A cirkuszi lelkészségtől az sms-lelkészi szolgálatig - Egy hivatás egyre növekvő differenciálódása
Az erdélyi fejedelmek, a Rákócziak, a Bethlenek, a Báthoriak udvarában századokkal ezelőtt természetesen ott voltak a fejedelem lelki erősítésére, gondjainak megosztására, tervei előzetes megbeszélésére vagy csak egyszerűen a kormányzás fáradalmainak levezetésére és a Királyok Királya előtti felelős megállásra emlékeztető udvari papok. Közülük néhány ismertebb név: Alvinczi Péter, Czeglédi János, Milotai Nyilas István, Keserűi Dajka János. Geleji Katona István, Tolnai Dali János, Medgyesi Pál. S melyik királyunk mellett nem állott ott hivatalból a római katolikus egyház honi főpapja, a hercegprímás? Kezdettől fogva ott voltak a lelkészek, papok a „kisemberek” világában is, az ispotályokban, kórházakban, tömlöcökben, a seregben, az iskolákban, mintegy szerves egységét adva meg és biztosítva a lelki-szellemi-nemzeti-közösségi ügyek összetartozásának. Aztán jött a sokfajta zűrzavart hozó 20. század. Az ateizmus Európa sok helyén letörölte a differenciálódó, a feladatkörök sajátosságaira összpontosító lelkészi szolgálatokat. Ám a 20. század végére, napjainkra ismét meglepő és gyönyörű differenciálódásnak vagyunk tanúi. Mégpedig a legfejlettebb euro-atlanti országokban. Felsorolni sem könnyű a sajátos lelkészi-papi szolgálati területeket. A rendszerváltás körüli időkre már kialakultak nálunk is olyan munkaágak, mint a kórházi, a menekültügyi, a telefonos, a katonai, a börtönlelkészi szolgálatok és tanácsadás, vagy a reptéri lelkészség. Ezekhez aztán Nyugaton és az Újvilágban, az USA-ban, Kanadában újabbak csatlakoztak: az ipari vagy vállalati lelkészség, a tengerészeti, rendőrségi, sőt űrhajózási lelkészség, a sport, üdülési lelkészi missziók, újabban az autópálya-lelkészség, továbbá a cirkuszi, az internetes és az SMS-lelkészi, vagy a pályaudvari lelkigondozói szolgálatok. Működési területük helyeit illetően az udvari papság folytatása lett századok múlva például az ENSZ-ben a Csend Csarnoka meditációs terem, jó néhány országban a parlamentek épületében található kápolnák, továbbá gyárak, vállalatok hangárnyékos helyiségei, a reptéri, kórházi, és börtönkápolnák. A sort tovább gazdagítják az olimpiák, világbajnokságok idején egy-egy hatalmas stadionban kialakított kiskápolnák, vagy éppen az orosz ortodoxoknál hajóra szerelt úszó kápolnák, vagy nagy tengerjáró személyszállító hajók speciális szakrális kabinjai. És napjainkban az internetes oldalak lépnek be a sorba, meg a kezünkben lévő mobiltelefonok SMS-szolgáltatásai, s maguk a telefonok. Lássunk csodát: Moszkvában az egykori leningrádi pályaudvaron idén Mikulás (feléjük Szent Miklós) napjára adják át az első vasúti kápolnát, amit más városokban is követnek majd. (Az meg már egészen elképesztő hír, hogy az orosz ortodox egyház vezetése javasolta: Lenin mauzóleuma helyén építsenek hagymakupolás katedrálist, nevezzék el a bolsevikok által kivégzett II. Miklós cárról, s építészeti mintája legyen a jekatyerinburgi ortodox templom, aminek közelében a cári család brutális lemészárlását hajtották végre. Micsoda elképesztő fordulatok egyetlen rettenetes évszázad elmúltával!). Nos, meglepően sokféle terület, meglepően sokféle módon és eszközrendszerrel segíti ugyanazt: Istenünk lelkigondozó, lélekápoló, életmentő misszióját. És hány országban, meg hány nyelven! Most csak egy-két újonnan belépő munkaágat nézzünk meg közelebbről. A legfiatalabb szolgálati területtel kezdem, ez az SMS-lelkigondozás. Olyanoknak hozták létre az egyházak, akik lelki válságban vannak, s így érhetők el leggyorsabban, maguk is így léphetnek kapcsolatba segítőikkel. 1999-ben hozták létre Svájcban, a már korábban kialakított ökumenikus internetes lelkigondozás továbbfejlesztéseként. Jó érzéssel tölt el, hogy Kálvin hazájában Jakob Vetsch református lelkész lépett kapcsolatba telekommunikációs cégekkel. Valójában a hagyományos levelezési lelkigondozás modern változataként jelent meg ez a forma. Előbb német, francia és olasz nyelven, majd innen hamarosan átterjedt az USA-ra és más fejlett országokra. Ebben a formában is lényeges az anonimitás, a tanácsot kereső személy rejtettsége, illetve a vele kapcsolatba lépő lelkész titoktartási kötelezettsége. A telefonos lelkigondozás mobil formájaként gyakorolják, illetve alkalmazzák. Helyhez kötöttebb az internetes lelkigondozás, de talán nagyobb elmélyülést tesz lehetővé. Látható, hogy a modern kor és a csúcstechnika körülményei között is az emberi lélek igényei változatlanok: kommunikálni akar, maga és mások számára konfliktusmegoldó, szabadulást, megbékélést, elrendeződést segítő beszélgetésre vágyik. Az internetes, meg az SMS-lelkigondozást szokás élettér-irányú lelkigondozásnak is nevezni, mivel a lelki segítséget kérő félnek nem kell elmozdulnia, elmennie megszokott környezetéből. A segítség hozzámegy. Formája lehet az e-mail, a chat, különféle társalgási fórumok. Több országban már megalakult az ún. Keresztyén Internetes vagy online-Tanácsadás Munkaközössége. A hívók vagy bejelentkezők leggyakoribb kérdései a szexualitásra, a hitre, a bűnre és a megbocsátásra, a betegségre, a halálra, az élet értelmére, öngyilkosságra, illetve ezek feldolgozására irányulnak. Újabban a pénzügyi krízisek okozta lelki válságok is megjelentek a lelki palettán. Vagy egy valamivel régebbi forma: az ipari lelkészség. Nyugat-európai, amerikai teológiákon már jó 30-40 éve elkezdődött ez a speciális képzés. Vannak vállalatok, amelyek már üzemi kápolnával is rendelkeznek. Nálunk évtizedekkel ezelőtt az üzemi pszichológusok jelentek meg egészen más „töltéssel”. Egyedül az USA-ban több mint 600 ipari lelkész működik. Ez is olyan forma, amiben a lelkész megy el a rászorulókhoz. Nem csak üzemi baleseteknél, hanem sokféle élethelyzetben vannak jelen ezek a lelkészek. Ugyanakkor a vállalatvezetés humánpolitikai, mentális kondicionálásában is szerepet vállalnak. Újabban egyre több nemzetközi sportrendezvényen tűnnek fel olyan lelkészek, akik nemzeti csapatukat kísérik, vagy egy-egy élsportolót lelkileg erősítenek. De van ennek a speciális és szép szolgálatnak egy másik formája is: ma már valamennyi világversenyen legalább egy kápolnát rendeznek be valamelyik óriási stadionban a lelkigondozás vagy a különféle vallások sportoló híveinek imádságai céljára. Sok sportoló vallja ugyanis, hogy az imádság, a hitélet fokozza sportteljesítményüket. A pekingi olimpiai játékokon nagy sportdiplomáciai huzavona után engedélyezték a hatóságok kápolna berendezését a nagy stadionban. Az augusztusi berlini atlétikai vb-n külön sport-lelkigondozói szolgálatot állítottak fel. „Nekünk sport-lelkigondozóknak az a feladatunk, hogy lelkileg erősítsük a sportolókat, illetve támaszt adjunk nekik, ha valami nem úgy sikerül, ahogyan azt remélték“ – nyilatkozta az egyik lelkész. Az egyházak azokban a hotelekben, ahol a sportolók laktak, kialakították a „Csend oázisai“ elnevezésű helyiségeket, ahol a világ minden részéről 20 lelkész állt a sportolók rendelkezésére. Nem rég adtunk hírt a cirkuszi lelkész, Ernst Heller világszerte különleges szolgálatáról. Ő nevezi magát Isten bohócának, a cirkuszvilág lelkészének, a manézs papjának. Mindenestre cirkuszi lelkigondozóként meglehetősen egyedülálló szolgálatot lát el. 1999-ben elfogadta a meghívást cirkuszi-, és színész-lelkigondozásra. 2005 augusztusa óta hivatását főállású cirkuszi pásztorként végzi. Ott van a manézs művészeinek, bűvészeinek, idomárjainak egyéni, családi életében, ünnepeiken. A cirkusz porondján sok istentiszteletet végzett már. Gyászoló bohócokat ugyanúgy vigasztal, mint betegeket, támogatja a premier előtt állókat, vallásoktatást tart kis cirkuszi növedékeknek, a manézs-családok gyermekeinek. Utazó lelkész, sok társulatot kísér egy-egy turnéra. Svájctól Hollywoodig terjed „gyülekezete”. És végül szóljunk csak egy villanással valamiről, ami nagyon fontos a lelkigondozói ágazatok hálózatában. Ez a parlamenti vagy elnöki lelkészi szolgálat. Magukra adó királyságokban, köztársaságokban természetes, hogy az adott nemzeti közösség életének ügyeiben fontos döntést hozó képviselőtestületek lelki és erkölcsi kondicionálásáról gondoskodjon valaki. A történelem Ura, a Királyok Királya előtti felelősségteljes megállásra hív az ilyen szolgálatot vállaló lelkész. Nem volt még olyan elnöke az USA-nak, aki ne választott volna magának „udvari papot”, elnöki lelkészt. Volt, aki többet is. Brüsszelben, Moszkvában, Budapesten, Washingtonban és Londonban, de másutt is szükség van, lenne erre. Persze más-más felekezetek köréből kerülnek ki a választottak, például több amerikai elnök mellett a baptista Billy Graham volt az elnöki tanácsadó lelkész. Másutt, mint Angliában a canterbury anglikán érseké ez a feladat. De van külön udvari pap is. Oroszországban a pátriárka bejáratos a Kremlbe. A csúcstechnika biztosította lelkigondozói teljesítményhez képest az európai parlamentek egy része, vagy az Európa Parlament munkakört, helyiséget illetően mintha lemaradt volna. Pedig a politikusoknak legalább annyi, ha nem több lelki támogatásra lenne szükségük, mint az „utca emberének”. És akkor még nem szóltunk a banki szféra sok titkos és súlyos ügyletével megterhelt, égő és kiégő menedzseréről…Úgy tűnik, a lelkészi szolgálat további specializálódása várható századunkban. Már az űrhajózás világa is látótérbe került. Mert az ember fenn és lenn, Keleten és Nyugaton, Északon és Délen ugyanaz: test- szellem-lélek Istentől teremtett egységében megvalósuló csoda, s mindegyik dimenziójának meg kell kapnia a hozzá illő táplálékot, hogy ne maradjon torzó. A lelkészek egyre sokrétűbb, specializálódó szolgálata az egyensúlyvesztés, a torzulás kivédését segíti – isteni erőtérben, sokféle emberséges eszközzel és egyre több helyen. Íme, az ősi papi-lelkészi foglalkozás új távlatai a modern világban, a (poszt)modern EMBERÉRT. Kálvinnak 500 év múltával ebben is igaza lett: „Ahol – és akik - megismerik Istent, ott és azok művelik az emberséget is”. Mi másról szól mindaz, amiről a fentiekben olvastunk? Dr. Békefy Lajos
|