rosta írta:
Nektek mi a véleményetek a Mózes által hozott törvényről, az elengedés esztendejéről? Arról, hogy minden hetedik esztendő végén el kell engedni az adósságot?
Ez egyfajta szociális program volt, vagy konzervatív program volt szerintetek? Ezt nevezhetjük-e államilag támogatott törvénynek, vagy ez csupán afféle egyéni szolidaritás az Úr nevében? Szerintetek a hithű zsidők között gyakorolják-e még ezt a törvényt, vagy valamilyen változatát?
Ez jó kérdés, eddig nem is vettem itt észre.
Állami szociális hálónak szerintem semmiképpen nem lehet nevezni. Több okból.
Először is Mózes idejében nem beszélhetünk államról.
De ami a lényegesebb az Ige sehol nem ír beszél államformáról, társadalmi berendezkedés fontosságáról. Azért mert nem fontos. A bírói vezetés volt, ami természetesen következett az addigi kijelentésekből, de amikor átváltottak királyságra, Isten nem csinált belőle nagy ügyet, ugyanis ő nem politikai rendszereket írt elő, hanem erkölcsi törvényeket.
Ebből az következik, hogy teljesen mindegy az államforma, az embereknek, csak akkor lesz jó, ha ők maguk jók lesznek, erkölcsösen élnek.
A rabszolgatatró társadalom is működhet jól, mindenki megelégedésére, ha mindenki rendes hívőként él és betartja Isten törvényeit.
Ezért a konzervatív gondolkodású ember hitből tudja, hogy az erkölcs nagyon szoros kapcsolatban van a társadalom életminőségével ezért azt nagyon fontosnak tartja, és tudja pl. hogy egy melegfelvonulás messze nem arról szól, hogy toleráljuk-e egy kissebbség devianciáját.
A konzik szerint ezért, jó emberek hoznak létre jó rendszereket, jó, élhető világot.
A baloldali gondolkodás szerint tökéletes rendszert kell létrehozni, ami majd egyrészt boldoggá teszi az embereket és jó, derék embereket termel majd ki magából. A bűn a nyomor oka nem az egyén, hanem a körülmények, a rendszer.
A Biblia szerint az előző igaz, az utóbbi hamis.
Az idézett ige egyébként valóban egyfajta bibliai szociális háló.
Ha valaki felelőtlenül, vagy trehányul vagy bűnösen gazdálkodott, ezért ellehetelenült, akkor nem állami szociális segélyezés következett, hanem hat év rabszolgaság. Ez a bibliai rehabilitációs program, "út a munkához". De Isten a hetedig elengedés évével arról is gondoskodott, hogy a rabszolgatartó nehogy bebetonozza ezt az állapotot a tanuló idő után el kellett engedni és nem is üres kézzel.
Kamat.
Ma is nagyon visszás dolog rokontól baráttól, közeli ismerőstől kamatot kérni egy kölcsönnél. Nem is teszik általában az emberek.
Egészen más dolog szerintem piaci hitel.
A hitel jó dolog mert segít a gazdaságot felpörgetni, sőt nem is működik manapság nélküle. Széchenyi mikor kinn járt a fejlett Angliában, meglátta hogyan működik a dolog, hazajött és megírta a Hitel c. könyvét.
Ma ágazatokat lehet fejleszteni és visszafejleszteni azzal, hogy hiteleznek-e neki vagy sem.
A hitel tehát jó dolog és az ára a kamat. Ha nincs kamat nincsenek betétesek és nincs hitel. A következmény a gazdaság drasztikus visszafejlődése és belassulása.
ex