Kikerestem a Heidelbergi Káté említett 74.-ik kérdését és úgy döntöttem, begépelem ide:
a Heidelbergi Háté 74.-ik kérdése és válasza írta:
Meg kell-e keresztelni a kisdedeket is?
Meg: mivel ugyanis ők is éppúgy beletartoznak Isten szövetségébe és egyházába, mint az idősebbek
-s mivel Isten a Krisztus vére által a bűnből való váltságot és a hitet munkáló Szentlelket éppúgy ígéri nekik is, mint az idősebbeknek,
-ennélfogva a keresztség által, mint a szövetség jegye által a keresztyén anyaszentegyházba őket is be kell avatni és a hitetlenek gyermekeitől meg kell különböztetni, amint ez az Ószövetségben a körülmetélés által történt, amelynek helyébe Krisztus az Újszövetségben a keresztséget szerzette.
1Móz 17,7 - Mt 19,14 - Mk 10, 14-16 - Csel 2,39 - Zsolt 22,11 - Ézs 44,1-3 - Csel 10,47 - Csel 14,33 - 1Kor 1,16 - 1Móz 17,12-13 - Kol 2,11-13
Nem akarok senkit megbántani, és tiszteletlen sem akarok lenni és elismerem, hogy bölcs emberek írták a Heidelbergi Kátét. Azonban leírnám saját véleményemet:
"Meg: mivel ugyanis ők is éppúgy beletartoznak Isten szövetségébe és egyházába, mint az idősebbek"Az egy dolog, hogy a gyerekek is beletertoznak Isten országába, ahogyan a felnőttek, de ez miért jelentené azt, hogy egy bizonyos sákramentummal mindjárt gyermekkorában élnie kell. Ennyi erővel a kisgyerekek is mehetnének úrvacsorát venni, hiszen ők is éppen annyira tagjai a gyülekezetnek, mint a felnőttek. Szerintem nem lenne sok értelme, hiszen nem értené, miért kell meginnia azt a kis bort és megennie azt a kis kenyeret.
"s mivel Isten a Krisztus vére által a bűnből való váltságot és a hitet munkáló Szentlelket éppúgy ígéri nekik is, mint az idősebbeknek"Isten minden embernek ígéri a Szentlelket. Viszont csak nagyon kevesen fogadják el. Elfogadni pedig csak gondolkodó képes korban lehet.
"ennélfogva a keresztség által, mint a szövetség jegye által a keresztyén anyaszentegyházba őket is be kell avatni és a hitetlenek gyermekeitől meg kell különböztetni, amint ez az Ószövetségben a körülmetélés által történt, amelynek helyébe Krisztus az Újszövetségben a keresztséget szerzette."Én nem látom az összefüggést a körülmetélés és a keresztelés/bemerítkezés között. (Illetve olyan szinten, hogy mindkettő egy jelkép, annak a jelképe, hogy az Úrhoz tartozunk) De vajon mire volt jó az Úrnak az, hogy aki keresztyén, annak nem kell körülmetélkednie? Talán Jézus a körülmetélés HELYETT szerezte volna a keresztelés sákramentumát? Talán, azért hogy szegény fiúknak ne kelljen átesniük egy ilyen kis műtéten nyolcnapos korukban? Én úgy gondolom, hogy nem. Ilyen értelemben szerintem a körülmetélés és a keresztség/bemerítkezés két külön dolog. Javaslom mindenkinek a Róm 2,25-29 és 3,-20. Ebből szerintem kiderül, hogy Jézus nem eltörölte a körülmetélést és helyette hozott egy humánusabb megoldást, amit keresztségnek nevezünk, hanem a körülmetélés a(z Ószövetségi) törvények jelképe. Ezért mondja Pál, hogy ha körül vagy metélve, az OK, ha nem vagy körülmetélve, az is OK, nem kell körülmetélkedned. Tehát nem a törvények betartása teszi igazzá az embert. Hanem Jézus Krisztus. A bemerítkezés/keresztelés pedig annak a jelképe, hogy elfogadtad bűnösségedet és elfogadtad Jézus Krisztus váltsághalálát, hogy megtértél. Ezeket senki nem teheti meg senki helyett. Ennek személyes döntésnek kell lennie. Szerintem... Lehet vitatkozni.[/i]
rosta írta:
Emlékszem vagy húsz éve a Kálvin téri templomban keresztelték a kisgyerekeket. A karzaton egy fiatal, kb 17-es gyerek ült, aki szétröhögte az istentiszteletet. Bejött poénkodni, persze senki sem szólt rá, hagytuk kiélni magát.
...
Lehet cikizni a gyermekkeresztyénséget, de ha valaki megérti miről is van szó a csecsemőkeresztségben, akkor annak az arcára fagy a fölényes mosoly.
Én pl. azt látom (általában) a csecsemőkeresztségben, hogy sose láttam a szülőket és utána sem fogom látni soha többet. Semmi közük a gyülekezethez, talán nem is hisznek Istenben, de mégis megkeresztelik gyermekeiket, mert... Mert miért is?... Rokonok? Nagyszülők? Én nem cikizem a gyermekkeresztséget, csak elmondom, hogy mit látok benne rossznak. Amúgy engem is megkereszteltek gyermekkoromban.
Zsolt írta:
Kedves Rosta. Köszönöm ezt a beírást. Egyszerre megrendítő és lefegyverző. Ehhez szeretnék hozzáfűzni egy-két gondolatot, amit már régen fogalmazok. Vegye fontolóra mindenki, aki szerint a gyerekkersztség ostobaság.
...
Ez nem így van. Mi reformátusok is aránylag keveset tudunk az eleve elrendelésről, pedig Kálvinnak ez a fő tanítása. Pontosabban nem ő tanít, csak logikusan levezeti az egészet a Bibliából. Isten előre tudja, hogy kit választ életre és kit kárhozatra (predestinatio – eleve elrendelés). Akiket elválaszt, azokat adja Krisztusnak. És akik elfogadják Krisztus tanítását és aszerint próbálnak élni, azok üdvözülhetnek. „Mert sokan vannak az elhívottak, de kevesen a kiválasztottak” mondja Jézus Máté evangéliumában a királyról és a mennyegzői lakomáról szóló pédabeszédben. Olvassátok el, nagyon tanulságos.
A keresztelkedés pedig a szövetségkötés jele Istennel. Ábrahám idejében a testi körülmetélkedés volt ez a jel. Krisztus után pedig a keresztség, a lelki körülmetélkedés. Mit mondott az Úr Ábrahámnak? „Minden újszülött fiúgyermek a nyolcadik napon metéltessék körül.” Tehát aki az Úr népéhez tartozóktól születik, azokra érvényes. Ugyanakkor megparancsolta, hogy minden háza népet (férfiakat) akár idegen, akár Ábrahám utóda, körül kell metélni, mert Ábrahám összes házanépére kiterjed a szövetség. Akin nem látszik a jel, azt nem tartozik ide.
Csakis ebben az esetben tudom tehát elfogadni a felnőttkeresztséget. Vagyis aki ateistáktól született, de később elfogadta az Úr hívását. De aki már eleve kersztyén szülőktől születik, azoknál elfogadhatatlan, mert az Úr megszentelte ezt a kapcsolatot, tehát minden ami ebből születik, szent. Elfogadhatatlan tehát, hogy a szülők a gyerekre akarják bízni a döntést. Ez eretnekség.
Én pl. nem mondam soha, hogy a gyermekkeresztség ostobaság, egyszerűen helyesebbnek tartom a bemerítkezést/felnőttkori keresztséget.
Én is aránylag keveset tudok az eleve elrendelésről. De ennek mi az oka? És annak mi az oka, hogy a református egyházon kívül alig van más ekeresztyén egyház, ahol elfogadják. Mivel nem ismerem, nem akarok véleményt mondani róla, viszont pont emiatt nem is akarom elfogadni. Sőt én kétségekkel vagyok felőle. A Bibliából pedig sokmindent le lehet vezetni logikusan...
Miért hasonlítod a keresztség sákramentumát a körülmetélkedéshez? Utóbbi a törvény jelképe volt. Tehát, akit körülmetéltek nyolc napos korában, az tartozot Isten népéhez. A keresztyénség viszont nem egy etnikai értelemben vett nép vagy vallás. A keresztyénség egy szellemi közösség, aminek Krisztus a "feje", vagy inkább az egyház Krisztus teste. Ehhez a közösséghez pedig nem az tartozik, aki beleszületett, hanem az, aki személyesen elfogadta Őt.
Eretnekség? Ezt most komolyan írtad? Én ezt a szót így 21. századi ember szájából nem hallottam. Mi az, hogy eretnekség? Az eretnekség szerinted, hogy a szülők nem akarják rákényszeríteni a hitüket gyermekükre? Mindenesetre tudd, hogy én nem tartalak téged sem eretneknek sem elfogadhatatlannak.