Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 525 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 35  Következő
 

Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2009. jan. 20., kedd 20:55 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 29., vasárnap 16:25
Hozzászólások: 2935
Tartózkodási hely: bp
....közben rákerestem, szóval kecske gida

Nekem elég morbid, hogy a saját anyjának a tejében főzöm meg a levágott gidát.
De lehet, hogy egészségügyi oka is van.

Ezeken a furcsaságon kívül is található Mózes 5. könyvében nagyon sok fontos Ige.

_________________
Békesség Istentől


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 20., kedd 21:32 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. szept. 01., péntek 19:22
Hozzászólások: 4328
Nekem is a morbidsága tűnt fel, és emiatt gyártottam magamnak egy teóriát, miszerint ezen morbidsága miatt emberségesen nem engedte ezt a főzést a törvény.

A kollégám szerint valami olyasmiről van szó általában, hogy a tejes, és a húsos dolgok el vannak különítva annyira, hogy például a edények is mások voltak. Emlékezz vissza biztos volt anyukádnak is tejes lábasa, amiben csak a tejet volt szabad forralni. Nálunk is volt ilyen, no meg a nejemnek is volt ilyen edénye, lehet, hogy most is van.

Szóval a kollégám szerint inkább valami egészségügyi oka van, de nem tudom megkérdezni, mert már nem találkozunk.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 21., szerda 08:09 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 29., vasárnap 16:25
Hozzászólások: 2935
Tartózkodási hely: bp
hu, van melód?

Én igyekszem első renden lelki oldalról megközelíteni az Ószövetségi Igéket. Az étkezés és az étel mibnősége másodrangú az életemben (nem "nem fontos" csak nem az első) A mindennapi kenyér is akkor van a helyén, ha előtte látom a Mennyei Atya hatalmát, jóságát, gondoskodását felettem.

Szóval lehet mind a kettő igaz, ez nem oltja ki egymást, sőt erősíti.
Attól, hogy egy dologra két igazság is van, az nem kioltja zat, hogy ne tegyük, hanem erősíti.

Szóval ne főzzünk az anyja tejébe kisgidát.

_________________
Békesség Istentől


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 21., szerda 13:13 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 29., vasárnap 16:25
Hozzászólások: 2935
Tartózkodási hely: bp
Jn 8,1–11
1. Jézus pedig elméne az Olajfák hegyére.
2. Jó reggel azonban ismét ott vala a templomban, és az egész nép hozzá méne; és leülvén, tanítja vala őket.
3. Az írástudók és a farizeusok pedig egy asszonyt vivének hozzá, a kit házasságtörésen kaptak vala, és a középre állítván azt,
4. Mondának néki: Mester, ez az asszony tetten kapatott, mint házasságtörő.
5. A törvényben pedig megparancsolta nékünk Mózes, hogy az ilyenek köveztessenek meg: te azért mit mondasz?
6. Ezt pedig azért mondák, hogy megkísértsék őt, hogy legyen őt mivel vádolniok. Jézus pedig lehajolván, az ujjával ír vala a földre.
7. De mikor szorgalmazva kérdezék őt, felegyenesedve monda nékik: A ki közületek nem bűnös, az vesse rá először a követ.
8. És újra lehajolván, írt vala a földre.
9. Azok pedig ezt hallván és a lelkiismeret által vádoltatván, egymásután kimenének a vénektől kezdve mind az utolsóig; és egyedül Jézus maradt vala és az asszony a középen állva.
10. Mikor pedig Jézus felegyenesedék és senkit sem láta az asszonyon kívül, monda néki: Asszony, hol vannak azok a te vádlóid? Senki sem kárhoztatott-é téged?
11. Az pedig monda: Senki, Uram! Jézus pedig monda néki: Én sem kárhoztatlak: eredj el és többé ne vétkezzél!

"Én sem ítéllek el téged..." (11). Az ünnep után a farizeusok már közvetlenül Jézus ellen fordulnak, csapdát állítva. Ha a provokációban felhasznált asszonynak kegyelmet hirdet, a mózesi törvények ellen vét. Ha halálos büntetést kér, akkor a "pallosjoggal" rendelkező rómaiak ellen foglal állást. Saját vermükbe estek. Jézus megmutatta, hogy a büntetésen vagy a bűn elnézésén túl van harmadik út. A bűn elhagyásának elősegítése. Ehhez az ő ereje szükséges.

_________________
Békesség Istentől


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 21., szerda 18:14 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
pauler írta:
olvassa valaki az 5.Mózest?

Nagyon fontos Igék vannak benne, napi szintű táplálék.

Meg az is egy magas erkölcsi szint, hogy szemet-szemért, fogat-fogért, kezet-kézért, lábat-lábért.



-Kedves pauler !

Ez utóbbi megállapításodat nem értem,- vagy nem értek egyet vele, - ha
tudnám milyen értelemben állítod "magas erkölcsi szintre" ?

Jézus mondja:" A törvényt és a prófétákat Jánosig hirdették, azóta az
Isten országának örömhírét hirdetik." Lk 16,16

Mt.5,38: "Hallottátok, hogy megmondatott: szemet-szemért, fogat-fogért."
Én pedig azt mondom..."5,39

Mt.5,43: "Hallottátok, hogy megmondatott:Szeresd felebarátodat és gyű
löld ellenségedet.
Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket és imádkoz-
zatok azokért, akik üldöznek titeket."
Mt 5,44


Jézus a törvényi jog érvényesítését elveti és a megoldást lelki síkra eme-
li az isteni könyörület és irgalmasság szintjére.-

--Tehát hogy is értetted a "magas erkölcsi szintet" - amit a mai keresztyén
élet gyakorlatába belevonni javasolsz ?


Loisz

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 21., szerda 18:24 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
pauler írta:

Én igyekszem első renden lelki oldalról megközelíteni az Ószövetségi Igéket
Szóval lehet mind a kettő igaz, ez nem oltja ki egymást, sőt erősíti.
Attól, hogy egy dologra két igazság is van, az nem kioltja zat, hogy ne tegyük, hanem erősíti.

Szóval ne főzzünk az anyja tejébe kisgidát.



-Szia pauler !

-Úgy látszik, folyton fennakadok a mondandódon :) - Hát ezt meg
hogy érted, hogy "egy dologra két igazság is van, az nem kioltja azt,
hogy ne tegyük, hanem erősíti." ?

-Ezt az után írod, miután leszögezed, hogy az ószövetségi igéket "lelki"
módon értelmezed."

-Mondanál erre "megerősítésül" újszövetségi idézetet, ahol KÉTFÉLE
IGAZSÁG ERŐSÍTI EGYMÁST ???


Loisz

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 21., szerda 20:47 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 29., vasárnap 16:25
Hozzászólások: 2935
Tartózkodási hely: bp
1.Mózes 4.
23. Akkor monda Lámekh az ő feleségeinek: Oh Háda és Czilla, hallgassatok szómra, Lámekh feleségei, halljátok beszédem: embert öltem, mert megsebzett; ifjat öltem, mert megütött.

Amikor Mózes által szólt az Úr, akkor már egy magasabb erkölcsi mércét adott. Jézus Krisztus által Isten Országa alkotmányát adta közénk.

Idézet:
olvassa valaki az 5.Mózest?

Nagyon fontos Igék vannak benne, napi szintű táplálék.
Ma például a 19. részt olvastuk és olyan jó látni, hogy milyen nagy különbséget tesz a szándékosan elkövetett gyilkosság, gonosz tevés és a véletlenül bekövetkezett ölés között az Ige.

Fontos még, hogy ha ítélkezni akarsz egy ügyben, azt alaposan ki kell vizsgálni.
Egy ember véleményére ne adj, legalább kettő kell a tanuskodásban.


ezekre gondoltam pl....
de a példabeszédek is adnak sok konkrét útmutatást a hívő élethez

A két igazságot úgy értettem, hogy attól hogy testileg jó, még lelkileg is lehet hasznos és fordítva.
Testileg egészséges, hogy ne egyem együtt a kettőt, de lelkileg is jó, hogy nem a gida anyjának a tejében főzöm meg a húst.

Én most nem tudok Újszövetségi példát mondani erre, de ha Isten elém hoz ilyet, leírom.

Talán az jut még eszembe, hogy testileg jó, ha valakinek enni adok aki éhezik, de lelkileg is ez visz közelebb Isten Országához. A testi és a lelki igazság nem kiütik, hanem erősitik egymást.

Neked van ötleted, gondolatod?

_________________
Békesség Istentől


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 21., szerda 21:49 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
pauler írta:
1.Mózes 4.
23. Akkor monda Lámekh az ő feleségeinek: Oh Háda és Czilla, hallgassatok szómra, Lámekh feleségei, halljátok beszédem: embert öltem, mert megsebzett; ifjat öltem, mert megütött.

Amikor Mózes által szólt az Úr, akkor már egy magasabb erkölcsi mércét adott. Jézus Krisztus által Isten Országa alkotmányát adta közénk.

Idézet:
olvassa valaki az 5.Mózest?

Nagyon fontos Igék vannak benne, napi szintű táplálék.
Ma például a 19. részt olvastuk és olyan jó látni, hogy milyen nagy különbséget tesz a szándékosan elkövetett gyilkosság, gonosz tevés és a véletlenül bekövetkezett ölés között az Ige.

Fontos még, hogy ha ítélkezni akarsz egy ügyben, azt alaposan ki kell vizsgálni.
Egy ember véleményére ne adj, legalább kettő kell a tanuskodásban.


ezekre gondoltam pl....
de a példabeszédek is adnak sok konkrét útmutatást a hívő élethez

A két igazságot úgy értettem, hogy attól hogy testileg jó, még lelkileg is lehet hasznos és fordítva.
Testileg egészséges, hogy ne egyem együtt a kettőt, de lelkileg is jó, hogy nem a gida anyjának a tejében főzöm meg a húst.

Én most nem tudok Újszövetségi példát mondani erre, de ha Isten elém hoz ilyet, leírom.

Talán az jut még eszembe, hogy testileg jó, ha valakinek enni adok aki éhezik, de lelkileg is ez visz közelebb Isten Országához. A testi és a lelki igazság nem kiütik, hanem erősitik egymást.

Neked van ötleted, gondolatod?




--Óh,-- most megkönnyebbült a lelkem.- Ez az utolsó mondat "világosított"
meg,- hogy Te még a "gödölyéről" beszélsz....

-Ami soraidat idéztem, azt a rosta gödölyés kérdése előtt irtad, ha jól
emlékszem.... Na, mindegy. Így már helyre állt a dolog.--- Abban egyet-
értek,- hogy a TESTI JÓ, A LELKI JÓVAL EGYÜTT ERŐSÍTHETI EGYMÁST! :)

-A lámeki "igazság-osztás" helyére igen, nagyonis kellett a mózesi törvény
--de a mózesi törvény helyére meg nagyon kellett a jézusi törvény-betöl-
tés, ami a szeretet.- Tehát a szemet-szemért csak Lámekre vonatkozik,
aki "ütésre öléssel" válaszolt !

-Ebben a gondolatmenetben az Újszöv-ből most Pál mondandója jut eszem
be, amit a korintusiaknak ír - a bálványhús-evésről... ! De ez éppen a
ELLENPÉLDÁJA annak, amit mondtál,-- mert itt ugye arról van szó, hogy a
Krisztusban szabad ember megeheti ugyan a bálványhúst minden kérdez-
getés nélkül, - de ha felhívják rá a figyelmét azok, akiknek a hittudata
még meg van kötözve a mózesi törvénnyel,- akkor inkább nem eszem
húst, nehogy megbotránkoztassam a lelkileg gyengébbeket.-


--Persze, újra mondom,- ez nem éppen fedi egymást,-mert a testi jóhoz
nem kapcsolódik lelki jó, sőt lelki botránkozás kapcsolódik hozzá, ezért
felebaráti szeretetből inkább nem eszem meg a húst, nehogy botránkoz-
tassam atyámfiát...Ekkor tehát a kétféle igazság GYENGÍTI, SŐT lehetet-
lenné teszi a testi jó elfogyasztását.

--- De aki nem kérdezget és nem is figyelmeztetik, az éppenséggel valóban testi jót vesz magához és lélekben sem sérül, mert tudja: -"nem az fertőzteti meg az embert, ami a szájon bemegy, hanem ami kijön a szájából."

-?? Hm ?? -

L.

_________________
"A teljes Irás Istentől ihletett."
2.Tim.3,16


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára Loisz 2009. jan. 22., csütörtök 00:58-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 22., csütörtök 00:38 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2007. okt. 25., csütörtök 20:49
Hozzászólások: 1814
- Bocsi ! - téves duplikát volt. :( :o


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Loisz 2009. jan. 22., csütörtök 21:28-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 22., csütörtök 07:58 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 29., vasárnap 16:25
Hozzászólások: 2935
Tartózkodási hely: bp
Kedves Loisz!

Igen, ha tudjuk azt, hogy ami számunkra testileg jó és még lelkileg se lenne zűrös, de a másik embernek ezzel botránkozást, kísértést okozok, akkor ne tegyem. Itt valóban a testi jó a lelki áldással szembe megy, mert a másik ember romlásába vezethet.
Ezért ne tegyem.

Nekem még egy példa jutott eszembe, nem az Igéből.
Dobos Károly lelkész 102 évig élt.
Letették a szorványba a fasori gyülekezetből a gyülekezet szétverése idején.
Ott is vitte az Evangéliumot, mert Isten Igéje nincs bilincsben. Naponta több 10 km-t gyalogolt, biciklizett, hogy vigye a tanyákra is az Igét.
Azt hiszem, hogy ez számára testileg és lelkileg is jó volt, sőt a környezete számára is. Abban az időben amikor templomokat romboltak, ott templom épülhetett, ami tele volt megtért emberekkel.

Igen a Mózes által adott törvényből át lehet menni a kegyelem uralma alá, ez már nem is csak egy minőségi szint ugrás, hanem egy új élet valóság, amiből fakadóan az ember nem keres más Istent, mint a Szabadítót és nem fog ölni és stb......

Mai Ige:
Mózes V. könyve 21. rész

1. Hogyha agyonütöttet találnak azon a földön, a melyet az Úr, a te Istened ád néked birtokul, és az a mezőn fekszik, és nem tudható: ki ölte meg azt;
2. Akkor a te véneid és a te bíráid menjenek ki, és mérjék meg a földet a városokig, a melyek az agyonütött körül vannak;
3. És a mely város legközelebb esik az agyonütötthöz, annak a városnak vénei vegyenek egy üszőtinót, a melylyel még nem dolgoztattak, és a mely nem vont még jármot;
4. És annak a városnak vénei vigyék az üszőt valamely folyóvíz völgyébe, a melyet nem szántanak és nem vetnek, és szegjék nyakát az üszőnek ott a völgyben.
5. És járuljanak oda a papok, Lévi fiai; (mert őket választotta az Úr, a te Istened, hogy szolgáljanak néki, és hogy áldjanak az Úr nevében, és az ő ítéletök szerint legyen minden per és minden sérelem).
6. És mindnyájan annak a városnak vénei, a kik legközelebb esnek az agyonütötthöz, mossák meg kezeiket a nyakaszegett üsző felett a völgyben;
7. És szóljanak és mondják: A mi kezeink nem ontották ki ezt a vért, sem a mi szemeink nem látták.
8. Bocsáss meg a te népednek, Izráelnek, a melyet megváltottál, Uram, és ne engedd, hogy ártatlan vér ontása legyen Izráel között, a te néped között! És bocsánatot nyernek a vérért.
9. Te azért tisztítsd ki közüled az ártatlan vérnek kiontását, mert így cselekszed azt, a mi igaz az Úr előtt.

Mit gondoltok, miben mutat ez az Ige előre és miben mutat erre vissza Jézus Krisztus?

_________________
Békesség Istentől


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 22., csütörtök 09:04 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 02., hétfő 08:52
Hozzászólások: 4464
Láttam már ezt az igét az Újszövetség "fennhatósága" alatt alkalmazni (kb 1988-ban, vagy 89 elején lehetett)

MEGGYŐZŐ volt... most ebbe azért nem mennék bele, bár a "gyümölcse" szintén eléggé meggyőző, ha belegondolunk, hogy mi történt utána...

viszont: ma is érzem a HIÁNYÁT ennek a lépésnek sokakban, a múlt LEZÁRÁSÁNAK-ELRENDEZÉSÉNEK hiányát...

a szekrényben deponált hulla JÓL JÖN, ha az "áldozat-mentalitásban" magát otthon érző kereszténynek (/copyright Süveges Imre) az aktuális probléma "megoldásához" hirtelen egy HIBÁSra van szüksége, ki se kell nyitnia a szekrényt, csak rá kell mutatni...


NAGYON ideje lenne, hogy a magyar keresztény társadalom a HIBÁS keresése helyett ELŐRE NÉZVE átlépjen a GYŐZTES MENTALITÁSba :)

(további részletek meghallgathatók Süvi tanításában a honlapunkon)

_________________
/mT


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 22., csütörtök 13:14 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 29., vasárnap 16:25
Hozzászólások: 2935
Tartózkodási hely: bp
Pilátus nem hibás, mossa a kezét
a zsidó vezetők nem hibásak, ők nem ölnek embert
a tömeg nem hibás, meg van vezetve
a katonák nem hibásak, parancsot teljesítettek

Nagybátyámat autó baleset érte, a kocsi totálkáros, tűzoltók emelték ki a kocsiból.
Az Úrnak hála, már jobban van.
A kisteherautó felment a járdára és 5-10 méteren belül kiütött egy betonoszlopot.

Oldalról egy személyautó meglökte, rosszul váltott sávot.
A vezető, miután a kocsija oldala végig volt húzva, a tükör letörve, a feje fájt, ellátást kért, azt mondta:
"A sérülés nem most történt a kocsin, ő nem hibás, hozzá se ért a másik autóhoz"
A helyszinelés 2 órája alatt 1-szer ment oda a sérült emberhez és akkor is csak ennyit mondott:
"Miért mentél fel a járdára?"

Mi a világ? Mi az, amit gyűlölnünk kell? Nem ez a szerencsétlen ember, hanem az a szellemiség, ami uralja őt.

Onnan kezd el szabadulni az ember ebből a világ által rányomott formából (egy másik topicból átvéve :-) ), amikor Jézus Krisztus vére hit által elér. Akkor kezd el FELELŐSÉGET vállalni önmaga tetteiért, mert tudja, hogy van bocsánat és lehet szabadulni, tisztulni és ez a jó út, még akkor is, ha ez látszólag balekság a világ szemében.

És ekkor kezd el járni a kegyelem útján....

_________________
Békesség Istentől


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 23., péntek 07:56 
Bentlakó
Avatar
Offline

Csatlakozott: 2006. aug. 29., kedd 09:37
Hozzászólások: 6093
Kedves Pauler!

Tegnap kérdezted az 5. Mózes 21 részével kapcsolatban:


Mit gondoltok, miben mutat ez az Ige előre és miben mutat erre vissza Jézus Krisztus?


idemásolom, mit ír erről a részről C.H. Mackintosh Elmélkedések Mózes 4. 5. könyvéről c. könyvében:

21. FEJEZET

Igazság és kegyelem

„Hogyha agyonütöttet találnak azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened ad neked birtokul, és az a mezőn fekszik, és nem tudható, ki ölte meg azt, akkor a te véneid és a te bíráid menjenek ki és mérjék meg a földet a városokig, amelyek az agyonütött körül vannak, és amely város legközelebb esik az agyonütötthöz, annak a városnak a vénei vegyenek egy üszőtinót, amellyel még nem dolgoztattak, és amely nem vont még jármot; És annak a városnak a vénei vigyék az üszőt valamely folyóvíz völgyébe, amelyet nem szántanak és nem vet¬nek, és szegjék nyakát az üszőnek ott a völgyben. És járul¬janak oda a papok, Lévi fiai — „Isten kegyelmének és irgalmának közvetítői" — (mert őket választotta ki az Úr, a te Istened, hogy szolgáljanak neki, és hogy áldjanak az Úr nevében, és az ő ítéletük szerint legyen minden per és minden sérelem). És mindnyájan annak a városnak vénei, akik legközelebb esnek az agyonütötthöz, mossák meg kezeiket a nyakaszegett üsző felett a völgyben; és szóljanak és mondják: A mi kezeink nem ontották ki ezt a vért, sem a mi szemeink nem látták. Bocsáss meg a te népednek Izraelnek, Uram, és ne engedd, hogy ártatlan vér ontása legyen Izrael között, a te néped között! És bocsánatot nyernek a vérért. Te azért tisztítsd ki közüled az ártatlan vérnek kiontását, mert így cselekszed azt, ami igaz az Űr előtt" (1-9. v.).
A Szentírás nagyon érdekes és szuggesztív szakasza hívja magára itt figyelmünket. Bűneset történt — agyonütött embert találtak a mezőn, de senki nem tud róla semmit; gyilkosság, vagy baleset történt, ki követte el a vétket — de a holtest letagadhatatlanul ott van. Vétket követett el valaki, folt esett az Úrnak földjén és az ember teljesen tehetetlen vele szemben.
Mit lehet itt tenni? Isten dicsősége és az Ö országának tisztasága meg kell, hogy őriztessék. Csak Ö tud mindent, és csak Ö illetékes, hogy tegyen valamit. És valóban, ahogy Ö itt cselekszik, abban drága tanítás foglaltatik.

Először is a vének és bírák megjelennek a színen. Az igazságnak és jognak eleget kell tenni — ez a nagy igazság átszövi Isten Igéiét. A bűnt kárhoztatni kell, mielőtt a bűnös bocsánatot nyerhet, vagy megigazulhat. Mielőtt az irgalom mennyei hangja elhangzik, az igazságnak teljesen eleget kell tenni, Isten trónusának elégtételt adni és az Ö nevét megdicsőíteni. A kegyelem igazság által uralkodik. Legyen áldott az Isten, hogy ez így van. Isten dicsőségének elégtétetett, ami a bűnt illeti, és ezért Ö teljes igazsággal megbocsáthat a bűnösnek.
Ez a fejezet kitekintést ad Izrael jövőjére is. Tény, hogy a bűnre-bűnhődés alapvető igazságát fejezi ki, de sajátosan Izraelre vonatkoztatva. Krisztus halálát látjuk itt a két nézőpontból, mégpedig mint az ember bűnös voltának kifejezőjét egyfelől, Isten kegyel¬mének kifejezőjét másfelől. Az előbbit a mezőn talált halott ember, az utóbbit a fel nem szántott völgyben megölt üsző fejezi ki. A vének és bírák meghatározzák a halotthoz legközelebb eső várost, és semmi sem mentheti fel ezt a várost, csak a hibátlan áldozat vére — annak az Egyetlennek a vére, akit a bűnös város, Jeruzsálem határában megöltek.
Megfigyelhetjük, hogy mihelyt az ártatlan áldozat halálával elég" tétetett az igazságnak, új elem lép színre. „Járuljanak oda a papok, Lévi fiai." Itt már a kegyelem cselekszik az igazság alapján. A papok a kegyelem közvetítői, a bírák pedig az igazság őrei. Csak az elégtévő vér kiontása után jelenhetnek meg a kegyelem hírnökei. A völgyben nyak-szegett üsző teljesen megváltoztatja a dolgok képét. „Járuljanak oda a papok a Lévi fiai; mert őket választotta ki az Úr, a te Istened hogy szolgáljanak neki, és hogy áldjanak az Úr nevében és az ő ítéletük szerint legyen minden per és minden sérelem," Milyen nagy áldás Izrael és minden hivő számára, hogy az igazság útján uralkodó kegyelem örök elve által történik minden.
A 10-17. versek sajátos módon ábrázolják ki Izraelnek az Úrhoz való viszonyát. Nem szükséges bővebben magyaráznunk őket. Számos utalást találhatunk erre nézve a prófétáknál, akik a Szentlélek által megindító módon szólnak a nép szívéhez — szózatukat arra a csodálatos kapcsolatra alapítva, amellyel Isten magához kapcsolta az Ö népét. Ennek a kapcsolatnak megélésében a nép újra meg újra szégyenletes kudarcot vallott: hűtlen „házastársnak", hűtlen asszonynak bizonyult Izrael és ezért félretétetett. Elkövetkezik azonban az idő, amikor ez az elvetett, de el nem felejtett nép nemcsak hogy visszakerül a régi szeretetkapcsolatába, hanem olyan áldott, kiváltságos és dicsőséges lesz, amilyen a múltban nem volt.

Ez a gondolat aranyfonálként húzódik végig a próféták írásain, Ézsaiástól Malakiásig és újra előkerül és kiteljesedéshez jut az Új-szövetségben. Csak egy ilyen próféciát lássunk a sok közül:
„Sionért nem hallgatok és Jeruzsálemért nem nyugszom, míg földerül, mint fényesség az ő igazsága, és szabadulása, mint a fáklya tündököl. És meglátják a népek igazságodat, és minden királyok dicsőségedet, és új nevet adok neked, amelyet az Úr szája határoz meg. És leszel dicsőség koronája az Úr kezében, és királyi fejdísz Istened kezében Nem neveznek többé elhagyatottnak, és földedet sem nevezik többé pusztának, hanem így hívnak: én gyönyörűségem, és földedet így: férjhez adott; mert az Űr gyönyörködik benned, és földed férjhez adatik. Mert mint elveszi a legény a szüzet, akként vesznek feleségül téged fiaid, és amint örül a vőlegény a menyasszonynak, akként fog neked Istened örülni. Kőfalaidra, Jeruzsálem, őrizőket állattam, egész nap és egész éjjel szüntelen nem hallgatnak; ti, akik az Urat emlékeztetitek, ne nyugodjatok! És ne hagyjatok nyugtot neki, míg megújítja és dicsőségessé teszi Jeruzsálemet a földön. Megesküdt az Úr jobbjára, és erőssége karjára: nem adom többé gabonádat eleségül ellenségednek, s idegenek nem isszák mustodat, amelyért munkálódtál. Hanem a betakarók egyék meg azt, és dicsérjék az Urat, s a beszűrők igyák meg azt szentségem pitvaraiban... Imé az Úr hirdette mind a föld határáig: Mondjátok meg Sion leányának, ímé eljött szabadulásod, ímé jutalma vele jő, és megfizetése ő előtte! És hívják őket szent népnek, az Úr megváltottainak, és téged hívnak: keresett és nem elhagyott városnak" (Ézs 62).
Ha ezt a szakaszt elferdítve magyarázzuk, és a Gyülekezetre alkalmazzuk, akár földi, akár mennyei alakjában, erőszakot követünk el az íráson és destruktív írásmagyarázati módszert vezetünk be, mellyel súlyosan vétünk az Ige tekintélye ellen. Mert ez a szakasz: betű szerint Sionra, Jeruzsálemre és Izrael földjére vonatkozik. Ami a gyülekezetet illeti, az ő állapota a földön az eljegyzett szűzé és nem a férjes asszonyé. A házassága a mennyben köttetik majd meg
(Jel 19,7-8/.
Fejezetünk 18-21. versei „a pártütő és makacs fiú" ügyével foglalkozik. Itt megint csak Izraelt látjuk más nézőpontból. Ők a hitehagyott nemzetség, akik számára nincs bocsánat.
Érdekes összehasonlítanunk a törvény ünnepélyes akcióját a lázadó fiúval szemben és a Lukács 15-ben olvasott megrendítően szép példázatot a tékozló fiúval. Bővebben itt nem foglalkozhatunk vele, de érdemes elgondolkozni azon, hogy ugyanaz az Isten szól az 5 Móz. 21-ben, mint a Lk. 15-ben. De mennyire eltérő a cselekedete és milyen más a stílusa. A törvény alatt élő apa megragadja a fiát és kiviszi, hogy megkövezzék; a kegyelem alatt élő viszont elébefut, megöleli és megcsókolja, a legszebb ruhába öltözteti, gyűrűt húz a kezére és sarut a lábára, leöleti tiszteletére a hízott borjút, asztalához ülteti és a ház megtelik örömmel, hogy hazatért a szegény tékozló vándor.
Kiáltó ellentétben látjuk az 5 Móz. 21-ben Isten igazságos kormányzásának karját, amely lecsap a lázadóra; a Lk 15-ben pedig Isten szíve tárul elénk, amellyel szereti a szegény megtérő bűnöst és amellyel örvendezik, hogy megtért az elveszett. A makacs ellen¬szegülőt az ítélet kőzápora várja; a megtérőt a szeretet csókja.
Fejezetünk záró versei sajátos módon a Gal. 3-mal vannak kapcsolatban: „Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, amikor átokká lett érettünk; mert meg van írva: Átkozott mindenki, aki fán függ" (3,13).
„Ha valakinek pártütő és makacs fia van, aki az ő atyja szavára és anyja szavára nem hallgat, és ha megfenyítik, sem engedelmeskedik nekik: Az ilyet fogja meg az ő atyja és anyja, és vigyék az ő városának véneihez és az ő helységének kapujába. És ezt mondják a város véneinek: Ez a mi fiúnk pártütő és makacs, nem hallgat a mi szónkra, tobzódó és részeges: Akkor az ő városának minden embere kövekkel kövezze meg azt, hogy meghaljon. így tisztítsd ki közüled a gonoszt, és az egész Izrael hallja meg és féljen!"
Ez az utalás először is azért érdekes és értékes, mert bemutatja Krisztus drága kegyelmét, aki átokká lett értünk, hogy megszerezze nekünk, pogányok közül való szegény bűnösöknek Ábrahám áldását. Másfelől azért is, mert ragyogóan kiábrázolja, hogyan pecsételi meg a Szentlélek Mózes írásait általában és az 5 Móz-t különösképpen. Az egész írás oly tökéletes egységet alkot, hogy ha bárhol is megbontjuk, azzal az egészet támadjuk. Ugyanaz a Szellem hatja át Mózes könyveit, az apostolokét és a prófétákét, a négy evangélistáét és a Csel. könyvét, és az isteni kijelentést záró mélyértelmű könyvet. Szent kiváltságunk és kötelességünk ezt mindenkinek értésére adni, akivel csak kapcsolatba kerülünk. És nagyon kérem az olvasót, tegye is meg ezt, legyen ennek erős tanúbizonysága ebben az erkölcsileg laza, hideg, közönyös vagy éppen ellenséges világban.


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 24., szombat 07:32 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 29., vasárnap 16:25
Hozzászólások: 2935
Tartózkodási hely: bp
5 Mózes 22.

4. Ha látod, hogy a te atyádfiának szamara vagy ökre az úton eldűlve fekszik, ne fordulj el azoktól, hanem vele együtt emeld fel azokat.
.....
24. Vigyétek ki mindkettőjöket annak a városnak kapuja elé, és kövezzétek meg őket kővel, hogy meghaljanak. A leányt azért, hogy nem kiáltott a városban, a férfit pedig azért, hogy meggyalázta az ő felebarátjának feleségét. Így tisztítsd ki a gonoszt Izráelből.


Nem változott Isten célja. Mindig ugyan az marad.
Felemelni a gyengét, a rászorulót, lehajolni a sebesülthöz.
Kiírtani a gonoszt, megtisztítani az ember életét.

Miben lett más, miben új az új? Az eszközben.
Először is Ő mutatta meg a Fiában, hogy hogyan lehet lehajolni akár még egy vezető emberhez is. (Zákeus, Nikodemus)
A gonosz elleni fegyver pedig már nem a kő, hanem Isten bocsánata a Fiú vére és halála által.

_________________
Békesség Istentől


Vissza a tetejére
 Profil  
 

HozzászólásElküldve: 2009. jan. 24., szombat 07:32 
Bentlakó
Offline

Csatlakozott: 2006. okt. 29., vasárnap 16:25
Hozzászólások: 2935
Tartózkodási hely: bp
köszönöm az idézetet, jó volt olvasni.... :-)

_________________
Békesség Istentől


Vissza a tetejére
 Profil  
 

Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 525 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 35  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Style by phpBB3 styles, zdrowe serce ziola
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség