Cikkek

T A N Í T Á S

Ki nekünk Mária?


Olvasandó: Lukács 1, 26-38

Jézus édesanyjának szerepét a teológiai gondolkozásban az elmúlt évszázadokban gyakran félreérették. Két véglettel találkozhatunk:

a) Az egyik végletet a római katolikus testvéreink képviselik:
Eszerint nem csak Jézus fogantatása volt különleges, hanem már Máriáé is, mert szeplőtelenül fogant, tehát a többi embertől eltérően az eredendő bűntől mentesen (immaculata conceptio). Mária szerintük nem csak szűzen fogant és szülte Jézust, de szűz is maradt mindvégig életében. Továbbá tanítják, hogy Mária mennybe ment, s társmegváltó szerepe van (co-redemptrix).

b) Mások, talán csendes tiltakozásként reagálva a római túlzásra, alábecsülik Mária szerepét. A legtöbb reformátori egyházban nem illik Máriáról beszélni, s neve rosszul cseng a protestáns igehirdetésekben.

Azonban a két véglet közt, Mária személyében, egy igazán csodálatos asszonyt fedezhetünk fel a Biblia tanításában. Ő valóban "áldott az asszonyok között-, s van mit tanulnunk tőle.

1) Mária számára Isten mindennél fontosabb volt.

Életében Isten valóban az első helyre került, megelőzve vőlegényét Józsefet és személyes boldogságát is. Kész volt puszta léte kockáztatására is, mert Isten szolgáló leánya akart lenni. Mária Istenért egy igen kényes élethelyzetet vállalt fel, félretéve legszebb álmait, mert csak Istennek kívánt tetszeni. Megdöbbentő, hogy mindezt nem mártíromságból, muszájból tette, hanem fantasztikus örömmel, mert Isten iránti szeretete felülmúlta emberi szerelmét is. Megragadta Isten megtisztelő közeledése, hiszen kicsisége ellenére, éppen ő lett a kiválasztott (Lk. 1, 46).

2) Nem értette Istent, mégis engedelmes volt.

Hogyan is érthette volna meg az angyali beszédet? Hogy Isten őt fogadta kegyelembe, ő fog Dávid trónjára királyt szülni, s a Szentlélek fogja "beárnyékolni-. Ez a kifejezés sehol sem fordult elő az ószövetségi kijelentésben. Bizonyára Gábriel magyarázata sem világított meg mindent számára, miként is lesz gyermeke, mégis hitt, s szívében forgatta a hallott szavakat. Éppen ezért lett boldog, pontosan ahogy Erzsébet megjövendölte róla. Érdekes látnunk, hogy amíg Zakariás megnémult a "miért- kérdés után, mert nem tudott hinni, addig Mária prófétai éneket zeng örömében az Úr dicsőségére.

3) A visszautasítás ellenére követte Jézust.

Jézus Máriát többször határozottan visszautasította. Ilyen eset történt Kánában (Jn 2). Később egy alkalommal, amikor Jézust családja haza akarja vinni, Ő az egész tömeg előtt "megtagadja- anyját: "Ki az én anyám...- (Lk. 8,19) - Mária mégsem sértődött meg, hanem végig elkíséri fiát a keresztig. Mária szívét valóban kard járta át, mégsem tágított fia mellől. Ott van a keresztnél, s ott van a várakozó és imádkozó tanítványokkal pünkösdkor a felházban is.

4) Mária a "szentlelkes- asszony.

Az egyszerű vidéki menyasszony, angyali igéket hallva, prófétálni kezd, versbe szedetten énekel és dicsőíti Istent. Egyértelmű, hogy betöltötte Isten Lelke, s így került más állapotba, mind teste, mind lelke.
5) Mária nem botránkozott meg Istenben.
Képzeljük el, a hatalmas isteni kijelentés és angyali jelenés után jött a keserű gyilkos éjszaka. Menekülni kellett egy idegen földre, Egyiptomba. Ő, a kegyelembe fogadott, hazájából elűzött, hontalan személy lett családjával együtt. Mégsem botránkozott meg, nem mondott fel Istennek. Természetesen olvashatunk az evangéliumban gyengeségeiről is (Mk. 3,21), mégis, mindent összevetve, példát vehetünk a megpróbáltatásaiban tanúsított hitéről. Tudjuk-e őt követni ebben?
Tatai István

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 508, összesen: 295005