Kedves József!
Ha már Servétnél tartunk(tarthatnánk máshol is, hiszen a cikk sem ezt emelte ki)annyit azért látni kell, legalábbis az egyháztörténészek szerint, hogy Servétet Kálvin ki akarta végeztetni, a kivégzés módjában volt más véleményen mint ahogy végül is történt. A városi tanács döntött végül is a megégetés melett, Kálvin a lefejezést helyeselte volna.
Jos Colijn, Hollan Református egyháztörténész a könyvében beszél is erről.
"A 2Tim 2, 16kk alapján a római katolikusok és protestánsok egyaránt "rákos fekélynek" tekintették az eretneket, s ezt a "fekélyt" ki kell vágni. Ha ez nem történik meg, akkor az egész test(az egyház) elfeklyesedik. Kálvin ezt szó szerint vette és ki is mondta, hogy nem szabad Servet-t megmenteni, mert akkor sokakat félre fog vezetni: a nyájat védeni kell a farkasok ellen. Aki lelkeket öl meg,azt meg kell ölni, azt ki kell végezni" (Jos Colijn Egyetemes Egyháztörténet, Iránytű 2001, Rektorálta Dr Barcza József és Hörcsik Richárd /164. old./)
Ez a kor ilyen volt. A felsőbbség jogát akár egyházi vonalon is, fizikális büntetés gyakorlásának jogát és kötelességét nem vitatták el. Hitték, hogy az eretneket meg lehet, sőtt kell ölni, ebbe a gondolkodásban Luther, Kálvin, Zwingli egyaránt egyetértettek és így is cselekedtek. A kérdés mindig az volt, hogy végül is ki az eretnek, hiszen a Római Egyház is így gondolkodott és írtotta a protestánsokat. A reformáció nem ismerte fel ennek a gondolkodásnak is a reformálandó szükségességét.
Ma nekünk ez furcsa, de így volt. A kor nem vette figyelembe, nem ismerte fel az Újszövetség tanítását az egyház és állam lényegi aspektus beli különbségét, mármint nem választotta mereven szét, és így a következmény is adott volt.
Az egyház és állam összetartoztak, noha nem mondták hogy ugyanaz, de mégis Ószövetségi minta alapján gondolkodtak.
Na de nem hiszem, hogy lekéne ragadni ennél a pontnál, mer sok más, pozitívabb is van. Tanulhatunk belőle, de ne ítéljünk.
_________________ http://literaty-nazo.blogspot.com/ Üdv, Literaty
|