Teomo írta:
Fel szeretném tenni mégegyszer azt a kérdést, hogy van-e a református egyháznak dogmája. Egyszer már beszéltünk erről, de akkor erre konkrétan nem kaptam választ.
Dr. Victor János Dogmatikájából idézem:
A "dogma" szó a görög"dokei/moi/"igében gyökeredzik, amelynek jelentése: "nekem úgy tetszik", és pedig vagy intellektuális értelemben: "én úgy vélem", vagy akarati értelemben: "én így határozok". Ezért a "dogma" eredetileg vagy " vélemény" , vagy "döntés". "Dogmáknak" nevezték az ókori profán szóhasználatban egyfelől pl. a filozófusok tanításait, másfelől pl. a császárok rendelkezéseit. (L.: Luk. 2:1, 17:7). Az utóbbi jelentésben rejlő jogi színezet máig is megtalálható a római egyház "dogmáiban", mivel azok törvényjellegűek és az üdvösség elvesztésének terhe mellett engedelmesen elfogadandók. Ezért itt a szó szoros értelmében vett "dogmák" jobban elkülönülnek olyan más hitbeli tanításoktól, amelyek nem bírnak ily kötelező erővel. A protestáns egyháznak dogmái alapjukban véve nem törvények, hanem közösségi vallástételek és törvény-szerepet nem az üdvösség, hanem csak a közösségi egyetértés és fegyelem szempontjából tölthetnek be. Ezért itt a szorosan vett "dogmák" nem határolódnak el annyira más hitbeli meggyőződésektől.
Tartalomjegyzék
DOGMATIKA
1. Bevezetés: a dogmatikáról általában
2. Isten Igéje
3. Az Ige írott formája: a Szentírás
4. Isten megismerhető volta
5. A Szentháromságról
6. Isten "tulajdonságai"
7. Isten munkásságairól és végzéseiről
8. Isten teremtő munkája
9. Isten világfenntartó és világkormányzó munkája
10. Az angyali lényekről
11. Az emberről (anthropológia)
a.) Az ember mint Isten teremtménye (Status integritatis)
b.) Az ember bűnös volta (Homo lapsus)
c.) A bűnös ember a valóságban
d.) Összefoglalás
12. A Megváltó személye
13. A Megváltó munkája
14. Jézus Krisztus, a "főpap"
15. Jézus Krisztus, a "főpróféta"
16. Jézus Krisztus, a "Király"
17. A "kegyelmi szövetség" (Szubjektív szótériológia)
18. A "szuverén kegyelem" munkája Függelék a 17. és 18. fejezethez
19. Az Isten egyházáról
20. A kegyelmi eszközökről