(EKSZTATIKUS KITÉRŐ 3.) "Nem! Senki nem merülhet feledésbe, aki e világon kiváló volt; azonban mindenki a maga módján volt nagy, annak nagysága szerint, akit szeretett. Hiszen aki önmagát szerette, az önmagában vált naggyá, aki másokat szeretett, az az odaadásban vált naggyá, aki azonban Istent szerette, az mindenkinél nagyobb volt. MIndenkit megőrizhet az emlékezet, de mindenki aszerint vált naggyá, amit várt. Van, aki arra várt, ami lehetséges, van, aki arra, ami örök; aki azonban a lehetetlent várta, az mindenkinél nagyobb volt. Mindenkit megőriz az emlékezet, de mindenki ahhoz képest vált naggyá, amivel viaskodott. HIszen aki a világgal viaskodott, a világ legyőzése által vált naggyá, és aki önmagával viaskodott, az önmaga legyőzése által; aki azonban Istennel viaskodott, az mindenkinél nagyobb lett. Örökös harc dúlt tehát a világon, ember ember ellen, egy ezer ellen, aki azonban IStennel viaskodott, az mindenkinél nagyobb volt. Harc dúlt tehát a földön: volt, aki erejével győzött le mindent, és volt, aki erőtlenségével győzte le Istent. Volt, aki önmagában bízva mindent elnyert, volt, aki erejének tudatában mindent feláldozott, aki azonban Istenben hitt, mindenkinél nagyobb volt, nagy az ereje által, melynek mértéke az erőtlenség, nagy a bölcsessége által, melynek titka a balgaság, nagy a reménye által, melynek formája az őrület, nagy a szeretete által, mely egyben gyűlölet, önmaga gyűlölete." * Hol tartunk? Amennyiben a csüggedést a csodálattal kapcsolja össze K., ez egyszersmind azt is jelenti, hogy a csodálatot is csüggedésbe mártja. És ez - a megszakíthatatlan kontempláció-hagyomány kiegészítőjeként - valóban "újkori" paradigma. Ezt a következő mondattal példázhatnánk: "Semmit sem tehetünk" (Azaz: Minden kész.) Amiből az következik: "mindent meg kell tennünk" stb. Egy másfajta dadogás, a kimondatlan és jelenlévő Ítélet közelről való megpillantása. Valamiféle "új" riadtság, amit egy másik mondat rejt: "Mi magunk is elfelejtünk helyesen beszélni, amint felhagyunk azzal, hogy Istennel szóljunk." Állítja K. K. mint Kálvin.
|