Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1097 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 74  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2007. jún. 23., szombat 17:54 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
tulip írta:
A Szentlélekkel átjárt embereket nem igen tűri meg sem a Katolikus egyház, sem a Hit gyülekezete.

Haha :D
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 23., szombat 18:22 
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 14:19
Hozzászólások: 477
Tartózkodási hely: Budapest, Rákoscsaba
Tulip, ennyi erővel a BSZ sem tűri meg, ha nem az ő általuk is elismert "Sablon-Szentlélekkel" van átjárva az ember....
Szerintem vigyázz azzal, hogy megítélsz más felekezeteket. Hidd el, hogy vannak Lélekkel átitatott emberek a katolikus egyházban is. A Hit gyülekezete az egy kicsit más kérdés, de most nem fogok vitába bocsátkozni ex-szel ;)

_________________
ex-JennyT :D
"Énekelj az ÚRnak, te egész föld!"


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 23., szombat 19:09 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
JennyT írta:
A Hit gyülekezete az egy kicsit más kérdés,

Haha :D
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 23., szombat 19:23 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 30., szombat 09:04
Hozzászólások: 967
Tartózkodási hely: Arany Baranya
tulip írta:
Tamás12 írta:
Zsolt 127:1 Grádicsok éneke Salamontól. Ha az Úr nem építi a házat, hiába dolgoznak azon annak építői. Ha az Úr nem őrzi a várost, hiába vigyáz az őriző.
Zsolt 127:2 Hiába néktek korán felkelnetek, későn feküdnötök, fáradsággal szerzett kenyeret ennetek! Szerelmesének álmában ád eleget.


Nem a BSZ, hanem az Úr az úr!

Szeretettel Tamás

A helyzet az, hogy a hitvallásaink bomlasztói eszik fáradsággal a kenyerüket. Nem szűnnek meg fáradni az Úr Igéje ellen. A BSZ ellenben Az ÚR Igéjét teszi középre. Így azután evidens számára, hogy a nem a BSZ, hanem az ÚR az úr. Kérdés, hogy azok számára ki az Úr, akik bomlasztanak.
A 127. zsoltár első két verse jól példázza, hogy mit jelent kegyelemből élni. Aki nincs kegyelem alatt az hiába robotol éjt nappallá téve, sehova se jut. Aki meg kegyelem alatt áll, az tényleg erőlködés nélkül jut előbbre. E kegyelem az, ami alapján II. Helvét hitvallásunk és a BSZ is lehetségesnek tartja, hogy egyházunk minden bomlasztás ellenére erőre kapjon. S e kegyelem miatt marad benn az egyházban és nem követi azokat, akik szerint el kell hagyni „Babilont”.


Másodszor kapom meg vádként , hogy mertem hitből cselekedni!
Mondta az Úr , hogy bolondnak néznek majd!
Ha igazad lesz és megerősödik a ref, egyház megkövetlek!
De amíg az élőhitűeket egyházi bíróság elé állítva kirúgják , NE VÁRJATOK ÉBREDÉST! Ja anélkül meg nem lesz élet!
Most viszont kategórikusan megtíltom hogy a magánéletemben vájkálj!
Van munkám az Úr adott. ahogyan kértem , nem éhezik a családom , és köszönik jól vannak!
Amilyen itélettel mértél olyannal mérnek majd neked is!

Ó hát ez ismerős az "átkosból"! Aki nincs velünk az ellenünk!
Legkönnyebb kikiáltani "Bomlasztónak" azt akinek a meggyőzése nem sikerül!

Jézus ellenben mit mond a tanítványainak?
Márk 9:38 János pedig felele néki, mondván: Mester, látánk valakit, a ki a te neveddel ördögöket űz, a ki nem követ minket; és eltiltók őt, mivelhogy nem követ minket.
Márk 9:39 Jézus pedig monda: Ne tiltsátok el őt; mert senki sincs, a ki csodát tesz az én nevemben és mindjárt gonoszul szólhatna felőlem.


Tudod te a Bsz-szel jössz , még nem hallottalak az Úrtól idézni, hanem csak az emberi okosságokat!
Nem egészen, hiteles nekem az aki emberekre tud csak hivatkozni, mikor az Úr Jézus a legfőbb tanító!
Na én befejeztem veled!
Ignore!
Tamás

_________________
Mert Istennek kell inkább engedni, hogysem az embernek!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 23., szombat 21:23 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
prophet írta:
Barth Károly kritikáját idézem Neked az ú.n. "biblicistákkal" kapcsolatban. Nagy Barna könyvében: "A teológiai módszer problémája..." c. doktori disszertációjában megtalálhatod.

Gondolom erről a műről van szó:
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/vallas/kjelzo3.htm#5
Nagy Barna: A teológiai módszer problémája az úgynevezett dialektikai teológiában, Kálvin Kiadó, Budapest: 1999. 208 old.
A hazai református teológiatörténet ma már dokumentum-értékű, eredetileg 1936-ban napvilágot látott műve került ismét a protestáns gondolkodás múltja és jelene iránt érdeklődő olvasók kezébe. Miközben közismert, hogy az utóbbi fél évszázad hazai református hittudománya K. Barth - vagy egy félreértett és félreértelmezett Barth - nyomán dolgozott, a dialektikus teológia első hazai adaptációja, Nagy Barna munkája szóba is alig került. Pedig ez a mű volt az első, máig is hiteles szellemi leképezése annak, ami Barth, Gogarten, Brunner, Bultmann és Thurneisen jóvoltából az 1920-as évek elején a világ protestáns gondolkodásában történt. Ezek a szerzők inspirálták Nagy munkáját, amelyet maga a szerző is a teológia egyedüli, régi-új feladata, az Ige szolgálata, a gyakorlati egyházi élet jegyében értelmez. Ebben az értelmezésben a teológia annyiban tudomány, amennyiben igeszolgálat; tárgya nem vallástudomány, hanem az isteni szó elemzése. Ebből adódik, hogy a teológia valójában egzegézis, az egzegézis viszont nem más, mint egzisztenciális értelmezés és önértelmezés, amely világosan megalapozza a hívő antropológia világos megkülönböztetését a "filozófia" hamis szellemi uralmától. Mindebből végeredmény gyanánt Barth dogmatikai felfogásának értő és elfogadó tárgyalása adódik: alighanem ez az a pont, ahol Nagy Barna a hazai barthiánus gondolkodás megteremtése érdekében a legtöbbet tett. (Horváth Pál)

prophet írta:
Tehát: Nagy Barna mondja: ..."Barthnak a biblicizmus módszere fölött gyakorolt kritikája rendkívül tanulságos.
A biblicisták nagy igazsága: az íráselvhez való konzekvens ragaszkodás. Szerintük a teológia tartalmát egyedül a Szentírás adhatja, s ezért teológiájukat szisztematikusan és kizárólag a Szentírásra vonatkoztatják. Kritizálják, sőt megveti a dogmákat és a hitvallásokat, ki akarnak küszöbölni minden tant és filozófiát s egyedül magát a Szentírást akarják szóhoz juttatni, mert egyedül a Bibliáról bizonyos az, hogy Isten igéje, minden egyéb pedig emberi írás és emberi könyv. A biblia nem paragrafusokra osztott dogmatikus tan, hanem harmonikus "történeti egész". Az Írásnak ezt a belső egészét Menken "az Írás rendszerének", Beck pedig "organizmusának" nevezi. Azonban a biblicisták csak látszólag ragaszkodnak következetesen az íráselvhez, mert a Szentírásban nem Isten igéjét, hanem az üdvtörténetet látják. Hofmann az Isten és az ember eget-földet összefogó történetét akarja leírni s ehhez a bibliai citátumok ezreit hozza fel bizonyítékul. Beck pedig Isten igazságát valósággal természettudományi módon mint kész adottságot akarja rendszerbe foglalni. Amikor minden filozófiától mentesíteni akarják magukat, a saját koncepciójuk rabjaivá válnak s amikor minden dogmát és tant ki akarnak küszöbölni, a saját dogmáikat olvassák bele a Szentírásba. Találóan állapítja meg róluk Barth azt, hogy ugyanolyan önkényes titánizmussal vetik magukat a Bibliára, mint modern teológus kortársaik a lelki élet és a történet jelenségeire, s ahogy ezek az észt, az érzelmet, vagy a tapasztalatot veszik a teológia principiumának, úgy teszik a biblicisták a Biblia anyagát a teológia elvévé. A biblicizmus alapvető módszeri hibája éppen ez az önkényesség, amely "íróasztalán a nyitott Bibliával saját szakállára elölről akarja kezdeni az egyház-és dogmatörténetet."

Nem tudom a szerző kiket ért biblicistákon, de ez a pár sor azokra illik, akik szerint minden megtért embert közvetlenül a Szentlélek tanít. Számunkra valóban semmit sem érnek a hitvallások és a dogmák, s tényleg saját szakállukra elölről kezdik az egyház és dogma történetet. Még az üdvtörténet „látás” is indokolható, ha azokra gondolunk, akik szerint például ma is van új kijelentés. S az is találó, hogy a dogma tagadás eredménye, saját dogmák beleolvasása. Mert dogma nélkül nem tudunk meg se nyikkanni. Ha elvetjük egy régi előfeltevést, óhatatlanul helyébe lép – ha tudatosul, ha nem – valamilyen más előfeltevés.
prophet írta:
Barth méltán kifogásolja náluk azt, hogy bár a reformátorok íráselvét akarják érvényesíteni, ezt nem az ő példájuk szerint az egyházi közösség engedelmes respektálásával, hanem teljesen kötetlen szuverenitással alkalmazzák, úgyhogy nem hallgatnak igazában az Írásra, nem engedik, hogy az szabad, a bűnöst megigazító kegyelme szerint szóljon hozzájuk, hanem uralkodnak rajta."

Ezt meg azokra tudom értelmezni, akik a reformáció tovább vivőinek hirdetik magukat, miközben valójában új elhajlást munkálnak.
prophet írta:
A reformátori biblicizmus semmiesetre sem gondolt arra, hogy a Bibliára apellálva ilyen szuverén módon túltegye magát az egyház relatív, de azért nem kevésbé komolyan veendő tekintélyén."

Az eddigi gondolat menetet folytatva az ilyen túltevés eredménye az ún. szabad egyházak elburjánzása. Erre tényleg nem gondoltak reformátor őseink. Ugyanakkor az egyház relatív tekintélye nyilván a reformátori egyházra igaz. s nem alkalmazható egy ettől újra erősen elhajlott egyházra. Ez ugyanis éppen úgy elvesztette tekintélyét, mint annak idején a római.
prophet írta:
Barth szerint nem indulhatunk ki ilyen abszolutisztikus módon a jelenből, és nem igényelhetünk magunknak ilyen "creatio ex nihilo"-t.

Egyetértek, amennyiben jól értem és a következőkről van szó. Kálvin : A keresztyén vallás rendszerében vagy Prof. Dr. Sebestyén Jenő: Református dogmatikájában például messze nem a nulláról indulnak ki. Akik viszont nem ezt az elvet viszik és nulláról próbálkoznak szinte biztosan elesnek valamely a régiek által már régen megvívott kérdéskörben. Ilyenkor fordul elő, hogy érveik rendre olyan tartalmúak, amikre már mondjuk Kálvinnál kimerítő választ találunk. S ismétlem maga Kálvin sem a kisujjából …, hanem ő is elődeire, s a Szentírásra alapozva írja, amit ír.
prophet írta:
A teológus nem taníthat a Szentírásról, ha előbb nem hallotta azt az egyházi közösségben. A Bibliát az egyház olvassa s benne az egyház hallja Isten Igéjét. Ez azt jelenti, hogy amikor a Bibliát olvassuk, azt is hallanunk kell, amit az egyház eddig olvasott és hallott a Bibliából.

Erre a három mondatra egy római katolikus teológust biztos elönti a sárga irigység, hogy ez miért nem neki jutott az eszébe. Ettől persze ha jól értjük, még igaz. Valóban jó tudni, hogy egyházunk eddig mit olvasott és halott a Bibliából. Ám azt még inkább, hogy mi áll a Bibliában magában. S az elhajlások ellen fel kell lépni. Egyébként tényleg az maradna, hogy elindul egy reformáció, majd előbb utóbb olyat olvas és hall a Bibliából, ami nincs is benne, s ez innentől csak halmozódna, míg megint le nem szakadna egy újabb reformációs vonal, s kezdődne az egész elölről.
Mivel az egyházak hajlamosak az ilyen felhalmozódást saját eredményüknek tekinteni, így egy-egy tévedéstől való megszabadulás emberileg nézve kilátástalannak tűnik. Főleg ha mondjuk a kiindulásban volt némi igazság. Például a nők hirdethetnek igét, de nem lehetnek vezetők, tanítók, s ennek következtében például nem szolgáltathatnak ki sákramentumokat. Régen ez úgy volt, hogy igét se hirdethettek. Ma meg úgy van, hogy még sákramentumokat is kiszolgáltathatnak. A helyes rendre való áttérés azért is látszik kilátástalannak, mert még presbiterek is olyan szinten vannak, mint, amit egyszer egyikőjüktől hallottam – de amúgy messze nem egyedi az eset -, arra a kérdésre, hogy mi van a halál után. Nem lehet azt tudni, nem jött még onnan vissza senki. S fájó, de nem tagadható, hogy ő is hozzájárul, ahhoz hogy egyházunk mit olvas és hall a Bibliából. S ekkor még nem szóltam arról, amikor politikai befolyás alá kerül az egyház vagy akár például az EVT is. Nőmozgalom, UNITA harcosok megsegélyezése. az igazi misszió leállítása és hasonló „eredményekkel”.
prophet írta:
A biblicizmus módszerével dolgozó dogmatika csak szektárius eretnekségek melegágya lehet, de sohasem egyházi dogmatika.

Itt egyből elénk jönnek azon szabad egyházak példái, akik egy vagy több kérdést kiragadtak és központi helyre tettek, s nulláról kiindulva adtak rájuk válaszokat. Szentháromság tagadók, kegyelmi kiválasztás tagadók, Isten és Jézus egylényegűségét tagadók, szombat nap tartást megkövetelők, hús és vér evést tiltók, és így tovább.
prophet írta:
A dogmatikus köteles szem előtt tartani azt a rendet, amelybe Isten őt beleállította; nem lehet tér- és idő nélküli "monas", nem akarhat közvetlenül, mereven és makacsul a puszta írott igéhez ragaszkodni."

Akarhat, csak jó ha ismeri az addig már felfedezett buktatókat és erről a szintről indul el. Amivel természetesen máris nem idő nélküli.
prophet írta:
Barth szerint a biblicizmus elvének csak akkor van súlya és igaza, ha a dogma respektálásával eltávozik a többi modern titanizmus szomszádságából. A biblicizmusnak igaza van abban, hogy az egyház mindenestől a Szentírás törvénye alatt áll és csak annyiban egyház, amennyiben a Szentírásra hallgat. De a dogmatikus, mint az egyház tagja, csak az egyházzal együtt, nem légüres és önkényesen választott térben, hanem az egyházban juthat el az Ige meghallásához.”

Ezt akár béreai elvnek is nevezhetnénk.
prophet írta:
Barth a dogmatikustól szigorúan biblikus magtartást kíván, de nem a biblicisták materiális biblicizmusa értelmében, mert a dogmatikának nem az a feladata, hogy a Biblia teológiáját vagy teológiáit reprodukálja, hanem az, hogy kritikai-reflexív munkát végezzen.

Ezt nem értem. Amikor kritikai-reflexív munkát végez, akkor nem éppen az hajtja, hogy a Biblia teológiáját még jobban feltárja? (Többes számot is lehet használni, amíg azok nem egymás ellen valók, hanem egy és ugyanazon dolog más más megközelítései. Ahogy Bolyai hiperbolikus geometriája is jól meg fér az euklideszi geometriával.) Ha nem ez hajtja, akkor nem éppen ő fog esni az önkényesség, az individualizmus csapdájába?
prophet írta:
Ebben különbözik az exegézistől, amely munkájának állandó előfeltétele és kísérője (sőt: a helyes teológiai exegézis a dogmatika normája!). A materiális biblicizmus nagy hibája az is, hogy azt hiszi: Isten Igéjét közvetlenül reprodukálhatja a Szentírás szavaiból s gondolati anyagából; elfelejti azt, hogy az Ige az Írásban csak emberi szavak hüvelyében áll előttünk s akárhogy szisztematizáljuk és analizáljuk a szavakat és gondolatokat, azzal még nem az Isten Igéjét kaptuk kézhez.

Ez félreérthető. Az egyik olvasat: Adott egy emberi szavak por hüvelyébe zárt Isteni kinyilatkoztatás, s e por bizony Istent is erősen korlátozta. Amiből próbáljuk kihozni a legtöbbet. Szisztematizáljuk, analizáljuk, hogy ezzel a minőségét amennyire lehet feljavítsuk. A másik olvasat: Adott egy emberi szavak por hüvelyébe zárva is kimeríthetetlenül gazdag tartalmú Istentől származó önmagában teljes kinyilatkoztatás. Kimeríthetetlensége miatt szisztematizálása, analizálása mindig csak részleges maradhat. A második olvasat a szimpatikusabb. Itt eredetileg tényleg Isten Igéje van a kezünkben, csak amikor magyarázzuk, akkor válik óhatatlanul emberivé. (Bár II. Helvét hitvallásunk ismeri a hirdetett ige fogalmát, de itt nyilván nem erről az aspektusról van szó. Az igehirdetés egy egyszeri alkalomra szól, míg itt egy-egy igerész tartalmáról önmagában.) Időben megvizsgálva mindent, ami felmerül és a rosszat elvetve a jót megtartva a helyes ismeret növekedhet. Nem a reprodukció a baj, hanem amit már korábban említ a szerző, a nulláról való reprodukció.
prophet írta:
Barth biblikus magatartás alatt a próféták és apostolok gondolkozási magatartását érti, amely abban áll, hogy mindig egy abszolút módon megadott előfeltételből: a Deus dixit-ből indul ki.

Ezt meg kellett keresnem, mi az a dixit, de megtaláltam:
http://www.reformatus.hu/confessio/cikk ... /tema1.htm :
Pásztor János: Az egyház teológiai felelőssége és a teológia egyházi felelőssége írta:
4.3. A teológus felelősségét csak akkor tudja betölteni, ha az Egyházban - az Atyát, a Fiút és a Szentlelket, Egy Istenünket dicsőítő közösségben - benne él, és magát a test tagjának tekinti. Theologia est doxologia. Ez az ősi mondás nem elmélet,34 hanem az egész teológiai munkásságnak előfeltétele. Ennek - tehát mind az istentiszteletnek, mind ezen belül a teológiának a lehetőségét az adja meg, hogy az ÚR szól (Zsolt 50,1). Deus dixit! Ebből bontakozott ki a reformáció és a 20. sz. neo-reformátori teológia.35 Lehetetlenség hiteles teológiát csinálni az Isten népével, és azon belül az Igével való közösség nélkül. Így a teológia felelősségének lényege az, hogy egyházi teológia legyen. Csak így lehet teológia.

prophet írta:
A próféták és apostolok nem semleges módon referálnak, nem filozofálnak, hanem mindig ebből indulnak ki: És mondta Isten! Erről tesznek bizonyságot.....A valódi biblicizmus nem abban áll, hogy egymásra halmozzuk a bibliai citátumokat, nem is abban, hogy a Biblia teológiáját reprodukáljuk, hanem abban, hogy gondolkozásunk formáját tényleg a Deus dixit előfeltétele határozza meg. (Hogy ugyanakkor gondolkozásunknak Tartalmilag is biblikusnak kell lennie, az, mint láttuk, a teológiai tárgyilagosság döntő követelménye.)

Most már csak az a kérdés mi jön ki abból, hogy Isten szólt, de „csak” emberi szavak hüvelyében áll előttünk. Pásztor Jánosnak az imént idézett sorai mellett a kereső kidobott tőle egy másik érdekes találatot is: http://www.vigilia.hu/2002/11/pasztor.html


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 23., szombat 21:35 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
exrefis írta:
tulip írta:
A Szentlélekkel átjárt embereket nem igen tűri meg sem a Katolikus egyház, sem a Hit gyülekezete.

Haha :D
ex

Mivel a Hit gyülekezete ilyen, így most minimum eggyel több református lelkész van, mint lenne enélkül.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 23., szombat 22:03 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
JennyT írta:
Tulip, ennyi erővel a BSZ sem tűri meg, ha nem az ő általuk is elismert "Sablon-Szentlélekkel" van átjárva az ember....
Szerintem vigyázz azzal, hogy megítélsz más felekezeteket. Hidd el, hogy vannak Lélekkel átitatott emberek a katolikus egyházban is. A Hit gyülekezete az egy kicsit más kérdés, de most nem fogok vitába bocsátkozni ex-szel ;)

Azzal eddig se vitatkoztam, hogy az ember katolikusként is újjászülethet, megtérhet. Csak a bennmaradásra látok minimális lehetőséget. Hogy tudja egy Szentlélekkel átitatott ember elviselni, hogy a misében Jézust újra feláldozzák, mikor pedig ő egyszeri áldozatával örökre tökéletessé tette a megszentelteket? Már pedig bizonyos ismereti szint felett ezzel a megtért katolikus óhatatlanul dilemmaként találkozik.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 23., szombat 23:12 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Tamás12 írta:
tulip írta:
Tamás12 írta:
Zsolt 127:1 Grádicsok éneke Salamontól. Ha az Úr nem építi a házat, hiába dolgoznak azon annak építői. Ha az Úr nem őrzi a várost, hiába vigyáz az őriző.
Zsolt 127:2 Hiába néktek korán felkelnetek, későn feküdnötök, fáradsággal szerzett kenyeret ennetek! Szerelmesének álmában ád eleget.


Nem a BSZ, hanem az Úr az úr!

Szeretettel Tamás

A helyzet az, hogy a hitvallásaink bomlasztói eszik fáradsággal a kenyerüket. Nem szűnnek meg fáradni az Úr Igéje ellen. A BSZ ellenben Az ÚR Igéjét teszi középre. Így azután evidens számára, hogy a nem a BSZ, hanem az ÚR az úr. Kérdés, hogy azok számára ki az Úr, akik bomlasztanak.
A 127. zsoltár első két verse jól példázza, hogy mit jelent kegyelemből élni. Aki nincs kegyelem alatt az hiába robotol éjt nappallá téve, sehova se jut. Aki meg kegyelem alatt áll, az tényleg erőlködés nélkül jut előbbre. E kegyelem az, ami alapján II. Helvét hitvallásunk és a BSZ is lehetségesnek tartja, hogy egyházunk minden bomlasztás ellenére erőre kapjon. S e kegyelem miatt marad benn az egyházban és nem követi azokat, akik szerint el kell hagyni „Babilont”.


Másodszor kapom meg vádként , hogy mertem hitből cselekedni!

Érdekes hit, mely alig burkoltan megvádolja a BSZ-t, hogy az Úr helyére tör.
Tamás12 írta:
Mondta az Úr , hogy bolondnak néznek majd!

Hol mondta, hogy aki a Bibliához ragaszkodó szervezetet, úrhatnámsággal rágalmaz, azt majd bolondnak nézik? Na jó, tényleg mondta: 1Kor1,20.
Tamás12 írta:
Ha igazad lesz és megerősödik a ref, egyház megkövetlek!

Egy vitában alapkövetelmény, hogy például megkülönböztessük: „erőre fog kapni” és a „lehetségesnek tartja, hogy erőre kapjon” esetét. Én utóbbit írtam, így ne kérd számon az előbbit!
Tamás12 írta:
De amíg az élőhitűeket egyházi bíróság elé állítva kirúgják , NE VÁRJATOK ÉBREDÉST! Ja anélkül meg nem lesz élet!

Ha ilyen előfordult, arról végképp nem a BSZ tehet. Sőt éppen ez az egyik olyan szervezet, mely ezen jelenségnek gátat szabhat.
Tamás12 írta:
Most viszont kategorikusan megtiltom hogy a magánéletemben vájkálj!
Van munkám az Úr adott. Ahogyan kértem, nem éhezik a családom , és köszönik jól vannak!

Tiltsd! Ám jobb megoldás, ha 1) ami nem a te inged nem veszed magadra, 2) észreveszed, hogy az igevers, amit idéztél nem szól testi éhezésről, 3) a keresztyén hívők többsége is fáradságos munkával eszi az anyagi kenyeret, így világos, hogy az amiből az Úr álmunkban ad eleget, lelki táplálék. Ez az amiért egy hitetlen hiába is fárad semmit sem kap belőle.
Tamás12 írta:
Amilyen ítélettel mértél olyannal mérnek majd neked is!

Ítélni te ítéltél a BSZ-re adott alig burkolt vádaddal.
Tamás12 írta:
Ó hát ez ismerős az "átkosból"! Aki nincs velünk az ellenünk!

Én a Bibliából ismerem: „A ki velem nincs, ellenem van; és a ki velem nem takar, tékozol.” (Luk11,23)
Tamás12 írta:
Legkönnyebb kikiáltani "Bomlasztónak" azt akinek a meggyőzése nem sikerül!

Fordítva. Éppen a bomlasztó jön ide azzal a céllal, hogy hitvallásaink tévedéseiről győzködjön minket. Őt senki sem akarja győzködni. Csupán kiállunk a hitvallásaink mellett. Amúgy nem értem miért azonosítod magad a bomlasztókkal. Valahol ellene szóltál hitvallásainknak? Győzködtél itt bárkit a hitvallásaink tévedéseiről?
Tamás12 írta:
Jézus ellenben mit mond a tanítványainak?
Márk 9:38 János pedig felele néki, mondván: Mester, látánk valakit, a ki a te neveddel ördögöket űz, a ki nem követ minket; és eltiltók őt, mivelhogy nem követ minket.
Márk 9:39 Jézus pedig monda: Ne tiltsátok el őt; mert senki sincs, a ki csodát tesz az én nevemben és mindjárt gonoszul szólhatna felőlem.

A bomlasztókra ezt nem lehet alkalmazni. Ők bizony gonoszul szólnak az Úrért égő reformátor elődeink munkáiról, hitvallásainkról.
Tamás12 írta:
Tudod te a Bsz-szel jössz , még nem hallottalak az Úrtól idézni, hanem csak az emberi okosságokat!

Megint ítéltél, de aki olvasta a rovatot eldöntheti, hogy valóban nem idéztem-e.
Tamás12 írta:
Nem egészen, hiteles nekem az aki emberekre tud csak hivatkozni, mikor az Úr Jézus a legfőbb tanító!

Megint ítéltél, de az olvasó megint csak eldöntheti, hogy még ahol emberekre hivatkoztam is, nincs-e mögötte végső soron a Szentírásra való hivatkozás.
Tamás12 írta:
Na én befejeztem veled!
Ignore!

Ezzel megint ítéltél. Eretneknek nyilvánítottál. (2Jn10-11)


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Nagy Barna idézett sorai Barth biblicisták elleni kritik...
HozzászólásElküldve: 2007. jún. 24., vasárnap 05:26 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Kedves Indu!
Értem, amit kifogásolsz, illetve kérdezel.
A következőket válaszolom most. Barth Károly (tudtommal) 13.000 oldalas Dogmatikát írt "Kirliche Dogmatik" címmel, és úgy költözött az örök hazába 82 éves korába (ha jól tudom), hogy befejezetlenül hagyta azt. Az idézett Nagy Barna sorok összefoglalás akarnak lenni, és csak egy szempont szerint tárgyalnak, "A teológiai módszer kérdése" szempontjából. Még csak pár napja léptem be a Fórumba, és 5 "internetképes" gyermekemmel osztozom az egyetlen gépen és képernyőn. Leginkább az éjszaka az, ami az én rendelkezésemre áll. Viszont néha aludnom is kell. Tehát türelem. Sokmindent fogok még idézni (ha az Úr akarja és élek) bizonyára Barth-tól is, de talán sokkal inkább Victor Jánostól. Mert szerintem Victor János még Barthnál is jobb. Egyébként pedig nincs meg nekem a Kirliche Dogmatik, és különben sem tudok idegen nyelvet. Mindenesetre 20 évvel ezelőtt megpróbáltam összegyűjteni Bart Károly magyarul megjelent írásait, illetve a vele kapcsolatos magyarországi írásokat. Nagy részüket sikerült is.
A kérdéseid jogosak, de mégsem egészen, mivel pl. a dogmatörténetet nem egészen úgy érted, ahogy kell, illletve azt hiszed, hogy Barth pl. válogatás nélkül elfogadott mindenféle teológust és tanítását. A jó teológusok mindig szelektálnak. Éppen ő mondta azt, hogy nálunk reformátusoknál is jó lenne egy olyanféle "tanítóhivatal", amelyik megmondja, hogy ki az elfogadott teológus, tehát ki érdemli meg, hogy a ref. egyházban meghallgattassék, de hát ilyen sajnos nincs. (Megint nem kell ebbe sem belekötni, mert egyrészt szabadon idéztem, másrészt először próbáljunk meg mindent jól érteni, mert ha nem, akkor mindenbe beleköthetünk, illetve belekérdezhetünk.
A későbbiekben a válaszok hol ebben, hol abban a cikkben fognak felbukkanni.)
Pl. most megpróbálok a dogmatörténettel kapcsolatban írni pár szót, de ismét mondom, hogy később jobb válaszok is lesznek az idézetekben.
Ahogy én értem a klasszikusokat (tehát a legjobbakat, mert a többiekkel én szinte egyáltalán nem foglalkozom, és ezek a legjobbak szerintem Kálvin, Barth, Victor János (Nagy Barna, csak ő kevesebbet írt), ezek közül is V. J.-t tartom a legeslegjobbnak, azért mert az előző nagyok és a kortársai már mind benne voltak őbenne, és ő azoknak ismeretében és megértésében tanított már), a dogmatörténet egyszerűen az előttünk élt hívők Ige-értését jelenti, természetesen azokét, akik a mi meggyőződésünk szerint jól értették az Igét. Ennek vizsgálása egyébként szüntelen feladatot jelent. De van az egyházban egy bizonyos közmegegyezés etekintetben is. (Most persze elsősorban a felekezeti egyházra gondolok, de azért az egyetemes egyházban is van ilyen megegyezés sok tekintetben)(Szintén csak zárójelben, hogy a Kavics által indított Ref. Bibliaolvasó Kalauz-i Igék magyarázatait egy darabig Victor János magyarázata is ékesítik majd (mivel megkérettem rá, hogy folytassam valameddig), és ott megnézheted, hogy egyetértesz-e azzal a magyarázattal, és hogy tudsz-e belőle tanulni?
No de most is sietnem kell, nem folytatom ezt, mert nincs időm szabatosabban fogalmazni, tehát ne köss bele az eddigiekbe, mondom, később sokminden terítékre kerül majd...
A lényeg az, hogy az Igét az egyház közösségében kell és lehet helyesen értelmezni. Ez teljesen biblikus tanítás. De most ezt sem folytatom. Mert nemsokára úgyis idézem majd Victor János Dogmatikájának egyes részeit. Addig is üdv: prophet


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 24., vasárnap 06:26 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 19:09
Hozzászólások: 1521
Kedves Prophet!

Köszönöm az alapos válaszod, és kíváncsian várom majd a többi beírásod. Nem akarok én perhecc kötekedni, ha nem értek valamit, vagy ilyesmi - azért majd szólok.

Üdv:
Indu

_________________
Várván ama boldog reménységet


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 24., vasárnap 18:00 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
GABRIEL777 írta:
tulip írta:
GABRIEL777 írta:
tulip írta:

Büszke vagy arra, hogy nem könyvekből, nem emberektől tanulsz, de amit előadsz sajnos nem éri fel még ezen emberi „tákolmányok” szintjét se.


Ami a mondandód első felét illeti,mármint ,hogy büszke vagyok arra,hogy a Szentlélek tanít"habár Te nem így fogalmaztál"az nem igaz,már csak azért sem,mert aki arra büszke,hogy Isten tanítja,az nem rendelkezik Isten iránti alázattal,és olyan érdemeket tulajdonit magának,ami nem a sajátja.

Tehát nem büszke vagyok arra,hogy Isten tanít,hanem hálás vagyok érte Istennek .


Rendben, hálás vagy ez tényleg sokkal jobb megfogalmazás. Ám a kérdés ettől még fennmarad. Arra vagy hálás, hogy Isten ma is ad kijelentést, vagy azért adsz hálát, hogy amit megértettél azt le tudod ellenőrizni a Szentírásból?



Akinek olyan a kapcsolata Istennel, hogy a tőle kapott kijelentéseket ellenőrizgeti, az nem
nagy bizalommal van Isten iránt, és sokkal jobban bízik a saját értelmében mint, Isten
megtartó erejében.


Ezzel szemben mit ír Pál? „A próféták pedig ketten vagy hárman beszéljenek; és a többiek ítéljék meg.” (1Kor14,29). Ha valaki kijelentést vesz, vigye a gyülekezet elé, a gyülekezet ítélje meg. Milyen bizalmatlan ez a Pál.

GABRIEL777 írta:
A hívőnek nem magában kell hinnie hanem Istenben.


Pontosan. Éppen ezért kell a gyülekezet elé vinnie megítélésre a kapott kijelentést, mert éppen az a magabízás, ha ezt nem teszi, mert ő már csak tudja, hogy Isten kijelentése. Emlékezz Péterre, aki egyik versben még Jézust az élő Isten Fiának nevezi – micsoda kapcsolat! -, hogy pár vers múlva azt kapja a szeme közé, hogy távozz tőlem Sátán.

GABRIEL777 írta:
Nem a saját erejére kell támaszkodni hanem Isten erejére.


Detto.

GABRIEL777 írta:
Nem mástól vagy az értelmünktől kell várni a választ hanem mérhetetlen bizalommal és alázattal a szívünkben közvetlenül és csak is Istentől.


A választ valóban Istentől kell várnunk, de ennek felfogásában értelmünk nincs kikapcsolva, hiszen az már Krisztus értelme. A bizalmat és az alázatot éppen értelmi döntéseinkkel tanuljuk folyamatosan.

GABRIEL777 írta:
A Biblia egy szimbolikus képi leírás amit a Szentlélek által lehet megérteni és nem az értelmünk által.


Ezt meg honnan vetted? A Szentélek éppen hogy az értelmükön át érteti meg velünk: „És azért imádkozom, hogy a ti szeretetetek még jobban-jobban bővölködjék ismeretben és minden értelmességben; Hogy megítélhessétek, hogy mi a rossz és mi a jó; hogy legyetek tiszták és botlás nélkül valók a Krisztusnak napjára;” (Fil1,9-10)
GABRIEL777 írta:
tulip írta:

GABRIEL777 írta:
Az emberi értelem valóban átalakul a hívőben, de az nem mindegy, hogy azt az ember alakítja át vagy a hit által spontán a Szentlélek.


Egy mondatban két dolgot keversz: alakul és alakítja. A keresztyén hívő embernek hosszú távon már egyre inkább Istentől alakul és nem ő alakítja gondolkodását. Az életátadás ráhagyatkozás arra is, hogy minden esetleges látszat ellenére Isten töretlenül végezni fogja ezt a munkáját, míg maga elé nem állít majd.



Nem keverek,hanem megkülönböztetek.
Megkülönböztetem az értelem útját a hit útjától


A kérdés nem ez, mert azon nincs vita, hogy hitetlen értelem nem foghatja fel Isten dolgait. A kérdés az hogy megkülönbözteted-e a Krisztus értelmének útját és az örök életet jelentő hit útját.

GABRIEL777 írta:
Az az ember aki az értelem útján jár, az saját magában bizik és ezért az értelmére hagyatkozik és saját erejéből próbálja az értelmét átalakítani úgy, hogy pld. elkezdi értelmezni a Bibliát, és az alapján amit az értelme mond, felállít egy világnézetet amit elnevez istennek. És ez után ebben fog hinni.


Egy hívőben Krisztus értelme van. Nem tud már régi értelmére hagyatkozni! Így amit írtál az nyilván vallásos emberekre igaz, akik tényleg a maguk esze szerint alkotnak maguknak isteneket. Ez gyakran keveredik azzal, hogy azt is beépítik a gondolataikba, amit másoktól hallottak és megtetszett nekik. Mém átvétel. Ezt teszed te is, például amikor az értelemet próbálod kizárni. Ez abból derül ki, hogy nem tudod igeileg megalapozni. S éppen az ilyen igeileg megalapozhatatlan előfeltevéseid teszik gyengévé az álláspontod. Hiszen, éppen ezzel magadra támaszkodol, a szilárd alap helyett, - ami hittel ragadható meg csak - , azaz pont azt teszed, ami ellen szólsz.

GABRIEL777 írta:
Aki a hit útján jár, az elfogadja Krisztust, veszi a Szentlelket és a Szentlélekre hallgatva érti meg a Bibliát.


Krisztus elfogadása értelmi döntés, hiszen az akarat az értelem alárendeltje. Azaz, amíg értelmed nincs Krisztus mellett, akaratod se lesz, s az meg nem megy, hogy ugyan nem akarod, de mégis elfogadod Jézust.

GABRIEL777 írta:
Aki az értelem útján jár az a saját értelmét alakítja önmaga erejéből.


Nyilván ilyen ember is van. Saját értelmében bízik. Ma például sok naturalista természettudós tartozik ide.

GABRIEL777 írta:
Aki pedig a hit útján jár, annak az értelme, átalakul a Szentlélek által, spontán.


Tény, hogy mind az üdvözítő hitet, mint a Krisztusivá formált értelmet a Szentlélek adja, közvetíti. A spontán szót nem tudom hova tenni, ebben a környezetben.

GABRIEL777 írta:
Mert nem a Biblia eleveníti meg a hívőt hanem a Szentlélek.


Igen. A Szentlélek ad üdvözítő hitet és Krisztus értelmét, azaz elevenít meg.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 24., vasárnap 18:53 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 04., szerda 16:49
Hozzászólások: 1317
tulip írta:
GABRIEL777 írta:



Akinek olyan a kapcsolata Istennel, hogy a tőle kapott kijelentéseket ellenőrizgeti, az nem
nagy bizalommal van Isten iránt, és sokkal jobban bízik a saját értelmében mint, Isten
megtartó erejében.


Ezzel szemben mit ír Pál? „A próféták pedig ketten vagy hárman beszéljenek; és a többiek ítéljék meg.” (1Kor14,29). Ha valaki kijelentést vesz, vigye a gyülekezet elé, a gyülekezet ítélje meg. Milyen bizalmatlan ez a Pál.

GABRIEL777 írta:
A hívőnek nem magában kell hinnie hanem Istenben.


Pontosan. Éppen ezért kell a gyülekezet elé vinnie megítélésre a kapott kijelentést, mert éppen az a magabízás, ha ezt nem teszi, mert ő már csak tudja, hogy Isten kijelentése.


Nincs ellene kifogásom,hogy a gyülekezet véleményét kikérjem egy Istentől kapott kijelentéssel kapcsolatban,habár nem igazán ismerek olyan gyülekezetet
ahol ez a gyakorlatban is megvalósul és a hívek a kijelentéseik valóságtartalmát tesztelgetik a gyülekezetben.

a gyülekezettel kapcsolatos kijelentéseket persze,jó ha elmondják és megbeszélik azt,Pál is szerintem erre gondolt.

Ugyanakkor mint mondtam,nem az emberek véleménye alapján fogom hitelesnek vagy hiteltelennek tartani azt a kijelentést amit Istentől kaptam,hisz ha így tennék akkor
ez azt jelentené,hogy nincs bizodalmam Istenben.

Egyébként nem tudok arról,hogy Jézus valaha is megkérdezett volna bármilyen gyülekezetet is,hogy amit az Atyától hallott az valóban az Atyától van-e.

Ha pedig egy hívő Krisztust követi akkor az Atyához sem viszonyulhat másképp mint Jézus.

Az ószövetség prófétáiról sem hallottam,hogy a gyülekezetekben teszteltették le,hogy amit hallottak az
Istentől van-e vagy sem.

Érdekes lett volna ha Mózes az őt követő emberek véleményétől teszi függővé,hogy Isten szólt e hozzá vagy sem.

A próféta pont azért lehet próféta mert inkább bízik Istenben mint az emberekben.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 24., vasárnap 19:02 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Én is idéznék pár mondatot egy dogmatikából. Egy részt kapcsolódik Gabriel777 felfogásához, de a barthi idézethez is, így különállóan küldöm be.

Prof. Dr. Sebestyén Jenő, Iránytű 1994 írta:
Prof. Dr. Sebestyén Jenő: Református Dogmatika – I. Főrész – Általános bevezető rész – 2§ A dogma lényege, értékelése és jelentősége – Dogma és Egyház – 8.oldal részlet:
Dogma és Egyház A dogmatika anyaga az Egyházon keresztül az Egyház közvetítésével jön el hozzánk, mert Isten nem egyénileg atomisztikusan van szövetségben a választottakkal, hanem közösségileg ti. az Egyházon keresztül. Ezt a gondolatot azonban nem szabad a róm. kath. és a pápaság dogmatikai monarchizmusával és egyeduralmával azonosítani. Isten az Ő ismeretét az Ő igéjével adta, ez pedig a kijelentés, a kijelentés pedig szűkebb és tágabb értelemben véve a cognitio Dei [=Isten ismerete]. Isten igéjének legfőbb forrása tehát a kijelentés, s így lesz az ige centrális jellegűvé. Helyesen mondja Barth, hogy a dogmatikának értelme és lehetősége az Isten igéje.
Ezt a kijelentést Isten nem csupán az egyes hívőknek, hanem a választottak közösségének a coetus electorum-nak [=a választottak közössége (együttese)], ti. az Egyháznak adta, s így ennek az a feladata, hogy ezeket az igazságokat tisztán lássa, lelkileg elsajátítsa, megmagyarázza, megőrizze, megvédelmezze és a világban is mint Isten igazságát hirdesse. Így az Egyház élő organizmus, az Isten lelke által, melynek princípiumai[=alapelvei] vannak.
Azonban még sem az Egyház tekintélye az, mondja Bavinck, ami egy dogmát materiális értelemben dogmává tesz, minden kétségen felül emel és tekintéllyel ruház fel, mert az Egyház ref. alapon, csak formaliter teheti a dogmát dogmává. A „dogmata ecclesiastica” [=egyházi dogmák] csak akkor lesznek igazán dogmák, ha azok egyszersmind „domata tou Theou” [=?Isten dogmái?] is. Itt is nagy különbség van tehát közöttünk és Róma között, mert Róma azt vallja, hogy az általa proklamált dogmák adaequatok, azaz egyenlőek Isten igéjével és így Rómánál az egyház az, amely tartalmi értelemben véve is dogmává teszi a dogmát.
Szerintünk természetesen szintén megvan az Egyháznak az a joga és kötelessége, hogy dogmákat állapítson meg; de ez nem szuverén. A ref. értelemben vett Egyháznak a dogma fogalmazása és a dogma proklamálása terén tehát nincs szuverén és törvényadó hatalma, mint Rómánál, hanem csak szolgáló és kihirdető szerepe, azaz ministerialis és declaratorucus s ezt is Isten adta neki és ez a hatalom, amely az Egyházat képessé teszi arra és a jogot adja neki arra, hogy Isten igazságát megvallja és szóban és írásban formulázza. Miután a ref. egyház nem helyezkedik antidogmatikus álláspontra, a dogmákat nem negligálhatjuk. A dogma decretum ecclesiae[=az egyház isteni tanácsvégzése] és nem opinio fidellium[=a hívők vélekedése (véleménye)]. A dogma átment az egyház lelkén és az Egyház lelke ezt megtalálta a Szentírásban, az isteni kijelentés bányájában. Nincsen individuális kijelentés, mert a kijelentés tartalmát közösen kell átgondolni.Az Egyháznak a kijelentés objektív igazságokat ad. A hit ezt szubjektiválja, az emberi reflexio pedig ismét obkjektiválja, s e kettőnek az egyesüléséből születik meg a hitigazság, vagy dogma a szó igazi és élő értelmében.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 25., hétfő 08:49 
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 13:50
Hozzászólások: 39
Zé írta:
Fontos dolog a hitvallásunk védelme és annak tisztázása és hogy hová tartozunk és miért. Mindazonáltal ez nem kellene, hogy a legfontosabb kérdés legyen. A legfontosabb kérdés amit én megértettem a Biblia üzenetéből a "Szeres Istenedet..." "..szeresd embertársaidat mint saját magadat"

Tulip írta: A hitvallások pontosan azokat a kérdéseket foglalják össze, mait a szerzőik a legfontosabbaknak tartottak, ahhoz, hogy a „Szeresd Istenedet ..” és a „Szereds felebarátodat...” parancsolatoknak a legjobban megfelelhessünk.


Zé írta:
Hiszem, hogy vannak Szentlélekkel átjárt emberek a katolikus egyházban, a hit gyülekezetében, evangélikusok közt és meg még kitudja merre. Nem jó szerintem a lélek nélküli liturgiák ismételgetése, Mária kultusz és még sorolhatnám. De ez nem zárja, ki, hogy onnan is sokan üdvösségre jussanak. Nem "értelmi versenyt" látok ebben.

Tulip írta: A Szentlélekkel átjárt embereket nem igen tűri meg sem a Katolikus egyház, sem a Hit gyülekezete. Egyszerű hívőként még el lehet lenni, mondjuk csak Krisztushoz imádkozó, naponta Bibliát olvasó – s ezért gúny tárgyát képező – katolikusként, akiről cselekedetei alapján idős korára mindenki csak elismerően beszél. Ám olyan emberként, akinek már szava van, netán igehirdető már nincs maradás e két helyen. Hamarabb, mint később kiteszik a szűrüket.

Zé új: Ez erős kedves Tulip. Pontos %-okakat te sem és én sem fogunk tudni mondani.

Zé írta:
Ezért meggyőződésem szerint borzasztó sok energiát erre elfecsérelni nem szabad. Ez nem zárja ki, hogy résen legyünk. Jó, hogy Luther és tsai résen voltak...:) de aki át van járva a Szentlélekkel belülről úgyis látja, hogy mi a helyes még abban is amiben a törvény nem ad tiszta útmutatást.

Így általánosságban ez rendben van.
Zé írta:
Ezért sztem nem az a jó, ha gyönyörűre kimunkált "hitvilágunk" tökéletességével foglalkozunk, hanem igyekszünk alázatos szívvel rendszeresen az Urunkhoz fordulni, hogy megkapjuk a Szentlélek ajándékait. Ezt hála Néki áldásként igen sokszor megtapasztaltam.

Tulip írta:Ez az ami nem megy. Igyekeznünk. Kegyelemre szorulunk. Róm4,5 „Ellenben, aki nem munkálkodik, hanem hisz abban, aki az istentelent megigazítja, az ő hite tulajdoníttatik igazságul.” Hála azért ha egy-egy helyzetben Isten kegyelme megadta és megadja az alázatos szívet.

Zé új: . Az alázatos szív itt már a megtérés eredménye.

Zé írta:
Mivel a hit cselekedetek nélkül halott, az a fontos, hogy jó sok gyümülcsöt teremjünk.

Hogy ki mennyit terem az az Úr kezében van. Nincs rá befolyásunk, nem tudjuk erőlködésünkkel növelni. Mt13,8 „Némely pedig jó földre esék, és gyümölcsöt terme, némely száz annyit, némely hatvan annyit, némely pedig harminc annyit.” Jn15,5 „Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők: Aki én bennem marad, én pedig őbenne, az terem sok gyümölcsöt, mert nálam nélkül semmit sem cselekedhettek.” A terméás valóban fontos, csak tudni kell, hogy egyedül a kegyelem az, ami folytán teremhetjük.

Zé új: Ezt máshogy látjuk. A Biblia nem a fatalizmust írja le. Lehet, hogy beleakadunk a korábbi "eleve elrendelés" vitakörébe. Azt hiszem, hogy a megtérésben az ember is cselekszik. Számtalan ige van erre. De ez az Úr kegyelme, Ő vonzza a megtérendőt.
"Kérjetek és adatik", ha tehát kéred, hogy te többet szeretnél tenni a nyomorultakért és hiszed is, ugye: Hittel kérjétek.. akkor megkapod ezt áldásként.
Igenis van rá befolyásunk, kb. olyan mint a gyermeknek aki kér az édesapjától. Teljesen az apja kezében van, de odafigyel a kívánságaira, és ha valamit kér azt megadja neki.

Zé írta:
Az a fontos tehát, hogy megtérve, folyamatosan előrefeszülve fussunk a cél felé, hogy mások mibennünk felismerjék az Úr jóságát.

Eddig egy ember volt aki ezt képes volt megvalósítani. Jézus Krisztus. John Bunyan zarándokjára ellenben nem az volt a jellemző, hogy egyenesen futott volna a célba, minden kísértésen jót mulatva és azt kikerülve, s hogy ebből mások sorra ismerték volna fel az Úr jóságát.

Zé új: Tökéletesen csak ő. Meg még sokan mások. Apostolok, szentek. Egyszerű emberek, akik igencsak előrehaladtak a megszentelődésben.


Zé írta:
Tükröződjön a szeretet, a türelem, a szelídség, az önfeláldozás... Nekem ez az igaz keresztyén élet.

Ezzel egyetértek. S ez akkor az igazi, amikor nem is számítok rá. Amikor nem magam könyvelem el, hogy milyen szelíd, türelmes, önfeláldozó, szerető voltam, hanem éppen semmi ilyenre nincs miért gondolnom, de valaki mégis észrevett egy apróságot, s minden negatívum között éppen ez fogta meg.
Zé írta:
2Kor 3,6 A ki alkalmatosokká tett minket arra, hogy új szövetség szolgái legyünk, nem betűé, hanem léleké; mert a betű megöl, a lélek pedig megelevenít.
1Tim 1,4 Se mesékkel és végehossza nélkül való nemzetségi táblázatokkal ne foglalkozzanak, a melyek inkább versengéseket támasztanak, mint Istenben való épülést a hit által
Tit 3,9 A balgatag vitatkozásokat azonban és a nemzetségekről való tudakozásokat, és a civakodást és a törvény felől való harczokat kerüld; mert haszontalanok és hiábavalók

Pál maga vetekedett a zsidókkal, amit így nyilván nem tartott balgatag vitatkozásnak

Zé új: Itt a fölösleges vitákról van szó. Nem érdemes vég nélküli szóharcokba bocsájtkozni nekünk sem.

[/b]

_________________


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 25., hétfő 09:13 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
tulip írta:
A Szentlélekkel átjárt embereket nem igen tűri meg sem a Katolikus egyház, sem a Hit gyülekezete. Egyszerű hívőként még el lehet lenni... Ám olyan emberként, akinek már szava van, netán igehirdető már nincs maradás e két helyen.


a katolikusokkal közvetlen tapasztalatom nincs, bár van olyan barátom, aki végül a karizmatikus katolikusoknál "kötött ki", és bizony HAGYJÁK "érvényesülni", szolgálni és evangélizálni...

viszont a HitGyülit BELÜLRŐL volt szerencsém/áldásom megismerhetni (éspedig olyan emberként, akinek "szava van", mikor odakerültünk, eleve egy kb 20 fős csoport VEZETŐJEként "csapatostul" csatlakoztam hozzájuk...)

elmondhatom, hogy NEM EGYSZERŰ egy "nem helyben megtért" embernek "szóhoz jutni", viszont NEM IS LEHETETLEN! (a végén "hivatalos" házicsoportvezető voltam, mielőtt eljöttünk volna...)

de számos más példát is tudok, barátaimat, akik "máshonnan jövő"ként akár vidéki pásztor szintjéig is "emelkedtek"...

(természetesen NEM EZ a LÉNYEG az egészben, karrierizmusból télleg nem érdemes se a HGyben se a katolikusoknál nyomulni ;) ...de miután TÉNYÁLLÍTÁST mondtál, gondoltam szembeállítom vele a saját személyes - és egyáltalán nem egyedi - tapasztalatomat)

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1097 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 74  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 7 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség