Forumozó Testvérek!
Net2rist írta:.. a megtérés fogalmát se árt kicsit közelebbről megnézni.” És teljesen igaza van A „térjetek meg…” felhívás, szólítás bibliai tartalmát inkább szívünkkel fogjuk, érezzük, mint értjük. Egy elrontott, zsákutcába jutott ember-élet, még akkor is, ha körülményei rendezettek, biológiai-egészségi állapota optimális, egy napon rádöbbenhet arra, hogy rossz az irány amely felé megy élete. Vagy megállásra, vagy egy új irányvételre lenne a legnagyobb szüksége. Hát még akkor, ha az előbb felsoroltak hiányában kénytelen élni. Itt még bűntudat nincs. Rádöbbeni erre az iránytévesztésre, hitem és tapasztalataim alapján mondhatom, hogy teremtményét szerető, iránta irgalmasságra induló, Szentlélek Isten műve.
Megtérésünk akkor „indul”, amikor még fogalmunk sincs erről. Neveltetésünk, társadalmi mozgások, történelmi karambolok, gazdasági, ilyen, olyan állapotok, különböző közösségi hatások vesznek körül bennünket. Ezekben mindenre gondolunk csak megtérésre nem. A nagy betűs SORS inkább meghatározó ilyenkor.
Azért merem mondani, leírni a fentieket, mivel valódi /wirklich/ ateistával, s nem konjukturással volt alkalmam beszélgetni lelki dolgokról. Meglepődve tapasztaltam, hogy az ilyen, -de csak ilyen!- nem messze van az Isten országától. Egyik olvasmányomban felfigyeltem a következőre: Bonhoeffer, mártír halált szenvedett lelkész mindig szívesen beszélt hitetlen és vallástalan emberekkel őszintén a hitről, mint hivőkkel és vallásosokkal, akiknek számára már egyfajta megszokás lett a hit.
A megtérés, metanoia, szavunk etimológiájára nem térek ki, sokan úgy is tudják közületek, de talán hasznosabb ha a Krisztus utáni első század nagy megtértjéről, Saul-Pál, a későbbi apostol útját gondoljuk át nagy lépésekben, megtérése szempontjából.
„Zsidó vagyok, a ciliciai /kilikiai/ Tarzusban születtem…” adja meg személyi adatait a római katona tisztnek, amikor az letartóztatja. Álljunk meg egy pillanatra: Tarzusban találkozott a Nyugat görög-római és a Kelet sémi –babiloni kultúra. A légkör, amiben felnőtt Saul, hellénista volt. Ez alól egy külföldi zsidó sem tudta magát kivonni. Római polgárjogot nyert születése révén. Minden tehetős zsidó, aki 500 drachmát tudott lefizetni, megkapta a római polgár jogot utódaiban is. Tarzusban együtt élt a görög szellem, a római törvény, és a zsidó zsinagógai szigor. /mögöttünk van az aranykor a társadalmi együttélés tekintetében!/ Apja mint farizeus a legszigorúbb nemzeti és vallási irányzathoz tartozott. Fiát a zsidó hagyomány szerint 10 éves korától a szóbeli áthagyományozás útján, Tora, törvény ismeretre, annak elsajátítására fogta. De az ismerős „szlogen”, miszerint:” Szép a Tora tanulmányozása a világi foglalkozással összekapcsolva”, az ifjút még bevezette a posztó kereskedés és sátorponyva készítés tudományába is. Később milyen könnyű volt együtt dolgoznia Aquillával és Priszcillával /Acta 18/ Tizenöt éves, amikor apja felviszi Jeruzsálembe, hogy a híres templomi főiskolába, rabbi képzőbe beírassa. Megilletődhetett , amikor a főiskola rektorát Gamálielt megismeri. Az iskola a párizsi Sorbonn lehetett akkoriban .Az élet szűkös volt tanárnak, diáknak. A nagy Hillel szabad óráiban napszámos volt. Később írja Pál, hogy otthon van a szegénységben és a jólétben egyaránt. Tíz év után ott hagyja az iskolát és majd mint ifjú ember tér vissza. Eközben megtörtént a világ megváltása a Golgotán és a Krisztus hivők közösségét mind többen kedvelik. Rossz néven veszi, hogy volt iskola társa keresztyén lett és nevét, Józsefet, Barnabásra cseréli. Egy szép napon ott találja magát a nagy Tanácsban. Azonosul a tanács véleményével, mert nem tudja megemészteni, hogy egy ácsmester fiát, akit keresztre adnak teljesen törvényesen, istenként imádnak mind többen, még honfitársai között is. Pedig megszegte a törvényt, a szombatot. Ezért követőit ki kell írtani!-vallja. Aktivizálja magát István megkövezésénél, ha csak „ruhatárosként” is, de látja István angyali arcát, égre emelt karját, amint így imádkozik: „Uram ne ródd fel nekik ezt a bűnt! És amikor ezt mondta, meghalt „.Kinek van igaza? –a halált üvöltőknek, vagy Istvánnak. A gondolat megfogan. A damaszkuszi úton a mennyei jelenésre térdre esik és Jézus szavaira csak annyit mond: „Mit tegyek Uram?” Eddig Isten cselekedett Saul-Pál életében, most az ő kérdése lett a megtérés szava. Egyet értek exrefis-sel, a megtérés folyamat, akkor is hogyha hirtelen történik és mindig van előzménye, nem is kevés. Áldás- Békesség! Pista.
_________________ Jónás próféta jele..
|