Fony írta:
tulip írta:
Figyelő hozzászólásából semmi több nem derült ki, mint, hogy a világ fiai a világbeli dolgaik intézéséhez kapnak józan észt és gondolkodást. A felhozza napját jóra és gonoszra kítétel teljesen világossá tette, hogy Figyelő az általános kegyelemre gondol. S erre jött az értetlenkedésed, hogy akkor minek a Józanság lelke:
Fony írta:
Ha a józanság Szellemét a világ is megkapja, miért van szükség Isten kegyelmi ajándékaira, egyáltalán Isten kegyelmére az Úr Jézus Krisztusban?
tulip írta:
Számomra az ilyen hozzászólások teljesen kijózanítóak és elkeserítőek, hogy emberek jó pár éve koptathatják itt a billentyűzetet, miközben ilyen alapvető teológiai ismerettel nem rendelkeznek, hogy megkülönböztessék az általános és speciális kegyelmet. Amikor Figyelő arról ír, hogy a józan ész és gondolkodás szerepel az általános kegyelemben, akkor teljes homályról tesz bizonyságot, aki visszakérdez, hogy a speciális kegyelemre ugyan mi szükség van.
Az általános kegyelem, azok az emberi képességek, amiket az ember Istentől nyer, de anélkül, hogy a Szentlelket is megnyerné. A speciális kegyelem, meg az amiket az ember csak Isten Szentlelkének megnyerése után kaphat meg.
Kedves Hunor!
Mint alapvető teológiai ismerettel nem rendelkező elkeserítően buta és homályban lévő billentyűit évek óta hiába koptató embernek légy szíves magyarázd meg végre, mit is értesz józanság alatt.
Tudom, nem akarsz erről akadémiai vitát nyitni, de ha elmondanád, rövidre lehetne zárni ezt a vitát.
Olyan, mint józanság Lelke (Szelleme) önmagában természetesen nem létezik, de a JÓZANSÁG – (józan ítélőképesség) a Szent Lélek egyik ajándéka. (és ezzel gondolom, érthetően elmondtam mit értek én ez alatt.
A
2Tim. 1,6-7 szerintem erről szól.)
Tegyük ide, amit Figyelő írt:
figyelő írta:
Fony mondta:
A józan ész és gondolkozás Isten Szent Lelkének ajándéka.)
Figyelő mondta:
Ahogy az egészség, és egy sor más is. Mert "felkelti Napját jókra és hamisakra egyaránt"
Tehát – amit kérdezni szeretnék tőled, teológiában jártas és így természetesen világosságban lévő embertől:
Általános vagy speciális kegyelem ide vagy oda – hogy jön ki ebből az, hogy ezt a világ is megkaphatja?
Válaszodat előre is megköszönöm
tisztelettel
fonyFigyelő hozzászólása egyértelmű. Ha ugyanis megpróbálod úgy érteni, hogy azt állítja, hogy mindenki kap lelki józanságot, akkor olyan kérdés jön ki belőle, amit kérdeztél, hogy minek még a kegyelem. Mivel Figyelőt ismerhetnéd már, így innen tudhatnád, hogy ilyet sehogy se lehetne kikövetkeztetni az általa leírtakból, tehát érdemes lett volna átgondolnod, hogy miről is írt. A testi józanságról. Ahogy Isten testileg hozza fel napját jóra és gonoszra, s ad esőt igaznak és hamisnak. S nyilván testileg ad kenyeret és nem követ a gonosz is a gyermekének, ha enni kér tőle. (Isten lelki világosságot viszont már csak jónak ad, s olyan vízet is, ami után nem szomjazik meg többé, csak igaznak ad. Lelki kenyeret, azaz Igét is csak az adhat, aki maga is lelki, s természetesen fogadni is csak lélek tudja. Elejét véve a végtelen láncnak, az jó, s az igaz, aki újjászületett, megtért.)
A testi józanság az általános kegyelem, ha tetszik az általános józanság része. A lelki józanság a speciális kegyelem része. Csak a lelki józanság jár együtt a Szentlélekkel. Az testi kegyelem, csak arra jó, hogy e világ élhető legyen, a lelki kegyelem kell ahhoz, hogy örök életünk legyen.
Homályon ezt értettem: a testi és lelki józanság ilyen fokú meg nem különböztetése.
Mégegyszer átgondoltam Figyelő hozzászólását majd a te reagálásaidat, és a következőre jutottam:
- józanabb dolog lett volna Figyelőre hagynod a kérdés megválaszolását.