Bőven idézem exrefist:
exrefis írta:
Az állami szociális háló Bibliátlan. Isten a szolidaritást nem állami rendszerekre bízta, hanem az emberektől várja el. Allami szoc. rendszer valójában kiöli az emberekből az egyéni szolidaritást. "Levonják a fél fizetésemet, akkor gondoskodjanak ők mindenről én már nem tartozom senkinek semmivel" , és ebben van valami. Továbbá az államban való ekkora bízás amit itt is tapasztalok, nagyon súlyos szellemi zátony. Ez valójában emberben bízás, ami üzemszerűen átkot hoz. További átkot hoz az országra az igazságtalanság(ld fent), és az antiszemitizmus(ez most itt nem téma) és kétmércésség is.
Korábban írtál a pénzimádatról. Igen nem lehet két úrnak szolgálni, de óriási tévedés azt gondolni, hogy az önzést és pénzhajszolást egy egy eszme vagy rezsim, hozná létre. Az van, és rendszertől független.
A kapitalizmus előnye az, hogy ezt tudomásul veszi és ezt az erőt vitorlába fogja. És azzal, hogy elismeri, nem esik az emberben bízás bűnébe és hibájába.
Másrészt a nyereség érdekeltség nem az ördögtől való, hanem teljesen igei (gérák példázata). A gazdaságban igenis a pénznek kell irányítani a dolgokat. Az altruizmus és szolidaritást ettől külön kell gyakorolni, könyörületességben, adakozásban, elesettek segítésében, de ezt nem a gazdasággal összemosva kell mert az törvényszerűen igazságtalansághoz vezet.
Sajnos mi az egygérás papsashoz hasonlítunk és a fentiekkel együtt ezeknek átkát nyögjük.
Röviden idézek az Ószövetségből:
Idézet:
15,1 Az elengedés esztendeje
Minden hetedik esztendő végén el kell engedni az adósságot.
15,2 Az adósságelengedés módja pedig ez: egy hitelező se követelje felebarátjától, testvérétől azt a kölcsönt, amit embertársának kölcsönadott, mert adósságelengedést hirdettek az Úrért.
15,3 Az idegentől követelheted, de amivel testvéred tartozik neked, azt engedd el!
15,4 Ne legyen köztetek szegény, hiszen gazdagon megáld téged az Úr azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened örökségül ad neked, hogy birtokba vedd.
15,5 De csak akkor, ha engedelmesen hallgatsz Istenednek, az Úrnak a szavára, ha megtartasz és teljesítesz minden parancsot, amelyet én ma parancsolok neked.
15,6 Bizony megáld téged Istened, az Úr, ahogyan megígérte neked. Te kölcsönadsz a többi népnek, de magad nem szorulsz kölcsönre; uralkodsz a többi népen, de azok nem uralkodnak rajtad!
15,7 Ha valaki elszegényedik testvéreid közül valamelyik lakóhelyeden, abban az országban, amelyet Istened, az Úr ad neked, ne légy kemény szívű és szűkmarkú szegény testvéreddel szemben,
15,8 hanem légy hozzá bőkezű, és adj neki szívesen kölcsönt, amennyire szüksége van, amiben szükséget szenved.
15,9 Vigyázz, ne támadjon szívedben ilyen alávaló gondolat: közeledik a hetedik esztendő, az adósságelengedés éve. Ne nézd rossz szemmel szegény testvéredet, mert ha nem adsz neki, az Úrhoz kiált miattad, és vétek fog terhelni téged.
15,1 Adj neki szívesen, és ne essék rosszul az, hogy adsz, mert éppen azért fogja megáldani Istened, az Úr minden munkádat és minden szerzeményedet.
15,11 Mert a szegény nem fogy el a földről, azért parancsolom neked, hogy légy bőkezű az országodban levő nyomorult és szegény testvéredhez.
A fentiek semmiképpen nem felelnek meg exrefis elképzeléseinek, mivel a teljes népre, az akkori állam lakóira vonatkozik, és szabályozza az akkori állam lakóinak tulajdonviszonyát.
Jól értem, hogy az Ószövetség bibliátlan részeket tartalmaz, ha exrefis szerint értelmezzük azt?