Örülök, hogy ezt az oldalt megtaláltam, és örülök, hogy vannak még, akik örömmel és kétségbeesve „küszködnek” az órákon...mert, hogy nekem is több év után is minden óra egy „rejtély”...
AJÁNLATAIM:
Gyökössy Endre: Hogyan tartsunk gyerekhittanórát c. könyvét mindenképpen ajánlom elolvasni. Molnár Miklós: Te taníts engem! c. könyvét én nagyon szeretem használni, abból sok ötletet is lehet meríteni.
Tapasztalataim szerint a gyerekeknek jó, ha tudják a „játék szabályokat” az órán, mit vársz el tőlük és miért. Én is a szigorúbb tanítókhoz tartozom, de u.akkor a gyerekek érzik, és tudják, hogy mindez szeretetből van. Pl.: szeptembertől egy fiú osztály (középiskolás) jár be hittanórákra.Nyolcadszori találkozás után, „HÍDVERÉSKÉNT” (valami figyelemfelkeltő, vagy rávezető-bevezetése az órának) egy kérdést tettem fel: ki hiszi el, hogy hoztam neki egy csokit, amivel meg akarom ajándékozni.4 diák emelte fel a kezét, nagyon meglepett, mert egyről sejtettem, hogy elhiszi, mivel gyerektáborban már találkoztunk. Mikor megkérdeztem a többieket (3) honnan gondolták ,azt válaszolták, mert jószívű, szeret minket. Pedig szigorú vagyok.(Gyakorlati megjegyzés: azért betettem egy doboz csokit, hogy mindenki részesüljön, és több csokim volt amit szétosztottunk, az órát viszont nem engedtem ezzel szétfolyni).
Ezt az ötletet a karácsonyi történethez aplikálták. Én a hit dolgairól beszéltem azon az órán, hogy az Isten iránti bizalom mennyire fontos, és az, hogy szeressük Istent. Mennél jobban megismerjük, annál inkább szeretjük és bízunk benne.Érintettem azt is, hogy Isten készített nekünk ajándékot: Jézus Krisztust. Ábrahámról volt szó, de szerettem volna, ha egészben látják a Biblia üzenetét.
Néhány ilyen „hídverés”:
1. két házikót rajzolok a táblára (nagyoknál is bevállalom a rajzokat, tetszik nekik) Az egyik ház romos a másik szép, virágos kerttel, kutyussal, kéményből füst ...és felteszem a kérdést, amire a válasz egy szó: A GAZDA jelenléte ill. a GAZDÁTLAN házikó...és innen körbe járjuk a témát. Ki a te szíved gazdája, te magad? A szomszéd? Bérbe adtad?...stb. A lényeg, hogy gondolkodva beszélgetve eljussunk addig, hogy érezze,vagy tudatosuljon, hogy a hit nem csak annyi, hogy hiszek Istenben és kész....A gazdára figyelni kell, a gazda törődik velünk, a gazdával kapcsolatban kell lenni, ő adja ki a munkát!
2. két könyvet vittem be legutóbb: az egyik a 100 legnagyobb és nevezetes ember a történelemben, vmint a 100 legnagyobb zsarnok a történelemben
A legnagyobb és nevezetes emberek nagy része Isten félő volt: Rembrandt, Bach,Einstein, Chaplin....míg a zsarnokok között egyet sem lehet találni.....
(Jákóbról beszéltünk, akinek fontos volt az ÁLDÁS!)áldás és átok lehetőségei...
3. Különféle gyűrűk (fiúknál nem alkalmazom)arany, futtatott arany...Te melyiket választanád? Mi szerint választasz? Milyen nehéz a választás? Később derül ki a gyűrűről, hogy csak futtatott arany....s ebből a beszélgetésből el lehet jutni a TANÁCSADÓhoz, Isten Igéjéhez
4. KIS ABLAKOK címmel van ilyen gyűjtemény, amit fel lehet használni rávezető történetekként a bibliai leckékhez...nem mindent...
5. BIBLIÁT mindig használok! Vagy közösen keresünk ki Igeverseket, vagy olvasok, vagy olvastatok belőle.
Igyekszem mindig EGY ÜZENETRE összpontosítani , ami engemet is megérintett a történetből, hogy az hiteles legyen. A nagyoknál mindig egy mondatot visszakérdek, hogy mit visz el az órából, mi az ami megérintette, elgondolkodtatta...Ezért figyelniük kell, de a figyelésre én is ügyelek,ha látom, hogy elábrándozott, akkor intek...hogy itt vagyunk...(nem veszik rossz néven, sőt egy idő után rájön, hogy számon tartom, nekem is fontos a jelenléte és ezt értékelik...)
Szeretik az UNGAME játékot, ezek különféle kérdéseket tartalmaznak, ki-ki kap az utolsó 10 percben 2-3-om lapot és ezzel is mindenki szót kap az órán...
De a legfontosabbnak az imádság általi készülést és az egyéni hitéletünk rendbentartását tartom! (Gondolom, most nem mondtam sem újat, sem kegyeskedő szövegnek nem szántam) Fontos, hogy nyitott légy arra, amire a diákok, gyerekek reflektálnak. Tudd azt mondani, hogy nem tudod a választ a kérdésre vagy tudj elszakadni az előre eltervezett óra anyagától, ha vmi nagyon fontosat érzel, hogy a gyerekeket az érdekli és meg kell beszélni.Életre tanítunk, nem óraadók vagyunk!
|