Sztem Péter nem válogat, csupán értelmez egy igét (és én is) ettől persze lehet egy másik megoldás, de ez egy teljesen konzekvensen levezethető, a többi összefüggésbe is beleillő magyarázat.
Nézzük a világtöri kontextusában. Isten teremt egy emberpárt, a legjobb génekből (fizikai) és a legjobb nevelést adja nekik (lelki) elbuknak. Kiválasztja a kor legjobb hívőjét, majd leszármaztatja belőlük a zsidó népet - mintegy nemes szőlővesszőt plántálva. És aktívan bevonódik az életükbe, pusztában vándorolva, szent sekhinaként a templomban, próféták, jelek, csodák által. Ebből a népből támasztva a megígért Messiást is. A zsidó nép történelme -sztem- egy tökéletes kudarc. Állandó bálványimádás, zúgolódás, minden bűn, "megkoronázva" a Messiás megölésével.
Mit demonstrál számomra a zsidó nép története?
Azt, hogy a Mindenható Isten a saját törvényei tiszteletben tartása mellett 'nem tud' üdvözíteni egy népet, vagy ha kiterjesztjük - nem tudja globálisan üdvözíteni az emberiséget, bármennyire is szeretné. Mert szeretné, ez nem vitás, ige is van rá.
Embereket csak egyenként, a lelkiismeretükben megszólítva, átformálva, megtérés és megváltás által tud üdvözíteni. Mert ha lenne más út, akkor azt láttuk volna a zsidóknál - hiszen minden fizikai, lelki, szellemi alapanyagból a legjobbat kapták, és a szándék is megvolt.
Éppen ezért pl. biztos, hogy nem osztom Nx véleményét abban, hogy halála előtt minden zsidó megtér - mert egyfelől ez igazságtalan lenne, másfelől, ha ez ilyen egyszerű lenne, akkor Isten minden embernek megadná, és innen el is jutnánk a globál üdvözülés tanához.
(Végül záró gondolatként:
Mi tekintetben különb hát a zsidó? Abban, hogy Isten rájuk bízta az Ő beszédeit.)
Várom a köveket