Lehet, hogy rám fogjátok vetni az első követ, amiért a felvetett téma komolyságát viccel "merem" feloldani - de bocsássátok meg, ha egyáltalán megbocsátható: eszembe jut ezzel kapcsolatban az az - állítólag róm. kath. körökben született vicc, amelynek apropója a Mária(! - és nem a Jézus...) szűzen való fogantatása és bűn nélkül való születése, mint hittétel elfogadása volt:
A vicc elején leírják a bibliai jelentet, amely így folytatódik: és akkor átzúg a tömeg fölött egy hatalmas kő, és agyoncsapja a bűnös nőt. Jézus felnéz, és csak ennyit mond: Anyám! Hogy te néha milyen idegesítő tudsz lenni!!
---------------
Idézet:
De a szegényekhez, akik nem tudnak hinni, illetve akik azt hiszik, hogy a gyógyítás a nehezebb vállalkozás, hozzájuk is van szava Jézusnak aztán: „Hogy pedig meglássátok, hogy az Emberfiának van hatalma bűnöket megbocsátani a földön: Kelj fel ( …) vedd az ágyadat, és menj haza!”
- Nos, ha emlékezetem nem csal, ezek a "szegények" - de meg is kerestem:
Máté 9:3 Ekkor néhány írástudó így szólt magában: "Ez Istent káromolja."
4 Jézus pedig, mivel ismerte gondolataikat, ezt mondta: "Miért gondoltok gonoszt szívetekben?
5 Ugyan mi könnyebb, ezt mondani: Megbocsáttattak bűneid! - vagy ezt mondani: Kelj fel, és járj!? - "szegény"(!) írástudók voltak: szegénységüket egyetlen dolog jelentette: gazdagok (!!) voltak a Jézus ellen irányuló indulatban - és ezzel szegényítették meg magukat: az Isten iránti hűségben és engedelmességben! - És ezért kérdez tőlük Jézus így:
"Miért gondoltok gonoszt szívetekben? - hiszen ami ezen a ponton jellemzi őket/magatartásukat-megnyilatkozásukat: az a Jézusnak ellenálló és ellene lázadó g o n o s z s á g .
------------------
folyt:
Idézet:
Most velük kapcsolatban is ez a kérdés jutott eszembe: „Senki sem ítél el téged?” Olyan jó lenne akár az ítélkezőket is ezzel a lelkülettel nézni. Ahogyan Jézus javasolta: aki bűntelen közülünk, az vesse rájuk először a követ.
- De mi is kellene ehhez?
Az, hogy az ítélkezőket ne ítélje el senki!
És ki ítéli el őket? - Jézus?? Ő nem ítélt - csak kérdezett, és kiben-kiben a feltoluló válasz, saját válasza vált ellene szóló váddá: saját magukat itélték el...
...de hogyan válhatott volna valóra az, hogy önmagukat ne ítéljék el? Csak úgy, ha maga az ÍTÉLKEZÉS kerül ki a szívükből...tehát ha ők VÁLTOZNAK/TÉRNEK meg...
És Jézus szava erre is utal - és ha belegondolnak, - mert belegondolhatnak, hiszen a farizeus csapat igen jól képzett volt ebben a tekintetben - akkor ők is eljuthatnak erre az eredményre (ez Jézus közvetett lelkigondozása...) - ha viszont ezt felismerve, fellázadnak ez ellen a gondolat ellen is...ezzel közvetett/közvetlen í t é l e t e t vonnak magukra.
--------------
S az elején utalt (s félig közölt) viccre térek vissza: nemcsak a Mária-dogma kritikáját tartalmazza, hanem egyúttal benne van a hit olyan "ideál-képének" a kritikája is, amelyben a kegyes azt állítja-véli (alítja - régies szóval) magáról, hogy ő az, aki bűntelen <hisz neki "megbocsájtatott">, s ezért ő jogosan ítélkezhet a másik fölött - s ez az ítélkezés ilyen (tkp. gyilkos!) eredményt fog szülni. Tehát ez a vicc egyúttal a "hívés ön-kritikája" is...