belépés | regisztráció RSS

Nyomtat Archívum Elküld Hírek

2012. február 26., vasárnap - Jakus Ágnes

Források földjén


A Genezáreti-tó nyüzsgő élővilága, zsinagógák és lakóházak romjai, mozaikok és szikladarabok tanúskodnak némán az evangéliumokban leírt eseményekről a 21. században is. Bibliai helyszínekről szóló sorozatunk következő részében Tibériásba, a hét forrás vidékére és Kapernaumba látogatunk el.

Mielőtt Jézus nyilvános fellépése megkezdődött, Heródes fia, Heródes Antipász új város építésébe kezdett a Galileai-tenger nyugati partján. A rómaiak megbíztak Heródesben, utódaiban viszont annál kevésbé. Mivel az uralkodó ütőképes haderőt állított fel, Róma kérésére megváltoztatja végrendeletét: négy részre osztja a királyságot: tetrarchiák, azaz negyedes fejedelemségek jönnek létre. A Holt-tengeren és a Jordánon túli területek, valamint Galilea is Heródes Antipásznak jutott.

Josephus Flavius, a híres ókori történetíró szerint a meggondolatlan fejedelem csak a császár kegyeit kereste, és nem tartotta tiszteletben a zsidók hagyományait: Hamma ősi városának temetőjére építkezett. A Hamma szó jelentése hévíz, a név utal arra, hogy kiváló hatású gyógyvizek fakadnak a térségben. Az új várost Tiberius császár előtt tisztelegve Tibériásnak nevezi el.

Jeruzsálem pusztulása (Kr. u. 70) után a rómaiak nagyvárossá fejlesztik Tibériást. Cirkuszt, hippodromot, fellegvárat építenek ide. A város északi részére a háború utáni években a zsidók is visszatérnek –Tibériás ókori zsinagógájának romjai ma is láthatók. A nagyváros a zsidó bölcselők kedvelt találkozási helyévé válik. Miután a rómaiak a jeruzsálemi templomot lerombolták és a szentélyt elpusztították, kialakul a rabbinikus judaizmus.
A karizmatikus rabbik, akik megpróbálják összetartani a zsidó közösségeket, rendszeresen találkoznak. Írásba foglalják a Tórát, és folyamatosan tanácskoznak arról, hogy hogyan lehet a templomi kultusz nélkül betartani a mózesi törvényeket.
Minden ilyen tanácskozásról jegyzőkönyv készül, végül egy egységes törvénykönyvben foglalják össze a templom nélküli zsidó élet szabályait. Ezt a törvénykönyvet nevezik Talmudnak.
A zsidók szent városként tisztelik Tibériást, második legfontosabb törvénykönyvük megszületésének helyét.

Ahogy a tó nyugati partján haladunk észak felé, a hét forrás vidékére jutunk el, melyet Heptapegon neve fémjelez. Az ősi város mai neve Tabgha, a hagyomány szerint itt lehetett az ötezer ember megvendégelésének helyszíne. A csodálatos kenyér- és halszaporításra emlékezve templomot emeltek itt. Az épület őrzi egy Kr. u. 4. századi bizánci kápolna romjait. Az ásatáskor előkerült mozaikokon látható a világszerte híres motívum: a két hal és a kenyerek.

Ahogy a Jordán a Genezáreti-tóba torkollik, áramlatot indít el, amely a parton visszakanyarodik, miközben felveszi a hét forrás 25–31 Celsius-fokos, kristálytiszta vizét. Az ellipszisalakú áramlat a Jordán torkolatánál zárul, természetes inkubátort alakítva ki a tóban, amelynek a világon egyedülálló halfajai hideg napokon és ívás után egyaránt ide húzódnak. Nem véletlen tehát, hogy Péter és társai feltehetően a tónak ezen a részén vetik ki hálójukat a csodálatos halfogás napján is. A hagyomány szerint ezen a partszakaszon kínálja a tanítványokat Jézus hallal, és teszi fel háromszor a kérdést: „Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem?" Ezekre az eseményekre emlékezve nevezik az itt található, sziklára épült templomot Péter elsőbbségére utalva Péter primátusa templomnak, míg a sziklát emlegetik Mensa Christiként, azaz Krisztus étkezőasztalaként is.

A környéken sorakozó halászfalvak között található Kapernaum. A bétsaidai születésű Péter Kapernaumban telepedik le, Jézus pedig az ő házában kap szállást. A település nevének jelentése: Náhum háza. A hagyomány szerint ugyanis Náhum próféta sírja itt volt. Kapernaum Jézus korában szegényes, jelentéktelen település lehetett, lakói halászatból és mezőgazdaságból éltek.
A településen akkoriban egy római légió állomásozott, a helyi zsinagógát az a századosuk építette, akinek a szolgáját Jézus gyógyította meg.
A település közvetlen közelében haladt el a az Egyiptomot és Szíriát összekötő Via Maris, vagyis tengeri út, amely állandó kereskedelmet, idegenforgalmat és vámbevételeket jelentett a településnek. Jézus innen hívta el a kapernaumi vámszedőt, Lévi Mátét.

A Kr. u. 2–3. században a zsidó-keresztyének egyik fontos gyülekezőhelye lehetett Péter és Jézus hajdani háza. Egy 383-ban kelt útleírásban így említik meg a helyet: „Az apostolfejedelem házából templomot építettek, amelynek falai mindmáig állnak". A régészek 1921-ben valóban meg is találták egy 22,5 méter átmérőjű, nyolcszögletű templomépület alapjait, amelyet a Kr. u. 5. században, tehát már a bizánci korban építettek.
A szentélyépület alól egy bizonyíthatóan Kr. u. 1. századi, a környező lakóépületeknél nagyobb és szebb lakóház romjai bukkantak elő.
A feltételezhetően Péter háza fölé épített templomot bárka formájúra tervezték, üvegpadlóján át látni Péter és Jézus hajdani szálláshelyét.
Péter háza mögött egy ókori zsinagóga maradványai találhatók. A romok arról az épületről tanúskodnak, amely a Jézus korabeli zsinagóga helyén állt.

 

Jakus Ágnes

Képek: Füle Tamás

Bibliai helyszínekről szóló sorozatunk korábbi részei:

Názáret, a hajtás

Az idei esztendő elején Máté evangéliumából jelöli ki a Bibliaolvasó kalauz a napi igeszakaszt. Bibliai helyszínekről szóló sorozatunk első részében Názáretbe, Jézus gyermekkorának városába látogatunk el.

 

 

Galilea gyöngyszeme

Tiberias tava, Galileai-tenger, Kinneret tava, Genezáreti-tó – az elnevezések ugyanarra a természeti képződményre, Palesztina legnagyobb természetes víztározójára utalnak. A tó tanúja volt a hegyi beszédnek, a csodálatos halfogásnak, a vihar lecsendesítésének, és jóval Jézus kora után is szolgáltatott bizonyítékokat a kétezer évvel ezelőtti eseményekről.

 

 


2025. június 14., szombat,
Vazul napja van.

Elhunyt Pásztor Jánosné

2016. május 24., kedd

85 éves korában elhunyt Pásztor Jánosné, a Magyarországi Református Nőszövetség korábbi elnöke. „A legfontosabb számomra, hogy tudom, az Úristen szeret. Hiszem, hogy egészségemben, betegségemben velem van. Amikor legutóbb beteg lettem, éreztem, hogy a legnagyobb orvosság a szeretet. A gyerekeim folyamatosan kerestek, az egész család és a szomszéd is imádkozott értem. A nőszövetségben is nagyon kedvesek voltak, rengeteg gyöngédség van bennük” – mondta két évvel ezelőtt egy interjúban a Reformátusok Lapjának.

Az igazi győzelmek

2016. május 20., péntek

Hasznosságelv szerint működő világban élünk, ahol mindent forintosítanak, de a Szeretethídon senki nem számítja ki, hogy mennyit ér az önkéntes segítség, hiszen jó dolgokat tenni alapvető emberi magatartás. Helyszíni riport Budafokról, a Szeretethíd május 20-i megnyitójáról, ahol nemcsak önkénteskedtek, hanem táncra is perdültek a résztvevők a legkisebbektől kezdve a püspökökön át az államtitkárig.

Hogyan olvassunk égő háztetőt?

2016. május 16., hétfő

Az események egymásutániságában történetet keresni, a történetnek jelentést tulajdonítani: hitbeli cselekedet. Hit nélkül az egymásutániság: egymás nélküliség. A hit értelmezői mozzanatában azonban fölizzik egy lehetséges idézőjel a történet mondatai fölött – Molnár Illés gondolatai Visky András pünkösdi homíliá járól.

Az elefántnál is

2016. május 15., vasárnap

A Szentlélek szimbóluma a galamb. Az ősmélység felett mintegy tojását költő madárként lebegett – a Lélek teremtő hatalom; és Krisztus megkeresztelkedésekor aláereszkedik reá – a Lélek kinyilatkoztató és felhatalmazó erő. Feltétlenül szabad, mégis bizalmas, érkeztében szuverén áldáshozó. Mi azt mondanánk: vendég, holott ő a gazda – és minket avat birtoka vendégeivé: Ő a Lélek. A jelképe galamb.

A különbség: ég és föld

2016. május 11., szerda

A kis konfirmandusok a hét végén egyáltalán nem akartak hazamenni, pedig közülük többen bevallották, hogy néhány nappal korábban a legkülönbözőbb ötleteket fontolgatták, hogyan lehetne meglépni a csendeshétről. Lelki otthon, amely csodák színhelyévé vált. Az a ház, amit a tomboló tűz sem tudott elpusztítani. Harmincéves a nyárlőrinci Emmaus-ház, a kecskeméti reformátusok missziós háza.

Látogatóink száma a mai napon: 6765
Összes látogatónk 2000. november 01. óta : 62468627

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fenntartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat