Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 412 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 28  Következő
 

Re: Nyelvekenszólás
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 09., hétfő 22:27 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Idézet:
hol van itt szó zsidókról?

Itt van szó a zsidókról.
Idézet:
1Kor 14:21 A törvényben meg van írva: "Idegen nyelveken és idegenek ajkával fogok szólni ehhez a néphez, és így sem hallgatnak rám", ezt mondja az Úr.
1Kor 14:22 Úgyhogy a nyelveken való szólás jel, de nem a hivõknek, hanem a hitetleneknek, a prófétálás pedig nem a hitetleneknek, hanem a hivõknek szól.


Persze nem árt ha komolyabban mögé nézünk az egyes szavaknak is egy kissé.
Én nem kezdek nagy tanulmányozásba itt, csak utalok rá, hidd el foglalkoztam vele elég sokat, mármint az egész kérdéssel.
- Egyértelmű az Ószövetségi utalás prófétikusan a zsidó néphez.
- Van egy ítélet jellege is " így sem hallgatnak rám".
- jel de nem a hívőknek(ellentétben a mai karizmatikus gyakorlattal, mint amely jel a hívőknek, hogy bizonyítsa a Szentlélek keresztségét)
- ehhez a néphez? melyik néphez? - akikre utalás történt az előző versben és ezt az apcsel a gyakorlati megvalósulásával be is mutatja.

Idézet:
ACS 11:17 Ha tehát ugyanazt az ajándékot adta nekik is az Isten, mint nekünk, akik hittünk az Úr Jézus Krisztusban, akkor ki vagyok én, hogy akadályozzam az Istent?"
ACS 11:18 Amikor mindezt hallották, megnyugodtak, dicsõítették Istent, és így szóltak: "Akkor tehát a pogányoknak is megadta Isten a megtérést az életre."

Bizonyító ereje volt, hogy az apostol szavát alátámassza és a pogányokat is elfogadják, vagyis egyáltalán elhiggyék, hogy nem csak a zsidó részesülnek Isten kegyelmébe hanem a pogányok is.
Idézet:
Azért a ki nyelveken szól, imádkozzék, hogy megmagyarázza. - miért kéne imádkozni érte, ha ez csak csodajel, és más haszna nincs?
Ezért mert magyarázat nélkül semmi értelme a közösségben, ha sokan nem értik ha viszont értik akkor épül az egész gyülekezet, ugyanúgy mint bármely hangos ima által.
Idézet:
1. Kövessétek a szeretetet, kívánjátok a lelki ajándékokat, leginkább pedig, hogy prófétáljatok. - kívánod?

Melyik értelemben? - mintha valami különös dolgot akarnál sugalni. Mert az apostoli korban volt egypár értelme a prófétálásnak.
1. mint jövendölés konkrét esetre nézve
2. eszkatalogikus jövendölés (pl. jelenések könyve)
3. mint az alapok lerakása az újszövetségi próféták és apostolok által, ma ez nincs mert van a lerakott alap, mely a Szentírásban található.
4. Mint szólás amely intésre és épülésére szolgál a közösségnek, természetesen az Úr vezetésében..
Ez utóbbiról van talán szó :
Idézet:
1Kor 14:3 Aki pedig prófétál, emberekhez szól, és ezzel épít, bátorít, vigasztal.


Idézet:
Egyáltalán meg tudod különböztetni a kijelentést és az ismeretet?

Talán meg. A speciális kijelentés lezáratott, itt a Szentírás. Aki új kijelentéssel áll elő az hamis tanító.
Az ismeret az ismeret ami az Úr által van. és képes a kijelentés igéin állva ismerni életszerűen azt, talán tanítani is a bölcsesség igéiben pedig alkalmazni személyesen lebontva, de természetesen nem önkényesen.
Idézet:
1Kor 12:8 Mert némelyik a Lélek által a bölcsesség igéjét kapta, a másik az ismeret igéjét, ugyanazon Lélek által.

Én ez így foglalnám össze ma: A kijelentés igéjén állva(mely a Szentírás) a bölcsesség igéit kell szólni, Vagy az Ismeret igéit(nem ugyanaz)kik-ki ahogy kapta. Bizonyságtételben, Igehírdetésben, tanításban, igei hozzászólásokban stb...

Amely ajándék adatott nekem azt gyakorlom, ami nem azt nem. Így OK?
A gyülekezetben Isten kinek kinek akarat szerint osztja szét az ajándékokat:
Idézet:
1Ko 12:11 De mindezt egy és ugyanaz a Lélek munkálja, aki úgy osztja szét kinek-kinek ajándékát, amint akarja.

de:
Idézet:
1Ko 12:31 De törekedjetek a fontosabb kegyelmi ajándékokra. Ezen felül megmutatom nektek a legkiválóbb utat.

és jön a szeretet(1Kor 13) :)

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 09., hétfő 23:12 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
exrefis írta:
Loisz írta:
.
"A szeretet soha el nem múlik.-
De legyen bár prófétálás: el fog töröltetni;
legyen nyelveken való szólás: meg fog szűnni;
legyen ismeret: el fog töröltetni. "(1.Kor 13,8)

"...a gyülekezetben inkább akarok öt szót kimondani értelemmel,
hogy másokat is tanítsak,
mintsem tízezer szót nyelveken."
(1.Kor 14,10)


-Isten igéje nem szorul magyarázatra.
L.

Idehozom a kérdésemmel együtt.
Kedves Loisz!
Isten igéje valóban nem szorul magyarázatra, de a te értelmezésed igen.
Például azt szeretném tudni, hogy a "meg fog szűnni" jövőidejű kifejezést hogy deriváltad le a te értelmezésed szerinti "megszünt" múlt idejűre. A nem magyarázat, hogy régen írták le így elméletileg már megtörténhetett.
Kérdésem komoly.
üdv
ex


--Kedves ex!

Idézet:
Kérdésem komoly.
- Ennek alapján én is komolyan válaszolok.
Jelen témában, amire hivatkoztál, -akárhogy keresem- nem találom, hogy a "meg fog szűnni"- kifejezést "megszünt"-re deriváltam volna.

-Tehát honnan veszed, mi a komoly alapja ?

Nem szeretnék találgatni.-

Üdv.
L.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 09., hétfő 23:32 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Eeyore írta:
Literaty, tisztelem a kitartásodat, hogy még innen is a zsidókat vagy képes kiemelni.
Bocsáss meg, de ezen téma kapcsán nem óhajtok a zsidókról beszélgetni. Mert ez az igeszakasz egy görög, azaz pogány származású gyülekezetnek íródott, az ő használatukra adatott, az ő istentiszteletük rendjét szabályozta. Most egyáltalán nem érdekelnek a rabbinikus zsidók, ez nekem itt mellékszálnak tűnik.
Sokkal fontosabb az, hogy a szakasz rengeteget utal a prófétálásra. Úgy látom, ennek jelentését igyekszel felvizezni. Holott a prófétálás az, amiről az ige ír: a másik szívének titkait napvilágra hozni. Ezt valami általános roborálással nem lehetséges. Ehhez konkrét kijelentések kellenek.
Mondok rá személyes példát: amikor két ízben költöznöm kellett, és ezzel nagyon hirtelen és alaposan megváltozott az életem, arra kaptam próféciát is, ami megerősítette bennem azt, amit az Úr más módokon is kijelentett, tehát nem volt számomra újdonság, vagyis nem a prófécia volt az egyedüli kijelentés; mégis, nagyon kellett ez is. Később sokszor emlékeztem vissza rá, erősített abban, hogy a helyemen vagyok, az Úr tudja, miért vagyok éppen ott, ahol. Ha átéltél már ilyesmit, akkor tudhatod, ez mennyire jó. Aki nekem a próféciát mondta, egyszerűen engedett a benne levő késztetésnek, nem a maga számára fontos kijelentésekkel traktált. Abban a helyzetben ez volt részéről felém a legfontosabb szeretet, amit adni tudott. Mert azt adta, amire szükségem volt. Hiába ölelt, puszilt vagy simogatott volna meg valaki, merthogy szeret - az konkrét döntéshelyzet volt, konkrétan kellett lépnem.

Honnan tudod, hogy neked mi adatott, amikor az ige egyértelműen előírja, hogy prófétáljunk, és ezzel erősítsük egymást? Ha ez egyértelműen le van írva, akkor milyen ürüggyel tudod magad ez alól felmenteni?

Ha tudsz nekem mutatni valakit, aki rendszeresen prófétál a Szent Szellem által anélkül, hogy nyelveken szólna - azt az embert szívesen megnézném magamnak...

Kedves Eeyore!
Én nem próbálok felvizezni semmit.
Hogy te, hogy vezetettél, ezek a te bizonyságaid, hogy ezt te minek nevezed az más kérdés, ezen kár értelmezési vitába bocsátkozni.

A zsidó vonalat nem én vittem be, hanem az idézett helyen maga Pál.
Majd kérdezd meg Pált, hogy hogy merészelte ezt az ószövetségből kiindulva tenni.
Vagy máshol is az Írás ezt teszi éppen a téma kapcsán. Te ahogy modtad nem vagy hajlandó ezen téma kapcsán zsidókról beszélgetni...nos vitázz az Írással ne velem, mert jó néhány helyen éppen ezen téma kapcsán Írva találtatik konkrétan
Az idézet hely(1Kor 14,21-22) mintegy definíciója a nyelvekenszólásnak, én ettől jobbat még nem találtam.

Idézet:
Ha tudsz nekem mutatni valakit, aki rendszeresen prófétál a Szent Szellem által anélkül, hogy nyelveken szólna - azt az embert szívesen megnézném magamnak...

Ezt meg nem nekem kéne megmutatni, hanem te mutasd ki az Írás alapján, hogy ennek így kell lennie és utánna megnézheted magadnak azt az embert(egy kis gúny is beletéve, ahogy ez érződik nálad itt)
Mindenesetre:
Te így látod én úgy.
Nincs értelme tovább fűzni.
Kutasd az Írást én is ezt igyekszem tenni és Isten vezetni tud.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 01:33 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Beteszek egy előadás részletet.
Lehet rajta gondolkodni, nekem nincs türelmem a témát hosszan kifejteni.
Bocsánat érte.

Idézet:
A nyelveken szólás


Előadás az EBISZ Országos Ifjúsági Konferenciáján, Nagyváradon, 2008. október 18-án.

2. A nyelveken szólás lelki ajándéka
 A lelki ajándékok leírásánál mindenütt megtaláljuk azt a szerkezetet, hogy az apostol előbb Krisztus gyülekezetének egységéről (1Kor 12,1-13. Róm 12,1-5. Ef 4:1-6), majd sokféleségéről (1Kor 12:14-31. Róm 12,6-8. Ef 4:7-12), végül az érettségéről, nagykorúságáról beszél (1Kor 13,1-13. Róm 12,9-21. Ef 4:13-16).
 Nem mindenki beszélt nyelveken, de mindenki ugyanazzal a Lélekkel kereszteltetett meg. „Mert hiszen egy Lélek által mi mindnyájan egy testté kereszteltettünk meg, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok; és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg.” (1Kor 12:13). Nincs felszólítás a Lélekkel való keresztségre, de van felszólítás a Lélekkel való beteljesedésre. „És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van; hanem teljesedjetek be Szent Lélekkel.” (1Kor 12:13).
 A szentlélekkeresztség bizonyítéka nem a nyelveken szólás, hanem a Lélek bizonyságtétele: „Mert a kiket Isten Lelke vezérel, azok Istennek fiai. 15 Mert nem kaptatok szolgaság lelkét ismét a félelemre, hanem a fiúságnak Lelkét kaptátok, a ki által kiáltjuk: Abbá, Atyám! 16 Ez a Lélek bizonyságot tesz a mi lelkünkkel együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk.” (Róm 8:14-16).
2.1. Alapvető megjegyzések a nyelvek nemeiről
 A „nyelvek nemei” valóságos nyelvek voltak.
 Ugyanaz a kifejezés van használva: „glossza”. „10 Példa mutatja, oly sokféle szólás van a világon, és azok közül egy sem érthetetlen. 11 Hogyha azért nem tudom a szónak értelmét, a beszélőnek idegen leszek, és a beszélő is idegen előttem.” - 1Kor 14:10-11. Világos, hogy ezeknek a nyelveknek értelmük van.
n A nyelveken szóló tudta, mit beszél.
 Hogy mások nem értették, az meglehet. De a nyelveken szóló nemcsak hangokat adott ki, hanem beszélt, összefüggő, logikus beszéddel.
 De akkor mit jelent, hogy „lélekben beszélt titkos dolgokat”?
 A titkos dolgok, nem senki által nem érthető dolgok lehettek, hanem azok a titkok, amelyek a kinyilatkoztatás folyamatában addig rejtve voltak, de később az Úr kijelentette.
 A „titok” az igében világosan meg van határozva, hogy mire vonatkozik: Róm 16:25-27 – „25 Annak pedig, a ki titeket megerősíthet az én evangyéliomom és a Jézus Krisztus hirdetése szerint, ama titoknak kijelentése folytán, mely örök időtől fogva el volt hallgatva, 26 Most pedig megjelentetett a prófétai írások által, az örök Isten parancsolata szerint, a hitben való engedelmesség végett minden pogányoknak tudomására adatván, 27 Az egyedül bölcs Istennek a Jézus Krisztus által dicsőség mindörökké. Ámen.”
 Ef 3:2-6 – „2 Ha ugyan hallottátok Isten kegyelmének rendelkezését, melyet nékem adott a ti érdeketekben; 3 Hogy tudniillik kijelentés útján ismertette meg velem a titkot, a szerint, a mint az elébb megírtam röviden, 4 Melynek olvasásából megérthetitek, hogy micsoda az én értelmem a Krisztus titka felől; 5 A mely egyéb időkben meg nem ismertettetett az emberek fiaival úgy, a hogy most kijelentetett az Ő szent apostolainak és prófétáinak a Lélek által: 6 Hogy tudniillik a pogányok örökös társak és egyugyanazon test tagjai és részesei az ô ígéretének a Krisztus Jézusban az evangélium által.”
 Kol 1:25-27 – „25 Amelynek lettem én szolgájává az Isten sáfársága szerint, a melyet nékem adott ti rátok nézve, hogy betöltsem az Isten Igéjét, 26 Tudniillik ama titkot, mely el volt rejtve ősidők óta és nemzetségek óta, most pedig megjelentetett az Ő szentjeinek, 27 Akikkel az Isten meg akarta ismertetni azt, hogy milyen nagy a pogányok között eme titok dicsőségének gazdagsága, az tudniillik, hogy a Krisztus ti köztetek van, a dicsőségnek ama reménysége.”
 A „titok” tehát (1) az evangélium dicsőségére vonatkozik, (2) a pogányok bevételére, (3) ami a korábbi időszakban rejtve volt. (4) de most kinyilatkoztatta az Úr (5) és a prófétai iratokban fel lettek jegyezve.
 Nem rejtjeles üzenetről van szó, hanem számunkra nyílt titokról, amit mi sohasem tudhattunk volna meg, ha Isten nem jelenti ki.
n Aki nyelveken szólt „önmagát építette” – mivel csak ő értette, hogy mit beszél. A prófétáló „a gyülekezetet építi” (1Kor 14:4), de a nyelveken szóló is építhette a gyülekezetet, ha beszédjét lefordították, hogy mások számára is érthető legyen. „Nagyobb a próféta, mint a nyelveken szóló, kivévén, ha megmagyarázza, hogy a gyülekezet épüljön.” (1Kor 14:5) Ami érthetetlen, az sohasem épít!
 „Az értelmem gyümölcstelen” kifejezés a gyülekezetre vonatkozik, hogy a hallgatók nem nyertek semmit a nyelveken szóló gondolataiból. Míg maga a nyelveken szóló „önmagát építette”, addig a gyülekezet számára a nyelveken szólás nem gyümölcsözött.
n A magyarázat („hermeneüó”) fordítást jelentett. Lásd: Lk 24:27 – „És elkezdvén Mózestől és minden prófétáktól fogva, magyarázza vala nékik minden írásokban, a mik ô felőle megírattak.” Jn 1:38. 42 – „Rabbi, (a mi megmagyarázva azt teszi: Mester)”. ApCsel 9:36 – „Joppéban pedig vala egy nőtanítvány, névszerint Tábitha, mely megmagyarázva Dorkásnak, azaz zergének mondatik”.
 De akkor mire utal, hogy „imádkozzon, hogy megmagyarázza” kijelentés? Arra, hogy a részletes és megfelelő ismertetésre nem alkalmas bárki.
 A nyelveken szólás az 1Kor 14:16-19 alapján a nyelveken való éneklést említi, olyan himnuszt, mint a Fil 2:5-11, vagy 1Tim 3:16.
n Ha nincs fordítás, akkor a nyelveken szólásnak nincs helye a gyülekezetben! (1Kor 14:28).
 Vannak dolgok, amelyek Korinthusban megtörténtek, de a gyülekezeteinkből hiányoznak: vérfertőzés, bálványoknak áldozott hús, részegség az Úrvacsoránál (1Kor 5. 6. 8. 10. 11.)
n Meghatározás: A „nyelveken szólás” Isten kegyelmi ajándéka, amikor a Szentlélek által valakit képessé tesz egy ismeretlen (idegen) nyelven való beszédre, amelyet adott esetben egy jelenlévő, aki ismeri azt a nyelvet, vagy akit az Úr erre külön képessé tesz, világosan le tud fordítani.
2.2. A zavart okozó „öntudatlan beszéd”
 Mindez érvényes arra nyelveken szólásra, amely először Pünkösdkor megnyilvánult, majd Kornélius házában és az efézusi János tanítványoknál.
 De a manapság divatos „nyelveken szólás” különbözik ettől: nem érthető beszéd és nem lehet lefordítani sem, mivel nincs jelentése... Ezért, mi nem is nevezzük „nyelveken szólásnak” hanem csak „öntudatlan beszédnek”. Nincs kétféle nyelveken szólás!
 De több helyen Pál apostol mintha mégis erről az öntudatlan beszédről szólna!
 Az öntudatlan beszéd mellőzi az értelmet, és megfelel a 14. versnek: „Mert ha nyelvvel könyörgök, a lelkem könyörög, de értelmem gyümölcstelen.” (1Kor 14:14).
 Feltehetően magához Istenhez szól, nem az emberekhez, mert amit mond, az az emberek számára érthetetlen. Erről szól a 2. vers: „Mert a ki nyelveken szól, nem embereknek szól, hanem az Istennek; mert senki sem érti, hanem lélekben beszél titkos dolgokat.” (1Kor 14:2)
 Az öntudatlan beszéd az egyén saját épülésére szolgál: „A ki nyelveken szól, magát építi; de a ki prófétál, a gyülekezetet építi.” (1Kor 14:4).
 Akkor tehát kétféle nyelveken szólásról van szó? Vagy talán egy igaziról és egy hamisról lenne szó? Ez túl meredek megállapítás lenne! Mindkettő igazi, csak az egyik nem nyelveken szólás, hanem öntudatlan beszéd.
 A nyelveken szólás valódi nyelv, amelynek üzenete, szótára, nyelvtana, szerkezete van, amelynek „magyarázata”, „fordítása” lehetséges és ellenőrizhető.
 Ezzel ellentétben, az öntudatlan beszéd nem rendelkezik a „nyelv” ismertető jegyeivel, így lefordítani sem lehet. Az esetleges magyarázat-vállalkozásokat ellenőrizni sem lehet, és nincs semmi garancia arra, hogy helyes lenne. Az öntudatlan beszéd mindennapos volt a görög misztériumvallásokban, és ma is fellelhető pogány kultuszokban és kultúrákban. (Ugyanúgy, mint az extázis / önkívület is.) Ezért nem nevezhető a Szentlélek ajándékának, hiszen pogányok is megtanulhatják...
 Ez utóbbinak nincs helye a gyülekezetben. De ha valaki a belső szobájában imádkozik, és ez alatt öntudatlanul is beszél, mialatt átéli Isten jelenlétét, közelségét – ez nem tiltani való dolog. Hiszen azt szeretnénk, hogy az emberek közel kerüljenek Istenhez és ne távolodjanak tőle! Az Úrral való kapcsolatunkban pedig több minden van, amit nem tudunk megmagyarázni, és titok marad.
2.3. A nyelveken szólás célja
 Fel kell tennünk a kérdést, hogy mi volt ennek az ajándéknak a célja? Miért adta Isten? Hogyan használt ez az első hívőknek?
 Meghatározás: A nyelveken szólás célja az volt, hogy meggyőzze a hitetlen zsidókat, hogy az üdvösség a más nyelvűeknek, a pogányoknak is adatott.
 Ez látható a pünkösdi eseményekből.
 Látható a kornéliusi eseményekben.
 Látható Pál apostol letartóztatásakor. ApCsel 23:21-22 - „21 És monda nékem: Eredj el, mert én téged messze küldelek a pogányok közé. 22 Hallgatják vala pedig őt e szóig; de most felemelték szavukat, mondván: Töröld el a földszínéről az ilyent, mert nem illik néki élni.”
 Képzeljük el: valakiket meg kellett győzni, hogy nemcsak a zsidóké a hit és a megtérés az életre. Ekkor megszólalt valaki épp azon az idegen nyelven, amelyben épp kételkedett...
 A nyelveken szólás és öntudatlan beszéd között onnan lehet tudni a különbséget, hogy az egyiket meg lehetett érteni és le lehetett fordítani! Amelyiket nem lehetett, azt a gyülekezeti istentiszteletről Pál kitiltotta.
 Amikor ma nyelveken szólásról beszélünk, fel kell tegyük a kérdést, hogy létezik-e ma? Nem az öntudatlan beszéd, hanem a lefordítható nyelveken szólás! Habár a kettő között a különbséget nem tudja megállapítani az, aki nem érti... (Akkor meg mindenképpen hallgatnia kell...) Létezik? Hallottatok valakit egy olyan nyelven beszélni a gyülekezetben, amit sohasem tanult, és egy másikat, aki fordította, pedig ő sem tanulta? Nem. Ilyen ma már nem létezik.
 Nem azt mondtam, hogy nem létezhet – mivel Isten bármit megtehet. Csupán megállapítottam, hogy általában ez az istentiszteleteinken nem így van. Ahol mégis arra hivatkoznak, hogy ez megvan, legtöbbször bebizonyítható, hogy az nem az igazi nyelveken szólás, hanem csak öntudatlan beszéd, mivel nem lehet lefordítni. Azért „legtöbbször”, mert nem áll módunkban minden esetet megvizsgálni – és az Urat nem korlátozhatjuk, hogy ha célja van vele, akkor ezt újra megismételje.
 Akkor megszűnt? De hát erről a Biblia nem beszél!
 Próbáljuk ezt megvilágítani egy bibliai példával. Izráel népe 40 évig vándorolt a pusztában. Ez idő alatt lábuk nem dagadt meg, ruhájuk nem szakadt el – és volt elég vizük a kősziklából, hullott elég manna az égből, minden nap. Egészen, amíg bejutottak Kánaánba, és ettek a föld gyümölcséből És akkor megszűnt a manna... „És másnaptól kezdve, hogy ettek a föld terméséből, megszűnt a manna, és nem volt többé mannájuk az Izráel fiainak; hanem Kanaán földjének gyümölcséből ettek abban az esztendőben.” – Józs 5:12.
 Pedig Isten nem figyelmeztette őket előre, hogy ez meg fog szűnni!
 Pedig Istennek hatalma lett volna hullatni mannát az égből azután is!
 De nem teszi meg – mert nincs reá szükség többé. Tessék dolgozni, vetni és aratni, és lesz eledel. Manna – az nem lesz többé! Ugyanígy a nyelveken szólás is. Tessék megtanulni angolul, németül, románul, stb. És legyen elég az Ige, hogy minden ember üdvözülhet.
 Hitelvet pedig csak úgy állítunk fel, ha Jézus tanította, az első gyülekezet gyakorolta, és az apostoli levelekben több helyen meg van említve. A nyelveken szólás nem ilyen.
2.4. Befejezés: Mindenek ékesen és jó rendben legyenek!
 Ez érvényes volt a prófétálásra nézve is: ha egy ott ülőnek kijelentést adott az Úr, akkor az elsőnek hallgatnia kellett! „Mert Isten nem a zűrzavarnak (összevisszaságnak), hanem a békességnek Istene. Mint ahogyan ez a szentek valamennyi gyülekezetében történik.”- Kor 14:33. Erre a nyelveken szólásra is ugyanígy vonatkozott, hogy csak kettő vagy három, rendre, nem egyszerre, és egy pedig magyarázza. Másképp hallgasson.
 A jó rendű és ékes istentisztelet nem zűrzavaros, érthetetlen, ellenőrizhetetlen. Ahogyan a húrokat fel kell hangolni ahhoz, hogy építő zengést adhassanak, ugyanúgy, a gyülekezetben nem lehet bizonytalan zengés, vagyis érthetetlen beszéd.
 A jó rendű és ékes istentiszteletben az értelmet használni kell, nem pedig kikapcsolni. A mai öntudatlan, érthetetlen beszédekre mégsem azt mondjuk, hogy az ördögtől vannak... Ez általában nem így van. Egyszerűen pszichológiai eset, az igazi ajándéknak emberi (pszichikai) változata.
 A jó rendű és ékes istentisztelet nem önző („önmagát építi”), hanem Istent magasztaló, Istent tisztelő. Ezért istentisztelet. Különben nem lenne istentisztelet, hanem valamilyen ön-tisztelet.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Literaty 2009. nov. 10., kedd 01:54-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 01:51 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
És a prófétálásról, amely ugyanannak a konferenciának a része, mint amit az előbb betettem.
Idézet:
A profétálás
1Kor 14,1-9

1 Törekedjetek a szeretetre, és buzgón kívánjátok a lelki ajándékokat, de leginkább azt, hogy prófétáljatok. 2 Mert aki nyelveken szól, nem emberekhez szól, hanem Istenhez; mert senki sem érti, hanem lélekben szól titkos dolgokat. 3 Aki pedig prófétál, emberekhez szól épülésre, intésre és vigasztalásra. 4 Aki nyelveken szól, önmagát építi; de aki prófétál, a gyülekezetet építi. 5 Szeretném ugyan, ha mindnyájan szólnátok nyelveken, de még inkább, ha prófétálnátok; mert nagyobb, aki prófétál, mint aki nyelveken szól, kivéve, ha megmagyarázza, hogy a gyülekezet épüljön. 6 Ha pedig hozzátok megyek és nyelveken szólok, testvéreim, mit használok néktek, ha nem szólok hozzátok kijelentésben, vagy ismeretben, vagy prófétálásban, vagy tanításban? 7 Hiszen ha az élettelen hangszer – legyen az akár fuvola, akár lant – nem ad megkülönböztethető hangokat, hogyan ismerjük meg, amit fuvoláznak vagy pengetnek? 8 Mert ha a trombita bizonytalan hangot ad, ki készül a harcra? 9 Így van veletek is, ha nem érthető nyelven beszéltek: hogyan értik meg, amit mondotok? Csak a levegőbe fogtok beszélni.

Előadás az EBISZ Országos Ifjúsági Konferenciáján, Nagyváradon, 2008. október 18-án.

 Nehéz kérdések ezek, mert a lelki ajándékokról még az evangéliumi gyülekezetek véleménye is megoszlik. Megpróbáljuk a bibliai alapelvek szerint fogalmazni meg néhány következtetést. De előbb át kell tekintenünk úgy általában, hogy miről is van szó.
 A lelki ajándékok arra adattak, hogy használjanak a gyülekezetnek. Nem csupán az egyénnek, a családnak vagy a világnak, hanem a gyülekezetnek. Ez nagyon fontos alapelv.
 Ott van például, a bölcsességnek beszéde (logosz szofiász)... amikor valaki nem a saját értelmére támaszkodik (Péld 3,5-6)... és különleges alkalmakkor különleges ajándékként tükrözheti Isten bölcsességét... amely eligazít bonyolult helyzetekben, biztos koordinátarendszerbe foglalja az eseményeket, és szintézist, világos következtetést közöl... Lásd: Salamon (1Kir 3,16-28 - „vágjátok ketté a gyermeket!”). Jézus (Lk 2,40-52 - a gyermek Jézus a templomban; Lk 13,17 – meggörnyedt asszony meggyógyítása szombatnapon; Lk 20,19-26 – adópénz.
 Az ajándék nem folytonos, hanem „adatik”, mégpedig akkor, amikor kell. Bárkinek! Nem beszélhetsz „az én ajándékom”-ról, hanem csak „Isten ajándékáról” a gyülekezet számára. Nem a lelki érettség jutalmazása ez: az új hívő is szólhatja a bölcsesség igéjét, prófétálhat vagy beszélhet nyelveken! Másrészt, ha valakinek adatott egy ajándék, ez nem jelenti azt, hogy ezután mindig rendelkezik vele... Lásd: Pál: 1Tim 5:23 – „Ne légy tovább vízivó, hanem élj egy kevés borral, gyomrodra és gyakori gyengélkedésedre való tekintetből.” 2Tim 4:20 – „Trófimust pedig Milétumban hagytam betegen.”
 Na mármost, a lelki ajándékok között a prófétálás a legnagyobb, a nyelveken szólás pedig a legkisebb.
 Vannak „fontosabb” kegyelmi ajándékok: „Igyekezzetek pedig a hasznosabb ajándékokra.” (1Kor 12:31 - ta. cari,smata ta. mei,zona). Ezzel a gondolattal fejezte be a 12. részt, és ezzel folytatja a 14. részt, miután a szeretetről, a legfontosabb jellemzőről beszélt: „Kövessétek a szeretetet, kívánjátok a lelki ajándékokat (zhlou/te de. ta. pneumatika,), leginkább pedig, hogy prófétáljatok.” De a két kifejezés nem egyforma!
 5 - nagyobb a próféta, mint a nyelveken szóló. 31 - egyenként mindnyájan prófétálhattok, hogy mindenki tanuljon, és mindenki vigasztalást vegyen. 39 - törekedjetek a prófétálásra.
 Korinthusban a nyelveken szólással lehetett az élre törni, de Pál inkább a prófétálásra bíztatja őket. Kezdjük a fontosabbal, majd – ha marad időnk – rátérünk a kevésbé fontosra is.
1. A prófétálás lelki ajándéka
 Hogy megérthessük a prófétálás lelki ajándékát, tanulmányoznunk kell egy kicsit annak gyökereit, az ÓSz-i prófétálást.
1.1. Az ÓSz-i prófétálás
 A prófétálás az ÓSz-i időkben egy nagyon fontos szolgálat volt. Mi jellemezte?
 A tévedhetetlenség – mivel a próféta által maga Isten szólt. A „meglehet”, „talán”, „valószínű” – nem voltak a szótárjában... A Szentlélektől ihletve szóltak az Isten szent emberei – ezért kétség vagy tévedés nem fért hozzá.
 A természetfeletti tekintély – Ez az előbbiből fakad. A jelek és csodák együtt jártak a prófétasággal, amelyek a tévedhetetlen üzenet erősítői voltak. A prófétát épp erről a természetfeletti tekintélyről ismerték fel. Lásd: Zsolt 74:9 – „Jeleinket nem látjuk, próféta nincs többé és nincs közöttünk, a ki tudná: meddig tart ez?” Főképp a jövendölés jele tartozott ide: 5Móz 18:20-22 – „De az a próféta, aki olyat mer szólani az én nevemben, a mit én nem parancsoltam néki szólani, és aki idegen istenek nevében szól: haljon meg az a próféta! Ha pedig azt mondod a te szívedben: miképpen ismerhetjük meg az Igét, a melyet nem mondott az Úr? Ha a próféta az Úr nevében szól, és nem lesz meg, és nem teljesedik be a dolog: ez az a szó, a melyet nem az Úr szólott; elbizakodottságból mondotta azt a próféta; ne félj attól!” Ebből következik –
 A kipróbálhatóság – mert a prófétákat meg kellett és ki lehetett próbálni. Épp ezért Jeremiás helyesen cselekedett, amikor megölte a Baál és Astarót 850 prófétáját Kármel hegyén. Valószínű, hogy saját kezével... (1Kir 18:40)
 A belső kényszer – Az, hogy a próféta nem tehetett egyebet, minthogy prófétált. Ámós („az én Uram az Úr szól, ki ne prófétálna?”), Jeremiás („nem tehetem”) bizonyságot tesznek erről. Nem pénzért, dicsősségért vagy hatalomért prófétáltak. Semmi érdek nem fűzte őket a prófétáláshoz! Nem vágytak királyi méltóságra, nem kísértette őket az általuk elítélt bűn... Semmiféle érdekük vagy előnyük (tekintélybeli, anyagi vagy politikai) nem volt, prófétáknak maradni. Csak a belső kényszer késztette őket. Még Jónás sem tehetett másképp.
 Azonban, van egy-két kérdés, amire nem tudunk válaszolni.
 Nem tudjuk pontosan, hogyan kapták az ihletet. Mózes látta az Úr formáját és hallotta a hangját (4Móz 7:89). 12:6-8). Sámuel is hallotta a hangot (1Sám 3), pedig akkor ritka volt az Úr igéje. Jeremiáshoz lett az Úr igéje. Máskor látások és álmok, vagy angyalok továbbították az üzenetet (Zak 2), vagy éppen egy énekes! (2Kir 3:15)
 Némely prófécia kanonikus volt, más nem (nem örökítették meg a Szentírásban). Eldád és Médád prófétálása nincs feljegyezve. Jónás üzenete Ninivében ismert, de Amásia idejében való szolgálata nem (2Kir 14:25 – „Ő szerezte vissza az Izráel határát Emáthtól fogva a pusztasági tengerig, az Úrnak, Izráel Istenének beszéde szerint, amelyet szólott volt az ő szolgája, Jónás próféta, az Amittai fia által, a ki Gáth-Kéferből való volt.”
 A prófécia hossza sem volt mérvadó. Rövid prófécia is lehetett éppolyan nagy horderejű, mint a hosszú. Lásd: Hag 1:13 – „Én veletek vagyok!” – ezt mondja az Úr.
1.2. Az ÓSz-i prófétálás és az ÚSz-i apostolság
 Láthattuk, hogy az ÓSz-i időkben a prófétálás egy nagyon fontos szolgálat volt.
 Az ÓSz-i próféták megfelelője az ÚSz-ben nem a próféták, hanem az apostolok. Ők azok, akik abszolút tekintéllyel léptek fel, és képviselték Isten kijelentését általában és sajátosan, minden helyzetben.
 Az apostolok és a próféták páratlan és megismételhetetlen felhatalmazást kaptak. Rájuk épül (a próféták és apostolok alapkövére) az Egyház. „Kik fölépíttettetek az apostoloknak és prófétáknak alapkövén, lévén a szegletkő maga Jézus Krisztus” (Ef 2:20).
 Az apostolok tekintetében elmondhatjuk, hogy olyan apostolok, mint a 12, akik tanúi voltak Jézus feltámadásának, ma már nincsenek többé. De lehetnek olyanok, mint Kornya Mihály volt, akinek különleges küldetése, megbízatása és tekintélye volt Istentől. (avpo,stoloj – áposztolosz = küldött). Az akkori apostol és a mai apostol között tehát különbség van.
 És a próféták? Vannak-e próféták? Vannak. Az ÚSz-ben minden hívő próféta lehet. Pál apostol azt szeretné, ha minden korinthusi prófétálna – „Szeretném ugyan, ha mindnyájan szólnátok nyelveken, de inkább, hogy prófétálnátok” (1Kor 14:5) máshol azonban elismeri, hogy Isten csak némelyeket „rendelt prófétákul” (Ef 4:12).
 Új Alapszabályzatunk szerint valljuk, hogy a baptista egyház „apostoli egyház”. „Az apostolság elve: Minden baptista gyülekezet Krisztustól kapott apostoli küldetése, hogy olyan közösség legyen a világban, amely bizonyságot tesz az evangéliumról, és megosztja keresztyén hitét, reményét és szeretetét minden emberrel.” Ha nem is valljuk az apostoli szukcessziót (utódlást, folytonosságot), valljuk szempontból, hogy minden baptista „apostol”, és minden gyülekezet „apostoli gyülekezet”. De vajon azt is elmondhatjuk-e, hogy minden hívő „próféta”?
 Az ÓSz-i próféták óta volt Pünkösd, és a prófétai szolgálat minden hívő számára elérhető! Mindenki használhat vele, építheti vele Krisztus testét.
 Eldád és Médád prófétálására válaszul Mózes azt kívánta: „Vajha az Úrnak minden népe próféta volna, hogy adná az Úr az ő lelkét ő beléjük.” (4Móz 11:29),
 Pünkösdkor Péter is azt prédikálja, hogy Jóel jövendölése beteljesedett: „Ez az, a mi megmondatott Jóel prófétától: És lészen az utolsó napokban, ezt mondja az Isten, kitöltök az én Lelkemből minden testre: és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok, és a ti ifjaitok látásokat látnak, és a ti véneitek álmokat álmodnak.” (ApCsel 2:16-17).
 Azonban ebben a kijelentésben már benne van az is, hogy az ÚSz-i próféták különböznek az ÓSz-i prófétáktól, amint ezt később látni fogjuk.
1.3. A ÚSz-i prófétálás meghatározása
 Meghatározás: „A prófétálás Isten kegyelmi ajándéka, amellyel Krisztus testének egyes tagját képessé teszi arra, hogy az Ő népéhez intézett üzenetét közvetlenül a Szentlélektől kapja meg és adja tovább.” A kapott kijelentés között azonban minőségi különbség van!
 Innen következik, hogy az ÚSz-i prófétálás csak olyan arányban tévedhetetlen, amennyiben összhangban van az írott igével. Többé nem a próféta a képviselője az abszolút tekintélynek, hanem az Ige. A próféta csupán emberi szavakat szól, amiket az Szentlélek eszébe juttat.
 Megnevezések: Az Ószövetségben előbb a ha,(„látó”, „látnok”) és a ( „látnok”) jelölte a prófétát, majd Sámuel korától kezdve a („próféta”, „hírnök”, „beszélő” ) megnevezés volt inkább használatban. Mindenképp, a próféta mindig („Isten embere”) volt! (5Móz 13:1. 1Kir 22:7. 1Sám 9:9-10. 1Kir 17:24). A próféta, mint Isten embere, megtagadta önmagát, saját elképzeléseit és vágyait, és fáradságot nem ismerve mindig Isten rendelkezésére állt. Abban a jó hírben állt, hogy ajkán az Úr beszéde igazság.
 Az Újszövetségben a profh,thj – profétész, egy összetett szó, amelynek első szótagja, a pro – „előre”, az utána következő szótag pedig fh – „mondani” jelentéssel bír. A görög szónak szótári alapjelentése tehát arra utal, hogy a próféta olyan valaki, aki előre megmond valamit.
 A prófétálással kapcsolatban találunk még egy fontos szót a Bibliában, és ez az avpoka,luyij – apokalüpszisz = „kinyilatkoztatás”, „kijelentés”. Ez a rejtett dolgok felfedését jelenti, olyan új kijelentést, ami addig rejtve volt.
 Például, ha az asztalon le van takarva valami az abrosszal, akkor nem tudjuk, mi van alatta. De ha egy pillanatra fellebbentjük az abroszt, akkor ezzel felfedjük, mi van alatta. A „kinyilatkoztatás” az, amikor a Szentlélek „föllebbenti a terítőt”, hogy azzal rejtett dolgokat mutasson meg.
 Pál apostol így imádkozik az efézusiakért: „Kérem, hogy a mi Urunk Jézus Krisztus Istene, a dicsőség Atyja, adja meg nektek a bölcsesség és a kinyilatkoztatás Lelkét, hogy megismerjétek őt.” (Ef 1:17)
 „Ha pedig, testvéreim, elmegyek hozzátok, és nyelveken szólok, mit használok nektek, ha nem szólok hozzátok egyúttal kinyilatkoztatásban vagy ismeretben, prófétálásban vagy tanításban?” Ez azt jelenti, hogy Pál apostol sokszor szolgált ezzel. Az ismeret (és annak alkalmazása, a tanítás) lehet tanulás eredménye, de a kinyilatkoztatás (és annak alkalmazása a prófétálás) egyszerűen „adatik” (1Kor 14:6).
 „Azután tizennégy esztendő múlva ismét felmentem Jeruzsálembe Barnabással, és magammal vittem Tituszt is. Kinyilatkoztatástól indíttatva mentem fel, és eléjük tártam az evangéliumot, amelyet a pogányok között hirdetek, mégpedig külön a tekintélyesek elé, nehogy hiába fáradjak, és hogy eddigi fáradozásom se legyen hiábavaló.” (Gal 2:1-2) Vagyis, szolgálati útjaira/helyeire nézve is kapott prófétai kijelentést!
 „Hogy kinyilatkoztassa Fiát énbennem, hogy hirdessem őt a pogányok között, nem tanácskoztam testtel és vérrel.” (Gal 1:16) Ez is személyre szóló kijelentés volt.
 „Kijelentésével ismertette meg velem a titkot, ahogy előbb röviden megírtam.” (Ef 3:3. 6)
n Az akkori kinyilatkoztatások az Igével azonos tekintélyű kijelentések voltak.
n Nos, az ÓSz-i próféták abban különböztek a maiaktól, hogy ők olyan üzenetet vehettek át Istentől, ami addig ismeretlen volt, és ezért abszolút tekintéllyel léphettek fel, mondva, hogy „azt mondja az Úr”! Mióta a teljes Írás a kezünkben van, (és a kánon lezáródott), azóta a prófétai beszéd mindig összhangban van az írott Igével, és az írott igének van abszolút tekintélye. Ma nincs olyan prófétai kijelentés, ami az Igével egyenrangú-, vagy följebbvaló lenne.
 Ehhez tartozik még az is, hogy a csodák sűrűsödtek a kijelentések idején. (Lásd: Egyiptomból való kivonulás, a Törvény átadása, Illés és Elizeus kora, Jézus és az apostolok szolgálata). Az írott Ige megjelenésével a csodák is egyre ritkultak. Nem azért, mintha Isten nem lenne többé képes csodákat tenni, vagy nem adhatna új kijelentéseket.
1.4. A ÚSz-i prófétálás a gyakorlatban
 Akkor tehát, milyen is az ÚSz-i prófétálás? Talán jobb, ha a választ azzal kezdjük, amit a prófétálás nem jelent.
 1. Az ÚSz-i prófétálás igehirdetés, de nemcsak ennyi. „A Jézusról szóló bizonyságtétel a prófétaság lelke.” (Jel 19:10). De lehet úgy prédikálni, hogy abban nincs meg a prófétai jelleg! Főképp a magyarázó, expozícionális igehirdetés tartalmazhat prófétai üzenetet, de a kettő nem egy és ugyanaz! Jóel, Jeremiás vagy Agabus nemcsak expozícionális magyarázatokat tartottak!
n 2. A prófétálás titkok kijelentése, jövendölés, de nemcsak ennyi. Az ismeretlen felfedése általában mindig jelen van a prófétálásban. Isten szavának és akaratának kinyilatkoztatása valamilyen konkrét helyzetben bizonyítja, hogy a próféta olyan ismeretre tett szert, amelyet csak Isten tudhat. De az erre vonatkozó sajátos és erőteljes üzenet mindig összhangban van a bibliai kijelentéssel.
n 3. A prófétálás egyáltalán nem okoskodó, karizmatikus szócsavarás! A karizmatikus mozgalmakban, a ’70-es években az imádság (nyelveken szólás), a ’80-as években a gyógyítás, valamint a ’90-es években a prófétálás került az érdeklődés homlokterébe.
 A ’90-es évek elejétől gyakran megtörtént (karizmatikus körökben), hogy az egyik résztvevő „kapott egy képet” vagy „látást”, mégpedig, ahogyan ő mondta, „az Úrtól”, amit mindjárt meg is osztott a többiekkel. Majd a képnek részben egymásnak ellentmondó, de bibliai idézetekkel bőven alátámasztott, többféle értelmezését adták – mindegyik a maga módján csavarva az Igét a kép magyarázatára. Ugyanis, mindenki másnak látta a kapott képet, és megfelelő képzelőerővel újabb és újabb bibliai értelmezéseket szültek. Például (Klaus Douglass-tól): „Látok magam előtt egy terítőt!” Értelmezése:
 „Isten szeretete minden bűnt elfedez.”
 „Az Úr mindnyájunkat meghív az Ő asztalához.”
 „Asztalt terítsz nékem ellenségeim előtt.” stb. Szinte minden témához lehet mondani egy csokorra való magyarázatot és bibliai idézetet, amelyek többé-kevésbé oda illenek, és ráadásul mind igazak! Egy nagyobb képzelőerővel rendelkező nagyobb csoport sokáig folytathatná az ilyen „próféciák” értelmezését... De a prófétálás nem okoskodó szócsavarás!
n 4. A prófétálás egyáltalán nem ártalmatlan szószaporítás. A manapság divatos prófétai beszédek legtöbbször ártalmatlan üzenetet tartalmaznak.
 Például valaki ruhaakasztót és rajta gyermekruhát látott lelki szemei előtt. Udvarias érdeklődéssel reagált a gyülekezet, hogy ez vajon mit jelent – de nem igazán tudtak mit kezdeni a „látomással”: „legyetek olyanok, mint a gyermekek”, „a fehér ruhákba öltözöttek serege”...
 Máskor a „látomás” a gyülekezetet minősítette, mint „hegyen épített várost” vagy „oázist a pusztában”, stb. Vagyis: olyan tényállások kerültek megfogalmazásra, amelyek ilyen látomások és ilyen „prófétai” kijelentések nélkül is nyilvánvalók voltak, és semmi haszna nem volt a „kijelentésnek”. Pontosabban, se nem használt, se nem ártott.
 Van, amikor az üzenet rettentően ártalmatlan: „most egy virágos rétet látok magam előtt”, „Isten szeretete úgy fénylik, mint a nap”... Az ilyen „prófétálás” semmiképp sem emlékeztet az ÓSz éles, metsző szóhasználatára, amellyel koruk társadalmi, politikai vagy vallásos bajait bírálták! A prófétálás nem ártalmatlan szószaporítás!
n 5. A prófétálás egyáltalán nem egy túlfeszített, beteges idegállapot eredménye.
 Egyesek a „lélektől indíttatva” sötét végidőkről prófétáltak, kénköves tüzes esőt jósolva azoknak, kik nem hajlandók megtérni...
 Egyik erdélyi faluban egy gombamérgezésben megbetegedett gyermekről azt „prófétálták”, hogy meg fog halni, ha a család nem csatlakozik a pünkösdi gyülekezethez, és továbbra is a baptistákhoz jár... A család később a baptista gyülekezethez csatlakozott – és a gyermek mégsem halt meg! A prófécia hamis volt.
 A gyülekezet kíméletlen szidalmazása, mint „utálatosak előttem a ti énekeitek” – még ha hasonlít is Ámós próféciájához, inkább a próféta beteges idegállapotát mutatja, nem pedig az isteni eredetet.
n Na mármost, milyen akkor az igazi ÚSz-i prófétálás? Mert hogy van prófétálás az ÚSz-i gyülekezetben is, az sok igéből kitűnik:
 „Az utolsó napokban, így szól az Isten, kitöltök Lelkemből minden halandóra, és prófétálnak fiaitok és leányaitok, és ifjaitok látomásokat látnak, véneitek pedig álmokat álmodnak.” (ApCsel 2:17)
 „Ezek közül pedig némelyeket először apostolokká rendelt az Isten az egyházban, másodszor prófétákká, harmadszor tanítókká. Azután adott csodatevő erőket, kegyelmi ajándékokat: gyógyításra, gyámolításra, vezetésre, különféle nyelveken szólásra.” (1Kor 12:28)
 „Törekedjetek a szeretetre, buzgón kérjétek a lelki ajándékokat, de leginkább azt, hogy prófétáljatok.” „Ezért, testvéreim, törekedjetek a prófétálásra, de a nyelveken való szólást se akadályozzátok. Azonban minden illendően és rendben történjék.” (1Kor 14:1. 39-40.)
 „A Lelket ne oltsátok ki, a prófétálást ne vessétek meg!” (1Thessz 5:19-21)
 „A Jézusról való bizonyságtétel a prófétaság lelke.” (Jel 19:10)
n Látható, hogy az ÚSz a prófétálást olyan nagy horderejű eszköznek tekinti a Krisztus testében, amely minden más kegyelmi ajándékkal szemben elsőbbséget élvez. A prófétálásra ugyanúgy szükség van, mint a tanításra. De a kettő nem egy és ugyanaz. A prófétálás „erősítés, bátorítás, vigasztalás” volt (1Kor 14:3)
n Meghatározás: Az ÚSz-i prófétálás alatt az igehirdetés-, a látomások és álmok révén, az írott Igével összhangban levő kijelentést kell érteni.
 Lássuk, hogyan nyilvánul ez meg a gyakorlatban. Például:
 Spurgeon megtérése.
 Pardi Félix megtérése.
 Ítélethirdetés egy iszákos atyafinak...
 „Adhatsz százmillió lejt, ha nem adod oda magad egészen, az semmit sem ér!”
n Mindezekből kitűnik, hogy a prófétálás csak alkalmazás révén válik prófétálássá. (Sokszor maga a próféta sem tudta, hogy prófétált!)
 De van, amikor tudja! Ismeri például, hogy a hallgatók között vigasztalásra, feddésre, korrekcióra, ítélethirdetésre, stb. mire van szükség, és közvetlenül az Úrtól kap üzenetet arra nézve. Ilyenkor a megfelelő üzenetet a megfelelő irányba célozhatja. De legtöbbször mégis hagynia kell, hogy a Szentlélek irányítsa az üzenetet a megfelelő személy felé. Az igehirdetés így válik prófétálássá. „Hirdesd az Igét!”
n Az álmok és látomások minőségileg nem azonosak azzal, amikor a próféta az Úr igéjét abszolút tekintéllyel hirdette, hogy „Így szól az Úr!”
 „25 Hallottam, a mit a próféták mondanak, a kik hazugságot prófétálnak az én nevemben, mondván: Álmot láttam, álmot láttam... 28 A próféta, aki álomlátó, beszéljen álmot; akinél pedig az én igém van, beszélje az én igémet igazán. Mi köze van a polyvának a búzával? azt mondja az Úr. 29 Nem olyan-e az én igém, mint a tűz? azt mondja az Úr, mint a sziklazúzó pöröly?” (Jer 23:25. 28-29)
 Erről szól az ApCsel 2:17: „Kitöltök Lelkemből minden halandóra, és prófétálnak fiaitok és leányaitok, és ifjaitok látomásokat látnak, véneitek pedig álmokat álmodnak.” (ApCsel 2:17) Ezek a látomások és álmok nem rendelkeznek abszolút tekintéllyel, hanem mindig összhangban kell legyenek az írott Igével.


_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 06:33 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
Loisz írta:
--Kedves ex!

Idézet:
Kérdésem komoly.
- Ennek alapján én is komolyan válaszolok.
Jelen témában, amire hivatkoztál, -akárhogy keresem- nem találom, hogy a "meg fog szűnni"- kifejezést "megszünt"-re deriváltam volna.

-Tehát honnan veszed, mi a komoly alapja ?

Nem szeretnék találgatni.-

Üdv.
L.

Kedves Loisz!
Szó szerint valóban nem, de:
hozzászólásaidból ismerve a teológiai álláspontjaidat, aztán, hogy
az igéből kiemelted a "meg fog szünni" kifejezést, és
ismerve a megszűnés teológiát,
összekapcsoltalak vele. Ha félreértettem, akkor bocsánat és nincs értelme a kérdésemnek.
Akkor ezek szerint te is hiszed, hogy a Szentszellem(lélek) ma is működnek és nem múltak el?
üdv
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 08:37 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Kedves Eeyore!
Az én személyes látásomnak megfelelő igetanulmányt tettem be.
Már írtam magamtól eleget, igehelyeket és a hozzáfűzött megjegyzéseimmel együtt, sok időt töltve a gép előtt, amit te elég felvizezettnek tartottál.
Most nem tenném, ha nem haragszol.
Nekem többre most nincs türelmem, én nem bizonygatok, már írtam eleget és szinte semmit nem értettél abból, ill, mint minden más rovatban egyből kiakadtál a zsidókon. Ez neked nem tudom miért probléma. Mintha száműzni akarnád az egészet a Szentírásból, alapból allergiás vagy a zsidókra, még amikor Bibliát tanulmányozol akkor is..pedig e nélkül nem fogod érteni az Írásokat.
Beszéld meg ezt mondjuk ex-el stb, mindketten kijelentéseket vesztek, nyelvekenszóltok, a Szentszellem csodálatos megtapasztalásokat ad és mégis gyökeresen más végeredményre juttok. Nos ennyit a megtapasztalások talajáról, amit te annyira hallani szeretnél.
No meg hogy a megtapasztalásokat az Ige mellé tetted mint alapot. Én ezzel a felfogással nem értek egyet. Én nem kívánok az Ige+megtapasztalások talaján állni.
"Sola Scriptura"
A Biblia tanulmányozás nem filózgatás, hanem bibliatanulmányozás, ha neked ez nem életszagú én ezzel nem tudok mit kezdeni. Olvasd el figyelmesen mindkét tanulmányt(ne csak fusd át, és láthatod hogy az újszövetségi prófétálásról is szó van), ha maradnak megválaszolatlan dolgok én nem hiszem, hogy ezt be tudom tölteni. Én nem akarok mindent megválaszolni és megmagyarázni.
Igei meggyőződésem, látásom van(sokkal bővebb mint amivel te itt a fórumon találkozhattál már), speciális erre vonatkozó kijelentésem, kinyilatkoztatásom, látomásom nincs.
Én emiatt a témát illetően nem érzem, hogy szegényebb lennék. Van Szentírásom és a tanulmányozás során évek hosszú folyamatában Isten hiszem, hogy vezetett.

Idézet:
Szerinted mi az értelme a prófétálásnak és a látomásoknak az újszövetségi gyülekezetben?

1. Hogy lefektessék az alapokat.
Efe 2:20 Mert ráépültetek az apostolok és a próféták alapjára, a sarokkõ pedig maga Krisztus Jézus,

2. Mára ennek a gyakorisága és értelme némileg megváltozott, az Igehírdetés, tanítás, Pásztorolás irányába.
Már Pál idejében is látható ez némi hangsúj eltolódás, e jel ajándékokat kihagyva mint ami szükséges az építéshez.
Ezek betöltötték a maguk célját. Persze Isten szuverén és semmi nem korlátozza.
Dehát hol írja az írás, hogy megszünt az apostolság? - és mégse nagyon kell bizonygatni, hogy az apostolok ma abban az értelemben nincsenek már mint akkor voltak. Persze vannak aik nagyon akarnak újapostolokat-de ők nagyon félreértik így az írásokat.
Ma nincsenek abban az értelemben apostolok és próféták akiknek az alapjára felkéne épülni. A szentírás megagmutatja a célt, ezt nem hiszem, hogy nagyon magyarázni kéne:
Efe 4:11 És õ "adott" némelyeket apostolokul, másokat prófétákul, ismét másokat evangélistákul, vagy pásztorokul és tanítókul,
Efe 4:12 hogy felkészítse a szenteket a szolgálat végzésére, a Krisztus testének építésére,
Efe 4:13 míg eljutunk mindnyájan a hitnek és az Isten Fia megismerésének egységére, a felnõttkorra, a Krisztus teljességét elérõ nagykorúságra,
Efe 4:14 hogy többé ne legyünk kiskorúak, akik mindenféle tanítás szelében ide-oda hányódnak és sodródnak az emberek csalásától, tévútra csábító ravaszságától;
Efe 4:15 hanem az igazsághoz ragaszkodva növekedjünk fel szeretetben mindenestõl õhozzá, aki a fej, a Krisztus.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Literaty 2009. nov. 10., kedd 09:58-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 09:52 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
Literaty írta:
Kedves Eeyore!
Az én személyes látásomnak megfelelő igetanulmányt tettem be.
...


net2rist írta:
mozog a téma mostanában amúgy: erdélyi baptista lelkész barátom küldte el nekem "véleményezésre" az ezzel a témával (nyelveken szólás és prófétálás) kapcsolatosan született központi állásfoglalást

...


nos miután véletlenül ez a két tanulmány UGYANAZ, illetve Lit csak egy részét idézte, ÍGY MÁR motiválva vagyok, hogy a TELJES, KOMMENTÁLT verziót közreadjam...

íme:
https://rcpt.yousendit.com/773357678/3c109e4a161a929466c734249b99692c

http://www.toldacuccot.hu/letoltes?sid=0d953302cef8637dd3454a6a38761308&file=Profetalas%20es%20nyelveken%20szolas%20-%20commented.doc

két helyre is feltettem, hogy biztosabban le lehessen szedni...

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 10:28 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 21:15
Hozzászólások: 4790
Tartózkodási hely: Budapest
Idézet:
"Épp ezért Jeremiás helyesen cselekedett, amikor megölte a Baál és Astarót 850 prófétáját Kármel hegyén. Valószínű, hogy saját kezével... (1Kir 18:40)"

Ez nekem is nagyon tetszett. :D
ex


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 10:32 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Olvastam Net....hát a kommentjeiden egy kicsit csodálkozok.
No nem a cinizmusán, mégha barátod is, hanem az érveléseken.
Pl, mintha a klérus miatt és a számonkérhetőségük miatt hozták volna be a megszünt teológiát. Ha valakiknek megmaradt a katolikusoknak biztos, hogy nemszünt meg a csodák tömege, de még az apostolság is megmaradt....
Nos, bizonyára tudod, hogy a katolikusok annyi látomást, csodát, nyelvekenszólást, jeleket, kinyilatkoztatásokat stb garmadáját nyújtják ma is(nemhogy történelmi távlatokban) aminek a protestánsok a nyomába se érnek az összes karizmatikust belevéve.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Literaty 2009. nov. 10., kedd 10:34-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 10:34 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
Literaty írta:
...
Pl, mintha a klérus miatt és a számonkérhetőségük miatt hozták volna be a megszünt teológiát. Ha valakiknek megmaradt a katolikusoknak biztos, hogy nemszünt meg a csodák tömege, de még az apostolság is megmaradt....
Nos, bizonyára tudod, hogy a katolikusok annyi látomást, csodát, nyelvekenszólást, jeleket, kinyilatkoztatásokat stb garmadáját nyújtják ma is(nemhogy történelmi távlatokban) aminek a protestánsok a nyomába se érnek az összes karizmatikust belevéve.


ne felejtsük: a KLÉRUS ÁLTAL JÓVÁHAGYVA!!!!


amúgy meg: örülök, hogy elgondolkodtál :)

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 10:37 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
net2rist írta:
Literaty írta:
...
Pl, mintha a klérus miatt és a számonkérhetőségük miatt hozták volna be a megszünt teológiát. Ha valakiknek megmaradt a katolikusoknak biztos, hogy nemszünt meg a csodák tömege, de még az apostolság is megmaradt....
Nos, bizonyára tudod, hogy a katolikusok annyi látomást, csodát, nyelvekenszólást, jeleket, kinyilatkoztatásokat stb garmadáját nyújtják ma is(nemhogy történelmi távlatokban) aminek a protestánsok a nyomába se érnek az összes karizmatikust belevéve.


ne felejtsük: a KLÉRUS ÁLTAL JÓVÁHAGYVA!!!!


amúgy meg: örülök, hogy elgondolkodtál :)

Min gondolkodtam el?

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 11:41 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
pontosan nem tudom megmondani, de üdítő élmény volt, hogy a gondolataimra reagáltál, és nem azokat figyelmen kívül hagyva arra, amit szerinted gondoltam :)

ezt köszöntem meg :)

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 11:58 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 13., péntek 19:09
Hozzászólások: 1521
Kedves Lit!

Őszintén köszönöm a sok világos, igével alátámasztott személyes gondolatod, nekem segített teljesebb rendszerben látni a dolgot. A két betett prédikációt még nem olvastam el, de azt is kíváncsian várom.

Üdv:
Indu

_________________
Várván ama boldog reménységet


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Re: Nyelvekenszólás
HozzászólásElküldve: 2009. nov. 10., kedd 13:27 
Aktív tag
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2008. feb. 22., péntek 22:22
Hozzászólások: 830
Kedves Eeyore!
Csak félreértés elkerülése végett: Nem tartozok a Bapista Egyházhoz.
Igaz teologiát ott végeztem(nem lelkészképzőt, csak szimpla teológusként) , ez volt számomra elérhető.


Idézet:
Tehát amit most leírtál, szimpla sértegetés, engem is sértegetsz és a Szentírást is. Szeretném, ha ezért bocsánatot kérnél. Mert hamisan vádaskodsz, már megint. Csak hamis váddal tudod igazolni magad?

Nem igazolom magam, mivel nem érzem, hogy bármit is kéne.
Mindazonáltal a szavaim élesek voltak, bocsáss meg érte!

Bőven tudnék mesélni a nyelvekenszólásról ahogy engem tanítottak hogy hogyan kell és persze nem kételkedtem bennük.Nem sikerült. Hidd el én is átmentem egysmáson. Ott voltam közöttük, sokmindent láttam. Egy szóba tudnám az egész náluk tapasztalt csodás dolgokat összefoglalni: nagyobb volt a füstje mint a lángja.
Amit én nem tapasztaltam azt ők se, inkább egyfajta pszihésen ráhangolták magukat az egész rendszerükre. Több csodát ott sem láttam, mint bárhol máshol.
prófétálgattak, csak sok értelme nem volt, de ők ezeket sajátosan nagyon akarták, de ez messze nem hasonlított a Szentírási dolgokra. Máshol is voltam, sőtt még a régi HGY-ben is megfordultam anno még Budaörsön a 80-as évek vége felé.
Egy unakatestvérem családostol ma is odatartozik(HGY-hez). Nomeg elég sok Karizmatikus testvért ismerek, elég sokba, sokfélébe meg is fordultam.
Tudod mi a különbség a hagyományos keresztyén és a karizmatikus elveket vallók között?
Semmi! Ugyanazok a harcaink,ugyanúgy elbukunk és felállunk. Ugyanúgy rászorulunk Isten kegyelmére. Ott is máshol is találkoztam keresztyénekkel akikre igen fellehetett és fellehet nézni, Isten tudott, tud bennük munkálkodni, de az ellenkezőjét is láttam tapasztaltam és látom(legyen az valamilyen karizmatikus, vagy népegyházi hagyományos, vagy valami konzervatív evangéliumi, stb.
Mostanra sokminden leüllepedett, a bibliai látásaimnak kezd medre lenni.
20 éve megállapodtam egy gyülekezetnél, itt is emberek vannak, én is ember vagyok, Istenre szorult megváltott ember, aki élem a hívő életem.
Szóval röviden ennyit

Idézet:
Amilyen tanítás tömeggyilkosságokat támogat, nem lehet Krisztustól való. Csodálatos, hogy ez számodra még mindig nem érthető, és Krisztus igazsága még most sem fontosabb, mint valamiféle zsidó aura.

Milyen tanításra gondolsz?
Amilyen bibliaértelmezést elfogadok semmilyen tömeggyilkosságot nem támogat.
Nemvagyok zsidó és nem vagyok izráeli nacionalista sem, de
ennek mi köze az egészhez?(költői kérdés)
Na de mindegy....


Mint ahogy már mondtam: neked ez a látásod, nekem az.
És kívánom én is azt amit nekem mondtál, hogy az önön természetünk helyett engedjünk Isten Igéjének.

_________________
http://literaty-nazo.blogspot.com/
Üdv, Literaty


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 412 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 28  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség