A hagyomány csak úgy maradhat meg, ha van róla lenyomat.
Új elemekkel bővült a szellemi kulturális örökség nemzeti jegyzéke, amelyet mostantól egy – Szabó Eszter tervezte - új logó jelképez.
Az örökségüket aktívan ápoló közösségekkel együttműködve épül a szellemi kulturális örökség nemzeti jegyzéke. A különböző szokásokat, hagyományokat, kézműves tevékenységeket gyűjtő, folyamatosan frissülő nyilvántartásba az eddigi nyolc után ezúttal három új elem került; Bólyon a húsvéthétfői Emmausz-járás, Mendén a pünkösdi templomdíszítés, Mohán pedig a húshagyó keddhez kapcsolódó tikverőzés kapta meg a kitüntető figyelmet. Magyarország öt éve csatlakozott az UNESCO szellemi kulturális örökségről szóló nemzetközi egyezményéhez, amelynek ajánlásai között szerepel, hogy minden részt vevő ország készítsen leltárt jellegzetes, megőrzendőnek tartott hagyományairól.
A közösségek maguk jelentkezhetnek a listára.
Mende-monda
– Nem hagyta el hagyományait Mende, a négyezer lelket számláló Pest megyei település – mondta a helyi evangélikus gyülekezet felügyelője a Parókia Portálnak. Labadics Istvánné úgy véli, a hagyományőrzés, a vallásosság által erősödik a mendeiek identitása, és reméli, hogy megmenthetik apró, hatvan főt számláló gyülekezetüket.
– Reméljük, hogy idővel Mendéről nemcsak a mendemonda jut majd eszükbe az embereknek, hanem az a templomdíszítési szokás, amit egyedüliként a mendei evangélikusok őriztek meg az országban. A szokás pünkösdhöz kapcsolódik. A templomi májfaállításban minden gyülekezeti tag részt vesz. A férfiak kivágják, majd elhelyezik, az asszonyok és gyerekek különböző kendőkkel díszítik a fákat. A szalagokkal és hímzett kendőkkel ékesített nyolc nyárfát a templom két padsora között helyezik el, a gyülekezet pedig a fák alatt hallgatja végig az istentiszteletet.
Emmausz-járás
Az Emmausz-járás a német nemzetiséghez kapcsolódó szokás, amely a mai napig él a Baranya megyei Bólyon. Húsvéthétfőn a délelőtti kálvária-dombi szentmise után megtelnek a bólyi pincefalu présházai, a látogatók pincéről pincére járnak" – mondta el Rafa-Gyovai Dániel, a város képviseletében. Az Emmausz- járás azt a bibliai történetet eleveníti meg, amikor a feltámadt Jézus megjelenik az Emmausz felé tartó tanítványainak. A tanítványok először nem ismerik őt föl, elbeszélgetnek vele, majd Emmauszba érve vacsorára hívják, ahol felnyílik a szemük, és rádöbbennek, hogy Jézus végig velük volt.
Tikverőzés
– A tikverőzés farsang utolsó napjához, húshagyó keddhez kapcsolódó alakoskodó szokás. A fiúk a szokáshagyomány által meghatározott maskarákban, házról házra járva adományt – tojást, szalonnát, sonkát – gyűjtenek, emellett bekormozzák az emberek arcát – ismertette Kovács Sándorné, Moha polgármestere.
A szokás a nevét a tojásadomány begyűjtése közben végzett "tyúkverésről" kapta: a tyúkok fenekét a bottal jelképesen megütögetik, hogy elősegítsék a jószág termékenységét.
Uniformizálódik a világ
Uniformizálódik a világ, ezért is fontos, hogy a közösségek megőrizzék örökségüket – hívja fel a figyelmet Csonka Takács Eszter. A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szellemi Kulturális Örökség Igazgatóság vezetője szerint a fiatalok sokszor nem tekintenek értékként a régi korok emlékeire, de amikor pályáznak, erőfeszítéseket tesznek, hogy bekerüljenek e jegyzékbe, akkor megérzik ennek jelentőségét.
Múltnak és jövőnek jelképe
Szabó Eszter tervezőgrafikus alkotását választották a szellemi kulturális örökség magyarországi logójának. – A logó egy fát ábrázol első ránézésre, ez az állandóságot, a közösséget, de akár az életfát is szimbolizálhatja – mondja Szabó Eszter.
A fiatal tervezőgrafikus hozzáteszi: egy másik nézőpontból a fa lombkoronája ujjlenyomat, ami a második jelentést, a hagyományőrzést szimbolizálja, hiszen a felhalmozott érték csak úgy őrizhető meg, ha van lenyomata. A fa a múltnak és a jövőnek is a jelképe, gyökerei a múltból táplálkoznak, de a jövőnek nő és kapaszkodik az ég felé.
A logó több változtatáson ment keresztül, mire a végleges formáját elérte, meséli Eszter.
– Nagy küzdelem volt, mert olyan családban nőttem fel, ahol a verbalitásnak, a kimondott szónak nagy szerepe van és nehéz ezt átforgatni úgy képivé, hogy az a kép meg is szólaljon. Édesapám, Bogárdi Szabó István református lelkész. Fura madár vagyok a családban, mert nem szóval foglalkozom. A családom mégis sokat támogat a munkámban. Édesapámmal szoktunk ötletelni, és sokszor ő is az ötletgazda, ezúttal azonban az építész férjem szelektált a terveim közül.
Eszter úgy véli, azért az ő pályamunkája nyert, mert tágabb kontextusba helyezte a szellemi kulturális örökséget, mint a többiek, akik főként a folklór felől közelítették meg a témát.
85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.
Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.
Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András
pünkösdi homíliá
járól.
A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.
A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.
Látogatóink száma a mai napon: 9418
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 62367118
Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.