"Ha azt vizsgáljuk, hogy mit jelent az Újszövetségben, ill. Bibliában a szeretet(agapé), akkor kiindulópontul önkénytelenül is Jézusnak az a szava kívánkozik, amellyel a szeretetet jelöli meg, mint a legnagyobb parancsolatként: Márk 12, 28-34; Máté 22, 34-40; Luk. 10, 25-28. Jézus e szavával az Ószövetséget idézi (V. Móz. 6, 4-5 és III. Móz. 19, 18.) s Isten szeretetét úgy jelöli meg, mint a legnagyobb parancsolatot, melyhez a másik, t.i. a felebarátnak (vagy pontosabban a ,,szomszéd -nak) a szeretete ,,hasonló . E két parancsolaton függ --- mondja Jézus, --- azaz e két parancsolatban foglaltatik össze az egész törvény és a summája. De félreértésre adhatna alkalmat, ha ebben az összefüggésben csak arra utalnánk , hogy a szeretet ,,parancsolata az Ószövetségből származik. Sokkal többről van szó, mint egy az Ószövetségből átvett parancsolatról. Hiszen Jézus foglalja össze ebben az igében az ószövetségi kinyilatkoztatás teljességét: sem az Ószövetség, sem a késői zsidóság erre ,,nem jött rá . Jézus szavával az Ószövetség új értelmet nyer, bármily nagy jelentősége volt is az ószövetségi gondolkodás számára a szeretetnek.3)
De mi az a szeretet, melyről Jézus beszél? Ennek megállapításánál Máté 6, 24 kínálkozik segítségül: a szeretet itt ellentéte a gyűlöletnek és szinonim kifejezése annak, hogy valakihez ,,ragaszkodunk , továbbá, hogy valakinek ,,szolgálunk . Istent szeretni tehát annyi, mint Istenhez ragaszkodni, neki szolgálni, engedelmeskedni. Már itt kiküszöbölődik az a félreértés, mely a szeretet érzelemnek tekinti, s azt szereti hangoztatni, hogy a szeretet nem lehet parancsolat tárgyává tenni, mivel hiszen a szeretet ,,érzelem , amely spontán módon támad lelkünkben. Jézus ritkán beszél a szeretetről, de hogy evangéliumának mégis mennyire centrális tartalmához tartozik, azt mutatja az ellenségeink szeretetének követelése (Máté 5, 43-48.). Vele Jézus a legnagyobb parancsolattal kapcsolatban idézett III. Móz. 19, 18 követelését tetézi meg, vagy helyesebben: viszi a teljes következetességig keresztül. Jézus tanítványaitól nem valami elfolyó érzelmet kíván ellenségeik iránt, hanem azt, hogy jót cselekedjenek velük, áldják őket és imádkozzanak értük (Luk. 6, 27-28.). A felebaráti szeretet, úgy mint ellenségeink szeretete segítségnyújtás a bajba jutottnak. Az irgalmas samaritánusról szóló példázat (Luk. 10, 30-37.) is azt tanúsítja, hogy a felebaráti szeretet irgalmasság és megsegítő könyörület gyakorlása még azok iránt is, akik velünk gonoszul cselekszenek."
Az írás a bdeg.sopron.hu honlapjáról való
|