Néhány cikket átolvasva azt tapasztaltam, hogy már egy 4 perces film is komoly vitákat tud gerjeszteni. Az egyházunkban is és a kívülállók között is. A Bibliában, a Máté és Lukács evangéliumának ide vonatkozó részét nyugodt tempóban átolvasva azt tapasztaljuk, hogy a kisfilm 4 percénél hosszabb időt töltünk a Biblia mellett. A Biblia bőséges, részletes magyarázattal szolgál. Ismerteti Jézus születésének körülményét és bizony sokkal több tényt, történést tartalmaz, mint a lecsupaszított rövid film a fiú születéséről.
Furcsa ez a film. A hossza csupán 4 percnyi, de a film magyarázat ennek sokszorosát teszi ki. Kilenc részletben, részletenként akár több szöveg kiegészítéssel magyarázza a 4 perces filmet. Részletenként akár több szöveggel is, videóval, egy csoport fotóval adja tudtunkra, hogy miről is kellett volna szólnia A fiú című műnek.
Számomra már a film címe is meghökkentő, hiszen nem a Fiúról van benne szó, a Megváltóról, hanem egy kisbetűs fiúról van benne szó, akiről semmit sem tudunk és nem is nagyon kell sokat tudnunk. Csupán egy kisbabáról van szó, aki a Föld 7 milliárd lakójának az egyike. Nem pedig arról az egyről, akinek a jövetelét annak idején előre megjósolták, aki Égi Jövevény volt.
A fiú című film csupán egy újszülöttről szól a milliók közül. Mivel csupán egy aranyos gyerek születéséről láthatunk 4 percet, így nem köti szigorúan a szerzőt a Biblia. Innen kezdve szabad a szerző fantáziája és azt és arról ír, fotózik, videózik, amit és amiről akar. A szerző fantáziája tényleg nincs megkötve, de sajnos nem használja ki a lehetőséget. Semmit sem tudunk a fiatal párról, a kapcsolatukról, a környezetről. Őszintén szólva, ha nem tudom miről is szól a rövid alkotás, még azt sem vettem volna észre, hogy áldott állapotban van az asszonyka. Gyakorlatilag semmit sem tudunk arról, honnan hová tartanak. Nem tudjuk, hogy miért kell nekik egy kórház helyett valami kamion parkolójában várni azokat a perceket, amelyek olyan fontosak és veszélyesek egy szülő nő és a babája számára.
Szülni egy toalett kövén, valóban a szerző fantáziájának termése, egy asszonykának maga a rémkép. Így ha már a kamionos oly igen emberi módon örül a gyereksírásnak, a kisdednek, annyiban segíthetett volna a várandós asszonykán, hogy az ágyát a kamionban felajánlja a szülésre. Legfeljebb ágyneműt cserélt volna utána.
Az anyuka szerencsére túl van a fájdalmakon, melyek láthatóan meg sem kottyantak neki, jólfésülten, derűsen mosolyog a toalett kövén, ahol vállalja a fotózást.
Szerencsére láthatjuk, hogy az anyuka készült az alkalomra. A babán már rugdalózó van. A prostituált kabátjára talán nincs is olyan nagy szükség.
A kialvó neonlámpa, a rendőrtiszt, egy kisebb birkanyáj, apróbb jelek, amelyeket nem ismerhet a mindennapi ember, lehetőséget ad a szabad asszociálásra. Mivel a film leginkább azok számára készült, a kép, videó, szövegmagyarázatokkal együtt, akik nem ismerik Karácsony ünnepének lényegét, Jézus születésének történetét, lehet számukra egységes történetté áll össze a 4 perces film és a kísérő anyag.
Talán nem is szerencsés itt egy 4 perces filmről beszélni, főleg nem szerencsés Pasolini, Fellini, Bergman, Huszárik, Bódy, Xantus munkáival hasonlítgatni az alkotást, mert más műfajról van szó. Egy interaktív műről van ugyanis szó, ahol videót, képeket, szövegeket lehet lehívni, azokat újra lehet játszani, újra lehet gondolni a látottakat.
Reméljük a nézők és a sok interneten lógó fiatal számára valamiféle valóság felé mutat a történet. Lehet végül Jézus Isten voltára döbbennek rá. Reméljük, hogy a látottak felkeltették az érdeklődésüket és talán elolvassák Lukács Evangéliumának 1,2 fejezetét, illetve Máté Evangéliumának 1, 2. fejezetét. Ezekben a Jézus születésének történetét olvashatják.
Hasonlóképpen reméljük, hogy János Evangéliumának 1. fejezetét is elolvassák, amelyben a fentiektől eltérő módon fogalmazza meg az apostol Jézusnak a földre jöttét. :
Az Ige testté lett
1,1 Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. 1,2 Ő kezdetben az Istennél volt. 1,3 Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. 1,4 Benne élet volt, és az élet volt az emberek világossága. 1,5 A világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be. 1,6 Megjelent egy ember, akit Isten küldött, akinek a neve János. 1,7 Ő tanúként jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, és hogy mindenki higgyen általa. 1,8 Nem ő volt a világosság, de a világosságról kellett bizonyságot tennie. 1,9 Az Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a világba. 1,10 A világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt: 1,11 saját világába jött, és az övéi nem fogadták be őt. 1,12 Akik pedig befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek; mindazokat, akik hisznek az ő nevében, 1,13 akik nem vérből, sem a test, sem a férfi akaratából, hanem Istentől születtek. 1,14 Az Ige testté lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal. 1,15 János bizonyságot tett róla, és azt hirdette: "Ő volt az, akiről megmondtam: Aki utánam jön, megelőz engem, mert előbb volt, mint én." 1,16 Mi pedig valamennyien az ő teljességéből kaptunk kegyelmet kegyelemre. 1,17 Mert a törvény Mózes által adatott, a kegyelem és az igazság Jézus Krisztus által jelent meg. 1,18 Istent soha senki sem látta: az egyszülött Isten, aki az Atya kebelén van, az jelentette ki őt.
|