Kedves Laci!
Hosszan érvelni nem hiszem, hogy módomban állna.
Kérlek fogadd el, hogy azt írom ami a látásom, nem győzködlek. Erre ott a milliónyi szakirodalom pró-kontra.
Néhány regálást azonban teszek, hogy értsük egymást:
Idézet:
Mit értesz elvetés alatt, ha azt sem aktív, sem passzív formájában nem fogadod el? Hol mondja ezt a Szentírás?
Félreértettél. Nem az elvetés nincs, hanem az
ELEVE ELVETÉS nincs a Szentírásban, sem aktív, sem passzív formában.
Az elvetés az ember bűnének, az evangélium tudatos elutasításának a következménye, nem valami kiválasztása kárhozatra
eleve, avagy tudatos mellőzés Isten részéről, mielőtt bármit is tenne az ember.
(itt az előretudás mint a beípités a tervbe bizony lehetséges)
Idézet:
Akkor Isten igazságtalanul számítja be Ádám bűnét az utódoknak?
Miért Isten beszámítja az Ádám bűnét az utódoknak?
Az Ádámi természet a bűnre való hajlam öröklődik, de ezért kárhoztat Isten?
A magzatot is?(Ez a logikai okmenet vitte Agustinust is tévútra, miszerint a csecsemők nem üvözülnek egyértelműen, hacsak meg nem keresztelik őket, eltörölve az eredendő bőnt)
A Személyes, tudatos bűne miatt kárhozik el az ember. Erről tehet.
Az utólsó ítéletnél nem azt olvassuk, hogy Ádám bűnét kérné Isten számon az embereken, hanem mindenki a cselekedete szerint...ez a kárhozat alapja. Mégis tud az ember nem vétkezni? Nem tud.(de nem egyformán vétkezik. Maradt az emberben valami istenképűség is, ezért felelős) Ezért halt meg Krisztus, hogy az embert ebből a megkötözött állapotból kimentse.
De ez a megmentési szándék minden ember(egyes ember) lehetősége.
Ha nem így van akkor, honnan tudod, hogy a gyermekedért ismerőseidért, bárkiért is érdemes imádkoznod?
Lehet, hogy így semmi értelme. Nem tudsz így megnyugodni az imádságban, mert Istem már mondjuk eleve döntött a gyermeked felöl, hogy nem üdvözülhet és soha nem nyitja meg a fülét annyira, hogy elfogadhasa őt.
Az ellenálhatatlan kegyelem, ez igaz is meg nem is. Pálnál elég ellenálhatatlan volt a kegyelem. Erről hosszan lehetne filozófálni. Azonban kegyelmenek ellen tud állni az is akit Isten megszólított a megmentés szándékával.
Zsid 3,15
Mert amikor ezt mondja az Írás: "Ma, ha az ő hangját halljátok, ne keményítsétek meg a szíveteket, mint az elkeseredéskor", A 2Pét.igéje
Valóban létezik ez a magyarázat is, meg ahogy olvastam ref. szakirodalmat más is.(nem taglalom)
Minden esetben azonban ugyanaz a probléma merül fel, Isten nem is akarta volna őket megmenteni?
Ha ez a zsidő nép, akkor a próféták nem azért mukálkodtak, hogy megmeneküljenek? Az Újszövetségben Isten nem akarja a megmentést? És ez lessz a bűnűk?
Ha ez igaz akkor ezért nem felelősek, hiszen Isten rendelte őket valamilyen módon ELEVE kárhozatra, sőtt ezért kéri őket számon, mert megtagadják azt aki előbb megtagadta őket mielőtt valamit is tettek volna.
A kettős predesztinációt vallók kénytelenek egy sor igével bírkózni. A mindenki nem mindenki. A megváltás nem az a megváltás.
A Megváltó Úr, nem az az úr stb.
Ez számomra túlzottan eröltetett, csupán egy rendszer hibátlan logikai okkemetének érdekében.
Ha elfogadod a predesztinácinak az egyoldalú változatát, akkor szembe kell nézned azzal, hogy több tízmilliárd ember ELEVE rendeltetett a mellőzésre avagy a kárhozatra és semmi esélyük sincs, sőtt még ezért is vannak számonkérve.
Vagy a több tízmilliárd ember felelős Ádám bűnéért, Nyílván ennek bibliai alapja nem nagyon van, de ki lett találva.
Ebből csak egy megoldás létezik, senk nem vész úgy el, hogy ne üdvözülhetett volna, ha elvész az ezért van mert nem akarták elfogadni a megmenekülés lehetőségét.
Idézet:
Kérdéseim: Szerinted lehetséges üdvözülni a Krisztusba vetett hit nélkül? Hogy egyeztethető ez össze a sola fide elvével?
Azoknak biztos nem lehetséges akik megszólíttattak. Ennyit mond a Szentírás.
A többit nem tudom. Ímit tudok Isten igazságos.
Kedves Laci, érvelni nem nagyon akarok(noha azér van egy két érvem amit írtam, a kérdés az, hogy ezt érvnek fogadod e ekl.), mert egész egyszerűen sok árnyalata van mindennek. Elmondom, hogy látom, ezt is hiányosan, esetleg félreérthetően. Használom a logikát, de az egész predesztinációs kérdés ezen jóval túlmutat.
Csakúgy mint a Szentháromság.
Ha számomra két ellentétesnek tűnő dolgot állít a Szentírás amit nem tudok feloldani(hacsak nem tolom valami merev rendszerbe) inkább a Szentírást fogadom el, mégha nem is értem. Ez hit és nem logika.