Nemosinex!
„Egy fecske nem csinál nyarat.” Nem is az a dolga, csupán az, hogy fecske legyen (copy: figyelő). A kilátástalan, akárhányszori próbálkozás a falra hányt borsó szindrómája. De hát mit csináljak a rengeteg borsóval, ha betonbunkerben élünk..? Soraid átitatottak cinizmussal. Így a beton még sikamlóssá is válik, ám tegyük a dolgunkat!
1.) Gúnyolódhatsz, viszont sosem állítottam, hogy a Biblia minden sora világos számomra. Azt mégsem tetted helyére: ha az Ige azt állítja, hogy mindenki bűnös, senki sem teszi vagy keresi a jót, s te mégis azt állítod, hogy „szent életű istentelenek” vannak, akkor azon túl, hogy nem érted, elfogadod-e állítását igaznak. (Engedd meg, hogy a bálványistenben hívőket, vagy semmilyen, személyes Istent nem vallókat istenteleneknek mondjam!) Teljesen mindegy a tapasztalatod, ami ellene látszik mondani az Igének. Derek Prince, a világhírű bibliamagyarázó mondta: „Ha valamit tapasztalok, ami szemben áll a Bibliával – a Bibliának hiszek”. (Azt már én teszem hozzá: SEMMI MÁS, JÓ, ISTENNEK TETSZŐ MEGOLDÁS NINCS. AZ ÚR FELELŐSSÉGE, HOGY IGÉJE ÚGY LEGYEN IGAZ, AHOGY LEÍRATOTT. HA EGYÉNI, EMBERI OKOSKODÁS, BONCOLGATÁS, ÉRTELMEZÉS TÁRGYA LENNE, AKKOR AHÁNY EMBER, ANNYI ISTEN VOLNA, ASZERINT: KI, MIT OLVAS KI BELŐLE) 2.) Pl. Gandhi gyökeresen kiirtott személyiségtudata az alávetettség céljából? Nem találod ezt viccesnek? Nem, nem találom viccesnek, de megpróbálom körülírni; mire gondolok. Az ember azért teremtetett Isten által, hogy Őt megismerhesse, Vele közösségben élve örök életet nyerjen. Ha erre ráébred, ha ez tudatosul – kialakul benne az Isten szerinti személyiségtudat. A buddhisták, a hinduk, a mohamedánok, de a megtéretlen, vallásos emberek is egy adott tan „oltárán” beáldozzák személyiségtudatukat. Gandhi a küldetéstudat, ha tetszik „világi messiás” szerepébe fojtotta bele Krisztus követésének lehetőségét. 3.) Minden Bibliát forgató ember tudja, hogy az ún. „Szeretethimnusz” az első korintusi Levél 13. fejezetében van. De igazad van, figyelmetlenül elírtam elsőre. Jogos a pirongatás.. 4.) Idézet: Szegény irgalmas szamaritánus! Bezzeg a pap meg a lévita a saját Sola Scripturájukkal! Kiragadsz egy mozzanatot, amivel mintha igazolnád magad áttételesen, miközben gúnyolódsz. Pedig ez a példázata az Úr Jézusnak nem a szamaritánus üdvösségéről szól, amit megszolgálni látszik irgalmas jócselekedetével. A zsidók tévelygő öntudatát igyekszik a megszégyenítéssel kijózanítani, helyre tenni. Mert nem elég a zsidósághoz tartozni, „templomi alkalmazottnak” is hiábavaló lenni, ha a rászoruló felé irgalmatlan valaki. 5.) Tirusz (=pogányok, akik nem ismerték Krisztust, nem hallottak az evangéliumról) a lelkiismerete alapján kerül megítélésre. Mert abban a minimális elvárás, igazodási pont el van ültetve Isten teremtése alapján. S látod Nemosinex ez is az egyik pontja a Bibliának, amit nem egészen értek, alig tudom elképzelni. Mert, ha az az örök élet, hogy közösségben vagyunk színről színre a Szentháromság egy Istennel, ha az üdvösség annak a folytatása, ami a Földön már megkezdődött, akkor vajon kivel, milyen közösségben lesznek azok, akik nem születtek Krisztusban újjá…?
Kedves Loisz!
Tisztázd magadban: mi a különbség a mérlegelésen alapuló megállapítás, megítélés és az ítélkezés között. Ha valaminek meg kell felelni, s ez a megfelelés hiányzik, akkor e ténynek a megállapítása micsoda? Fázhatsz tőle, hogy kimond, mégis – az Ige szerint – minden ember kárhozatba (= Istentől elszakítottan) születik. S mindaddig igaz rá, amíg Isten újjá nem szüli, hiába „keresztelték bele az egyházba”, vagy vallásos felső fokon. Ezért szükséges mindenkinek, személyesen megtérnie. A Szentírás kb. tízszer szólít fel adott eset, dolog megítélésére az Újszövetségben. (Nem azonos valakinek a kárhoztató elmarasztalásával, szeretetemből való kirekesztéssel) Maga ez a topic is adott kérdés elbírálására szólít fel. Ha bármelyik oldalra voksolsz, az maga nem ítélkezés? A „pozitív diszkrimináció” (= szent életű istentelenek üdvösségének megállapítása) nemde éppen az isteni ítélőszékbe való jogosulatlan felkapaszkodás? (Ráadásul az Igével ellenkező végeredményt kihozó skandalum). De, hogy ne az én szavam legyen számodra érték mérő, hadd idézzek néhány neves szakembert! „Annakokáért menthetetlen vagy óh ember, bárki légy, aki ítélsz: mert amiben mást megítélsz, önmagadat kárhoztatod; mivel ugyanazokat míveled te, aki ítélsz. Tudjuk pedig, hogy az Istennek ítélete igazság szerint van azokon, a kik ilyeneket cselekesznek. Vagy azt gondolod, óh ember, a ki megítéled azokat, akik ilyeneket cselekesznek, és te is azokat cselekszed, hogy te elkerülöd az Istennek ítéletét? Avagy megveted az ő jóságának, elnézésének és hosszútűrésének gazdagságát, nem tudván, hogy az Istennek jósága téged megtérésre indít?” (Róma 2: 1-4.)
A Károli fordításban a Róma 2-nek ez a címe: „Zsidók és pogányok egyaránt bűnösök” - vagyis arról szól ez a fejezet, hogy nincs különbség a megtéretlen ember és a megtéretlen ember között, függetlenül attól, hogy történetesen zsidó az illető, vagy éppen pogány, mert Isten Igéjének mérlegén egyformán bűnösök. De nézzük részleteiben is: „amiben mást megítélsz, önmagadat kárhoztatod; mivel ugyanazokat míveled te, aki ítélsz” - vagyis ha én ugyanazokat a bűnöket művelem, mint a másik, akit kárhoztatok- akkor világos,hogy én is pont olyan bűnös vagyok, még a megváltáson innen vagyok. Mivel bizonyítom? – azzal, hogy ha én újjászületett lennék, akit a Szent Lélek kormányoz, akkor képtelen lennék ilyen vakvágányra menni, de ha mégis oda mennék, azonnal jelezne Isten Lelke, vagyis igaz a Károli fordítás címe, még én is megtéretlen bűnös vagyok, ha ilyet művelek, de hadd mondja ezt az Ige helyettem: „ Istennek jósága téged megtérésre indít?” – kit kell megtérésre indítania az Igének? - a megtéretlent. Vagyis, ha ugyanolyan megtéretlen bűnös vagyok, még innen a Krisztushoz való megtérésemen, akkor ne akarjam megítélni a másik megtéretlen bűnöst, ám ha már Krisztus igazságát nékem tulajdonítja Isten, mert az Övé vagyok, akkor a megítélés szükségszerű, lásd Cseri Kálmán és Mackintosh igei magyarázatát a megítélésre.
C.H. Mackintosh: Hogyan találunk rá Isten útjára? c. könyvéből: "Alig találunk még egy Igét az Újszövetségben, amelyet ennyire félreértenének és rosszul alkalmaznak, mint a Máté 7, 1-et. 'Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek.' Ugyanebben a fejezetben olvassuk lentebb: 'Őrizkedjetek pedig a hamis prófétáktól ' .gyümölcseikről ismeritek meg őket.' Mármost hogyan 'őrizkedjünk', ha nem gyakorolunk ítéletet? Az 1Kor 5-ben újra ezt olvassuk: 'Mert mi közöm ahhoz, hogy a kivülvalókról is ítéletet tegyek? avagy ti nem a belül lévők fölött tesztek-e ítéletet? A kívül valókat pedig majd az Isten ítéli meg. Vessétek ki azért a gonoszt magatok közül.' Itt pontosan kivehetően azt tanuljuk, hogy a 'belül lévők' alatt a gyülekezet ítéletének közvetlen körén belül lévőket kell érteni; mégis, a Máté 7,1 általános értelmezése szerint senkit sem szabad megítélni, ez az értelmezés tehát szükségszerűen téves. Ha egyes emberek azt vallják, hogy 'belül' vannak, akkor parancsunk van rá, hogy megítéljük őket. 'Avagy ti nem a belüllévők fölött tesztek ítéletet? ' Ami a 'kivülvallókat ' illeti, velük semmi dolgunk, kivéve azt, hogy megjelentsük nekik a tiszta, tökéletes, gazdag, határtalan és kifürkészhetetlen kegyelmet, amely felhőtlen fényességgel sugárzik Isten Fiának halálában és feltámadásában.
Ez elég egyszerű. Isten népe fel van szólítva, hogy megítélje mindazokat, akik azt vallják, hogy 'belül' vannak; őrizkedniük kell a hamis prófétáktól ; utasítva vannak, hogy 'vizsgálják meg a lelkeket', hogyan tehetik meg mindezt,ha egyáltalán nem is ítélhetnek? Akkor hát mit ért Urunk azon,hogy 'Ne ítéljetek? Úgy hiszem, pontosan azt érti, amit Pál mond a Szent Lélek által, amikor azt az utasítást adja, hogy idő előtt ne ítéljünk, míg el nem jő az Úr, aki egyrész világra hozza a sötétségnek titkait, másrészt megjelenti a szíveknek tanácsait: és akkor mindeninek az Istentől lesz a dicsérete.( 1Kor.4,) Semmi dolgunk az indítékok megítélésével, de meg kell ítélnünk mindazok viselkedését és elveit, akik azt vallják, hogy 'belül ' vannak. Amit tehát a keresztyén olvasó szívére helyeznék, az az, hogy ítélje meg azokat, akikkel evangéliumi ügyekben közös igát vesz fel.
Az idő sürget. Nemsokára itt lesz maga az Úr. Akkor sok felemás iga egy pillanat alatt kettétörik majd, sok bárány és kecske örökre szétválik egymástól. Bár képesek lennénk megtisztítani magunkat minden tisztátalan szövetkezéstől és istentelen befolyástól, hogy mikor az Úr Jézus visszatér, ne szégyenülünk meg, hanem örvendező szívvel és tiszta lelkiismerettel mehessünk elébe" ( Evangéliumi Kiadó )
A Biblia azt mondja: szükséges véleményt alkotnunk tanításokról, gondolatokról. Adott esetben még egymásról is. Itt van a megelőző fejezetben: "Ne igazodjatok a világhoz, változzatok meg értelmetek megújulásával, hogy megítélhessétek mi az Isten akarata. Mi az, ami szerinte jó és tökéletes." (Rm.12.2)
Ez egyenesen parancs, hogy nekünk meg kell tudnunk ítélnünk, hogy mi az Isten szerint jó és az Isten szerint helytelen. Csak más dolog megítélni dolgokat, meg akár embereket is, és más dolog elítélni valakit amiatt, mert másként gondolkozik, mint én. Pál apostol ezt hangsúlyozza itt. Tessék megtanulni Isten Igéjével a kezetekben megítélni mindent, hogy az helyes vagy helytelen, igaz vagy hamis, Isten szerint való, vagy nem szerinte való.
Jézus is példát adott erre. Csak egyet hadd említsek. Amikor Péter egyik órában azt mondja: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia", utána meg tiltakozik az ellen, hogy Jézus vállalja a keresztet, akkor Jézus így szól: "Nem az Isten szerint gondolkozol, hanem emberek szerint." Ezt egyrészt neki mondja meg, és nem róla mondja valakiknek, hogy ez a Péter látjátok, megint az emberek szerint gondolkozol, és ez nagyon fontos, alapvető dolog, amit tisztán kell látnia Péternek is. Jézus itt megítélt egy helyzetet, megítélt egy mondatot, megítélt egy embert, de nem ítélte el úgy, hogy ezek után takarodj a tanítványi közösségből, ilyen hitvány embernek itt nincs keresnivalója. Ez lett volna az ítélkezés, az elítélés. Neki mondta meg. Egy fontos dologban az igazságra hívta fel a figyelmét abban a bizonyosságban, hogy Péter is be fogja ezt látni, és idő kérdése, változni fog.
Nem mindenféle ítéletalkotást tilt meg a Szentírás, hanem bátorít arra, hogy tanuljunk megítélni mindent, de ne ítélkezzünk egymás felett - ahogy itt olvastuk. ( Cseri Kálmán: Ítélkezés – 2006 július 20 )
_________________ "Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )
|