Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1097 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 74  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2007. jún. 30., szombat 20:19 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 29., péntek 15:30
Hozzászólások: 2408
kavics írta:
"Isten méltatlan de elhívott szolgája..."


Isten méltatlan (ez érdekes, és miért méltatlan, vagy mire méltatlan?)

de elhívott szolgája (mire hívta el?. biztos, hogy nem önjelölt?)

Vagy:
Idézet:
sokan vannak a hivatalosak, de kevesen a választottak


Tehát ő nem választott csak ön jelölt?

A megváltásra mindenki önmagától méltatlan, de még is azt a méltóságot tulajdonította az Örökkévaló, hogy a megválást véghez vitte.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 30., szombat 20:22 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 03., kedd 07:57
Hozzászólások: 1476
Tartózkodási hely: Rákoskeresztúr
Ez a formaszöveg, előre van így megírva, az úrvacsoránál mondják. A nagypapám jut eszembe, ha meghallom, ő nagyon hangsúlyozta mindig ezt a 'méltatlan bár'-t.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 30., szombat 20:27 
Istenhez méltatlan, Hozzá önmagában nem méltó, de ezt később te is leírtad....
Isten Igéjét szólni méltatlan azon tettek miatt, amiket még mindig hajlandó elkövetni, mert régi gonosz természete megmaradt, "csak" kapott egy újjat is
Tudod, aki azt mondja nincs bűne mit tesz?

Az elhívott az nem önjelölt. Az önjelölt magát jelöli, az elhívotthoz előbb szólnak. Ő hívásra megy, az önjelölt hívás nélkül is jön.

Honnan lehet tudnni hogy önjelölt?
Méltónak tartja magát Istenhez!


Vissza a tetejére
  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 30., szombat 20:28 
Kedves Kamilla!

Az áldásnál is mondják, de nem az a kérdés, hogy valaki mondja-e, hanem az, hogy bemerítkezik-e ennek az igazságába...


Vissza a tetejére
  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 30., szombat 20:31 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 29., péntek 15:30
Hozzászólások: 2408
kavics írta:
Kedves Kamilla!

Az áldásnál is mondják, de nem az a kérdés, hogy valaki mondja-e, hanem az, hogy bemerítkezik-e ennek az igazságába...


Mibe kell még bemerítkezni :wink:


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. jún. 30., szombat 20:52 
Igazságba és Lélekbe, mert ebben lehet imádni az Atyát!
Ez a bemerítkezni nagyon szép szó, nagyon sokat adott nekem, köszönöm....
:-)


Vissza a tetejére
  
 

HozzászólásElküldve: 2007. júl. 01., vasárnap 13:09 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
exrefis írta:
tulip írta:
A Hit Gyülekezete ki nem állhatja a Római Katolikus Egyházat. Ám amint például a jóra és rosszra egyaránt kiterjedő szabad akaratról van szó, azonnal kart karba öltve menetel vele.

A Hitgyüli soha nem menetel karba öltve a Kat. egyházzal, akkor sem ha vannak közös pontok a hitvallásban, azért mert a Kat egyház tele van Ige ellenes, antikrisztusi gyakorlattal. Többek között ez az egyik oka, amiért a HGy nem vesz részt az öko mozgalomban.


Nagyon is együtt menetel. Említettem a szabad akarat kérdését. Másodszor megemlítem a hamis lélek ámításait. Az egyiknél vérző ostya, Mária jelenések formájában, a másiknál földön fetrengő, állathangokat utánzó ún. második megtapasztalást átélt emberek alakjában. A HGY honlapján van egy hitvallás – ami azért kicsit túlzó elnevezés – benne a második megtapasztalásról, mely nem más mint idegen lélek vétele, amire 2Kor11,4 figyelmeztet. (HGY hitvallások – Keresztségek: http://www.hit.hu/hitvallas11.html) Azután ott van a nyelveken szólás. (http://www.hit.hu/hitvallas18.html) Itt már az sincs leírva – ami méltatlan egy hitvalláshoz – hogy mit kell alatta érteni.
Ám a Fontos kérdéseink előadás sorozatából ajánlanék két előadást annak aki meg akarja ismerni, hogy a karizmatikusok mit is értenek alatta, s miért bibliaellenesek vele:
18. Sípos Ete Zoltán: Van-e ma nyelveken szólás?
59. Alföldy-Boruss Dezső: Mi választ el bennünket a karizmatikusoktól?
Ez utóbbi előadásban mind az előadó személyes élménye, mind a BSZ alapító Fekete Péterrel megtörtént személyes élmény hallható.

Így azután mivel mind a karizmatikusok, mind a HGY együtt menetel az ige ellen, - lehetne még mondjuk az ördögűzést is említeni, - így azután mi egyikkel sem menetelünk együtt. Aki közülünk bármelyiket teszi, az hitvallásainkkal menetel szemben. Mindkettőre van példa. Vannak akik a katolikusokkal borulnának össze, mások meg a Szentlélek keresztséget hirdetik. Ám a lényeg az, amit a hitvallásaink mondanak.

Még egyet említek az együtt menetelésből. A személyi kultusz. Rómánál a pápa. S mi is jelenik meg a HGY honlapján a lap fejlécében? Hit Gyülekezete – Németh Sándor!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Victor János neoproptestáns dogmatikája
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 01., vasárnap 13:37 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
Elolvastam Victor János dogmatikájának az egyik rovatba felkerült részét. Elsőre egyetlen olyan igen lényeges pontot találtam, amivel nem érthetünk egyet. Arra mondjuk rávilágít, hogy sok amúgy tényleg komoly hívő lelkésznek miért nem jelent problémát átlépni a hat napos teremtés történeten. S ez a nagy gond vele. Az átlépés ugyanis átlépés a bűneset megfelelő kezelése felett is. Victor János sajnos a korszellemnek engedve írta e sorait. Így továbbra is igaznak vélem, amit hallottam, hogy Prof. Dr. Sebestyén Jenő volt az utolsó magyarul író bibliahű dogmatikusunk. A kritizált részletet ide átmásolom.

Victor János írta:
3. Az Ige írott formája: a Szentírás


Olyan nagy jelentőségű isteni munka, mint az Ő kijelentése, hatásában nem korlátozódhatott azokra, akik térben és időben ott éltek a végbemenetelének a közelében, és így közvetlenül tudomást szerezhettek róla. Sem nem lehetett kiszolgáltatva annak a sokféle megromlásnak és megcsonkulásnak, ami fenyegette volna, ha csak szájról-szájra száll tovább a térben és időben távolabb élők felé. Ha Istennek minden népnek és minden időkre szóló ajándéka volt, - aminthogy az volt, - írott formát kellett öltenie, mert ez az elterjesztésnek és az utókorra áthagyományozásnak biztos módja. Az Ige lényegéből folyik tehát, hogy Szentírássá kellett válnia. Ezzel az írásba foglalással nyerte el az Ige azt a végleges formáját, amelyben betölthette az emberiségben a maga egyetemes rendeltetését. Így magát a Szentírást is joggal nevezzük Isten Igéjének.
Az Igének és a Szentírásnak ez az azonosítása persze nem feledtetheti el velünk, hogy közöttük különbség is van. A Szentírás Isten igéje, de annak bizonyos formájában, amely nem az egyetlen formája. Mindenekelőtt feltételezi ez a forma azt az elsődleges formát, amelyben azokhoz szólt, akik első renden felfogták szavát. Ebből következett az a másodlagos formája, amelyben a felfogott Igét tovább hirdették azok, akik kiválasztott első részesei voltak. Hozzájuk számíthatjuk azokat is, akik tőlük átvéve mintegy másodkézből adták tovább, de még mindig csak élő szóval. És csak az után került sor arra, hogy az Ige írott formát is öltsön magára.
Olyan írások írására, amelyek alkalmasak voltak az Ige megörökítésére, természetesen azok voltak hivatva, akik vagy maguk voltak az elsődleges értelemben vett Ige átvevői, mint amikor próféták foglalták írásba azt, ami nekik kijelentetett s amit ők élő szóval is hirdettek, vagy az apostolok tettek írásban is bizonyságot Jézus Krisztusról, akit ők közvetlenül „hallottak, szemeikkel láttak, szemléltek és kezeikkel illettek” (I. Ján. 1, 1.), s akiről élőszóval is bizonyságot tenni volt az ő hivatásuk teljes életükben. Hozzájuk számíthatók olyanok is, akik maguk nem voltak ugyan ilyen kiváltságos helyzetben, de ilyenekkel mégis szoros kapcsolatban álltak, tehát – mondhatnánk – egészen közel éltek az Ige forrásaihoz, mint pl. az újtestamentumi Lukács evangélista, vagy a Zsidókhoz írt levél ismeretlen szerzője.
Az Ige mivoltából következik, hogy írásba foglaltatásának ez a folyamata is Isten gondoskodása és irányítása alatt ment végbe, hiszen ez által Ő maga tudatta, ill. juttatta Igéjét abba a formába, amelyben azután az egész emberiség közkincsévé válhatott. Ezért nevezzük a Szentírást „Istentől ihletett írásnak” (I. Tim. 3, 16.), és ezért idézi a Szentírás önmagát (pontosabban az Ú.t. az Ó.t.-ot) gyakran úgy, mint amelynek szavaiból maga Isten, közelebbről a Szentlélek szól (mert hiszen a szóban forgó „ihletés” a Szentlélek munkája). (Pl. Act. 1, 16; Zsid. 3, 7. stb.)
Ez az ihletés természetesen nem tévesztendő össze másfajta írói, pl. költői, vagy általában a művészi ihletéssel. A megfelelő latin szó: „inspiratio”, azt jelenti: rálehelés, ráfuvallás. Használata abból a jelenségből van átvíve lelki dolgokra, hogy a láng magasabbra szítható, még a parázs is lángra lobbantható a megfelelő testi ráhatás által. Így mindenféle „ihletés” alatt az ember felfokozódott lelki erői által képes olyan tevékenységre, amelyre különben nem volna. Tartalmilag azután mindig az határozza meg az „ihletést”, hogy milyen tevékenységről van szó. A szentírók „ihletettsége” nyilván azt jelenti, hogy a Szentlélek behatása alatt képesekké váltak megfelelni annak a rendkívüli feladatnak, hogy írásaikban az Igét olyan tisztán és olyan erőteljesen örökítették meg, hogy az, írásba foglaltatása által mit se veszítsen eredeti mivoltából, hanem mindenütt és minden időkben úgy szólhasson, mint első megszólalásakor.
De ebből világosan kitűnik, hogy a Szentírást alapjában véve nem „ihletettsége” teszi Isten kijelentésévé, csak megőrzi számunkra híven Istennek ezt a már előzőleg megadott ajándékát. A kijelentés és a szentírók „ihletettsége” közötti ennek a különbségtételnek alapján a kettő között éles határvonalat ugyan nem szabad húznunk. Hiszen elgondolható az is, hogy valaki az Istentől elnyert kijelentéssel együtt azonnal elnyerte az indíttatást annak írásba foglalására is, vagy valaki írás közben nyert olyan kijelentést, amely mindjárt belefoglaltatott írásába is. És „írás” alatt nem-csak szoros értelemben az írás tényleges műveletét kell értenünk, hanem vele együtt minden előzményét is: az írásmű gondolatának megfogamzásától kezdve az író lelkében való érlelődésén át a végleges formába öntéséig, amely sokszor aztán csakugyan a tényleges leírás közben következik be. Általában véve azonban a Szentírás különbséget tesz az Ige megszólalása, és írásba foglaltatása között. És ha sokszor használ is olyan kifejezéseket, amelyek ennek a megállapításnak ellentmondani látszanak, az könnyen írható az általában használt kifejezésmódok számlájára. (A Szentírást, és a magát kijelentő Istent egybevonó ilyen kifejezésmódokban addig elment az Út.-korabeli zsidóság, hogy nemcsak az „Írás” szavának nevezi azt, ami jóval az „Írás” létrejötte előtt elhangzott, mint Isten szava, – így pl. Róm. 9, 17: „Azt mondja az Írás a Fáraónak…”, ami pontosabban kifejezve nemcsak azt jelenti: „Azt mondja az Írás feljegyzése szerint Isten a Fáraónak…”, hanem valósággal meg is személyesíti az Írást, amint erre a Gal. 3, 8. szolgálhat például: „Előre látván az Írás, hogy Isten hitből fogja megigazítani a pogányokat, eleve hirdette Ábrahámnak, hogy…”, ahol igazában megint nem az Írás az alany, mert akkor még meg sem volt, hanem maga Isten, az Írásnak pedig csak az a fontos köze van az egészhez, hogy utólagos, jóval későbbi feljegyzéseivel tanúsíthatja az egész történést, Istennek előre látását, és ebből kifolyólag Ábrahámnak adott ígéretét.) Isten kijelentése tehát nem a Szentírás íróinak, illetve iratainak az „ihletettsége” révén adatott e világnak, s ha mégis Isten Igéjének nevezzük a Szentírást, akkor az nem megírattatásának különös isteni közrehatásával történt módján, hanem a tartalmán alapszik. S hogy valamely irat megírattatásában közrehatott-e Istennek „ihlető” Lelke, vagy nem, azt az egyház éppen abból állapíthatja meg, hogy ez a bizonyos tartalom: Istennek kijelentése, világosan és hathatósan benne foglaltatik-e, vagy nem.
Amikor az egyház bizonyos iratokat, más tiszteletreméltó és egyébként becses iratoktól különválasztva egybefoglalt a Szentírás gyűjteményébe, akkor ilyen „a posteriori” ítéletet gyakorolt felettük: bennük ismerte fel Isten kijelentésének azt az ajándékát, amelynek megőrzéséért és amellyel való sáfárkodásáért felelősnek érezte magát, és ezért „Istentől ihletett” írásoknak tekintette őket. És nem az történt, hogy előbb valamilyen más forrásból tudomása lett volna arról: melyek az „Istentől ihletett” írások, és azután ennek alapján fogadta volna a bennük foglaltakat Isten kijelentéseként.
Ezzel szembe helyezkedünk a protestáns orthodoxia szentírás-szemléletével, amely a Szentírás „ihletettségére” épített, mint alapra. Az eltérésnek jelentősége kiviláglik, ha számon vesszük a protestáns orthodoxia tanításait „a Szentírás tulajdonságairól” („de attributis vel proprietatibus Sacrae Scripturae”). Ezen a címen a következőket szokták felsorolni a régiek:
1. „Auctoritas Sacrae Scripturae”, ami alatt az az isteni tekintély értendő, amellyel szemben az ember feltétlen hittel kell, hogy meghajoljon. (Ebben különbséget tettek „auctoritas normativa” között, vagyis a között a tekintély között, amely végérvényes mértéke az emberi gondolatok igazi, vagy tévelygő voltának, és „auctoritas causativa” között, vagyis a Szentírásnak a között a tekintélye között, amellyel behatol a mi emberi életünkbe, hogy azt a maga uralma alá vonja.
A fentiekből világos, hogy a szóban forgó „auctoritas”, mindkét értelmében, pontosan véve nem a Szentírást, hanem a benne tanúsított és továbbhangzó Igét illeti meg. A szentírók, miközben a maguk feladatát szolgálták, írásaikba az Igén kívül nyilván sok egyebet is kénytelenek voltak belefoglalni. Isten beszédes tetteit feljegyezve, szólniuk kellett arról a történeti helyzetről, amelybe azok beleszövődtek. Isten közléseit feljegyezve is kénytelenek voltak a maguk korának a gondolatnyelvén beszélni, mint ahogy maga az Ige is azon a nyelven szólalt meg. Így írásaikban, mint az Ige hordozója, belekerült sok olyan elem is, – pl. történeti és földrajzi adatok, nemzetségtáblázatok, természettudományi gondolatok, stb., – amelyek nem foglalhatók az Ige fogalma alá. Mindezek a közönséges emberi megismerésnek a tárgyai. És csak természetes, ha olyan dolgok ismeretében, amelyekben nem szorulunk Istennek a kijelentésére, mert magunkban is módunkban van felőlük vizsgálódni, nem egy ponton mi messze előbbre vagyunk a Szentírás íróinak a korához képest. Az orthodoxia mármost azon az alapon, hogy ezek az elemek is az „Istentől ihletett” Szentírásban foglaltatnak, számukra is igényelte az Ige tekintélyét, és az Ige által megkövetelt hitet úgy értette, hogy az magában foglalja a Szentírás ilyen természetű elemeinek kételkedés nélkül való elfogadását.
Ebből nem következhetett más, mint sok erőltetett kísérlet a haladottabb korok ismereteinek a Szentírás szavaiba való belemagyarázásába. Végül mégis megszégyenüléssel kellett végződnie az ilyen erőfeszítéseknek. (Gondoljunk pl. az újkori csillagászat által kifejtett világkép győzelmére, amely elől meg kellett hátrálniuk azoknak, akik a bibliai világképet is, amelynek kereteiben az Ige megszólal, ugyanolyan tekintéllyel akarták felruházni, mint magát az Igét.) A teológiai alapvétség azonban nem is annyira az ilyen meghátrálásokban tükröződik, mint inkább az Ige sajátos ajándékának meg nem becsülésében, mert hiszen nem ilyen vagy amolyan, emberi képességeinkkel is tisztázható kérdésekben akar minket eligazítani, hanem olyan kérdésekben, amelyekben ha Ő nem nyújt világosságot, mi sötétségben kell, hogy maradjunk.
2. „Infallibilitas Sacrae Scripturae”, a Szentírás tévedhetetlensége voltaképpen az előbb tárgyalt tulajdonságának az objektív alapja. Ezzel is ugyanúgy állunk. Tévedhetetlen igazság a Szentírásban mindaz, ami Ige. Isten, ha magát nekünk kijelenti, és az ebből fakadó kérdéseinkre, amennyire jónak látja, feleletet ad nekünk, akkor szavát természetesen úgy kell fogadnunk, mint feltétlen igazságot, s a Szentlélek meg is győz minket bensőnkben, hogy valóban az. De ez a „tévedhetetlenség” nem terjed azért ki minden egyébre is, ami a Szentírásban egyszerűen emberi tudomás. Ebből persze helytelen dolog volna átcsapni valamilyen túl kritikus álláspontba, és az alaposabb vizsgálódás nem egyszer megbízhatónak bizonyította a Szentírásban az Igével kapcsolatban megszólaló emberi tudomást is, amelyet a mindent jobban tudni akarók kétségbe vontak. De ez a vizsgálódásnak a dolga, és nem a minden vizsgálódást eleve eltiltó „tévedhetetlenségi” igényé.
3. A Szentírás „autopistia”-járól, vagyis „önhitelességéről” már volt szó. Ez is a Szentírásban megszólaló Igének tulajdonsága. Azt tényleg puszta megszólalásában már hitelesíti is Isten, mint a maga Igéjét, ha úgy tetszik neki. De egyszerűen lelépünk az őszinteség talajáról, ha azt állítjuk, hogy a Szentléleknek ez a munkája elejétől végigkíséri a Szentírást, akármiről is van szó benne.
4. „Necessitas Sacrae Scripturae”. Az a nélkülözhetetlen szükségesség, amelyről ezen a címen szó van, feltétlenül áll a benne megszólaló Igére, de a Szentírásra csak viszonylagosan: nélkülözhetetlen a Szentírás a kijelentés utáni korok nemzedékei számára, de nem az egykorúak, vagy a majdnem egykorúak számára. Az ő életükben elvégezheti munkáját az Ige még íratlan formájában is. A mi számunkra természetesen fennáll a Szentírásnak ez a „necessitas”-a, de alapjában véve nem úgy, mint magának a Szentírásnak a sajátossága, hanem mint annak az időbeli távolságnak a folyománya, amely minket elválaszt az Ige történeti megszólalásától.
5. „Perspicuitas Sacrae Scripturae”, a Szentírás áttetsző világossága, vagy, amint másként nevezték: „semetipsam interpretandi facultas”, vagyis saját magát magyarázni képes volta. Ez a tétel a római egyház tanítása ellen irányult, amely szerint a Szentírásnak szüksége van rajta kívül álló magyarázó tényezőre, t. i. az egyházra, mert ha nem annak magyarázata szerint értjük, akkor az itt-ott mutatkozó homályban eltévelyedünk a megértésével. – Világos mármost, hogy ez a tétel áll az Igére, mint olyanra. Isten kijelentése mivoltánál fogva világos, és önmagából érthető lehet csak. Az természetesen meglehet, sőt valójában úgy is van, hogy ez a „perspicuitas” nem egyforma mértékben található meg minden részletében. Ezért is kell minden részletét az egésznek összefüggésében látnunk. Az Igének ez az összefüggő egységben való szemlélete az, amit „saját magával való magyarázása” alatt értünk. Ha marad az Igében homály ennek ellenére is, az azt jelenti, hogy – amint ez az Igének Jézus Krisztusban való összpontosulásából természetesen következik is, – van az Igének olyan perifériája is, ahol világossága nem olyan teljes, mint középpontja körül. Ezért lehet különbséget tenni „articuli fundamentales” és „non fundamentales” között: amazok tekintetében olyan teljes az Ige világossága, hogy nem foroghat fent nézeteltérés az egyházban, míg emezek tekintetében az Ige nem szól olyan határozott egyértelműséggel, hogy ne kellene számolnunk különböző értelmezéseinek az eshetőségeivel. Semmiképpen nem kereshetünk azonban további felvilágosítást az Igén kívüli forrásokból, mert amit határozottan tudtul akart nekünk adni Isten, azt az Igében eléggé világosan tudtul is adta nekünk. – Másképpen állunk azonban a Szentírásnak olyan alkotóelemeivel, amelyek az Igével egybeszövődve benne, mégsem foglalhatók az Ige fogalma alá. Ezek tekintetében, hogy helyesen magyarázhassuk őket, lépten-nyomon szükségünk van a Szentíráson kívüli forrásokból meríthető segítségre, és bárhonnan kapjuk is azt meg, hálásan kell igénybe vennünk, amint azt minden jó exegézis állandóan meg is teszi.
6. Végül meg kell említenünk a „Sufficientis vel perfectio Sacrae Scripturae” elvét, vagyis a Szentírás elégséges voltáról, vagy tökéletességéről szólót. Vonatkoztatható a benne foglalt állítás a szorosan vett Igére is. De akkor nem mondunk vele újat, csak ugyanazt, amit az Ige „perspicuitas”-a címén már hangsúlyoztunk. Ennek az elvnek éppen abban van a jelentősége, hogy vonatkozik a Szentírásra is, mint olyanra: Isten nemcsak olyan Igét adott nekünk, amellyel világos és önmagából érthető voltánál fogva boldogan beérhetjük, hanem gondoskodott ennek az Igének a Szentírásban való olyan megörökítéséről is, hogy sehova máshova nem kell fordulnunk érte, hanem benne elégséges módon megtalálhatjuk.


Sajnos ilyen az, amikor valaki behódol a korszellemnek, mondván még a végén kigúnyolnak minket. S nem veszi figyelembe, hogy ezzel a behódolással a halált elválasztja a bűn esettől, felborítja Róm5,12-nél fogva a teljes Szentírást. Márpedig így akármilyen komoly amúgy a dogmatika csak erősen korlátozva használható. Hogyan becsüli meg az az Igét, aki csak részben tartja Istentől ihlettetnek? Aki inkább feladja a bűn zsoldja a halál kijelentést, csak hogy a kor csillagászai nehogy megszólják? A hitvallásaink ennél komolyabban veszik az Igét, tekinthető ettől még ez a hitvallás valójában nem tekinthető református hitvallásnak? Nem inkább egy neoprotestáns hitvallás?


Vissza a tetejére
 Profil  
 

tulip-nak válasz
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 02., hétfő 04:17 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Tulip!

Él az Úr, hogy Neked nincs bölcsességed! De jó lenne, ha a Szent Lélek meg tudná előtted is világítani ezt a tényt. Mert akkor "kérnéd Istentől, de kérnéd hittel, semmit sem kételkedve".
Victor János írásai önmagukért beszélnek, igemagyarázatait is beleértve. (lásd: Bibliaolvasó Kalauz topic)
Ennyit erről. Üdv.

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: tulip-nak válasz
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 02., hétfő 06:45 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
prophet írta:
Él az Úr, hogy Neked nincs bölcsességed!


de szépen mondtad...

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: tulip-nak válasz
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 02., hétfő 21:00 
Aktív tag
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 28., szombat 11:15
Hozzászólások: 648
prophet írta:
Él az Úr, hogy Neked nincs bölcsességed! De jó lenne, ha a Szent Lélek meg tudná előtted is világítani ezt a tényt. Mert akkor "kérnéd Istentől, de kérnéd hittel, semmit sem kételkedve".
Victor János írásai önmagukért beszélnek, igemagyarázatait is beleértve. (lásd: Bibliaolvasó Kalauz topic)
Ennyit erről. Üdv.


Victor János, Barth Károly és Nagy Barna is többet érdemel, mint az érinthetetlenség pátosza. Világos hogy képviselnek egy kegyességi irányt. Aminek a megismerése – még ha az ember nem is ért velük egyet mindenben – gazdagít. Azután azért is érdemes pontosan megismerni őket, mert voltak akik mondjuk egy-egy kérdés körben messzebb mentek nálunk, s csúnyán félresiklottak. Barth Károly vezérelve volt, hogy „Isten szólt”. Ezt igazán a történeti háttérrel érthető meg. Addigra az emberközpontúság uralkodott a teológiában. Barth új reformációt hajtott végre. Az ember helyére visszatette Istent. Ezért rá igazán jogos a neoprotestáns elnevezés. Ám például Rudolf Bultmann ezt úgy vitte tovább, hogy na de mi is a Bibliában, amit Isten mondott, s nem emberi kitaláció. S eljutott odáig, hogy az evangéliumokból egyetlen ilyen történetet talált Péter apósának meggyógyítását. Többek között ezért lett volna fontos tisztázni, hogy Victor János az idézett szövegben mit is ért az alatt, hogy: „A fentiekből világos, hogy a szóban forgó „auctoritas”, mindkét értelmében, pontosan véve nem a Szentírást, hanem a benne tanúsított és továbbhangzó Igét illeti meg.” Magyarul mi Ige a Szentírásban és mi nem az, s ki dönti el, s milyen alapon? Mit jelent az, hogy továbbhangzó? Azt, hogy új és újabb értelmeket nyer az idők során, amivel akár az ökumenizmus szellemét is lehet magyarázni, az idők szavára való hallgatásnak nevezve? Megannyi kérdés. Válaszra várnak, s nem személyeskedésre.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

válasz Tulipnak
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 03., kedd 04:43 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Kedves Tulip!

Pál azt mondta: "igyekezzetek pedig a hasznosabb ajándékokra". Egyrészt tehát a lelki ajándékokkal kapcsolatban igaz az, hogy "a lélek adja kinek-kinek, amint akarja", másrészt igaz az előbb idézett mondat is. Ez utóbbi összecseng azzal, hogy "akinek nincs bölcsessége, kérje Istentől...de kérje hittel..."

Én nem vagyok teológus, azaz olyan értelemben nem, mint ahogy Barth Károly, Victor János, Nagy Barna pl. Tehát "tudós teológus". De: ezek a tudós teológusok, elsősorban hívő emberek voltak, mégpedig hiteles hívő emberek. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy "érinthetetlenek". De meg kell tudni ítélni őket helyesen. Ehhez persze olvasni, tanulmányozni kell őket. Egyik írásukat a másik után. A helyes megítélésükhöz elsősorban (szerintem) "lelkek megítélésének ajándékára" van szükség. De ugyanez érvényes minden ember helyes megítéléséhez is. E téren kell "igyekezni", nem pedig kivenni egy-egy mondatot, hanem az összefüggést nézni.
Persze nem arról van szó, hogy aztán nem lehet kivenni mégis azt a mondatot.
Mondok példát magamról Victor Jánossal kapcsolatban, éppen az általad felvetett kérdésre. Én is megkérdeztem és megkérdezem magamtól, hogy valóban hogyan lehet elválasztani a Bibliában az igétől azt, ami nem Ige, és ki teheti ezt meg? Erre ezt a választ tudtam magamnak adni (amíg jobbat nem találok): egyes esetekben, amiket V.J. is említ evidens a dolog. Például a föld "lapos" voltát illetően, vagy ehhez hasonlók. Mert miért kell azon kötözködni pl. hogy az Úr Isten nem természettudományos ismeretekre akarta tanítani az embert, amit annak "magától" kellett megtanulnia, hanem az Ő kijelentését akarta közölni vele? Az író, akihez az Ige szólt, azt a saját korában uralkodó természettudományi köntösbe öltöztetve mondta el. De az a kijelentés a lényeg ott, nem pedig az azt körülvevő köntös. (hogy pl. a "bölcsességről" beszéljek ismét, nem így van ez ma is a saját életedben is? Figyeld meg! Ha a Szent Lélek által kívánsz szólni (pl. egy nyilvános bizonyságtételben, amire felkérnek), akkor tusakodnod kell az "ihletért", de a saját gondolataidat, a saját szavaidat fogja Isten felhasználni ott és akkor is, amit egyébként is "használsz", csakhogy - ha megadatik, (mert ígérete van rá Istennek, csak az a kérdés, hogy "vigyázol és imádkozol-e", hogy tényleg megkapd az "üzenetet"), akkor az Isten Igéje lesz ott és akkor, mert valóban Szent Lélektől ihletett. (ez a "hirdetett" Ige).

(csak zárójelben jegyzem meg, de nem mellékesen, hogy éppen az a legnagyobb baj a mi egyházunkban (is), hogy az emberi szó nem lesz Igévé, de nem azért, mert nem a Bibliából vett "Igét" magyarázzák, hanem azért, mert nem "élő és ható" beszéd az, éppen a Szent Lélek erejéért való tusakodás mellőzése miatt. Tehát: nem aktuális beszéd, akkor sem, ha mégoly komoly is, mert nem érti, hogy csak csoda által lehet azzá, mégpedig az itt és most megszólaló Isten csodája által.

A fent említett teológusok írásaiból kitűnik, hogy ők mindig ezt a csodát várták, bármit mondtak is. És tisztában voltak vele, hogy őket is felül lehet bírálni és überelni, de ők valóban a reformátori állásponton voltak, hogy: "aki minket jobbra tanít szintén a Szentírás alapján, annak készséggel engedünk."
A "biblikusok" pl. (de a többi helytelen irányzat is), nem tanulnak abból a kritikából, ami egyszer már helyesen elhamgzott feléjük. Csak fújják a magukét. Ebből is látszik, hogy "nincs új a nap alatt." Tehát minden folytatódik ugyanúgy, mint azelőtt. Mert a helyes tanítástól nemcsak jobbra, hanem balra is el lehet hajolni.
Hogy folytassam a felvetett kérdés kapcsán a választ, tehát nekem is kérdés volt (és ma is az bizonyos fokig, de csak "bizonyos fokig"), hogy ki ítélheti meg helyesen, hogy a Bibliában mi Ige, és mi nem az? A könnyebb esetről tehát már szóltam. De vannak nehezebb, és nehéz esetek is. Pl. számomra (aki "törvényeskedő" hívő körben nőttem fel) kérdés volt az asszonyok fejének bekötése kérdése, vagy a férfiak hajának lenyírása kérdés. Ilyenkor az ember, egyrészt meggondolja, hogy ez a fajta törvényeskedés manapság visszatetsző a legtöbb esetben. Ezt érezve és tapasztalva meggondolja, hogy hogyan befolyásolja ez a Jézusról való bizonyságtételemet? Ha pl. nagyon kirívok a külsőmmel a környezetemből ilyen értelemben, akkor bizonyára sokkal nehezebben férkőzhetek hozzájuk a hívő bizonyságtételemmel is, mert ők kinevetnek engem, ósdinak tartanak, stb. Félre ne érts. Pál azt mondja: mindenkinek mindenné lettem, hogy minden módon megtartsak némelyeket". (Egyébként felhívom szíves figyelmedet a fórumbeli vitatkozások nagy részére olyan szempontból, hogy egy egy szót, kifejezést kiragadva folyik a szócséplés, anélkül hogy a szóban forgó illetőknek lenne "bölcsességük" a másik lelke beállítottságának helyes megítélésére.)
Aztán V. J.nál olvastam, hogy Pálnak az asszonyok haj- és fejviseletére vonatkozó intelme a kor szokásához igazodó intelem volt, nem pedig Ige, tehát kijelentés. Vagy gondolj rögtön Pálnak ama mondására, hogy: "ezt én mondom, nem az Úr".
Elfogadom V.J.-nek ezt a tanítását, mert ismerem őt annyira, hogy megbízhatónak tartsam. De a "hívő józan ész" is erre tanít. Megintcsak nem kell belekötni ebbe a kifejezésbe, hanem a mögötte lévő lelket kell tudni megítélni. Mert ugyanazt a kifejezést használva is, mégis lehet, hogy teljesen ellenkező két teológus tanítása. Mindig fontos a szövegkörnyezet, az "együttlátása" tanítása egészének, tehát a "lelke".
Gondolod pl., hogy Victor János nem tudta, milyen feladatot kapott Istentől, és nem igyekezett annak minden erejéből megfelelni? Ő hangsúlyozta pl. sokszor azt, hogy "szeresd az Urat ...teljes elmédből" is. És nagyon is nagy felelősséget érzett azok iránt a hívők iránt, akik majd az ő tanítását a későbbiekben is olvasni fogják. Milyen komolyak az igemagyarázatai! Milyen szeretettel teljesek, mennyire tanítani akarják a hívőket. Ugyanúgy, mint annakidején Pál levelei, csak nem olyan formában. (De vannak levelei is, azok is ilyenek.) Csak felhívom a figyelmedet "A keresztség szimbolizmusa" c. dolgozatára, tessék megnézni, hogy Barth Károlyt hogyan teszi helyre szeretettel, respektálással, de ugyanakakor határozottsággal, tudván, hogy ő e kérdésben jobbat tanít a Szentírás alapján!
Megbízható tanítóinktól mi (nem teológusok, vagy csak "kis" teológusok), jobbat tanulhatunk, és azzal a meggyőződéssel kell olvasnunk őket, hogy ők bizonyára jobban tudják nálunk. Aztán persze lehet összehasonlítani. Én például meggyőződéssel vallom, hogy eddig V. J. volt a "legnagyobb" tanító számomra, akit eddig ismerek. Azt is meg tudom mondani, hogy miért. Mert pl. 1936-ban lefordította Kálvin "Kis Instutio"-ját magyarra, és az ahhoz írt megjegyzései a könyv végén (meg az elején), bizonyítják egyrészt, hogy mennyire ismeri és szereti Kálvin tanítását, de ugyanakkor az azóta eltelt 400 év teológiai (tanításbeli) fejlődése szempontjából milyen kiigazító megjegyzésekre is szorul némely helyeken. (De nem a lényeget illetően! Az Isten iránti szeretetét illetően! hanem egynéhány exegetikai, stb. kérdést illetően.)
Aztán: nagy vitája volt Sebestyén Jenővel, aki őt határozottan és következetesen "általános kersztyénnek" titulálta, és egyáltalán nem szerette, sőt utálta, de sokan (még teológusok is) egyáltalán nincsenek tisztában ez ügyben sem az igazsággal. Én pedig abszolut a V. J. pártján állok, egyrészt elolvasva S.J.-vel való polemizálásait, és pl. ama levelét Victor Jánosnak, amit 1929-ben írt "Ki hazudott Önnek Hepp professzor Úr?" címmel egy holland prof-nak, aki őt a saját "Reformatie" nevezetű lapjában név szerint megrágalmazta a nélkül, hogy vele személyesen szót váltott volna, pusztán csak S.J. hazug információira alapozva írását.
És így tovább. Mindezeket a dokumentumokat szívesen megosztom veled is, ha tanulni akarsz.
De most abbahagyom, mert elég hoszan tudnám még folytatni, nem tudom, mennyire értelmes az írásom, és önmagamról is tudom, hogy nem vagyok jó író sem, ezért szoktam pl. Victor Jánost is annyit idézni.

Üdv.

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. júl. 03., kedd 07:03 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
arra mindenesetre jó volt a beírásod, hogy a lelkek megítélése "beinduljon"...

prophet írta:
aki őt határozottan és következetesen "általános kersztyénnek" titulálta, és egyáltalán nem szerette, sőt utálta


erre indult be a vészcsengő: ne haragudj, testvérem, én ezt az embert SEMMILYEN SZEMPONTBÓL nem tudom tekintélynek vagy követendőnek elfogadni, lett légyen akármekkora orbitális nagy tekintélye a református egyháznak...

maximum Jézus "használati utasítása" szerint:
Idézet:
Mt 23,3. Annakokáért a mit parancsolnak néktek, mindazt megtartsátok és megcselekedjétek; de az ő cselekedeteik szerint ne cselekedjetek.

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

net2rist úrnak
HozzászólásElküldve: 2007. júl. 03., kedd 07:23 
Offline

Csatlakozott: 2007. jún. 20., szerda 10:20
Hozzászólások: 209
Tartózkodási hely: Kunbábony
Nem Victor János utálta Sebestyén Jenőt, hanem megfordítva. Dokumentumokkal bizonyíthatom. Valamint azt is, hogy fordítva nem így állt a dolog.
Egyébként pedig ismét egy példája, hogy kiragadva egy-egy szót, máris kész van net2rist úr megfellebbezhetetlen ítélete.
Hát: "nincs új a nap alatt."

_________________
Tanuljunk (elsősorban) az Úrban megbízható református tanítóinktól!


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2007. júl. 03., kedd 07:31 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
prophet írta:
Én pedig abszolut a V. J. pártján állok, egyrészt elolvasva S.J.-vel való polemizálásait, és pl. ama levelét Victor Jánosnak, amit 1929-ben írt "Ki hazudott Önnek Hepp professzor Úr?" címmel egy holland prof-nak, aki őt a saját "Reformatie" nevezetű lapjában név szerint megrágalmazta a nélkül, hogy vele személyesen szót váltott volna, pusztán csak S.J. hazug információira alapozva írását.


én buta, konok és rosszindulatú vagyok ;)

mindazonáltal azt megtanultam, hogy egy vitához KÉT EMBER kell... az, hogy az egyiknek IGAZA VAN, a másiknak meg NINCS IGAZA... hát... ez abban az esetben, ha rágalmazások, viszont-támadások vannak kissé "idealizált kép"nek tűnik...

ezzel együtt nem mondtam, hogy Victor János EZÉRT nem elfogadható számomra, ÁLTALÁBAN a "nagyra becsült egyházatyák" tekintélyét ingatja ez a gyűlölet...

VJ számomra a SPRIRITISZTA NÉZETEK ELFOGADÁSA miatt "elfogadhatatlan" (más témában ettől még lehet jó, de "megfellebezhetetlen tekintélyként" számomra ezen a ponton megbukott)

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1097 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 74  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség