17. szám

2006-08-13


Alapige:Galata 5,16-26

Kiáltó Szó

2006. augusztus 6.

Alapige
Galata 5,16-26




A TATABÁNYA-BÁNHIDAI REFORMÁTUS GYÜLEKEZET HÍRLEVELE

Kedves Testvérek!

Ha a felolvasott bibliai szakaszt "távolról- nézzük, látunk egy bűnkatalógust és egy erénykatalógust. A test szerint való élést, amely nem tetszik Istennek, Pál kemény fogalmazásában ilyenek nem öröklik az Isten országát. Pál nem kíméletes a diagnózis felállításában. A Lélek szerint való járás, élés pedig az örök életet jelenti. Ha jót cselekedtek, melyek tetszenek az Istennek, üdvözültök, ezért hát cselekedjetek jót. Ha rosszat cselekedtek, melyek nem tetszenek Istennek, nem öröklitek Isten országát, ezért hát ne tegyetek rosszat.
Csakhogy a lényeg egészen más. Itt a nagybetűs Lélek munkájáról van szó. Itt egy harcról van szó. Két egymás ellen harcoló valóság: test és lélek, a Szentlélek harcáról van szó. Arról szól ez a szakasz, hogy valami baj van az emberrel, de ezt csak Isten tudja orvosolni. Ezért adta Szentlelkét. Ezért történt Isten Fiának a földre születése, halála, föltámadása. Valami baj van a testi természetünkkel. Isten eltávolíthatta volna testi a természetet a hívőkből megtérésükkor, de nem így döntött. Miért? Azt akarta, hogy szüntelenül emlékezzenek saját gyengeségükre, hogy állandóan lássák, érezzék, hogy az ő segítségére szorulnak. Nem távolította el a régi természetünket, hanem helyette saját Szentlelkét adta nekünk, hogy bennünk lakjék. Ő harcol a test ellen, és a test a Lélek ellen.
No de mi a probléma a testtel? A test az ember természete, az óember. Mi a hibája ennek az óembernek? Tisztázni kell valamit! Az Ószövetség első lapjai világosan beszélnek erről. Az első emberpár elkövetett valamit, ami elrontotta az eredeti rendet. Evett a jó és gonosz tudásának fájáról. Nem arról szól ez a történet, hogy egy tiltott fáról levett egy gyümölcsöt, és ezért Isten az egész emberiségen elveri a port. Ez egy nagy tévedés. Nem is tudás fájáról evett, és az lenne a baj, hogy naiv természeti állapotából gondolkodó ember lett, ahogy ezt néhányan gondolják. A probléma gyökere a jó és gonosz tudása. Nem csak erkölcsi értelemben. Miért baj ez? Ez arról szól, hogy én döntöm el, mi a jó és mi a rossz. Mi jó nekem, és mi rossz. Így én vagyok a magam ura, istene. "Lesztek olyanok, mint az Isten- - mondta a csábító sátán. Így is lett. Olyanok lettünk, a magunk urai lettünk. Nem kell az Isten vezetése, uralma, hátat fordítottunk neki. A magam akarata szerint járok. Manapság önmegvalósításnak is nevezik ezt.
Csakhogy ezzel Isten uralma alól kikerülve egy másik valóság uralma alá kerültünk. Az a baj, hogy ez a másik valóság az énem, és rajta keresztül a sátán fogva tart. Az énem újra és újra uralomra tör, és nem tudok védekezni. Szolga vagyok, szabadításra szorulok. Ez a szabadító Jézus Krisztus. Az ő szabadítását, váltságát elfogadva adja Isten a Lélek ajándékát. A Galata levél olyan embereknek szól, akik keresztre feszítették testüket, és elfogadták a Szentlelket. Nekik mondja Pál, hogy Lélek szerint járjatok. Újra Isten vezetése szerint járjatok. Újra Isten Lelkének uralma alatt éljenek, ha már a Szentlélek uralmat vehetett életükben.
Csakhogy a test, a bűn, az óember még mindig itt van. Itt is lesz, amíg a földön élünk. Egy harc indul meg. Ez a harc nem arról a lelki meghasonlásról szól, ami a bennünk levő jó és rossz küzdelme, amely minden ember belső életének jellemző vonása. A mi megromlott természetünk, amely mintha önálló életet élne, küzd a Lélek befolyása ellen, és a Lélek küzd ez ellen a test ellen, ahogy itt Pál nevezi, vagy másik helyen: az óember ellen. A harc akkor indul meg, amikor hit által Jézus Krisztus kereszten elvégzett áldozatát, szabadítását elfogadva a Lélek ajándékát kapjuk. Ez a harc nem rajtunk kívül folyik. Bennünk és értünk. A hívő része ebben a harcban az, hogy engedjen a Szentléleknek.
Elhibázott emberismeret (antropológia) az, hogy az emberben van annyi jó, hogy képes a törvény előírásainak megfelelően Istennek tetsző életet élni. Pál sem vonja kétségbe az emberben meglévő jót, vágyat a jóra, de tudja, hogy az az üdvösségre nem elegendő. A test vágya (még a jóra is), és Isten munkája nem egy síkon vannak, nem egy malomban őrölnek. Még azt sem mondhatom, hogy de Isten segítségével tudok Istennek tetsző életet élni. A törvény betöltése az Istennek tetsző élet. De ez csak egy embernek sikerült, Jézus Krisztusnak.
Mi a probléma a törvénnyel? Miért baj az, ha én a törvény szerint szeretnék élni? Szeretnék tisztességesen élni. Szeretnék Istennek tetszeni. Jézus nem törölte el a törvényt, sőt még fokozta: a gondolataink is lehetnek rosszak.
Mi hát a baj a törvénnyel? Mert úgysem tudom betölteni? Nem ez az igazi probléma.
Miért van a törvény? A bűn miatt. Mi a bűn? Az, hogy az Istennek hátat fordítottam, háttal születettem az Istennek. Én mondom meg, hogy mi a jó, és mi a rossz. Az én akaratom, irányításom szerint élek. Erre adta Isten a törvényt, hogy a szabadításáig korlátok között tartsa az embert. Ha nincs törvény, önmagát is megsemmisíti.
Mi a baj vele? Miért nem ment meg? Miért baj az, ha én igyekszem betölteni, megtartani?
Mert az énemet erősíti. A test erejéhez folyamodik. Én betöltöm a törvényt. Én képes vagyok erre. Igen, megcsinálom. Csak egy kicsit összeszedem magam. Csak egy nagy elhatározás kell. Én meg tudom szerezni az üdvösséget a tör-vény megtartásával. Én, én. Hát ez a bűnöd. Az itt felsorolt bűnlajstrom csak tünetek. A törvény által üdvösséget szerezni azt jelenti, hogy továbbra is hátat fordítok Istennek. Én megszerzem. Isten azt mondja: nem. Isten ezt leegyszerűsítette. Ajándékba adta a Szentlelkét, és a Lélek az, ami megtermi gyümölcsét bennem és rajtam. Ezért ha a Lélek vezet, nem vagy törvény alatt.
Ne erőlködj, testvérem, nem fog menni. Ő az, aki új életet ad, ő az, aki harcol a test ellen, a bennem lévő Isten-ellenség ellen, az óember ellen. Az énem ellen.
Dönteni kell: a test vagy a Lélek uralma alatt akarsz-e élni. Nincs középút. Két út van, ahogy Jézus is mondta: a keskeny út, mely az üdvösségre visz, és a széles út, amely a veszedelembe visz.
Csak Krisztus Lelke, csak hit által, csak kegyelem által, csak Krisztus által. Mindaz, amit hozzáteszünk, Krisztus váltságmunkáját kisebbíti, sőt érvénytelenítheti is.
Miért olyan nehéz ezt az ingyen ajándékot elfogadni? Éppen azért, mert ingyen van. Nem én szereztem. Nem kellesz hozzá, nem kell az "ÉN-, nem kell az erőd, rátermettséged, ügyességed, ebben az ügyben - az üdvösség megszerzésében - semmi vagy. A tiéd. Nem kell érte adnod semmit. Fogadd el a Lélek uralmát! De ez az ÉN, a test keresztre feszítését jelenti. A Lélek harcol érted, ezért nem reménytelen ez a harc. Ez győztes harc. A Lélek nem csak harcol értünk, hanem erő is, lehetőség is naponkénti döntéseinkben járni a Lélek szerint.
Mi is ez a Lélek szerint járás? Tudatos, önálló, szabad, felelős döntés napról napra. És az Isten Lelke megtermi a gyümölcsöt. Nem gyümölcseit. A szó egyes számban van, ellentétben a test cselekedeteivel. Az életed, a döntéseid formálódnak át Krisztus Lelke által. Maga Krisztus formálódik ki egyéni és közösségi életünkben. Ez a gyümölcs Jézus Krisztus. "Az ilyenek ellen nincs törvény.-

Ámen.

(dr. Sassi Endre)
Elhangzott augusztus 13-án.

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél