neked is „bemutatkozott” már, akkor azt is közölte Veled (mint Saullal), hogy mostmár az Övé az életed. Új nevet kaptál te is, „amelyet senki nem tud, csak aki kapja”. És feladatot kaptál a Jézusról való bizonyságtételre. Hogy milyen széles körben, az nem érdekes. Hanem az az érdekes, hogy meg kell felelned a feladatnak. Hűnek kell lenned. „Engedelmesnek kell lenned a mennyei látás iránt”, mint ahogy Pál elmondhatta ezt magáról.
Pál apostol hatalmas, világraszóló küldetést kapott. Ő lett a „pogányok apostola”, akinek bizonyságtételén keresztül eljutott hozzánk, „pogányokhoz”, a Krisztus evangéliuma. Hogy ez megtörténjen, azért kellett neki Rómába mennie, hogy ott is „demonstráljon” az evangélium mellett. Gondolkoztál már azon, hogy a Biblia nagy részében történelem? Tehát valós emberi történetek elbeszéléséből áll, amely történetek mégis különböznek a világi történelemkönyvek anyagától abban, hogy a Bibliában olyan történetek vannak leírva, amelyek mögött Isten, mint valóságos, élő tényező is jelen van.
Pál Rómába jutása is azért roppant izgalmas történet, mert külső látszat szerint nem különbözik más, hasonló történettől. Mintha emberek keze irányítaná az eseményeket. Vagy mintha személytelen erők is olykor-olykor. Mégis világosan le van írva, hogy „az Úr” az, Aki a történések szálait szövi. Pál apostol nem is idegeskedik, mert ő jól tudja ezt. Nekünk sem szabadna idegeskednünk, mint Krisztus-követőknek, bármerre vezeti is Isten utunkat. Tudhatjuk, hogy nem könnyű az az út, hiszen a „kereszt útja” az itt a földön. Ahogy Chambers mondja: „a hosszú, hosszú elfáradások útja.” De nézd Pált: rendületlenül áll és halad a kijelölt úton, azért, mert az Úr mindig újra megbíztatja, megerősíti. Velünk, veled is így cselekszik, mert kegyelmébe fogadott, és mert szolgájává rendelt.
Újból mondom: tudom, hogy kicsi a mi feladatunk a Páléhoz képest. De gondolj bele: Pálnak voltak hívő útitársai a Róma felé vezető úton. A hajón is, a kikötőkben is, és végül Rómában is. Sokat jelentettek Pál számára, jóllehet még a nevüket sem őrizte meg a Biblia. De „az élet könyvében” be van írva a nevük, és ahogy Pállal együtt voltak nehéz útján, úgy együtt vannak vele a mennyei dicsőségben is. Neked, nekem is megvan a Jézustól rendelt feladatunk e földön. Abban kell hűségesnek lennünk mindnyájunknak.

Talán a legérdekesebb az egész történetben az emberek hozzáállásának története. Az emberi lélek nagy titok, kicsoda fejtheti azt meg? Most csak a zsidókról – Pál honfitársairól – beszéljünk, akik őt elfogták, és meg akarták ölni.
Mire ez a nagy gyűlölet? Szinte érthetetlen. Bizonyára nem mindenki vett részt a nagy hisztériában. Sokakat magával sodort a tömeg. És az általánosan uralkodó hangulat határozottan Pál-ellenes volt. És mindezt Isten nevében, Istenre hivatkozva, mint Jézus történetében is láttuk. Ismét mondom: titkokkal teljes dolog az emberi lélek története. Az indulat, a harag, a hit, a hitetlenség kérdése. Például az „összeszövetkezőké”, akik „átok alatt kötelezték magukat, hogy addig semmit nem vesznek magukhoz, míg Pált meg nem ölik.”
Ami a személyes indulatok összeadódásában ott és akkor, mint történelmi esemény a lényeges, az az, hogy az Isten Igéjének ki kellett törnie a zsidó nép köréből, és általánossá kellett válnia a pogányok között is. Ezt Isten már régen megígérte. És Pál apostolon keresztül meg is cselekedte. Mert Ő mindig embereken keresztül munkálkodik elsősorban. Ezért kel(ene) nagyon figyelnünk, és megbecsülnünk a hitvalló ősök bizonyságtételét! A bibliai történet alakjain elkezdve, az egyháztörténelem, a mi egyházunk történetének alakjain át is az Isten üzent! Meg kell becsülnünk azt az üzenetet! Mi túl könnyen bánunk ezekkel az isteni üzenetekkel. Sok közülük, mint értéktelen kacat szerepel csak számunkra.
Pál végül eljutott Rómába, ahogy Isten megígérte. De előtte – emlékezzünk - Jeruzsálembe kellett eljutnia. Aztán még folytatódott a története, nem tudjuk, hogyan. Talán ott halt meg a fogságban, talán nem. Majd megtudjuk az örökkévalóságban. De nekünk ennyi elég ahhoz, hogy megértsük: mindig valami újabb úti cél van előttünk az Isten akaratából, ahova el kell jutnunk. Nem kell ezt feltétlenül földrajzi értelemben vennünk. De lelki értelemben mindenképpen. Nem állhatunk meg, mert ha megállunk a lelki előrehaladás útján, már vesztettünk is. Már hajótörést szenvedtünk. „Nem vagyunk a meghátrálás emberei, hanem a hitéi, hogy életet nyerjünk.”
A kérdés ma, ami a történelmi vonatkozást illeti, az, hogy már kétezer éve hódít Krisztus közöttünk, a pogányok között. És milyen eredménnyel? Olyannal, mint a zsidók között. Őt nem érheti vád e miatt, jól tudhatjuk. Az Ő példája soha meg nem fakul, soha el nem avul. És a Pálé sem. Meg a hozzájuk hasonlóké sem. De a mi példánk? A mi szolgálatunk? Óh, ha erre gondolunk, csak szégyenkezhetünk atyáinkkal együtt. De még élünk itt e földön, még változtathatunk a dolgok menetén Isten kegyelméből. Még „megtérhetünk”. Gondoljunk csak a Jelenések könyvében szereplő „hét gyülekezetre”. Mit mond nekik a megdicsőült Jézus? „Térj meg..”, és „Ha meg nem térsz…” és: „Aki győz…az örökségül nyer mindent.”
Nekem, neked is el kell jutnunk a mi „Rómánkba”, hogy ott is bizonyságot tehessünk Jézus Krisztusról. Menjünk hát tovább a nehézségek útján! Mert „az Úr mellénk is odaáll”, és megbíztat: „Ne félj…mert én veled vagyok.”

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. júl. 31., kedd 20:46 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Hát kedves Prophet, ha még olvasol, Isten áldása kísérjen az újabb úticélod felé. Minden jót Neked, és a családodnak!

Áldás, békesség!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. júl. 31., kedd 21:02 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 04., szerda 16:49
Hozzászólások: 1317
rosta írta:
Hát kedves Prophet, ha még olvasol, Isten áldása kísérjen az újabb úticélod felé. Minden jót Neked, és a családodnak!

Áldás, békesség!


Úgy Legyen

Ámen


Vissza a tetejére
 Profil  
 

napi ige
HozzászólásElküldve: 2007. aug. 02., csütörtök 20:26 
-- Nagyon lemaradtam az eseményekről.---- Hol folytatódik a NAPI IGE ?
Ugy hallottam, a Római levél következik a ref.utm. szerint... ???

-Részemről nagyon vártam.--- Kérem, mondja meg valaki,---hol folytató-
dik, és nem találom..... :*: :?: :*:

Linda


Vissza a tetejére
  
 

HozzászólásElküldve: 2007. aug. 04., szombat 16:15 
Szia!

www.parokia.hu
Kezdő oldal és azon belül biblia olvasó kalauzok és azon belül református és most ott tartunk, hogy Jézus Krisztus olyan csodát tesz, ami bevezeti a tanítványokat a későbbi eseményekbe.

Az anya -Mária - ismeri Fia fogantatását, ebből fakadó lehetőségeit és kéri, hogy segítsen egy nagyon emberi problémában. Kifogyott a bor az esküvő közepén és ebből botrány lesz.

A násznagy már csak az eredményt látja, a szolgák láthatják a csoda eseményeit - Mária parancsára engednek a Fiúnak - de hinni csak a tanítványok hisznek Benne!

Szeretettel:
Péter


Vissza a tetejére
  
 

HozzászólásElküldve: 2007. aug. 05., vasárnap 07:58 
János 2.13.-25.

Féltőn szerető az Úr!
Kit félt?

Jézus bevonul Jeruzsálembe és meglátja azt, hogy az ember egy hegyes ollóval a kezében rohangál körbe-körbe egy gödrökkel tele mezőn.
Korábban már ezerszer szólt, hogy az olló nem játék, annak fontos feladata van arra nézve, hogy az ember ruhát készítsen magának.

Jézus látva azt, hogy az ember az imádság, imádat helyével mit tesz és ezzel hogyan veszélyezteti önmaga életét, CSELEKSZIK! Féltő szeretetének teljesen elfogadható módja, hogy ostort készít és ezzel űzi ki a szófogadatlan, haszontalan gyermekeit, hogy bűnbánat után visszatérhessenek imádni az Istent.

Kit félt Jézus? Önmagát, az Atyát, a templomot, a vallását, a felekezetét?
NEM!

AZ EMBERT, téged és engem!

Amikor kérdik a farizeusok, hogy milyen jelet mutatsz, akkor mit mond Ő?
A templom tisztítása után kijelenti, hogy romboljátok le a templomot, :!: mert nekem van hatalmam arra, hogy három nap alatt felépítsem!
Ha saját testét képes volt három nap alatt felépíteni, szintén hatalma lett volna arra, hogy a Jeruzsálemi kőtemplommal ezt megtegye.
Mi nem tudjuk Istent elpusztítani, pusztításunk kiterjedésének a területe önmagunk és embertársaink, ill. a teremtett világ.
Jézus Krisztus megmondta a tanítványainak, hogy emberek kezébe adatik, akik kicsúfolják, kigúnyolják, megverik és végül keresztre feszítve megölik, de harmad napra feltámad!


Vissza a tetejére
  
 

HozzászólásElküldve: 2007. aug. 06., hétfő 17:31 
János 3.1.-21.

Istentől jött, vagy maga az Isten jött el benne?
Látod már a különbséget?

Éjszaka sem lehet Őt a sötétben megtalálni, Ő ott is világít!

Nem azért jött, hogy kárhoztasson, hanem hogy megváltson és üdvözítsen!

A testé lett Ige és a Lélek által van bemenetel az Atyához, Újonnan születés által!

Mert halott az ember Isten számára és ezért SZÜKSÉGES újonnan születnie, még a vallási vezetőknek is, még a Bibliát legtökéletesebben ismerőknek is.
Belátnia, hogy kicsoda vagyok én valójában és kicsoda az ISTEN!


Vissza a tetejére
  
 

HozzászólásElküldve: 2007. aug. 07., kedd 06:46 
János 3.22.-36.

Jézus is keresztelt és hozzá mentek az emberek, mert TISZTULNI vágytak! Te vágyod a tisztulásod?
Mi által tisztulunk meg?
Mi az, ami képes megtisztítani, olyan állapotba hozni, hogy dícsérjük Teremtőnket és szeressük embertársainkat?

Az Isten Igéje és Lelke! Maga Jézus Krisztus! Az ÉLŐ és FELTÁMADT ÚR, Igéje és Lelke által elvégzi azt, amire a víz képtelen, mert a víz, csak a test szennyét képes megtisztítani, de a szív szennyét semmi más nem tisztíthatja meg, csak az Úr Igéje! Mindenki Jézushoz ment, pedig János bő vízű helyre ment. Hirdette a megtérés szükségességét, a bűnvallást, de Jézus ennél TÖBBET hirdetett, a KEGYELMET!

János örül annak, hogy elvégezte a feladatát és most már látja a Fiút, akit szeret az Atya!
Bátran adja át a menyasszonyt a Vőlegénynek, hiszen ő csak oda vezette a menyasszonyt a Vőlegény elé.
Örök élete VAN annak, aki hisz (enged) Jézusban és nem lát életet az, aki nem enged Neki!

Nagy az öröme annak, aki csak egy embert is az Úr elé vezethetett és látja az új életet kibontakozni, most már Jézus Krisztus uralma alatt!
Ennyi volt az én feladatom, a többit már maga az Úr végzi el!

János megtelt örömmel és békességgel, amikor az emberek Jézushoz mentek tisztulást várva ahelyett, hogy hallgatták volna a zsidó szokások és a János tanítványai közötti tisztulásról szóló vég nélküli vitákat!

Ezek az emberek a jó részt választották!

Menj Jézushoz, hallgasd Őt, az Ő szavai adnak hitet, életet és tisztulást!


Vissza a tetejére
  
 

HozzászólásElküldve: 2007. aug. 10., péntek 08:04 
János 4.43.-54.

Jézus vissza megy az övéi közé.
Megjárta Jeruzsálemet, átment Samárián és végül vissza tért Galileába.
Vannak akik befogadják Őt!

Miért?
Mert VELE jártak Jeruzsálembe és látták ŐT cselekedni!

Aztán jön az apa. Kérleli a beteg fia miatt.
Jézus első válasza az apának szól. A hitére mutat rá. Arra mutat, hogy az ember hitének az állapotával van gond. Az beteg első renden.

Az apa azonba az igazság belátása után tovább kérleli, mert szereti a fiát!

És Jézus kimondja, hogy a Fiú él!
Az apa tényleg hiszi ezt? Honnan tudjuk hogy hiszi, vagy sem? Mi a látható jele?
Az, hogy elindul haza! Nem kérleli még tovább Jézust valami orvosságért, meg hogy menjen vele. Nem keres máshol orvost, vagy bármi más megodást!

Egyszerűen tesz egy lépést, majd még egyet, majd még egyet, egészen hazáig! Ez a hit!

....és akkor otthon várja a hír, a fia él!

Az apa hite itt megrendül Jézusban! A gyógyulás felett érzett öröm elveheti a Benne lévő hitet.
Elkezd "utána járni" a dolgoknak. Mikor is gyógyult meg a fiam? Nem a véletlen műve? Nem lehet, hogy valami orvosságot kapott közben?
A szolga elmondja, hogy mi történt és az apa EMLÉKSZIK! Abban az órában! IGEN!

És inne már nem kérdéses, hogy bizonyságot tesz a családban Jézusról, olyan erővel, hogy a családtagok is hisznek az Úr Jézusban!

Hála legyen Neki!


Vissza a tetejére
  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 525 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 35  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 8 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség