szrobcsek írta:
Jujj ez nagyon tetszett, muszáj veletek megosztanom
Topicba való, úgyhogy nem off:)
....
"
Kedves Szrobcsek!
Kicsit elidőzők még azon amit hoztál… (Jujj ez nagyon tetszett, muszáj veletek megosztanom ..)
Nos, nem óhajtok J.T. Nevükben szólni, hiszen nem az a célom, hogy általuk előadott dolgokat megvédjem, vagy meggyőzzek bárkit. Pusztán magam nézetéről és hitemről beszélgetve maradok a témánál. Luk 13:22 – 19:27
Pereában Jézus szemléltetéseket alkalmaz, hogy megértesse az emberekkel Isten célját.
Az embernek nem elsőbbségre, vagy kierőszakolt vezetőségekhez, emberek tiszteletére kell,és érdemes vágyakoznia. Mert azok megaláztatnak. Hanem pont a szolgasággal, a szeretettel kapcsolatos dolgokat emeli ki, mint szeretet, azokat hívja meg akik nem tudják vissza fizetni. Utal az igazakra. Ekkor elmondja a nagy ünnepi lakomáról a példázatot (ahol meghívottak, kifogásokkal maradnak távol.) De, a terítet asztal akkor sem marad üresen, így sokan odajuthatnak.
Ezt követően az elveszet juh példázata, aminek nagy jelentősége pont azon van, hogy pont a megtérő bünös van központban. Luk 15:7. És annak értéke. Ahogy az a következő példázatban a tékozló testvére amúgy atyja mellett marad; tehát hűségével amúgy is apját szolgálta, vagyis értéke folyamatos. Szemben testvérével, aki ott hagyta, de mégis vissza tért, vagyis ok az örömre. (Mert Jézus a bűnösökért jött. A cél pedig, minél több embert a helyes útra terelni.)
A tékozló fiú esete is példázat volt.
Ezt követi a sáfár példázat, itt elhangzik egy érdekes rész azon kívül, hogy mi a példázat tanítása. 16:14 (kik is voltak pénzszeretők?) 15. versben mit is mond? „mert a mi az emberek közt magasztos, az Isten előtt utálatos. „
Majd 19. vers belekezd egy másik példázatba a gazdag, és Lázár.
17:1 „elkerülhetetlen, hogy ne jöjjenek megbotránkoztató dolgok. De jaj annak, aki által jönnek! ( Mikor felosztották a bibliát fejezetekre, versekre. Jól jött az, és hasznos a keresésekben, viszont egyik hiányossága, hogy a történeteket emiatt nem mindig látjuk egyben. 18.1-ben van a példázatoknak folytatása. Majd a 9. alapján a 10 versben újabb példázatba kezd. 18.18-ban ott van egy elöljáró = főember…
És akkor a tüskéről; Engem nem foglalkoztat, hogy melyik egyház, gyülekezetben mi a tüske. Inkább érdekel az, hogy ha másból kihúzni nem tudom, akkor ne nyomjam mélyebbre, vagy ne tetézzem újabbal. De, ahogy olvasom a Gazdag és Lázár példázatát, előttem az válik világossá, hogy ez előtte lévő történetek is példázatok, és az azt követő történetek is példázatok. Ha pedig példázatok, akkor arra nem is tekintek tárgyszerűen. Hanem annak értelét próbálom felfogni, és mondanivalóját hitemben magamévá tenni. Magam nem hiszek a pokolban. Egyszerű logika alapján. Teremt-e Isten rosszat, vagy gonoszt? Azt mondom; nem. Tehát a pokol nem lehet Isten teremtése. Engedi-e Isten, hogy sátán magának teremtsen egy helyet, ahol a holtakat kínozhatja? Azt mondom; nem. Mert a felvetett vitakérdés, nem a holtakra vonatkozik. Hanem az élőkre. Vagyis Isten még csak hozzá sem járul egy átmeneti hely, akár részleges fenntartásához sem. Vagyis nem tudom valós eseménynek felfogni a pokol létezését. Egyrészt mert Isten Jó. Másrészt, mert a példázat sorozat, mindegyike, nem valós eseményt tár fel. Hanem csak annak értelme a lényeges.
Azt viszont olvasom nem egy helyen, hogy az akkori vallási vezetők folyamatosan kémkedtek Jézus után, megfigyeltették, csapdákat, cselszövéseket állítva neki. Hol kaphatják el, hitükkel ellenkező tanításon. Mer, szálka volt az oldalukban
Maga lukács említi is, hogy pénzszeretők voltak. Olvassuk, és tudjuk, hogy bizony nem szenvedtek szegénységben. Ergo gazdagok voltak. Jogot érezve akár a gúnyolódásra is. (Ézs 53:3)
Jézus szólt hozzájuk; Ti vagytok, a kik az emberek előtt magatokat megigazítjátok;
Mat 6:2, 23:28, Luk 10:29, Luk 18:9
Tehát kire gondol, beszél Jézus 16:19-ben? És miért is? Mat 13:34.
A ruházat leírása miért is volt fontos? „és öltözik vala bíborba és patyolatba”
(patyolat jelentése = lenvászonra utalás)
Miért fontos Ábrahám keble? Ézs 63:16
Hogyan értem én Luk 16:23? Olvasom Csel 5:33
Hogyan szomjazik a gazdag? Olvasom Ézs 65:13
Hogyan értem Ábrahám szavait? „ te pedig gyötrettetel” Olvasom Rom 11:22
Hogyan értem a nagy szakadékot ami a gazdag és lázár közt van? Olvasom Zsolt 36:5, 1kor 1:23
Hogyan nem lehetséges átjárás köztük? Olvasom 2Kor 6:14
Hogyan értem Ábrahám szavait? „ott van nekik Mózes” olvasom Móz 18:18; 1Pét 1:1
Ján 5:46
A szöveg kontextusában, felmerült tehát egyrészt, hogy a történet nem valós. Felmerült az is, hogy azon irástudók pénzszeretőek voltak. A példázat pedig rá világit arra, hogy mi helyes, és mi nem. Hogyan értelmezzük, az értelmezést pedig maga a Biblia hordozza magában. Magam részéről mindegy, hogy ezen értelmezésre C. T. Russel jött-e rá, vagy kapot-e ihletést. Mindegy, hogy mely gyülekezet hírdeti. Hitem szerint igaznak látom, és kellően megalapozottnak a következtetés levonásához. Magam ezen Gazdag ember fogalmát nem csak vallási vezetőkre értem, és terjesztem ki. Hanem mindazokra Akikre ezen mentalitás rá illik.
(Minap ütköztem autómmal, én voltam a hibás. A szabályok szerint, pedig csak a forgalom íratlan szabályai szerint mentem. Zöld a lámpa, menni kell. Kereszteződésben ragadva, nekem jöttek. Biztosítótól egy fillért sem fogok kapni, javítás pedig nem kis pénz lesz. Kaptam tanácsot, méghozzá rendőrtő; Mond, hogy ált az autód, ahelyett, hogy lépésben haladtál, és máris a másik ember lesz a hibás. Megkaphatnám a pénzt. De, egy másik ember kárára. De, nem teszem, mert akkor úgy járnék, hogy éjjel azon forgolódok az ágyamon, hogyan is zsebelhetnék ki más.)
Nem az a lényeg, hogy ki adta ki. „Legnagyobb ember 88. fejezetét” hanem a magyarázó anyag egybe vág-e a Biblia szavaival.
A szózat ami a két példázat közé ékelődik; 16:14 vezeti fel, és a 16. vers tehát kiknek szól?
Ki tehát a házas fél? És miben van a házasságtörés? Én nem látok közbe ékelődést, illetve elválasztást a 14. versben felhozott gondolat, magyarázata található a 16-18.ig
Aztán itt most kapcsolok; ismét csak ott vagyok, hogy másodkézből hozott infókról beszélgetek. Pedig azzal nem szívesen foglalkozom. Ne érts félre nincs nekem gondom a kopi/pészt eljárással. Mert mindannyian támaszkodunk, különböző forrásokra, amikkel egyetértünk. De, talán elegendő lenne egy link is. És ahhoz csatolni saját meglátásainkat.
Köszönöm.