A szeretet és a hármasság
A hármassággal, a létezés, előfordulás háromféle jellegével nagyon sok helyen találkozhatunk. Gondoljunk csak az anyag állagára: szilárd, folyékony, légnemű.
De az Örök Létezőt, Istent is így ismerik a keresztyének: Atya, Fiú, Szentlélek. (A pontosabb, valódi megjelölés szerint a harmadik személy neve Szent Szellem).
Az élet alapvető feltételéhez tartozik a víz. Figyelemre méltóan, a maga természetes állapota szerint ugyancsak háromféle módon ismerhetjük: a cseppfolyós mellett a szilárd jég és a légnemű gőz is víz.
Maga az ember, mint Isten teremtménye, szintén hármas tagozódású: szelleme, mint „mennyei-kommunikációs székhely”, Istenből való. Lelke az életfunkciókkal bíró, személyiség megnyilvánulása Teste pedig az a bios, az az anyagi megjelenés, ami látható, fogható, öregedő és maghaló, földi „porhüvely”.
Mielőtt rátérnénk a szeretet témájának taglalására, érdemes kicsit körüljárni a hármasság meghatározó szerepére – ami majd ott is folytatódik jellemzőként. „Érdemes megfigyelni, hogy miként három személy van az Istenségben, három részből áll az emberi lény is, a lélek szintén három benső tevődik össze, és a szellemnek is három része van. Mindegyik hármas tagozódású. A három egy alapszám. Még Noé bárkájában is három szint van. A szent sátorral kapcsolatosan is sokszor szerepel a hármas szám. Például egy deszka szélessége másfél sing. Amikor két deszkát összekapcsolnak, akkor a teljes szélesség három sing. Ez azt jelenti, hogy a hármas szám egy egységet jelöl.” (Witness Lee: „Isten ökonómiája.”)
Szerző könyvében az ember hármas tagozódását Isten templomának hasonló felosztásával hozza összefüggésbe. Nemcsak hasonlóság, hanem lényegi azonosság áll fenn. Előbbi az ószövetségi, közös istentisztelet helye, úgy is mondhatnánk „Isten lakóhelye”. Az ember pedig Isten „ökonómiája” szerint az egyént illetően rendeltetett „isteni lakhely”-nek
Tudjuk, a szent sátor, valamint Salamon temploma is, ezekből a részekből állt: udvar, szenthely, szentek szentje. Ennek megfelelően az ember teste az udvar, lelke a szenthely és szelleme a szentek szentje. (Számomra döbbenetes élmény a az abszolút azonosság felismerése!) Amint kizárólag a szentek szentjében lakik a Mindenható Isten, ugyanúgy nem található az ember bűnös testében, de a személyiségét jelentő lelkében sem. Kizárólag a megtisztult, Isten által újjászült szelleme lehet az ÚR lakóhelye. (W.Lee még egy bámulatos észrevétellel a zsidó nép vándorlásának állomásaiban is azonosságot lát. Egyiptom=udvar=test, puszta=szent hely=lélek, Kánaán=szentek szentje=szellem).
A lélek és a szellem ugyancsak tartalmazza a hármas tagozódást. A lélek megnyilvánulásai: értelem, érzelem, akarat. A szellem funkciói: lelkiismeret, közösség, intuíció (=élményszerű megérzés, nem az érzékeken keresztül szerzett tapasztalás).
Amennyiben a szeretetre kérdezünk rá, ugyancsak megtalálható a hármasság:
erosz, philia és agapé. Ezek a görög szavak mind a szeretet szóval fordíthatóak.
Ha közelebbről megvizsgáljuk e háromféle szeretetet, láthatjuk, hogy mindegyik követi az emberi hármasság valamelyikét. (Persze éles határvonal nem húzható meg, hiszen az ember is noha „hármasság”, végső soron mégiscsak egyetlen személyiség).
Viszont elég nagy biztonsággal megállapítható, betájolható, hogy az
- erosz a testben nyilvánul meg
- philia a lélekben jön létre
- agapé a szellem tevékenysége
Az erosz, mint „minden jó és tökéletes ajándék” – Istentől való. Azért adatott, hogy a házastársak testi egyesülése örömteli ajándékozásként, kölcsönös élvezetként mehessen végbe. Az Énekek Éneke, mint a Szentírás erre vonatkozó része mutatja be ezt az istennektetsző, szent szerelmet, ami az érzékiséget, a szexuális gyökerű vágyat tartja és kezeli a megfelelő helyén, vagyis a házasfelek kizárólagosan egymásra utaló megnyilvánulásában. (Persze spirituális üzenete legalább ilyen fontos, ha nem lényegesebb…!)
A philia (ebből származik a filantróp – emberbarát kifejezés) a barátság, testvériség fogalmakkal azonos. Lélektani jelenség. „Azért szeretlek, mert úgy gondolkodsz, úgy látod az élet kérdéseit, céljait, mint én”. Elv-barátság, elvtársiasság is ide tartoznak. Jobbára azonos neműek között szokott létrejönni, de az igazi, „eszményi” házasságban a feleket nem csupán az erosz, de a philia is jellemzi. Elsősorban az érzelmet mozgósítja („olyan jó veled, hiszen mindenben egyetértünk, fél szavakból is megértjük egymást”). Ez egy másfajta élvezet, mint az érzékiség (erosz), noha mindkettő rokon az érzelemmel.
Az istenszeretet is gyakran megjelenik ezen a „palettán”. Ám, ha következetesek és kellően alázatosak vagyunk, megállapíthatjuk szemlesütve, hogy ez a szeretet Isten iránt önzéssel teli. „Azért szeretem az Urat, mert megmentett, mert áldásait árasztja rám, mert meggyógyított, stb”. Noha tagadhatatlanul benne van ebben a „lelkületben” a hála is, mégsem tud megtartani az Isten iránti hálában, zúgolódásmentességben, ha jönnek a nehéz próbák. Nem kevesen – akik csupán így, a lelkükkel szeretik Istent – a bajok, tragédiák kapcsán el is fordulnak Tőle. Igen, mert rossz, hiányos az istenképük.
Így, lelkével ragaszkodva-szerette Péter is az Úr Jézust. Lett is belőle háromszori megtagadás. Beszédes az eredeti, görög szöveg, amikor feltámadása után, a tengerparton Jézus háromszor kérdezi Simon-Pétert:
a.) Jézus: „jobban szeretsz-e engem ezeknél?” (agapé)
Péter: „te tudod, hogy szeretlek” (philia)
b.) Jézus: „szeretsz engem?” (agapé)
Péter: „tudod, hogy szeretlek” (philia)
c.) Jézus „szeretsz engem?” (PHILIA)
Péter: „te mindent tudsz, tudod, hogy szeretlek.” (philia
Ahogy Isten a Szeretet, és az Igéből tudjuk, hogy Ő Szellem, az Ő szeretete az agapé. Ezt érdeknélküli, feltétel nélküli szeretetnek mondhatjuk. Sőt. Isten annak ellenére szerette, szereti az embert, hogy minden ennek ellene szól: bűnössége, engedetlensége, gőgös káromlása, stb. Elképzelhetetlen, felfoghatatlan, érthetetlen ez a szeretet, amely a legmélyebb megaláztatáson, szenvedésen át életét is odaadja (önkéntesen hagyja elvenni) Jézusban.
Erre a szeretetre bíztatja tanítványait az Úr:
„Új parancsot adok nektek, hogy ahogy én szerettelek titeket, ti is úgy szeressétek egymást” (lábmosó szolgálattal, keresztáldozattal). Ez a fajta szeretet az is, amely az ellenségszeretetre szólít fel. Ennek a végrehajtására kevés a szimpátia, a lélek „tevékenysége”, nem elég az elhatározás, az odaszánás, a fogcsikorgató erőlködés.
Ehhez az újjászületett állapot kell. Ehhez az Úr bennünk munkálkodása kell. Ehhez az kell, hogy lemondjunk érdekről, szándékról, akaratról. Az „élek többé nem én, hanem él bennem a Krisztus” állapota szükséges ehhez.
Mindezen agapés típusú és jellegű szeretetnek az újjászületett ember szelleme a székhelye.
Így, és csakis így képes bárki azzal a szeretettel viseltetni bárki iránt, amivel az Atya szerette Jézust, és az Emberfia tanítványait.
Erre kapott minden keresztyén felszólítást. Feltételként és ígéretként ezt jelentette ki az apostoloknak az Úr Jézus:
„Nálam nélkül semmit sem tehettek” (Jn 15,5c)
Vele és általa valósulhat meg az érdekmentes szeretet, az önfeláldozó, a másik üdvösségét célzó agapé a világ fiai, sőt ellenségeink érdekében is.
Az erosz és a philia – miután a kölcsönösségen alapszik – viszonzatlanság esetén megszűnik, mert nincs értelme értelmetlenséget produkálni.
Az agapé – lévén önzetlen, érdekmentes – nem a hatás-ellenhatás mentén képződik, hanem a belátás mentén az akaratot mozgósítja. Érthetetlen és „nem kifizetődő”. De önzetlensége nem azonos a mazochizmussal. Így Isten szeretete is a kegyelmi időre korlátozódik.
Ahogy már megállapítottuk; az embertől nem telik az agapé, csak a benne élő (amennyiben) Krisztus végzi azt. Viszont ennek a jelenlétében az erosz és a philia sem vonul vissza automatikusan, ha nincs vagy megszűnik a viszonzás…
2006. február. O7 és 2008. február 17. Mihálovics Zoltán
.
_________________ "Mindenekben hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Krisztus Jézusban tihozzátok"(1Thess 5,18 )
|